Keskustelua > Keskustelua buddhalaisuudesta

Buddhalainen meditaatio vs. muut

(1/4) > >>

Kalansilmätorni:
EDIT by Saltzmann: Jatkuu täältä: http://buddha-dharma.info/index.php/topic,841.0.html
ja erotettu omaksi keskustelukseen.

Dzongsarin tekstissä on paljon tärkeitä pointteja, mutta en ymmärrä, miten hän voi sanoa että mindfullness olisi varastettu buddhalaisuudesta, koska kuulemma Shakyamunikin otti tekniikat omana aikanaan jostain, ei "keksinyt" niitä. Siis onhan hindulaisuudessakin käsittääkseni meditoitu tuhansia vuosia. Tekniikat eivät voi olla minkään uskonnon yksinoikeuksia, kristillisyydessäkin on ollut kontemplatiivisia perinteitä.

Tomi:

--- Lainaus käyttäjältä: Kalansilmätorni - Syyskuu 25, 2017, 01:46:23 ap ---Dzongsarin tekstissä on paljon tärkeitä pointteja, mutta en ymmärrä, miten hän voi sanoa että mindfullness olisi varastettu buddhalaisuudesta, koska kuulemma Shakyamunikin otti tekniikat omana aikanaan jostain, ei "keksinyt" niitä. Siis onhan hindulaisuudessakin käsittääkseni meditoitu tuhansia vuosia. Tekniikat eivät voi olla minkään uskonnon yksinoikeuksia, kristillisyydessäkin on ollut kontemplatiivisia perinteitä.

--- Lainaus päättyy ---

Suttissa Buddha oppii ensin kahdelta sen aikaiselta mestarilta formless jhanat, joita nämä pitivät uskonnollisen elämän loppupisteenä. Kun tämä ei tuntunut kärsimyksen lopulta vaan väliaikaisratkaisulta niin hän kokeili askeesia. Tämän jälkeen hänelle tuli mieleen muistikuva siitä kun hän oli lapsena spontaanisti saavuttanut ensimmäisen jhanan. Tästä tuli polun ensimmäinen osanen, sillä se tarjoaa vaihtoehdon aistinautinnoille ja kivulle. Vipassana, mindfulness kulkee sen rinnalla.

Muissakin perinteissä on kyllä läsnäoloharjoituksia, mutta ne eivät taida olla yhtä systemaattisia.

Käytännössä nuo sekulaarin mindfulnessin lanseeraajat ovat buddhalaisesta perinteestä saaneet oppinsa, joita sovelletaan sitten toisessa kontekstissa muokattuna. Kabat-Zinn melkoisesti tuo dharmaa kirjoissansa. Dalai Lama oli jossain melko varhaisessa tilaisuudessa todennut Kabat-Zinista että se mitä hän tekee on ok sillä hän pyrkii lieventämään elävien olentojen kärsimystä. En tiedä onko Dalai lama jotain sanonut myöhemmin.

Buddhakin opetti maallikoille monenlaisia maallisia asioita, joiden avulla nämä voivat kärsiä vähemmän, järjestää sosiaaliset suhteet taitavasti ja pyrkiä parempaan jälleensyntymään. Kai senkin voi tuomita "samsaran rakastamisen opettamiseksi" jos oikein haluaa. Vähän kummallinen heitto muutenkin tuossa yhteydessä. Ei siinä, että sympatiseeraisin välttämättä noita californianbuddhalaisia.

https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

Kalansilmätorni:
Tarkoitan vain tekniikoita, kuten smrti ('tiedostaminen', mindfulness) ja yoganidra (jälkimmäistä, joka kulkee mindfulnessissa nimellä body scan, onko sitä buddhalaisessa harjoitusvalikossa ollenkaan, ainakin hathajoogassa se on ehkä kaikkein yleisin harjoitus, yoganidra). Buddha siis otti perustekniikoita, ja antoi niille uusia merkityksiä, uusia sisältöjä tms. itse tekniikat olivat jo olemassa. Ihan samoin tekevät mindfulness-tyypit, ottavatko sitten hindulaisuudesta vai buddhalaisuudesta, tietysti molemmista, mutta antavat vaan uusia merkityksiä - koska en minäkään ajattele että se olisi buddhalaisuutta, ainakaan täysipainoista, kun siitä on karsittu pois jälleensyntymä-juttuja ja paljon muutakin.

Dharman katoamisesta on tietysti oikein olla huolissaan, joten värikkäiden kärjistyksien käyttö (sanan 'varastaminen') on tavallaan ymmärrettävää, tavallaan voi kääntyä itseään vastaan... ainakaan se ei ole ihan yksiselitteistä kaikki nämä näkökulmat huomioonottaen.

Lisäksi: meditaatio on erittäin järjestelmällistä myös hindujoogassa, (astanga, hatha, bhakti, jñana yms.)

