Kirjoittaja Aihe: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen  (Luettu 2946 kertaa)

Sellaisuudesta

  • Viestejä: 41
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #15 : Syyskuu 01, 2016, 08:51:43 ap »
Lainaus
Onko meidän buddhalaisten reaktiolla minkäänlaista vaikutusta asioiden kulkuun?
Jos ei ole, niin minkä takia meidän pitäisi tehdä jokin ongelma siitä itsellemme?

Hyvä kysymys ja mielenkiintoinen avaus joka herättää paljon ajatuksia aiheesta. Kaikilla meidän reaktioilla on vaikutusta asioiden kulkuun. Jos ei ota kantaa eikä tee mitään se ei välttämättä tarkoita, että olisi mitenkään erityisen viisas. Se mahdollisesti tarkoittaa jotakin muuta ja sillä muulla on myös seurauksia. Se, että ei ole ketään kuka ottaa kantaa on todennäköisesti eri asia.

Ongelman tekeminen lienee subjektiivisempi juttu ja ihan mielenkiintoinen näkökulma lähestyä esimerkiksi maahanmuuttoa. Henkilökohtaisia lähestymistapoja lienee monta. Vetäydymmekö todella maailmasta löytääksemme vapauden kärsimyksestä vai verhoudummeko aateisiin, oppeihin, traditioihin, dogmaan ja käsitteisiin vapautuaksemme vastuusta ja tehdäksemme ratkaisuja jotka miellyttävät sekä helpottavat meidän omaa elämää?


Saltzmann

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 347
  • bottiovimikko
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #16 : Syyskuu 01, 2016, 02:41:58 ip »
Ihan yleisesti jäin miettimään sanavalintoja ja mitä niillä tarkoitamme:

Reagoiko buddhalainen, tai pitäisikö reagoida vai olisiko sopivampi tapa puhua tai yrittää tekemisestä eikä reagoimisesta? Noh, voi olla sanoilla viilaamista. Mutta ehkä niin, että buddhalainen ei lähtökohtaisesti reagoi, vaan toteaa ja sitten ehkä tekee jotain, mitä kokee tarpeeksi tehdä ilman kuohuja tai ainakin yrittää siihen.

Kuohun kanssa reagoinnilla voi jo ihan senkin takia sitten mennä metsään, enkä nyt puhu metsäbuddhalaisista.
All deities reside in the human breast.  William Blake

Sellaisuudesta

  • Viestejä: 41
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #17 : Syyskuu 02, 2016, 11:51:27 ap »
Lainaus
Ihan yleisesti jäin miettimään sanavalintoja ja mitä niillä tarkoitamme:

Kieltämättä, nämä on aina vähän hankalia ja subjektiivisesti tulkinnanvaraisia.

Lainaus
Reagoiko buddhalainen, tai pitäisikö reagoida vai olisiko sopivampi tapa puhua tai yrittää tekemisestä eikä reagoimisesta? Noh, voi olla sanoilla viilaamista. Mutta ehkä niin, että buddhalainen ei lähtökohtaisesti reagoi, vaan toteaa ja sitten ehkä tekee jotain, mitä kokee tarpeeksi tehdä ilman kuohuja tai ainakin yrittää siihen.

Puhuminen ja tekeminen ovat nekin reaktioita. Sanamuodolla tai käsitteellä ei ole merkitystä niin pitkään kun se pitää sisällään toimijan. Ilman toimijaa ei ole syys seuraus suhdetta, toisin sanoen karmaa. Niin pitkään kun on toimija tai toimija joka ei kuitenkaan tee mitään on syys seuraus suhteita. Toki on mahdollisesti rakentavia ja vähemmän rakentavia syys seuraus suhteita.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2016, 11:53:12 ap kirjoittanut Sellaisuudesta »

Saltzmann

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 347
  • bottiovimikko
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #18 : Syyskuu 03, 2016, 01:44:41 ip »
...

Puhuminen ja tekeminen ovat nekin reaktioita. Sanamuodolla tai käsitteellä ei ole merkitystä niin pitkään kun se pitää sisällään toimijan. Ilman toimijaa ei ole syys seuraus suhdetta, toisin sanoen karmaa. Niin pitkään kun on toimija tai toimija joka ei kuitenkaan tee mitään on syys seuraus suhteita. Toki on mahdollisesti rakentavia ja vähemmän rakentavia syys seuraus suhteita.

