Kirjoittaja Aihe: Surullista luettavaa  (Luettu 940 kertaa)

Jogiini

  • Valvoja
  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 211
Surullista luettavaa
« : Elokuu 13, 2017, 11:13:35 ap »
Tämän kesän dharmauutinen. Rigpa-yhteisön vanhimmat jäsenet päättivät paljastaa pitkäaikaisen opettajansa vuosikymmeniä jatkuneet väärinkäytökset ja ala-arvoisen toiminnan dharmakulissien takana. Kirje on herättänyt runsaasti julkista keskustelua sosiaalisessa mediassa ja buddhalaisissa julkaisuissa. Sogyal (ei enää Rinpoche) on ilmoittanut jättäytyvänsä eläkkeelle.
https://www.lionsroar.com/wp-content/uploads/2017/07/Letter-to-Sogyal-Lakar-14-06-2017-.pdf
Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

Seagal

  • Ihminen
  • Viestejä: 264
Vs: Surullista luettavaa
« Vastaus #1 : Elokuu 13, 2017, 02:17:48 ip »
Sogyalin tilanne on vain jäävuoren huippu. Odotan innolla, että mitä kaikkea muuta tulee pinnalle, tämän tilanteen innoittamana.

Tämä on myös hyvä muistutus, että sokeasti opettajaan luottaminen on kuin joisi myrkkyä. Etenkin kun kyseessä on vajrayana.

Saltzmann

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 347
  • bottiovimikko
Vs: Surullista luettavaa
« Vastaus #2 : Elokuu 14, 2017, 02:10:44 ip »
Surullista. Buddhalaisuutta sotketaan sekä sisältä että ulkoa.

Opettajan valinta on totta tosiaan yksi tärkeimmistä tehtävistä.
All deities reside in the human breast.  William Blake

KP

  • Viestejä: 3
Vs: Surullista luettavaa
« Vastaus #3 : Elokuu 15, 2017, 01:47:52 ap »
Dzongsar Khyentse Rinpoche kommentti aiheesta

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2007833325908805&id=158696727489150

Orgyen Tobgial Rinpoche vastaus kirjeen lähettäneelle munkille

http://all-otr.org/public-talks/44-letter-to-sangye-ngawang

Jogiini

  • Valvoja
  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 211
Vs: Surullista luettavaa
« Vastaus #4 : Elokuu 15, 2017, 10:43:30 ap »
Tuo Dzongsar Khyentse Rinpochen pitkä esseenmuotoinen vastaus on mieltä ylentävä, syvä ja monipuolinen ja suosittelen että kaikki vähänkin vajrayanasta kiinnostuneet lukevat sen alusta loppuun. Onhan se myös hämmentävä - jos haluaa että asiat olisivat jollakin tietyllä tavalla oikein tai väärin. Joidenkin mielestä tämä vajrayana, josta DKJR kirjoittaa, on loukkaavaa ja se on tunne, joka vihjaa jotakin pienestä egon rajoittamasta mielestä. Kirjoituksessa on kirkasta asiaa tiibetiläisistä, länsimaalaisista, vajrayanasta, karmasta, lamojen koulutuksesta, valaistuneisuudesta ja valaistumattomuudesta, mitä Buddha sanoi, opettajan ongelmista, historiasta, mahasiddhoista. Kovasti toivon että Seagal, DKJR:n oppilaana kääntäisi tekstin suomeksi ja laittaisi jakeluun!???

Tässä eräs kappale, josta mielestäni myös voisi keskustella:

Even more dangerous are the self-made gurus who use mindfulness and other Buddhist practices to turn the essence of the Buddhist path into techniques for increasing our love of samsara. By doing so, they utterly destroy the entire purpose of the Buddhadharma, which is to liberate suffering beings from samsara. If this perversion of the Buddha’s teachings is not demonic – the ‘devil incarnate’, as Christians might say – what is?
Nopea käännös: Vieläkin vaarallisempia ovat tee-se-itse-gurut, jotka käyttävät (mindfulness) tietoista läsnäoloa ja muita buddhalaisia harjoitteita muuntaakseen buddhalaisen polun ytimen tekniikoiksi, jotka lisäävät rakkauttamme samsaraan. Näin tehdessään he tuhoavat buddhan opetuksen koko tarkoituksen, eli kärsivien olentojen vapautumisen samsarasta. Ellei tämä Buddhan opetuksen vääristely ole paholaisesta - varsinainen antikristus, kristityt sanoisivat - niin mikä sitten?
Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

pael

  • Viestejä: 198
Vs: Surullista luettavaa
« Vastaus #5 : Elokuu 15, 2017, 11:43:09 ap »