Tomi:

--- Lainaus käyttäjältä: Kalansilmätorni - Syyskuu 26, 2017, 02:36:27 ap ---Tarkoitan vain tekniikoita, kuten smrti ('tiedostaminen', mindfulness) ja yoganidra (jälkimmäistä, joka kulkee mindfulnessissa nimellä body scan, onko sitä buddhalaisessa harjoitusvalikossa ollenkaan, ainakin hathajoogassa se on ehkä kaikkein yleisin harjoitus, yoganidra). Buddha siis otti perustekniikoita, ja antoi niille uusia merkityksiä, uusia sisältöjä tms. itse tekniikat olivat jo olemassa. Ihan samoin tekevät mindfulness-tyypit, ottavatko sitten hindulaisuudesta vai buddhalaisuudesta, tietysti molemmista, mutta antavat vaan uusia merkityksiä - koska en minäkään ajattele että se olisi buddhalaisuutta, ainakaan täysipainoista, kun siitä on karsittu pois jälleensyntymä-juttuja ja paljon muutakin.

--- Lainaus päättyy ---

Näistä on hankala tietää mihin suuntaan nämä ovat menneet. Joogajärjestelmät saatika hindulaisuus eivät olleet tuohon aikaan mitenkään "valmiita", vaan ne kehittyivät buddhalaisuuden rinnalla ja sen kanssa vuorovaikuttaen. Hinduilla on taipumusta pitää omia käsityksiään ikuisina ja harjoituksiaan hyvin vanhoina ja muuttumattomina, vaikka tälle ei aina ole kovin paljoa perusteita. Näistä on hyvin hankala saada mitään tietoa. Jonkun tutkimuksen luin noista varhaisista buddhalaisista menetelmistä ja niissä tutkija päätyi ajatukseen, että suttissa kuvatut opettajat ovat hyvinkin voineet olla olemassa.

Bodyscan on ymmärtääkseni lähtöisin Goenkan opettamasta vipassanasta. Kabat-Zinn harjoitti hänen kanssaan nuorena miehenä.

Voi olla että nuo secular buddhist tyypit olivat enemmän tuossa huomion kohteena. Secular buddhist -tyypit lukevat vähän kummallisesti tekstejä ja vääntävät opetuksia läntisen romantiikan oppiin sopivaksi. Silti jotenkin pakonomaisesti haluavat väittää harjoittavansa Buddhan opetuksia. Osin ehkä kyllä.

Se mikä on onnellisuuden asema harjoituksissa poikkeaa eri traditioissa.


--- Lainaus ---Dharman katoamisesta on tietysti oikein olla huolissaan, joten värikkäiden kärjistyksien käyttö (sanan 'varastaminen') on tavallaan ymmärrettävää, tavallaan voi kääntyä itseään vastaan... ainakaan se ei ole ihan yksiselitteistä kaikki nämä näkökulmat huomioonottaen.

Lisäksi: meditaatio on erittäin järjestelmällistä myös hindujoogassa, (astanga, hatha, bhakti, jñana yms.)

--- Lainaus päättyy ---

Tarkoitin että tuo läsnäoloharjoitus ei ole niin systemaattinen.

En ole näihin hindujen opetuksiin ja järjestelmiin perehtynyt.

Kalansilmätorni:
Wikipediasta katsottuna S. N. Goenka oli intialainen, ja usein unohdetaan että buddhalaisuus on ollu kadonnut Intiasta jo n. 800 vuotta, mitä nyt viimevuosina sitä tuotu sinne takaisin, tietysti myös tiibetistä tulleet pakolaiset ovat sitä tuoneet, sekin vasta tässä n.60 vuoden sisällä tapahtunutta. Goenka syntyi intialaisille vanhemmille, lisäksi sanotaan että perhe oli "conservative Hindu". Goenka muutti nuorena Intiaan. On selvää, mistä yoganidra (body scan) on otettu, koska se jo tekniikkana on hyvin hatha-tyyppistä, 'sammuttavaa', kun taas esim. tiipiläinen jooga on oikeastaan päinvastaista, 'elävöittävää'. En halua väittää, että kumpikaan olisivat vääriä, vain hyvinkin eri tekniikoita. Päinvastaisistakin suunnista voi toki löytyä sama lopputulos, tai sitten löytyy eri lopputulos :D

Tietääkö joku, onko 'kuolleen miehen asennolle' mitään vastineetta esim. kum nye tai dzogchen-perinteiden kehollisissa joogaharjoituksissa? Siis kyllä makuulla tehtäviä juttuja on paljon, mutta että käytäisiin läpi kaikki ruumiinosat yksi kerrallaan?

Toinen kysymys, aika mielenkiintoinen, on että onko läsnäoloharjoitus (tai siis 'mindfulness' tai 'smrti', tiedostaminen) myös tekniikkana hyvin tai jonkin verran erilainen kuin esim. hatha-tyyppinen meditaatio, jossa mieltä tyhjennetään...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta