Kirjoittaja Aihe: Turvautuminen  (Luettu 28892 kertaa)

Vajrayanaheruka

Vs: Turvautuminen
« Vastaus #15 : Kesäkuu 10, 2012, 12:14:42 ap »
Selitys:

"Vaikka Raitanaton verraton tantra
    on mantran aloittelijalle
    aivan liian yltäkylläinen
    ja makea suupala,
    - sangollisella suolaakin

on se kuitenkin meille
    aloittelijoille mitä lempein
    äkkitaklaus käyttää
    aivojamme kävelemiseen
    sen sijaan, että vääntäisimme
    niitä hankalaan mudraan.

Jalat ovat todellakin ne,
    joilla valaistumme pian,
    ellemme samalla kumarrellessamme
    tietoisesti välttele kompastumista".   
"This is no small matter." (Guishan to Xiangyan; "Jinzu" by Dogen zenji; Fukakusa, 1241).

myyta

« Vastaus #16 : Kesäkuu 14, 2012, 12:34:21 ip »
Tervehdys kaikille! Tämä onkin ensimmäinen viestini forumille.

Arvostaisin kovasti mielipidettänne ja näkemystänne aiheessa, jota huomaan miettiväni usein. Olen palannut dharmaopetusten ääreen usean vuoden tauon jälkeen (tai noh, ei ehkä voida puhua dharmasta kun aikanaan yläasteella aiheesta kiinnostuin, mutta sanotaan että ensikosketuksen jälkeen olen vihdoin alkanut sisäistämään ja tutkimaan aihetta syvällisemmin, sydämellä).

Kaunosieluinen kun olen, minuun tekisi suuren vaikutuksen saada buddhalainen turvautuminen. Kuitenkin olen sitä "koulukuntaa" joka imee itseensä useiden opettajien viisautta mutta ennenkaikkea Shakyamunin, aikakautemme Buddhan opetuksia maanläheisestä ja itsensä löytävästä dharmasta. En koe, että tarvitsisin vihkimystä tai muuta "taikakeinoa" toiselta ihmiseltä. Tarvitsen heiltä vain ja ainoastaan tietoutta ja viisautta, jonka voin itse kääntää omani ja muiden elämäni valaistukseksi.

Tästä tuntuu kuitenkin olevan paljon risteäviä mielipiteitä. Jos sydämessäni olen jo turvautunut Buddhaan, Dharmaan ja Sangaan, onko virallisella turvautumisen saamisella mitään väliä?

Epävarmuus asiasta on minun makyoni, ripustaudun merkityksettömiin termeihin enkä sitten pääse eteenpäin. Tämän myönnän. Mutta ehkä keskustelu aiheesta, muiden mielipiteet auttavat minua rakentamaan tästä jonkinlaista vahvistusta dharmiseen linnakkeeseeni :)

Kiitos tuhannesti teille kaikille!

Maitri sydämessäni, myyta
Olkoot kaikki olennot onnellisia ja olkoon heillä onnen syyt. Olkoot he vapaita kärsimyksistä ja kärsimyksen syistä.

Pema Namgyal

« Vastaus #17 : Kesäkuu 14, 2012, 08:56:31 ip »
Tervehdys kaikille! Tämä onkin ensimmäinen viestini forumille.
Terve!

Arvostaisin kovasti mielipidettänne ja näkemystänne aiheessa, jota huomaan miettiväni usein. Olen palannut dharmaopetusten ääreen usean vuoden tauon jälkeen (tai noh, ei ehkä voida puhua dharmasta kun aikanaan yläasteella aiheesta kiinnostuin, mutta sanotaan että ensikosketuksen jälkeen olen vihdoin alkanut sisäistämään ja tutkimaan aihetta syvällisemmin, sydämellä).