Ihan totta, että puhuminen ja tekeminen ovat ne-kin reaktioita. Reagoimis-verbillä on kuitenkin jonkinlainen dramaattinen ja epäneutraali kaiku, sen lisäksi, että orientaationa tulee ensimmäisenä behaviorismi mieleen.

Tekemättömyys tai tekemättäjättäminenkin on... myös karman piirissä ja voi aiheuttaa seurauksia. Voi olla nekin joskus reagointia.

Ei se reagoimattomuus-kaan -tai mitä verbiä nyt käyttäkään- toimimattomuus, tekemättömyyskään ole aina eettistä.

Näiden lisäksi se ajattelukin on jo tekemistä tai reagointia siellä mielen sopukoissa, joissa se muu tekeminen, toimiminen, reagointi saa alkunsa.
All deities reside in the human breast.  William Blake

Sellaisuudesta

  • Viestejä: 41
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #19 : Syyskuu 03, 2016, 11:05:00 ip »
Lainaus
Ihan totta, että puhuminen ja tekeminen ovat ne-kin reaktioita. Reagoimis-verbillä on kuitenkin jonkinlainen dramaattinen ja epäneutraali kaiku, sen lisäksi, että orientaationa tulee ensimmäisenä behaviorismi mieleen.

Tekemättömyys tai tekemättäjättäminenkin on... myös karman piirissä ja voi aiheuttaa seurauksia. Voi olla nekin joskus reagointia.

Ei se reagoimattomuus-kaan -tai mitä verbiä nyt käyttäkään- toimimattomuus, tekemättömyyskään ole aina eettistä.

Näiden lisäksi se ajattelukin on jo tekemistä tai reagointia siellä mielen sopukoissa, joissa se muu tekeminen, toimiminen, reagointi saa alkunsa.

Ei, se ei nimenomaan ole eettistä kovinkaan usein. Ajattelu ei välttämättä ole sen enempää kun soliseva puro, parempien metaforien puutteessa. Jos ei ole merkityksen antajaa, sanotaan nyt tässä kohtaa toimijaa tai tekijää kun olemme käyttäneet niitä aiemmin, niin ei ole syy seuraus suhteita, ei ole karmaa.

Jos taas on merkityksen antaja, toimija tai tekijä niin silloin toimimattomuus ei ole sama asia kun ei merkityksen antajaa. Se on reaktio, asenne tai jokin muu toimintamalli vallitseviin olosuhteisiin. Suurin osa meistä on hyvinkin aktiivisia toimijoita ja käsitteellistäjiä joilla on useita eri agendoja. Harva etsii oikeasti vapautusta syyklisestä olemisesta.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2016, 11:27:29 ip kirjoittanut Sellaisuudesta »

Seagal

  • Ihminen
  • Viestejä: 265
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #20 : Syyskuu 04, 2016, 08:20:41 ip »
Reagoiko buddhalainen, tai pitäisikö reagoida vai olisiko sopivampi tapa puhua tai yrittää tekemisestä eikä reagoimisesta?

Reagointi on mielestäni sellainen asia, että emme oikein voi sille mitään. Vähän niin kuin hormonit. Meillä on loppupeleissä aika vähän valtaa niiden suhteen. Meditoinnit näen eräänlaisena tapana rikkoa tottuja tapoja, ja istuttaa valaistuneita käytöstapoja vanhojen tilalle.

Tonglen luultavasti helpoin harjoitus käsittää. Kun näemme vihollisen edessämme, emme ala kultivoimaan vihaa henkilöä kohtaan vaan ajatuksemme kääntyy automaattisesti tonglenin harjoittamiseen, mikä sitten taas helpottaa omaa oloamme sekä muuttaa konkreettisesti käyttäytymistä enemmän bodhisattvamaiseksi.

Luulisin.

Mitä mieltä olet?

Saltzmann

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 347
  • bottiovimikko
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #21 : Syyskuu 04, 2016, 08:34:25 ip »
Reagoiko buddhalainen, tai pitäisikö reagoida vai olisiko sopivampi tapa puhua tai yrittää tekemisestä eikä reagoimisesta?

