Kirjoittaja Aihe: Om mani padme hum vai Om mani peme hung?  (Luettu 18596 kertaa)

Pema Namgyal

  • Viestejä: 314
Vs: Om mani padme hum vai Om mani peme hung?
« Vastaus #60 : Elokuu 24, 2012, 12:58:29 ip »
Mikä on sadhana? Miten se eroaa Dzogchenista? Sadhananhan saa ilman ngondroa? Miksi ihmiset eivät ota sadhanoita, jos ne on heti saatavilla? Entä ne, joilla on satoja voimansiirtoja? Tekevätkö sata sadhanaa päivässä?

Sadhana tarkoittaa vajrayana-harjoitustekstiä. Se sisältää rukouksia, visualisaatioita ja mantroja. Dzogchen, eli suuri täydellisyys, on syvällinen opetus ja menetelmä perimmäisen totuuden oivaltamiseen. Ngöndro-harjoitus on myös sadhana. Ne joilla on satoja voimansiirtoja voivat tehdä vaikkapa vaan yhtä sadhanaa päivittäin. Näihin asioihin saa omalta gurulta neuvot.

pael

  • Viestejä: 202
Vs: Om mani padme hum vai Om mani peme hung?
« Vastaus #61 : Elokuu 24, 2012, 01:14:50 ip »
Pitääkö olla turvautunut saadakseen initaation?

Pema Namgyal

  • Viestejä: 314
Vs: Om mani padme hum vai Om mani peme hung?
« Vastaus #62 : Elokuu 24, 2012, 01:42:45 ip »
Pitääkö olla turvautunut saadakseen initaation?

Kyllä. Vajrayana-initiaatioseremoniat myös sisältävät turvautumisen ottamisen.

Harri

  • Bodhimäen Eemeli
  • Viestejä: 155
Vs: Om mani padme hum vai Om mani peme hung?
« Vastaus #63 : Elokuu 24, 2012, 01:52:33 ip »
Mikä on sadhana? Miten se eroaa Dzogchenista? Sadhananhan saa ilman ngondroa? Miksi ihmiset eivät ota sadhanoita, jos ne on heti saatavilla? Entä ne, joilla on satoja voimansiirtoja? Tekevätkö sata sadhanaa päivässä?

Tantraa voi harjoittaa usealla eri tyylillä. Dzogchen on yksi tyyli - koruton ja suora, jos vertaa muihin tyyleihin. Perinteinen Nyingma-koulun "tyylijaottelu" menee näin:
- Kriya
- Charya
- Yoga
- Maha-yoga
- Anu-yoga
- Ati-yoga

Tuo Ati-yoga on toiselta nimeltään Dzogchen. (Uudemmassa Sarma-versiossa nimitykset eroavat hieman. Mahaa ja Anua kutsutaan Anuttara-yogan kahdeksi vaiheeksi, ja Atia kutsutaan Mahamudraksi.)

Sadhana taas on liturginen meditaatioteksti, jonka harjoittamiseen oppilas on sitoutunut tantrisessa valtuutuksessa. Sadhanat ovat tyypillisesti tehty jotakin edellä mainittua "tantrista tyyliä" vastaavaksi, eli eri sadhanoilla on oma tyylinsä, riippumatta siitä kuka on sadhanan pääasiallinen jumaluus. (On siis olemassa esim kriya-tyylisiä Avalokita-sadhanoita sekä mahayoga-tyylisiä Avalokita-sadhanoita.) Harjoittajan käyttämän sadhanan tulee vastata siis ei ainoastaan valtuutuksessa ollutta jumaluutta, vaan myös valtuutuksen tyyliä.

Kaikki buddhalaiset liturgiat eivät kuitenkaan ole sadhanoita, koska myös suutra-harjoittajilla on liturgioita. Sadhana on aina juurikin tantrinen liturgia. Useita sadhana-tekstejä voi kuitenkin harjoittaa joko ilman valtuutusta tai valtuutettuna - eli ne toimivat sekä suutra-harjoituksina että tantrisina sadhana-harjoituksina, harjoittajasta riippuen. Jotkut sadhanat ovat jopa viritetty sopiviksi sekä suutraan, kriya-tantraan että anuttarayoga-tantraan, eli ne ovat kuin kotonaan kolmessa eri harjoitustyylissä. Dzogchen-tyylisessä harjoituksessa, koruttomana, ei usein ole minkäänlaisia sadhanoita, koska liturginen harjoitustapa ei luonnu dzogchenin tyyliin kovinkaan helposti. Poikkeuksia varmaan kuitenkin löytyy, kuten buddhalaisuudessa aina.

Jos hankkii sata valtuutusta, niin voipi olla niin, että on sitoutunut harjoittamaan sata sadhanaa päivittäin. Tämän tähden tantrisia valtuutuksia ei kannata hamstrata.

Harri

  • Bodhimäen Eemeli
  • Viestejä: 155
Vs: Om mani padme hum vai Om mani peme hung?
« Vastaus #64 : Elokuu 24, 2012, 02:10:35 ip »
Ngöndro-harjoitus on myös sadhana.