Kaunosieluinen kun olen, minuun tekisi suuren vaikutuksen saada buddhalainen turvautuminen. Kuitenkin olen sitä "koulukuntaa" joka imee itseensä useiden opettajien viisautta mutta ennenkaikkea Shakyamunin, aikakautemme Buddhan opetuksia maanläheisestä ja itsensä löytävästä dharmasta. En koe, että tarvitsisin vihkimystä tai muuta "taikakeinoa" toiselta ihmiseltä. Tarvitsen heiltä vain ja ainoastaan tietoutta ja viisautta, jonka voin itse kääntää omani ja muiden elämäni valaistukseksi.
Oma mielipiteeni on se, että "kaunosieluisuuden" tai "runollisen tunnelman" takia ei muodollista turvautumista kannata ottaa. Omasta mielestäni turvautuminen on hyvin syvällinen ja merkittävä henkilökohtainen sitoutuminen buddhalaiseen viisausperinteeseen ja se tulisi tehdä vasta silloin kun todella sydämessään kokee sen tarpeelliseksi. Buddhalaista filosofiaa voi opiskella ja paljon siitä hyötyä vaikka ei muodollisesti ottaisikaan turvautumista katkeamattoman perimyslinjan opettajalta. Vihkimyksistä puhuttaessa yleensä taidetaan tarkoittaa munkki- tai nunnavihkimystä, tai ehkä bodhisattvavalojen ottamista, taikka sitten vajrayanabuddhalaisuuden voimansiirtoserenomioita(initaatio). Ne eivät ole mitään taikakeinoja vaan hyvin syvällisiä, merkityksellisiä ja käytännöllisiä asioita niille, jotka kokevat nämä polut omakseen.

Tietoa ja viisautta kyllä voi saada buddhalaisilta opettajilta ilman, että sitoutuu mihinkään perimyslinjaan tai osallistuu mihinkään seremonioihin tai vihkimyksiin. Aikanaan voi tulla sitten vastaan sellainen vaihe, että turvautumisvalojen ottaminen, vihkimykset ja seremoniat rupeavat tuntumaan tarpeellisilta. Ei kuitenkaan välttämättä, jokaisella on oma polkunsa. Nämä ovat minun henkilökohtaisia näkemyksiä ja monet voivat olla eri mieltä kuin minä näistä asioista. En tiedä onko näihin asioihin olemassa mitään "virallista oikeaa totuutta", koska asioita voidaan tarkastella niin monesta eri näkökulmasta.

Tästä tuntuu kuitenkin olevan paljon risteäviä mielipiteitä. Jos sydämessäni olen jo turvautunut Buddhaan, Dharmaan ja Sangaan, onko virallisella turvautumisen saamisella mitään väliä?
Mielipiteitähän maailmassa kyllä riittää. Jos olet sydämessäsi turvautunut kolmeen jalokiveen, niin miksipä sitten et ottaisi vastaan muodollista turvautumista jossain vaiheessa ja liittyisi näin tähän vuosituhantiseen buddhalaiseen traditioon perinteisellä tavalla, sillä tavalla miten myös lukemattomat dharman mestarit, bodhisattvat ja erinomaiset harjoittajat ovat vuosisatojen ajan tehneet? Eivät suuret mestarit ja bodhisattvat olisi tätä traditiota säilyttäneet jos se ei olisi oikeasti todella tärkeä asia. Kuitenkin ainoastaan sinä itse voit tähän löytää sinun oman henkilökohtaisen vastauksesi.

Epävarmuus asiasta on minun makyoni, ripustaudun merkityksettömiin termeihin enkä sitten pääse eteenpäin. Tämän myönnän. Mutta ehkä keskustelu aiheesta, muiden mielipiteet auttavat minua rakentamaan tästä jonkinlaista vahvistusta dharmiseen linnakkeeseeni :)
Epävarmuus kuuluu aluksi asiaan ja varmasti nämä kysymykset rupeavat selkiytymään pikkuhiljaa kun jatkat dharman opiskelua. Tsemppiä polulle!

myyta

« Vastaus #18 : Kesäkuu 15, 2012, 10:25:37 ip »
Kiitos suuresti vastauksestasi!

"Kaunosieluisuus" oli kyllä verrattaen huono tapa selittää, miksi turvautuminen viehättää minua. Myöskään en 'taikakeinoilla' tarkoittanut missään tapauksessa vähätellä, suhtaudun initiaatioihin kaikissa perinteissä hyvin vakavasti ja kunnioittaen. Ehkä tarkoitukseni oli tuoda ilmi sitä, että onko väliä turvautumisella "ihan vaan itsekseen" ja turvautumisella kun sen antaa joku perimyslinjan opettaja. Ts. onko siinä jotain "taikaa" kun turvautumisen saa ulkopuolelta?