Reagointi on mielestäni sellainen asia, että emme oikein voi sille mitään. Vähän niin kuin hormonit. Meillä on loppupeleissä aika vähän valtaa niiden suhteen. Meditoinnit näen eräänlaisena tapana rikkoa tottuja tapoja, ja istuttaa valaistuneita käytöstapoja vanhojen tilalle.

Tonglen luultavasti helpoin harjoitus käsittää. Kun näemme vihollisen edessämme, emme ala kultivoimaan vihaa henkilöä kohtaan vaan ajatuksemme kääntyy automaattisesti tonglenin harjoittamiseen, mikä sitten taas helpottaa omaa oloamme sekä muuttaa konkreettisesti käyttäytymistä enemmän bodhisattvamaiseksi.

Luulisin.

Mitä mieltä olet?
Nyt ymmärrän, mitä tarkemmin tarkoitat reagoimisella eli sitä jotain "selkärangasta" tulevaa toimintaa tai jotain, joka ainakin tuntuu siltä, vaikka sitten lievimmillään on jotain opittua kehitelmää.

Tämäkin sinänsä buddhalaisuuden ydintä näiden muuttaminen.

En osaa sanoa, että vastasinko tuohon mitä mieltä olet -kysymykseen. Nyt vasta osaan lukea paremmin tuota aloitusta. Ehkä palaan siihenkin vielä.
All deities reside in the human breast.  William Blake

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 119
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #22 : Kesäkuu 06, 2017, 12:59:26 ap »
Suomessa kuten muuallakin pitäisi olla realistinen pakolaisten integraation mahdollistamiseksi. Vihreitten 'kaikki on ihanaa' -linja on hyvä esim. vain niin kauan, kuin ei tule tarvetta hyväksyä saudien rahoilla rakennettavaa suurmoskeijaa. Vanhoilliset tahot haluavat rahoittaa sen, ja sinne tulisi heille omat uimahallit, päiväkodit ja kokoontumistilat. Sehän on erottelua, apartheidia - vaikkei lähdekään Suomi ensin -tyyppisistä ryhmittymistä vaan muslimiperäisiltä tahoilta. Se on silti vähintään yhtä vaarallista. Koraanikoulut lapsille täyttänevät aivopesun kriteerit, vaikkei niin "saisi" jonkun unelmoijan mielestä sanoakaan. Mikään ei ole mustavalkoista.

Sellaisuudesta

  • Viestejä: 41
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #23 : Kesäkuu 21, 2017, 04:47:57 ip »
Hei,

Tästä tulee väistämättä mieleen, että millainenkohan yhteiskunnallinen vaikuttaja tässä Buddhalaisena olisi hyvä olla? Tekisi mieli sanoa, että pitäkää sotkunne, mutta toisaalta taidan olla itse osa samanmoista sotkua.

valtteri

  • Viestejä: 46
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #24 : Kesäkuu 22, 2017, 12:47:31 ap »
Vihreitten 'kaikki on ihanaa' -linja on hyvä esim. vain niin kauan, kuin ei tule tarvetta hyväksyä saudien rahoilla rakennettavaa suurmoskeijaa. Vanhoilliset tahot haluavat rahoittaa sen, ja sinne tulisi heille omat uimahallit, päiväkodit ja kokoontumistilat. Sehän on erottelua, apartheidia - vaikkei lähdekään Suomi ensin -tyyppisistä ryhmittymistä vaan muslimiperäisiltä tahoilta. Se on silti vähintään yhtä vaarallista.

Hohoh. Ns suurmoskeijahankkeen taustoja ja siihen liittyviä käytännön kuvioita jonnin verran nähneenä ja hahmottavana täytynee todeta tässä kohtaa, että eipä tuo taida todellisuudessa mennä ihan kuvaamallasi tavalla - muuta kuin ehkä jossain keskustelupalstojen huhuiluissa ja työpaikkojen kahvihuonekeskusteluissa, tai Suomi Ensin-teltan liepeillä. Voisinkin lainata tuota viestiäsi ja todeta notta "mikään ei ole mustavalkoista" - sen verran yksioikoinen kun oli tuo sepustuksen maalaama kuva asiasta. :D Pari kontekstistaan irroitettua detaljia ei tee vielä kovin vahvaa perustaa, vaikka ny vähän johtopäätöksillä ja huhuilla höystäisikin.