Nopea käännös: ...tee-se-itse-gurut, jotka käyttävät (mindfulness) tietoista läsnäoloa ja muita buddhalaisia harjoitteita muuntaakseen buddhalaisen polun ytimen tekniikoiksi, jotka lisäävät rakkauttamme samsaraan.
Entä tekniikoiden käyttö 3 mielenmyrkyn (halu, viha, tietämättömyys) poistamiseen?
Eikö tekniikoiden käyttö tee sitä? Oli niiden käyttäjä mitä uskontoa tahansa?
Eikö 3 mielenmyrkyn lakatessa samsarakin lakkaa? Siis jälleensyntymä.

Jogiini

  • Valvoja
  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 211
Vs: Surullista luettavaa
« Vastaus #6 : Elokuu 16, 2017, 10:14:39 ap »

Nopea käännös: ...tee-se-itse-gurut, jotka käyttävät (mindfulness) tietoista läsnäoloa ja muita buddhalaisia harjoitteita muuntaakseen buddhalaisen polun ytimen tekniikoiksi, jotka lisäävät rakkauttamme samsaraan.
Entä tekniikoiden käyttö 3 mielenmyrkyn (halu, viha, tietämättömyys) poistamiseen?
Eikö tekniikoiden käyttö tee sitä? Oli niiden käyttäjä mitä uskontoa tahansa?
Eikö 3 mielenmyrkyn lakatessa samsarakin lakkaa? Siis jälleensyntymä.

Olet varmasti oikeassa. Omien myrkkyjen havainnointi, pidättäytyminen  ja niistä puhdistuminen on sutrisen polun peruskivetystä. Se perustuu Buddhan opetukseen syistä ja seurauksista ja hyvyyden kerrytyksestä. Siitä seuraisi parempi elämä ja vieläkin parempi jälleensyntymä -mutta sikäli kuin olen lukenut ja kuullut- ei kuitenkaan lopullista vapautumista samsarasta. Tämä ajattelu lienee Dzongsar Khyentse Rinpochen kirjan "Not for Happiness" teema. Esim. prajnaparamita-opetus puhuu näiden asioiden ylittämisestä. Tuossa DKJR: kirjoituksessa tykkäsin silti erityisesti ajatuksesta "valaistumaton guru". Hän sanoi että jos guru on oppinut ja myötätuntoinen, mutta ei pidä itseään valaistuneena, on todella hyödyllistä, että hän noudattaa hyvää käytöstä ja moraalia jakaessaan perinnettään eteenpäin.
Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

KP

  • Viestejä: 3
Vs: Surullista luettavaa
« Vastaus #7 : Elokuu 16, 2017, 02:11:23 ip »
Lion's roar lehti ei suostunut julkaisemaan Dzongsar Khyentse Rinpochen kirjoitusta Sogyal Rinpochesta kokonaisuudessaan ja editoimatta, mikä on Dzongsar Khyentse Rinpochen mukaan ehdoton edellytys julkaisulle.

Ironista kuinka kyseinen lehti vaikenee, kun nämä vajra mestarit (leijonat) oikeasti karjahtavat.

Seagal

  • Ihminen
  • Viestejä: 264
Vs: Surullista luettavaa
« Vastaus #8 : Elokuu 16, 2017, 06:19:08 ip »
Kovasti toivon että Seagal, DKJR:n oppilaana kääntäisi tekstin suomeksi ja laittaisi jakeluun!???