Polkuni on ollut buddhalaissävytteistä jo ennenkuin tutustuin dharmaan syvällisemmin, ja polkuni kaikkia askelia on värittänyt paluu yksinkertaisuuteen, itseen ja itsen alkulähteille, asioiden alkulähteille. Olen siis taipuvainen riisumaan liikoja ylimääräisyyksiä pois kyseenalaistamalla, kokeilemalla ja kyselemällä. Tästä syystä olen painiskellut myös turvautumisen kanssa. Eli: sitoutuako dharmaan vai sitoutuako traditioon? Ja voiko niitä loppupeleissä erottaa?

Onneksi on dharmasisaria ja -veljiä, joilta saa hienoja neuvoja ja tukea :)
Olkoot kaikki olennot onnellisia ja olkoon heillä onnen syyt. Olkoot he vapaita kärsimyksistä ja kärsimyksen syistä.

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #19 : Kesäkuu 15, 2012, 11:00:46 ip »
Hei,

ennen kuin olet valinnut kenen kanssa suoritat turvautumisseremonian, voit turvautua itseksesi Buddha Shakyamuniin, Siddharthaan. Turvautumisrukouksiin ei tarvita kirjallista transmissiota ja voit halutessasi harjoittaa niitä itseksesi. Jamgon Kongtrul Lödro Thaye eläessään suositteli tekemään omia rukouksia omalla äidinkielellä, koska ne puhuttelevat ja koskettavat enemmän.

Esim.
"Turvaudun kolmeen jalokiveen oivaltaakseni sitoutuako dharmaan vai traditioon!"

myyta

« Vastaus #20 : Kesäkuu 16, 2012, 02:23:43 ip »
Raitanatto, kuulostaapa kovin "minulta" ja lohdulliselta :) Näin olen tehnytkin ja vaikka en ole saanut transmissiota, aloitan aina buddhalaiset harjoitteeni turvautumisella ja bodhicittan herättämisellä. Tärkeintä on, että molemmat herättävät minussa aidon halun kehittää ja säteillä maitria.

Kiitos ja kumarrus _/\_

Pema Namgyal

« Vastaus #21 : Kesäkuu 16, 2012, 02:51:53 ip »
Raitanatto, kuulostaapa kovin "minulta" ja lohdulliselta :) Näin olen tehnytkin ja vaikka en ole saanut transmissiota, aloitan aina buddhalaiset harjoitteeni turvautumisella ja bodhicittan herättämisellä. Tärkeintä on, että molemmat herättävät minussa aidon halun kehittää ja säteillä maitria.

Aloitin itsekin varmaan jotain vuoden ennen muodollista turvautumista tekemään päivittäin turvautumisrukouksia, bodhichitta-rukouksia ja mani-mantraa. Shamatha-meditaatiota harjoitin monta vuotta ennen turvautumista ja luin siihen aikaan melko paljon kirjoja dharmasta. Dharman polulla, buddhalaisena harjoittajana, voi siis edetä varsin mainiosti ennen kuin on ottanut muodollisen turvautumisen mutta sen ottaminen on jokatapauksessa erittäin hyödyllistä ja se on niinkuin sinetti, joka sinetöi meidän vapautumisen päämäärämme.

ReggaeBuddha

• Vieras
« Vastaus #22 : Kesäkuu 18, 2012, 01:27:28 ip »
Hieno ja tärkeä aihe! Kirjoitin eilen blogipostauksen liittyen juuri turvautumiseen Kolmeen Aarteeseen. Jos kiinnostaa, löytyy täältä: http://www.kajozendo.org/2012/06/luo-itse-oma-buddhalaisuutesi

myyta

« Vastaus #23 : Kesäkuu 20, 2012, 10:19:04 ap »
Hieno ja tärkeä aihe! Kirjoitin eilen blogipostauksen liittyen juuri turvautumiseen Kolmeen Aarteeseen. Jos kiinnostaa, löytyy täältä: http://www.kajozendo.org/2012/06/luo-itse-oma-buddhalaisuutesi

Hei, kiitos todella paljon tästä linkistä. Kirjoitustyylisin pysäyttää juuri sopivasti ja saa keskittymään sanoihisi tietyllä virneellä.

Olen edelleen siinä vaiheessa, että näköjään tarvitsen vahvistuksia eri puolelta. Yritän suhtautua vahvistuksiin kuin köydenpätkinä, apuvälineinä tiellä omaan itseeni. Toivon, että en kerää niitä köysiä painolastiksi kaulani ympärille :)

ReggaeBuddha

• Vieras
« Vastaus #24 : Kesäkuu 20, 2012, 03:38:04 ip »

Hei, kiitos todella paljon tästä linkistä. Kirjoitustyylisin pysäyttää juuri sopivasti ja saa keskittymään sanoihisi tietyllä virneellä.

