Kirjoittaja Aihe: Syklinen aika, kehämäinen aika  (Luettu 163 kertaa)

Ekhnaton

Syklinen aika, kehämäinen aika
« : Huhtikuu 15, 2019, 02:03:00 ip »
 G. W. F. Hegelin mukaan aika on sekä kehämäinen että suoraviivainen. En tiedä missä kirjassa hän on tämän sanonut, olen lukenut sen lainauksena *jonkun muun kirjassa. Aihe on mielenkiintoinen ja muistuttaa intialaista ajatusmaailmaa. Hegel perustelee ajan kehämäisyyttä sillä että jonkin ajan kuluttua olemme jälleen samassa tilanteessa jossa olimme aiemmin. Asiat tuntuvat seuraavan toisiaan säännöllisesti uudelleen ja uudelleen. Tämän näkemiseen ja tajuamiseen tarvitaan tietoisuutta, kykyä irrottautua käsillä olevasta  hetkestä, kykyä nähdä itsen tilanne ulkopuolelta yhtenä tapahtumana pitemmässä tapahtumien ketjussa tai toisiaan seuraavien tapahtumien sarjassa.
 Millaisia esimerkkejä tästä tulee meleen? Eipä juuri sellaisia joita voisi tähän kirjoittaa. Yleisiä kehämäisiä ajanjaksoja ovat: vuosi, vuorokausi, kuukausi, viikko, 12 horoskooppi merkkiä (kiinalaiset tai eurooppalaiset). Nyt on kevät, olen ennenkin ollut tässä vuodenkierron vaiheessa; nyt on maanantai, olen ennenkin kokenut tämän ajan hetken; nyt on keskipäivä, tämä on koettu ennenkin; nyt on sian vuosi, sellainen oli 12 myös vuotta sitten.
 Sitten on 12 Nidanan kehämäinen kierto: tietämättömyys, tahtomukset, tajunta, nimi ja muoto, kuusi aistia, yhteys, aistikokemus, halu, tarrautumien, olemassaoloon tuleminen, syntymä, vanhuus/rappeutumien/hajoaminen ja kuolema.
Kyse on kokemuksesta, kokeeko olevansa samassa vaiheessa, samassa tilanteessa kuin aiemmin.   

* Paul McKenna: Hypnoosi, Tammi 1993, sivuilla 140...141
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2019, 03:02:47 ap kirjoittanut Ekhnaton »