Joo. Tarkoitus olisi pistää sivu pystyyn dharma-juttuja varten, ja toimivathan käännökset kivana lisänä portfoliossa, kun pitää osoittaa käännöstaidot. Tämän vuoden puolella... :)

pael

  • Viestejä: 198
Vs: Surullista luettavaa
« Vastaus #9 : Elokuu 26, 2017, 07:55:00 ip »
Tämä on myös hyvä muistutus, että sokeasti opettajaan luottaminen on kuin joisi myrkkyä. Etenkin kun kyseessä on vajrayana.
Entä jos, luottaa sokeasti itseensä (siis oppilas itseensä)?
Mistä oppilas tietää mihin yanaan kuuluu?

Kakashi

  • Viestejä: 31
Vs: Surullista luettavaa
« Vastaus #10 : Elokuu 27, 2017, 12:24:43 ip »
Tämä on myös hyvä muistutus, että sokeasti opettajaan luottaminen on kuin joisi myrkkyä. Etenkin kun kyseessä on vajrayana.
Entä jos, luottaa sokeasti itseensä (siis oppilas itseensä)?
Mistä oppilas tietää mihin yanaan kuuluu?

En suosittele luottamaan sokeasti kehenkään enkä mihinkään.

Oppilas kuuluu mahayanaan jos hän pyrkii kehittämään bodhichittaa ja yksinkertaistettuna voisi ehkä sanoa, että vajrayanaan kuuluu jos on vastaanottanut tietoisesti
autenttiselta gurulta voimansiirron(empowerment) sitoumuksineen johonkin tantriseen mandalaan/jidamiin ja ylläpitää/harjoittaa näitä sitoumuksia päivittäisessä elämässä.

Tomi

  • Viestejä: 406
Vs: Surullista luettavaa
« Vastaus #11 : Elokuu 29, 2017, 06:04:25 ip »
Dalai Lama on antanut tapahtuneesta oman kommenttinsa:

“I feel some of these lama institutions have some sort of influence of the feudal system. That is outdated and must end - that feudal influence. Then eventually a lama institution creates lama politics [DL laughs heartily]. That’s very bad.

An individual lama’s disgrace doesn’t matter, but it gives a very bad impression about a monastery or a monk. Very bad. So we must pay more attention.

You should not say, “This is my guru. What guru says I must follow.” That’s totally wrong! Buddha himself mentioned, “You must examine my teaching”. Similarly if one particular lama says something, you examine whether this goes well according to Buddhaʻs teaching or according to the circumstances in society. Then you must follow. If the lama says something; if you investigate and it’s not proper, then you should not follow the lama’s teaching. Even Dalai Lama’s teaching; if you find some contradiction you should not follow my teaching.

As far as Gelugpa is concerned, Lama Tsonghkapa clearly mentioned; if a lama teaches something that is against the dharma it should be avoided and opposed. If the lama’s teaching is in accord with the dharma it should be followed, if it is in discord with the Dharma it should not be followed.

Many years ago in Dharmasala at a Western Teachers Conference, some Western Buddhist teachers mentioned some Zen masters and Tibetan Buddhist Masters had created a very bad impression among people. Then I told them them; these people do not follow Buddhaʻs advice, Buddhaʻs teaching. We cannot do. So, the only thing is to make it public, through newspapers, through the radio. Make it public!

These lamas, although they don’t care about Buddha’s teaching, they may care about their face [points at his face, indicating shame]. I told them at that conference, almost 15 years ago I think. Now, recently Sogyal Rinpoche; my very good friend, but he’s disgraced. So some of his own students have now made public their criticism.”

https://www.youtube.com/watch?v=0wP4rsM7AZQ

Youtubessa oli myös viisi vuotta vanha dokumentti, jossa oli kuvattu aika lailla samoja asioita kuin tuossa uudessa kirjeessä. Aika hitaasti näyttävät pyörät pyörivän:

"In the Name of Enlightenment - Sex Scandal in Religion" - About Sogyal Rinpoche

https://www.youtube.com/watch?v=yWhIivvmMnk&t

Kakashi

  • Viestejä: 31
Vs: Surullista luettavaa
« Vastaus #12 : Elokuu 30, 2017, 05:42:56 ip »
H.P. Dalai Laman näkemys asiasta on todella erinomainen. Myös Mingyur Rinpoche on esittänyt aiheeseen liittyen erittäin johdonmukaisia ja selventäviä näkemyksiä. Tässä muutamia lainauksia häneltä, jotka mielestäni erityisen hyvin soveltuvat huomioitavaksi kun tarkastellaan tätä Sogyalin tapausta:

"Many students of Tibetan Buddhism mistakenly think that they cannot, or should not, leave a teacher once they’ve made a commitment to them. This is not the case. The whole point of the teacher–student relationship is that it should benefit the student. It is not for the teacher’s gain or profit. If you have tried your best and have found that it is not a good fit, you can look for another teacher. This is not a problem or personal failing. It is good judgment.

