Kirjoittaja Aihe: Buddhalaisuus lännessä  (Luettu 16872 kertaa)

ReggaeBuddha

• Vieras
Vs: Buddhalaisuus lännessä
« Vastaus #45 : Kesäkuu 25, 2012, 08:44:44 ip »
Moi Tomi!

Tsekkaa ketjun aloitusviesti.

Peace!

P.S. Jogiini. Juu, mähän se oon täällä ainut, jota tarvitsee nimellä huomauttaa, hih! Jatkan samaan tyyliin, bannatkaa tai poistakaa tunnus. En oo ollut yhtään sen epäasiallisempi kuin muutkaan. Ja jos oon,  te ootte modeja, ja te teette päätökset. Saihan jotkut E-Sanghassakin banneja, kun kirjoittivat asioista, joista ei olisi saanut kirjoittaa.

Jogiini

• Valvoja
  • Ylläpitäjä
« Vastaus #46 : Kesäkuu 25, 2012, 11:01:06 ip »
Moi Tomi!

Tsekkaa ketjun aloitusviesti.

Peace!

P.S. Jogiini. Juu, mähän se oon täällä ainut, jota tarvitsee nimellä huomauttaa, hih! Jatkan samaan tyyliin, bannatkaa tai poistakaa tunnus. En oo ollut yhtään sen epäasiallisempi kuin muutkaan. Ja jos oon,  te ootte modeja, ja te teette päätökset. Saihan jotkut E-Sanghassakin banneja, kun kirjoittivat asioista, joista ei olisi saanut kirjoittaa.

Mielestäni olet hyökkäävä, toiset ovat tässä ketjussa puolustelleet asemiaan. -Mutta bannauksen tms. osalta en ota kantaa koska en tiedä mitä muut modet ajattelevat.

Itse asiasta eli buddhalaisesta ei-tunnustuksellisuudesta minulla on kyllä omakin mielipide: Sellaista buddhalaisuutta ei ole olemassakaan. Mielestäni jos "buddhalainen" ei usko tai hyväksy dharman peruskiviä, karmaa, tekoja ja tuloksia, polkua, totuuksia, että kaikki olevainen ilmestyy keskinäisriippuvaisesesti, että pysyvää itse-entiteettiä ei ole, jne jne. hänen buddhalaisuutensa on kuin kuivunut vesi ja hänen dharmansa kuin tyhjä kaivo. Tai buddhalainen vertaus: kuin jäniksen sarvet.
Niitä ei ole olemassa edes suhteellisena totuutena.

Olen aika varma että juuri perusteiden hylkääminen aiheuttaa kummallista käytöstä. Tekopyhyys ja suvaitsemattomuus ilmentävät gurun puutetta ja suurta hämmennystä kun ei tiedetä mikä on ok ja mikä ei ole.  Ylimielisyys, joka nousee perusteettomasta itseoikeutuksesta, on toinen guruttomuuden ilmentymä.
Olen aivan varma että vaikka yritetään olla kuinka arkisia tahansa, sekulaarisen meditaatioryhmästä nousee joku, joka pikkuhiljaa alkaa neuvomaan muita ja omii itselleen jonkinlaisen gurun aseman. Ehkä siitä ei ole haittaa, mutta en usko että siitä on mitään hyötyäkään. Ehkä se on vain kivaa vertaistukea. Mutta tämä tyyppi saattaa myös olla manipuloiva narisisti tai mikä vaan, ja tämä on syy miksi kannatan perinteistä buddhalaisuutta, jossa gurut koulutetaan huolellisesti ja nimetään ja valtuutetaan  osaamisensa mukaisesti eritasoisiin tehtäviin. 

Ja siitä en tykkää että sotozeniläiset sanovat että buddhalaisuus on sitä tai tätä, jos se poikkeaa siitä mitä valtavirta sanoo. Sanoisivat että sotozen-buddhalaisuus on sitä tai tätä.

Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #47 : Kesäkuu 25, 2012, 11:04:38 ip »
Itse asiasta eli buddhalaisesta ei-tunnustuksellisuudesta minulla on kyllä omakin mielipide: Sellaista buddhalaisuutta ei ole olemassakaan. Mielestäni jos "buddhalainen" ei usko tai hyväksy dharman peruskiviä, karmaa, tekoja ja tuloksia, polkua, totuuksia, että kaikki olevainen ilmestyy keskinäisriippuvaisesesti, että pysyvää itse-entiteettiä ei ole, jne jne. hänen buddhalaisuutensa on kuin kuivunut vesi ja hänen dharmansa kuin tyhjä kaivo. Tai buddhalainen vertaus: kuin jäniksen sarvet.