Joskus ovat, mutta ei aina. Perus-ngöndroon kuuluvat kumarrukset eivät useinkaan ole liturgisia, eikä Geluk-koulun lisä-ngöndroon kuuluvat vesimaljojen lahjoitukset tai votiivikuvien valmistus ole liturgisia harjoituksia. Niihin ei siis ole sadhanoita. Voi toki olla, jos joku sellaisen tekee. Varmaan on joku joskus tehnytkin. Mutta lähtökohtaisesti kaikki ngöndrot eivät vaadi liturgisia meditaatiotekstejä, sadhanoita.

pael

  • Viestejä: 202
Vs: Om mani padme hum vai Om mani peme hung?
« Vastaus #65 : Elokuu 24, 2012, 02:11:15 ip »
Jos Dzogchenissa on tavoite rigpassa meditoida päivittäin ja tunnistaa se bardossa ja vapautua mitä sadhanassa on tavoite?

Pema Namgyal

  • Viestejä: 314
Vs: Om mani padme hum vai Om mani peme hung?
« Vastaus #66 : Elokuu 24, 2012, 02:29:13 ip »
Ngöndro-harjoitus on myös sadhana.

Joskus ovat, mutta ei aina. Perus-ngöndroon kuuluvat kumarrukset eivät useinkaan ole liturgisia, eikä Geluk-koulun lisä-ngöndroon kuuluvat vesimaljojen lahjoitukset tai votiivikuvien valmistus ole liturgisia harjoituksia. Niihin ei siis ole sadhanoita. Voi toki olla, jos joku sellaisen tekee. Varmaan on joku joskus tehnytkin. Mutta lähtökohtaisesti kaikki ngöndrot eivät vaadi liturgisia meditaatiotekstejä, sadhanoita.

Nojuu, kumarrukset tehdään tosiaan ihan konkreettisesti keholla. Mutta tällöin varmaankin yleensä lausutaan samalla turvautumisrukousta, joka löytyy sieltä sadhana-tekstistä? No eipä sillä sinänsä niin väliä, ngöndro-harjoitukseen voi kuulua monenlaisia harjoituksia ja se on monilta osin tantrinen sadhana-harjoitus.

Pema Namgyal

  • Viestejä: 314
Vs: Om mani padme hum vai Om mani peme hung?
« Vastaus #67 : Elokuu 24, 2012, 02:31:02 ip »
Jos Dzogchenissa on tavoite rigpassa meditoida päivittäin ja tunnistaa se bardossa ja vapautua mitä sadhanassa on tavoite?

Kyllä se vapautuminen on sadhana-harjoituksenkin tavoite. =)

pael

  • Viestejä: 202
Vs: Om mani padme hum vai Om mani peme hung?
« Vastaus #68 : Elokuu 24, 2012, 02:42:48 ip »
Onko Dzogchenissa jotain erikoista, jos sen eteen pitää rehkiä? Kumarrushan vie enemmän energiaa kuin sadhanan lukeminen?

Raitanatto

  • Vieras
Vs: Om mani padme hum vai Om mani peme hung?
« Vastaus #69 : Elokuu 24, 2012, 02:58:30 ip »
Onko Dzogchenissa jotain erikoista, jos sen eteen pitää rehkiä? Kumarrushan vie enemmän energiaa kuin sadhanan lukeminen?

Tällä hetkellä sinulle voi olla parasta, että mitä vähemmän tiedät dzogchenista niin sen parempi. Ja jos sinulla on jotain käsitteitä siitä leijumassa pääsi yläpuolella, ne olisi parasta deletoida mahdollisimman nopeasti. Silloin kun Gurun siunauksesta dzogchen joskus pyrkii laskeutumaan päähäsi, väärät käsitykset eivät ole estämässä sitä prosessia.

edit: sadhana-polkua pidetään usein eri polkuna kuin dzogchenia ja mahamudraa. Kahta jälkimmäistä myydään nykyään kuin mätiä tomaatteja toreilla, mikäli Orgyen Tobgyal Rinpochea on uskominen. Loppukaneettina voisin sanoa saman, mitä taisin vastata ensimmäiseen kysymykseesi tällä foorumilla. Ole kiltti ja mene kysymään gurulta. Foorumi ei ole oikea paikka näistä asioista pohtimiseen. Gurulta saisit kaikki tarvittavat vastaukset mieltä askarruttaviin kysymyksiisi. Tänä viikonloppuna lama Chödrak on Helsingissä. Kysy vaikka häneltä, jos et muuta keksi.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 24, 2012, 04:29:58 ip kirjoittanut Raitanatto »

wertyupf

  • Nunnaksi ryhtyvä
  • Viestejä: 2
  • Pöö
Vs: Om mani padme hum vai Om mani peme hung?
« Vastaus #70 : Tammikuu 15, 2013, 06:26:52 ip »
om mani padme hum sen olla pitää :D
Joku joskus kysyi, onko koiralla buddhaluontoa.Tässä vastaus hänelle:Anna koirien itse miettiä omia syvällisiä asioitaan ja ole enemmän huolissasi siitä, onko nykyajan ihmisellä buddhaluonto.Jos olisi, niin maailma olisi huomattavasti parempi paikka asua.