The best way to leave is to do so without bad-mouthing the teacher or creating difficulties for those who may be benefiting from the teacher and the community. Leave on good terms, or at the very least, do not leave on bad terms. Simply move on with humility and do not feel bad about the fact that it did not work out."

"However, it is another matter altogether when a teacher is committing serious ethical violations. Leaving a teacher on good terms makes sense when the issue is just a matter of fit between teacher and student. When the issue is people being hurt or laws being broken, the situation is different."

"In that case, the violation of ethical norms needs to be addressed. If physical or sexual abuse has occurred, or there is financial impropriety or other breaches of ethics, it is in the best interest of the students, the community, and ultimately the teacher, to address the issues. Above all, if someone is being harmed, the safety of the victim comes first. This is not a Buddhist principle. This is a basic human value and should never be violated.

The appropriate response depends on the situation. In some cases, if a teacher has acted inappropriately or harmfully but acknowledges the wrongdoing and commits to avoiding it in the future, then dealing with the matter internally may be adequate. But if there is a long-standing pattern of ethical violations, or if the abuse is extreme, or if the teacher is unwilling to take responsibility, it is appropriate to bring the behavior out into the open.

In these circumstances, it is not a breach of samaya to bring painful information to light. Naming destructive behaviors is a necessary step to protect those who are being harmed or who are in danger of being harmed in the future, and to safeguard the health of the community."

Koko teksti:
https://www.lionsroar.com/treat-everyone-as-the-buddha/


KP

  • Viestejä: 3
Vs: Surullista luettavaa
« Vastaus #13 : Syyskuu 24, 2017, 01:32:05 ip »
Khenchen Namdrol Rinpochen kommentti Sogyal Rinpocheen kohdistuneesta hyökkäyksestä. Alla puhe myös kirjoitettuna videon 17:08 kohdasta loppuun.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=N7kG1RSn1bU

Just as the Dharma is profound then we should also keep in mind that the demonic forces can be just be as profound. So we’re also facing many obstacles that have come up here recently that all of us need to be careful about. And when you think about it these days you’re all disciples of Sogyal Rinpoche and so were the eight people who put their names on the letter that they issued but whether they really know it or not. That was really an attempt to not only just disparage the master but to try to destroy him and everything that he’s done and that’s something that really really makes me feel upset and upsets everyone else too. This kind of activity is so completely unnecessary. Why? Because it so detrimental to the doctrine. From a spiritual point of view it goes against every aspect of Dharma and also from a worldly point of view it is so disrespectful and unnecessary and also instilling doubt and wrong view in the minds of so many disciples unnecessarily, to the point where they may even turn their minds away from the Dharma for good. Imagine that? Imagine doing something that would cause that kind of result or repercussion. In fact it falls into the category of the five heinous non-virtues. Slandering the Sangha. These non-virtues occurred at the time of Buddha’s life. That’s why they’re put into categories and mentioned as the worst crimes of all, the worst sins of all. And all other broken vows became the vows to abstain from and so just like that. Among them all due to the historical account of what happened during Buddha’s own life this is placed as one of the five heinous. To slander or to cause division in the Sangha, to divide the Sangha. So that means what happens is you are causing a disciple of Dharma to doubt the grounds and paths of Buddha’s teachings and it makes an obstacle towards their accomplishment of liberation and it also causes many many others to be led away from the path to liberation right along with them. Not only that, it makes everyone uncomfortable, it makes everyone unhappy. It’s nothing but negative. And so it is the poorest choice they could have made forever.