Näin kevennyksenä muutoin tulenherkkään keskusteluun, missä vertauksesi nyt on Jogiini?

Médor

« Vastaus #48 : Kesäkuu 25, 2012, 11:24:05 ip »
Ja siitä en tykkää että sotozeniläiset sanovat että buddhalaisuus on sitä tai tätä, jos se poikkeaa siitä mitä valtavirta sanoo. Sanoisivat että sotozen-buddhalaisuus on sitä tai tätä.

Minä taas en tykkää kun joku sanoo että soto-zenbuddhalaisuus on sitä taikka tätä jos se poikkeaa siitä, mitä valtavirta-soto-zenbuddhalaisuus sanoo. Pilaa nimittäin turhaan soto-zenbuddhalaisuuden maineen. Se on kuitenkin ihan kunniallinen buddhalaisuuden haara, joka ei eroa perusopetuksiltaan mitenkään vanilja-mahayanasta; menetelmiltään ja muodoiltaan toki. Opettajan rooli soto-zenissä on ihan yhtä keskeinen kuin gurun rooli tiibetinbuddhalaisuudessa, vaikka opettaja-oppilassuhde on muodollisesti erilainen.

Uku ei todellakaan edusta autenttista soto-zenbuddhalaisuutta sanan missään järkevässä merkityksessä. Ei edes Gudo Nishijiman jo jonkin verran eksentristä perimyslinjaa. Jos puhuisi vaan omissa nimissään niin mitään ongelmaa ei olisi; harmillista on, että hän lokaa puheillaan hyviä opettajia ja rikkaita perinteitä.

ReggaeBuddha

• Vieras
« Vastaus #49 : Kesäkuu 26, 2012, 06:25:16 ap »
Uku ei todellakaan edusta autenttista soto-zenbuddhalaisuutta sanan missään järkevässä merkityksessä. Ei edes Gudo Nishijiman jo jonkin verran eksentristä perimyslinjaa. Jos puhuisi vaan omissa nimissään niin mitään ongelmaa ei olisi; harmillista on, että hän lokaa puheillaan hyviä opettajia ja rikkaita perinteitä.

Oho, sehän oli kivasti sanottu, hih! Mul on näköjään viel paljon opittavaa foorumin säännöistä, kun tollasta voi laukoa toiselle harjoittajalle aivan vapaasti. Mä en vois olla noin ilkee, mut silti mua huomautetaan täällä. Tällaista tää on. Saan varmaan tästäkin huomautuksen epäasiallisesta käytöksestä, hahhaa!

Jogiini

• Valvoja
  • Ylläpitäjä
« Vastaus #50 : Kesäkuu 26, 2012, 11:02:03 ap »

Näin kevennyksenä muutoin tulenherkkään keskusteluun, missä vertauksesi nyt on Jogiini?

Haha! Juuri näin saadaan aikaan hämmennystä.
------
Ja Medorin ja Reggaebuddhan sanavaihtoon sanon toistaiseksi että Uku on rohkeasti ilmoittanut esiintyvänsä sosiaalisissa medioissa osana syksyllä ilmestyvän kirjansa kampanjaa. Se tarkoittaa että hän tietoisesti asettaa itsensä avo-alttiiksi julkisuudelle ja myös kritiikille hyödyntäessään mm. tätä foruumia kampanjointiinsa. Tällaisessa tapauksessa voimme mielestäni koetella sääntöjen rajoja. Ehkä muut modet ovat eri mieltä, mutta tärkeintä on mitä mieltä foorumin jäsenet ovat. Onko tämä buddhalainen yhteisö vai villi länsi? Muistakaa: Joku raja! Kukaan ei varmaan halua tästä jotakin nälkäisten henkien epäpuhdasta maata, jonne voi dumpata kaikki pahat fiilikset. Jotkut asiat voi myös vain ohittaa.

Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

nikki

« Vastaus #51 : Kesäkuu 26, 2012, 11:55:44 ap »

Olen samaa mieltä kuin Jogiini.

Mitä tulee keskusteluun foorumilla, mielestäni ihmisten tulee saada mahdollisimman vapaasti keskustella ja kommentoida
toisten kirjoituksia.

Tietenkin sellaista jos ihan tahallaan loukkaa toisia pitää välttää, mutta eihän täällä sellaista ole ollutkaan :)

nikki

« Vastaus #52 : Kesäkuu 26, 2012, 12:00:07 ip »
Laittakaa Suomeksi vaikea ymmärtää.
Mihinkä uusi keskus tulee kuka sitä ylläpitää?

Enmä kyllä tiiä mistään uudesta keskuksesta, kiinnostaisi minuakin?