Olen edelleen siinä vaiheessa, että näköjään tarvitsen vahvistuksia eri puolelta. Yritän suhtautua vahvistuksiin kuin köydenpätkinä, apuvälineinä tiellä omaan itseeni. Toivon, että en kerää niitä köysiä painolastiksi kaulani ympärille :)

Moi Myyta, ollos hyvä. Kiva, että diggasit. Mun mielestä on hyvä olla valppaana pitkin polkua eikä liikaa fiksoitua vain tiettyihin näkemyksiin. Se mikä itseään puhuttelee ja toimii itselle, yleensä todellakin toimii. Mun mielestä ei kandee väkisin vääntää itseään tiettyyn muottiin, jos se ei tosiaankaan kolahda, vaan kannattaa koetella opettajia ja perimyslinjoja, eri perinteitä. Esim. itse en diggaa buddhalaisena tiibetinbuddhalaisuuden opetuksista, ne eivät minua puhuttele laisinkaan, mutta sitä vastoin rakastan Dalai-laman arkisia juttuja, kun hän kirjoittaa/puhuu yleisesti buddhalaisuudesta. Mahtava herrasmies!

Tsemppiä polullesi ja kaikkea hyvää!

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #25 : Kesäkuu 20, 2012, 06:21:55 ip »

Moi Myyta, ollos hyvä. Kiva, että diggasit. Mun mielestä on hyvä olla valppaana pitkin polkua eikä liikaa fiksoitua vain tiettyihin näkemyksiin. Se mikä itseään puhuttelee ja toimii itselle, yleensä todellakin toimii. Mun mielestä ei kandee väkisin vääntää itseään tiettyyn muottiin, jos se ei tosiaankaan kolahda, vaan kannattaa koetella opettajia ja perimyslinjoja, eri perinteitä. Esim. itse en diggaa buddhalaisena tiibetinbuddhalaisuuden opetuksista, ne eivät minua puhuttele laisinkaan, mutta sitä vastoin rakastan Dalai-laman arkisia juttuja, kun hän kirjoittaa/puhuu yleisesti buddhalaisuudesta. Mahtava herrasmies!

Mitä tarkotiat kun sanot ettet buddhalaisenaa pidä Tiibetissä olleista dharmaopetuksista?

ReggaeBuddha

• Vieras
« Vastaus #26 : Kesäkuu 20, 2012, 06:49:25 ip »

Mitä tarkotiat kun sanot ettet buddhalaisenaa pidä Tiibetissä olleista dharmaopetuksista?

Sitä, että mä en pidä niistä. Buddhalaisena harjoittajana ne on mulle yhdentekeviä, aivan kuten muidenkin perinteiden opetukset. En seuraa niitä, en opiskele niitä, en harjoita niitä. Toki kunnioitan. Samalla tavalla mulla menee buddhalaisena ohi vaikkapa TV-shopin mainokset. Ei ne mulle kuulu tai mua kosketa, ja miks pitäis? Oon oman polkuni valinnut.

Buddhalaisuuden tutkijana taas pidän aivan älyttömästi tiibetinbuddhalaisuuden ja muiden koulukuntien opetuksista, samoin kuin muista uskonnoistakin. Niitä on tosi mielenkiintoista penkoa!

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #27 : Kesäkuu 20, 2012, 07:00:43 ip »
Vertaatko nyt vakavasti muiden perinteiden opetuksia tv-shopin mainoksiin ja samaan hengen vetoon toteat, että kunnioitat niitä?

Voi elämä... En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

ReggaeBuddha

• Vieras
« Vastaus #28 : Kesäkuu 20, 2012, 07:10:32 ip »
Vertaatko nyt vakavasti muiden perinteiden opetuksia tv-shopin mainoksiin ja samaan hengen vetoon toteat, että kunnioitat niitä?

Voi elämä... En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

Jaahas jaahas, nyt se alkaa taas: vääristely ja panettelu. En kommentoi tätä enempää.

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #29 : Kesäkuu 20, 2012, 07:12:29 ip »
Toki kunnioitan. Samalla tavalla mulla menee buddhalaisena ohi vaikkapa TV-shopin mainokset.

En tiedä vääristelenkö - luen vain sen minkä kirjoitat, en sitä mitä ajattelet. Ja toiseksi, esitin kysymyksen.