Kirjoittaja Aihe: Aloittelija ja aloittelijan mieli.  (Luettu 567 kertaa)

PauPau

Aloittelija ja aloittelijan mieli.
« : Kesäkuu 17, 2017, 12:46:49 ap »
Hei! Kiitos että sain liittyä tähän foorumiin.

Olen nyt noin vuoden verran lukenut Buddhalaista tai siihen liittyvää kirjallisuutta. Ja jotenkin koittelen meditoida myös. Päivittäin tulee istuttua n.20min. Jotenkin niin tunnen omakseni tämän buddhalaisuuden. Mutta.. niin yksin olen näiden ajatusen ja juttujen kanssa. Pää tulvii kysymyksiä ja tietoa tullut ahmittua paljon. Koen jo, että sitä tietoa pitäisi jo siirtää käytäntöön eikä vain pitää itsellä tai miettiä.. Haluaisin kuulla ja jakaa kokemuksia.
Miten tulla Buddhalaiseksi? Mistä sellaisen "opettajan" saa tai löytää? kysymyksiä olisi vaikka kuinka ja liittyminen tosi hankalaa. Olen pienen lapsen yksinhuoltaja joten hirveästi en voi matkustella noihin zen-keskuksiin mitä näyttää olevan. (itse asun Turun lähistöllä)

Googlettelemalla löysin tämän foorumin. Ja mietin että josko täältä löytyisi jotain kokemuksia aiheesta. Tai ihan vain keskustelu-seuraa ja tukea kaikkeen Buddhalaisuuteen liittyvissä asioissa.

Kiitos -P

Jogiini

• Valvoja
  • Ylläpitäjä
Vs: Aloittelija ja aloittelijan mieli.
« Vastaus #1 : Kesäkuu 17, 2017, 10:00:44 ap »
Tervetuloa Paupau,

Näinhän se menee. Harva meistä syntyy buddhalaiseen ympäristöön. Tuki ja inspiraatio saattavat silloin puuttua, mutta toisaalta on enemmän vapautta tutkailla omaa mahdollista polkuaan. Jos lukemisesi perusteella jo olet suuntautunut zen-perinteeseen voit esim. tämä foorumin "buddhalaiset ryhmät esittäytyvät" -sivuilta löytää yhteyshenkilön, joka voi neuvoa sopivan opetustilaisuuden. Hankit lapsenvahdin yhdeksi viikonlopuksi. Menet opetukseen ja sitten alat harjoittelemaan sitä mitä olet oppinut. Jos opetuksen piirissä on hyvä olla ja harjoittelu ja elämä tuntuu hyvältä, pyydät jossakin vaihessa opettajalta turvautumisvalat. Sitten olet buddhalainen.
EDIT. Huomasin että ryhmäesittely on vajavainen. Tässä linkki kirkon ylläpitämälle sivustolle, josta löytyvät lähes kaikki ryhmät ja muutama passiviinen toimimaton ryhmä. Laitoin hakuun "buddhalaisuus" http://www.uskonnot.fi/hakutulos.php
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 17, 2017, 10:16:59 ap kirjoittanut Jogiini »
Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

Tomi

« Vastaus #2 : Kesäkuu 28, 2017, 01:59:55 ip »
Hei! Kiitos että sain liittyä tähän foorumiin.

Olen nyt noin vuoden verran lukenut Buddhalaista tai siihen liittyvää kirjallisuutta. Ja jotenkin koittelen meditoida myös. Päivittäin tulee istuttua n.20min. Jotenkin niin tunnen omakseni tämän buddhalaisuuden. Mutta.. niin yksin olen näiden ajatusen ja juttujen kanssa. Pää tulvii kysymyksiä ja tietoa tullut ahmittua paljon. Koen jo, että sitä tietoa pitäisi jo siirtää käytäntöön eikä vain pitää itsellä tai miettiä.. Haluaisin kuulla ja jakaa kokemuksia.
Miten tulla Buddhalaiseksi? Mistä sellaisen "opettajan" saa tai löytää? kysymyksiä olisi vaikka kuinka ja liittyminen tosi hankalaa. Olen pienen lapsen yksinhuoltaja joten hirveästi en voi matkustella noihin zen-keskuksiin mitä näyttää olevan. (itse asun Turun lähistöllä)

Googlettelemalla löysin tämän foorumin. Ja mietin että josko täältä löytyisi jotain kokemuksia aiheesta. Tai ihan vain keskustelu-seuraa ja tukea kaikkeen Buddhalaisuuteen liittyvissä asioissa.

Kiitos -P

Turun seudulla on tosiaan aika hiljaista, mutta silloin tällöin sielläkin on jotain toimintaa. Ja jos perheasiat antavat myöten niin voi aina tietenkin lähteä johonkin tapahtumaan tai retriittiin muualle Suomessa. Meditaatio + turku, tms auttaa jo alkuun noiden paikallisten toimijoiden kanssa.

Aika monet kuuntelevat kotona opettajien nauhoitettuja puheita, joiden kautta saa jo jonkinlaisen säännöllisen yhteyden aiheeseen. Jos lisäksi meditoi päivittäin niin aihe on arjessa säännöllisesti läsnä jolloin se alkaa myös juurtua. Tuon voi sitten yhdistää vierailuihin tilaisuuksiin niin varmaan ihan hyvällä tiellä jo.

Esimerkiksi itse olen kuunnellut näitä:

http://audiodharma.org/

https://tisarana.ca/category/podcast/

Ajan kanssa löytyy opettajia joiden ajattelu ja opetustapa soveltuvat itselle.

Varsinaisia "opettajia" joilla olisi tradition valtuutukset Suomessa on ei taida juuri olla. Karen Terzano on, mutta hänen äidinkielensä on englanti. Eri yhdistykset järjestävät kuitenkin erilaisia kursseja joilla saa ihan hyvät peruslähtökohdat harjoitukseen ja usein niistä voi löytyä kauemmin harjoittaneita joilta voi saada ohjausta omaan harjoitukseen.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2017, 02:04:33 ip kirjoittanut Tomi »

Seagal

• Ihminen
« Vastaus #3 : Heinäkuu 16, 2017, 06:37:55 ip »
Moi,

Gurujeni, Dzongsar Khyentse Rinpochen ja Do Tulku Rinpochen, kannustuksesta minun käytännössä tulisi ohjata meditaatiota. Ja mainostaa. Suosittelen kuitenkin kääntymään kenen tahansa muun puoleen kuin minun. Ei siksi, että traditiossani olisi mitään vikaan, vaan sen takia, että on huomattavasti paljon parempiakin ohjaajia olemassa.

Jos haluat, kaikista varoituksista huolimatta, keskustella meditaatiosta, niin se onnistuu. Voin tarjota yksinkertaisia meditaatio-harjoitteita.

Asun itsekkin Turussa.

Zodamacoomza

• Zodamacoomza
    • sbo
« Vastaus #4 : Lokakuu 18, 2017, 01:53:55 ip »
nnössä tulisi ohjata meditaatiota. Ja mainostaa. Suosittelen kuitenkin kääntymään ke