Kirjoittaja Aihe: Om mani padme hum vai Om mani peme hung?  (Luettu 18595 kertaa)

pael

Om mani padme hum vai Om mani peme hung?
« : Toukokuu 28, 2012, 08:19:03 ip »
Miten Om mani peme hung äännetään? Eli onko se Om mani padme hum vai Om mani padmei hum? Eli tuleeko mantran hyödyt lausui miten tahansa?

Raitanatto

• Vieras
Vs: Om mani padme hum vai Om mani peme hung?
« Vastaus #1 : Toukokuu 28, 2012, 08:19:40 ip »
Kyllä.

nikki

« Vastaus #2 : Toukokuu 28, 2012, 09:10:04 ip »
Mä sanon mantran ihan noin, eli om mani peme hung.

Pema Namgyal

« Vastaus #3 : Toukokuu 28, 2012, 09:34:31 ip »
Tiibetinbuddhalaisuuden harjoittajilla on yleensä tapana lausua mantrat samalla tavalla kuin se opettaja, jolta on saanut transmission eli lungin mantraan. Jos ei ole saanut lungia mani-mantraan, niin sen voi lausua joko om mani padme hum tai om mani peme hung. Jos harjoittajalla on antaumusta Chenrezigiä kohtaan, niin siunaukset välittyvät kummallakin tavalla lausuttuna.

Tässä linkki youtube-videoon, jossa tiibetiläinen lama lausuu mani mantraa: http://www.youtube.com/watch?v=vOTAp0pmQoc

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #4 : Toukokuu 29, 2012, 01:11:16 ap »
Sanskrit on lähempänä alkuperäistä lähdettä ja uskoisin tuon tiibetin kielisyyden korostamisen olevan perua tiibetiläisten omasta patriotismista kuin mistään todellisesta pointista. Itse haluan kapinoida sitä vastaan ja pyrin sanomaan mantrat sanskritiksi, koska niin ne lausuttiin alunperin. Sen lisäksi tiibetiläiset eivät osaa sanoa kunnolla tiettyjä sanoja, kuten sellaisia joissa on "ae", "oa" -liitteitä. Noh, ehkä ei liitteitä, mitä olivatkaan.

pael

« Vastaus #5 : Toukokuu 29, 2012, 02:43:37 ip »
Kiitos vastauksista.
Entä sitten se loppuun lisättävä hrih -tavun lausuminen?
Sen lausumiseksi selvästi pitää henkäistä.
Eli saako mantran lausunnassa olla katkojen, kesken mantran?

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #6 : Toukokuu 29, 2012, 05:18:26 ip »
Kiitos vastauksista.

Olisi varmaan parempi jos kysyisit lamalta tai joltain ohjaajalta?

Pema Namgyal

« Vastaus #7 : Toukokuu 29, 2012, 06:49:52 ip »
Kiitos vastauksista.

Hrih-tavua en ole kuullut yleensä käytettävän ollenkaan. Joissain sadhanoissa ja rukouksissa sitä ilmeisesti käytetään mutta tavanomaisesti kyllä ihan vaan OM MANI PEME HUNG. Suosittelen kuuntelemaan tarkasti sen youtube-videon, johon annoin linkin aiemmassa viestissäni. Siitä kuulet miten mani-mantra lausutaan oikein traditionaalisella tiibetiläisellä tyylillä. Lukemattomat olennot ovat vapautuneet tämän mantran ansiosta ja se sopii harjoituksena kaikille!

nikki

« Vastaus #8 : Toukokuu 29, 2012, 07:04:26 ip »
Itse käytän välillä Hrih-tavua mutta on ihan hyvä jos sanoo pelkkää Om mani peme hung muotoa.

Totta kai olisi hyvä jos voisi kysyä neuvoja Lamalta tai pätevältä ohjaajalta, mutta kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta.

Voi olla niinkin että opettaja käy vierailulla opettamassa kerran vuodessa eikä "tavallisilla" harjoittajalla ole mahdollisuutta
välillä saada mitään ohjausta tai neuvoa opettajalta.

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #9 : Toukokuu 29, 2012, 07:39:59 ip »
Voi olla niinkin että opettaja käy vierailulla opettamassa kerran vuodessa eikä "tavallisilla" harjoittajalla ole mahdollisuutta
välillä saada mitään ohjausta tai neuvoa opettajalta.

Sähköposti? Kukaan? Palpung Changchub Dargye Ling UK:ssa on sitä paitsi suomalainen, Pauliina, avustamassa Lama Rabsangia. Näin esimerkkinä.

Sarma-koulukunnat (omien rajallisten tietojeni mukaan) käyttävät useimmiten om mani padme hum, kun taasen Padmasambhava-traditio "lisää" siihen hrih. Sitä tulee seurata, mitä sadhanaa harjoittaa. Jos ei harjoita sadhanaa, on varmaankin parempi seurata mantran sutra versiota, joka on "om mani padme hum". En ole lama tai opettaja, joten on parasta kysyä sellaiselta. Tietääkseni Korean Sôn -ryhmät ja Vietnamin buddhalaiset harjoittavat myös tuota mantraa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2012, 06:10:25 ap kirjoittanut Raitanatto »

pael

« Vastaus #10 : Toukokuu 30, 2012, 02:55:19 ip »
Kun tätä sitten lausutaan tai ajatellaan, kuvitellaan äänteet tiibetin kirjaimin?
Ajattellessa ja puhuessahan ajatellaan yleensä kirjaimin? Ainakin minä mielässäni 'koen' kirjaimet ajatellessani sanaa?

nikki

« Vastaus #11 : Toukokuu 30, 2012, 03:22:08 ip »

Kun tätä sitten lausutaan tai ajatellaan, kuvitellaan äänteet tiibetin kirjaimin?
Ajattellessa ja puhuessahan ajatellaan yleensä kirjaimin? Ainakin minä mielässäni 'koen' kirjaimet ajatellessani sanaa?

En mä ainaskaan mitään kirjaimia kuvittele.
Kai se riippuu ihmistyypistä, en minä ajatellessanikaan  ja puhuessani ajattele kirjaimin.

Sano mantraa vaan sillain rennosti, ekana vaikka ääneen, ja sitten puoliääneen ja lopuksi voit toistaa
mantraa ääneti mielessäsi.
Ei tartte ajatella mitään :)

Om mani peme hung mantra on hyvä ja turvallinen mantra käyttää, se sopii kaikille :)

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #12 : Toukokuu 30, 2012, 05:15:22 ip »

Oikeasti: kysy lamalta.

pael

« Vastaus #13 : Toukokuu 30, 2012, 06:50:40 ip »
Kuinka tärkeä valtuutus on mantran toiminnalle? Onko se tärkeä puhtaan maan kannalta?

nikki

« Vastaus #14 : Toukokuu 30, 2012, 09:38:23 ip »

Oikeasti: kysy lamalta.

Raitanatto, paelilla ei käsittääkseni ole vielä lamaa jolta kysyä.
Pael,  mani-matra toimii tosi hyvin ilman valtuutustakin :)