And so unlike that, I know that all of you have tremendous faith and devotion in the master and I can feel it. It’s obvious. And so you must maintain that as much as you possibly can and try to always use the methods to increase your faith and devotion. That’s very important. Once you rely upon a teacher to the degree that you all have relied and they did too. No matter what happens you’re supposed to apply the methods of Dharma teachings to increase your faith and devotion because that’s benefiting you. The teacher is there to benefit you. Not himself or herself. And so in this case all of this that’s happening to the Rigpa sangha, to Sogyal Rinpoche, it is a barche, an obstacle for the entire doctrine. Not only just one person, not only just one sangha, but the entire buddhist doctrine and it’s really such a shame, so unnecessary.

Matthew was my friend and student. Actually I really thought of him as having a very good and kind heart. I thought of him as a good person and I’ve known him for many years. I’ve given him many profound Dharma teachings and of course he’s probably been Sogyal Rinpoche’s student even many more years than that and received many teachings. So just because he may have thought he was physically harmed on one occasion and was offended by it. Is it really worth it? To do what he’s done as a retribution? Is it really worth it? It’s so kind of unusually surprising. It’s more like the rising up of the Maras, the demonic forces. And this is well known in Dharma that this obstacles come when something’s going really well and so I think that it’s somehow the magical play of non-human entities more than the humans that we are pinning it on. There’s more to this.

And also Damcho, in terms of her, she was also close with me. I thought she had an excellent character. She seemed to have tremendous faith in the teacher and when I hear that her name is on this list I thought its impossible to even imagine. How could it be the same person? It’s hard to even believe. Unbelievable! So that why I think that this is maybe the magical manifestation of mimayan, non human entities. Trying to destroy the doctrine in general Buddhism, in particular Nyingmapa and especially the Rigpa sangha and so what we need to do now is neutralize this. Just neutralize. Go into evenness and with faith towards the master and Dharma, lift ourselves up and be even stronger than ever before with faith in this doctrine of the Dzogpachenpo. More than ever before and to inspire others with our examples in this way. This is not a doctrine that’s new. This is thousands of years old. It is time-tested material. It delivers liberation to countless practitioners and has actually cultivated countless accomplished realized masters and scholars. We can have confidence in every single word of this doctrine. And so that’s what we need to learn, that’s what we need to practice, that’s what we need to have faith and devotion in. We don’t need to have faith and devotion in some lama coming along and making up his or her own idea and because you like that then you have faith for awhile because that’s gonna fall apart but this is time-tested. This doctrine that you’ve connected to, that Sogyal Rinpoche has connected to you. Gives you all the material you need to be liberated and bring others along that path. So always try to be in harmony with whatever Dharma says and never go off track just following your own whims or the customs of modern society. And so I’m telling all of you this because I know you have faith and I’m hoping that you will spread the word of what I’m saying. Therefore in this way its your responsibility to let everyone know how they should approach this obstacle and deal with it in their own minds and hearts as a sangha community. And anything that makes people unhappy in this and future lifetimes, whatever you do that’s negative like that in this life, it’ll bring you unhappiness but you can be assured that in the next life the karmic ripening is going to occur. Whatever we do that's negative if it doesn’t ripen up in this life, it will at some time or another. So we have to be very careful about all of our actions, thoughts, and words and so we shouldn’t do things that are harmful to others and that are not beneficial and that we get nothing from doing and that’s exactly what they’ve done. There’s no positive result anyway you look at it. There’s no benefit and there’s only the disturbance of thousands and thousands of people unnecessarily, so meaningless. And so in order to pacify these demons then we should practice according to the Sutra and Mantra tradition to the best of our ability. To hold up this tradition in this life and beyond with pure aspirations and excellent conduct. The Prayer for Excellent Conduct. We should try our best at least to be reborn miraculously in a Nirmanakaya pure realm if not liberated before that. So please think in this way carefully.

Saltzmann

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 347
  • bottiovimikko
Vs: Surullista luettavaa
« Vastaus #14 : Syyskuu 27, 2017, 08:19:28 ap »
Heitin tästä aiheen ulkopuolelle polveutuvaa keskustelua tänne: http://buddha-dharma.info/index.php/topic,848.0.html

Otsikko on alustava ja sitä voi muuttaa.
All deities reside in the human breast.  William Blake