Kirjoittaja Aihe: Primääri havaitsija ruumis eli keho  (Luettu 1122 kertaa)

Marko

Vs: Primääri havaitsija ruumis eli keho
« Vastaus #30 : Toukokuu 28, 2020, 11:30:25 ap »
Törmäsin juuri tähän. Advaitalaista aivopesua tykitettynä hauskalla tavalla 9 minuuttiin.

https://www.youtube.com/watch?v=ZBBP-pSIWvA

Marko

« Vastaus #31 : Toukokuu 28, 2020, 01:39:24 ip »
Ylläolevassa videossa näyttäisi jäävän epäselväksi miten hyppäys "en näyttäisi olevan mitään -> olen tietoisuus" tapahtuu. Mutta ei siinä ole hyppäystä, jos olen ollut tietoisuus kaiken aikaa. En ole vain aiemmin tiedostanut sitä.

ZenKivi

« Vastaus #32 : Toukokuu 28, 2020, 08:42:30 ip »
Ylläolevassa videossa näyttäisi jäävän epäselväksi miten hyppäys "en näyttäisi olevan mitään -> olen tietoisuus" tapahtuu. Mutta ei siinä ole hyppäystä, jos olen ollut tietoisuus kaiken aikaa. En ole vain aiemmin tiedostanut sitä.

Hyppäys on ihan todellinen, mutta vaikea havaita. Siinä nimittäin tapahtuu jotain. Otan oman kokemukseni kautta esimerkin.

Koen, että en ole ruumiini vaan minulla on ruumis. Koen, että en ole mieleni vaan minulla on mieli. Koen, että en ole kokemukseni vaan minulla on kokemuksia. Joten koen, että olen jotain niiden kaikkien takana.

Kun ihminen kokee puhtaan olemisen ajatusten, tunteiden ja kokemusten takana, niin mitä tapahtuu? Hän oivaltaa olevansa se, joka on kaikkien näiden takana. Ja koska hän on edelleen tietoinen, tietoisuuden täytyy olla kaiken takana. Se, mikä on todellinen ihmisen olemus on siis tietoisuus.

Koska kokemus on suora, puhdas, kirkas, fantastinen ja minuus katoaa johonkin suurempaan, sen täytyy olla totta. Minun kokemukseni todistaa näin, että tietoisuus on ainoa todellinen, kaikki muu on illuusiota.

Huomaatko, mikä tässä mättää? Missä hyppäys tapahtuu?

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 28, 2020, 08:44:02 ip kirjoittanut ZenKivi »

Marko

« Vastaus #33 : Toukokuu 29, 2020, 02:26:56 ip »

Hyppäys on ihan todellinen, mutta vaikea havaita. Siinä nimittäin tapahtuu jotain. Otan oman kokemukseni kautta esimerkin.

Koen, että en ole ruumiini vaan minulla on ruumis. Koen, että en ole mieleni vaan minulla on mieli. Koen, että en ole kokemukseni vaan minulla on kokemuksia. Joten koen, että olen jotain niiden kaikkien takana.

Kun ihminen kokee puhtaan olemisen ajatusten, tunteiden ja kokemusten takana, niin mitä tapahtuu? Hän oivaltaa olevansa se, joka on kaikkien näiden takana. Ja koska hän on edelleen tietoinen, tietoisuuden täytyy olla kaiken takana. Se, mikä on todellinen ihmisen olemus on siis tietoisuus.

Koska kokemus on suora, puhdas, kirkas, fantastinen ja minuus katoaa johonkin suurempaan, sen täytyy olla totta. Minun kokemukseni todistaa näin, että tietoisuus on ainoa todellinen, kaikki muu on illuusiota.

Huomaatko, mikä tässä mättää? Missä hyppäys tapahtuu?

Ensinnäkään "Minulla on ruumis, mieli ja kokemuksia" ei kuulosta siltä miten itse sen koen. On ruumis, mieli ja kokemuksia, jotka ovat kaikki aistimuksia, eivätkä ne määritä sitä mitä olen. Itse sanoisin sen näin.

Kai se hyppäys tapahtuu jo tuolla ensimmäisellä rivillä kun koen "että olen jotain niiden kaikkien takana". Mutta en edelleenkään tunnista hyppäystä todelliseksi, sillä minä olen. Miten voisin olla olematta? Olenko joskus ja joskus taas en?

Tai ehkä tarkoitit tätä: Hyppäys tapahtuu kun sanon "...tietoisuuden täytyy olla kaiken takana. Se, mikä on todellinen ihmisen olemus on siis tietoisuus".  Samaistun siis tietoisuuteen, hyppään siihen. Mutta miten voisin hypätä itsestäni... toiseen itseen?

Sanoa että "tietoisuus on ainoa todellinen... kaikki muu on illuusiota". Sanoa tätä maailmaa "illuusioksi" kuulostaa vaan tarpeettomalta. Yhtä tarpeetonta kuin sanoa että tietoisuus on ainoa todellinen.

En muuten huomaa minkään mättävän pahasti.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2020, 02:29:04 ip kirjoittanut Marko »

ZenKivi

« Vastaus #34 : Toukokuu 29, 2020, 10:32:52 ip »
Mutta miten voisin hypätä itsestäni... toiseen itseen?

Koska et ole koskaan todella hypännyt itsestäsi vielä mihinkään? Kenties korvaat vain itsen toisella itsellä?

Mukava pähkinä kesän aikana pohdittavaksi. Kaikkea hyvää elämääsi.

Marko

« Vastaus #35 : Toukokuu 29, 2020, 11:09:35 ip »
Itsen näkökulmasta kukaan ei hyppää minnekään eikä mitään tapahtunut. Korkeintaan haaraperushyppyjä paikaltaan. Hyvää kesää myös sinulle, ja kiitos keskusteluista. Nämä olivat jälleen kerran viihdyttäviä ja myös opettavaisia ja näiden arvo saattaa käydä ilmi elämässä vasta myöhemmin. Kaikkea hyvää!