Koraanikoulut lapsille täyttänevät aivopesun kriteerit, vaikkei niin "saisi" jonkun unelmoijan mielestä sanoakaan. Mikään ei ole mustavalkoista.

Tässä kohtaa tekisi mieli kysyä että mites ns dharmakoulut lapsille, täyttyykö samat kriteerit, mutta toisaalta suhteellinen minäkokemukseni on sen verran väsähtänyt ihmisten käsityksiin ja kantoihin koko aiheen tiimoilta, että taidanpa tehdä saman kuin niiden kahvihuonekyräilyjenkin suhteen ja jatkaa vaan matkaa.

Perisuomalaisessa hengessä, hyvää juhannusta itse kullekin!
commit random acts of kindness

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 119
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #25 : Kesäkuu 22, 2017, 01:02:45 ap »
Vihreitten 'kaikki on ihanaa' -linja on hyvä esim. vain niin kauan, kuin ei tule tarvetta hyväksyä saudien rahoilla rakennettavaa suurmoskeijaa. Vanhoilliset tahot haluavat rahoittaa sen, ja sinne tulisi heille omat uimahallit, päiväkodit ja kokoontumistilat. Sehän on erottelua, apartheidia - vaikkei lähdekään Suomi ensin -tyyppisistä ryhmittymistä vaan muslimiperäisiltä tahoilta. Se on silti vähintään yhtä vaarallista.

Hohoh. Ns suurmoskeijahankkeen taustoja ja siihen liittyviä käytännön kuvioita jonnin verran nähneenä ja hahmottavana täytynee todeta tässä kohtaa, että eipä tuo taida todellisuudessa mennä ihan kuvaamallasi tavalla - muuta kuin ehkä jossain keskustelupalstojen huhuiluissa ja työpaikkojen kahvihuonekeskusteluissa, tai Suomi Ensin-teltan liepeillä. Voisinkin lainata tuota viestiäsi ja todeta notta "mikään ei ole mustavalkoista" - sen verran yksioikoinen kun oli tuo sepustuksen maalaama kuva asiasta. :D Pari kontekstistaan irroitettua detaljia ei tee vielä kovin vahvaa perustaa, vaikka ny vähän johtopäätöksillä ja huhuilla höystäisikin.

Koraanikoulut lapsille täyttänevät aivopesun kriteerit, vaikkei niin "saisi" jonkun unelmoijan mielestä sanoakaan. Mikään ei ole mustavalkoista.

Tässä kohtaa tekisi mieli kysyä että mites ns dharmakoulut lapsille, täyttyykö samat kriteerit, mutta toisaalta suhteellinen minäkokemukseni on sen verran väsähtänyt ihmisten käsityksiin ja kantoihin koko aiheen tiimoilta, että taidanpa tehdä saman kuin niiden kahvihuonekyräilyjenkin suhteen ja jatkaa vaan matkaa.

Perisuomalaisessa hengessä, hyvää juhannusta itse kullekin!

Mutta et itse vastannut siihen kysymykseen, mitä hyvää on erottelussa? Eli siis siinä, että  nämä henkilöt kulkisivat yhä enemmän omissa porukoissaan? Suomi ensin -ryhmän tunnuksia ei mielipiteeni voi kantaa, koska hekin haluavat juuri erottelua.

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 119
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #26 : Kesäkuu 22, 2017, 01:25:07 ap »
"Tässä kohtaa tekisi mieli kysyä että mites ns dharmakoulut lapsille, täyttyykö samat kriteerit"

Se ero on suuri - niitä ei olla tänne ajamassa. Ei ole ulkomaisia fundamentalistisia rahoittajatahoja, jotka haluaisivat ensinnäkin muuttaa dharmaa mahdollisimman vanhoilliseksi, PLUS suuria buddhalaisjoukkoja Suomessa, jotka tälllaiselta vaikutukselta pitäisi pelastaa.

Muuten sekin olisi hyvä kysymys. En suoraa päätä kannattaisi. Institutionalisoituminen on henkisille perinteille kyllä uhkakuva pikemminkin kuin auvoinen unelmamaailma...