Kirjoittaja Aihe: Uskommeko luonnonhenkiin, kummituksiin?  (Luettu 467 kertaa)

Jogiini

  • Valvoja
  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 206
Uskommeko luonnonhenkiin, kummituksiin?
« : Kesäkuu 17, 2017, 10:29:36 ap »
Olisi mukava tietää kuinka moni buddhalainen Suomessa uskoo henkiolentoihin, kuten kummituksiin, luonnonhenkiin, maiden suojelioihin, naga-energioihin ym.
Suutrissa niistä puhutaan paljon. Ihminen voi jälleensyntyä hengeksi. Valo-olennot pyysivät opetuksia buddhalaista. Dakinit liitävät pyhien harjoittajien ympärillä. Metsän suojelija voi rangaista kulkijaa.
Henkiolenot ovat vahvasti läsnä varsinkin tiibetinbuddhalaisessa opetuksessa ja harjoituksessa. Muista perinteistä en tiedä.
Itselleni nämä eivät alussa olleet kovin tärkeitä, enkä oikein uskonut että niitä olisi, mutta myöhemmin kun olen ruvennut ottamaan niitä huomioon eri tavoin, tuntuu että joku luomu-harmonia on lisääntynyt elämässäni.
Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

Ekhnaton

  • Viestejä: 286
Vs: Uskommeko luonnonhenkiin, kummituksiin?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 20, 2017, 10:26:32 ap »
Riippuu ihmisen kokemuksesta. Jos on nähnyt niitä tai ei ole, on asia aivan toinen. Yhteiskunta on myös muuttunut, kirjassa 100 Ufoa Suomessa on joitakin vanhoja tapauksia 1800 -luvulta, yhdessä niistä nainen tapaa metsäaukiolla  "sellasen ison metallisen taasan" (so lautasen), "jonka vieressä seisoo karvaton peikko, jolla on kädessään kirveen näköinen vempain. Jne..."  Nykyaikana tapahtuman kuvaus olisi ollut ns harmaa muukalainen eli grey alien, sanovat kirjan tekijät.
 DIGI -kansalliskirjaston digitoidut aineistot -tietokannassa on vanhoja sanomalehtiä. Sieltä käy ilmi että 1800-luvulla Suomessa nähtiin vielä trulleja tai saatiin selville niiden karjaan kohdistamia tihutöitä. Tämä voitiin mainita lehdessä melko normaalina joskin epämiellyttävänä asiana, koska aihe oli silloin vielä yleisesti tunnettu ainakin maaseudulla.

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 113
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Uskommeko luonnonhenkiin, kummituksiin?
« Vastaus #2 : Kesäkuu 21, 2017, 02:56:02 ap »
Se, mihin kiinnittää huomiota, se lisääntyy (koska ensinnäkin kaikki on mieltä). Kannattaako vai ei antaa huomiota hengille? Jos niitä voi käyttää taitavana keinona polulla etenemiseen. Niihin voi syöttää joitain ominaisuuksiamme, ne voivat ottaa edustaakseen meidän psykologiaa, alitajunnan voimia jne. Ne pitäisi saada sitten myös hallintaan, tätä vartenhan on suunniteltu myös harjoituksia.

Sellaisuudesta

  • Viestejä: 41
Vs: Uskommeko luonnonhenkiin, kummituksiin?
« Vastaus #3 : Kesäkuu 21, 2017, 04:53:11 ip »
Hei,

Monet harjoitus tekstit käsittelevät asioita joita ei ole tarkoitus ymmärtää ulkoisina entiteetteinä tai tapahtumina. Näin tehdessä päättyy harjoittamaan jotain ihan muuta kun mitä olisi tarkoitus harjoittaa. Suosittelen asiantuntevan opettajan puoleen kääntymistä.




Kalansilmätorni

  • Viestejä: 113
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Uskommeko luonnonhenkiin, kummituksiin?
« Vastaus #4 : Kesäkuu 22, 2017, 01:08:42 ap »
Hei,

Monet harjoitus tekstit käsittelevät asioita joita ei ole tarkoitus ymmärtää ulkoisina entiteetteinä tai tapahtumina. Näin tehdessä päättyy harjoittamaan jotain ihan muuta kun mitä olisi tarkoitus harjoittaa. Suosittelen asiantuntevan opettajan puoleen kääntymistä.

Ulkoinen harjoitus ja sisäinen harjoitus. Ja non-duaali harjoitus, jossa on molemmat. Tässä järjestyksessä ne a) voidaan ymmärtää ulkoisena todellisuutena (mikä ei ole sitten tietenkään enää kovin hedelmällistä dharmisessa mielessä). b) voidaan ymmärtää meidän sisäisten ominaisuuksiemme ilmentyminä c) voidaan ymmärtää sekä että, koska ulkoinen on sisäisen mielen projektiota.

Opettajaa ilman ei näitä asioita edes pohtisi, olisikin aika hassua - ja mistä muualta nämä onkaan otettu kuin gurun suusta :)

Jogiini

  • Valvoja
  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 206
Vs: Uskommeko luonnonhenkiin, kummituksiin?
« Vastaus #5 : Kesäkuu 22, 2017, 09:13:52 ap »
Vaikuttaa siltä, että te ette ainakaan usko että toisessa ulottuvuudessa olisi mielellisiä olentoja joiden kanssa elämme rinnakkain? Minusta tämä rinnakkaisuus on totaalisen kiehtovaa. Esim. Prajnaparamita suutran lopussa kerrotaan kuinka monet jumalat , taivasolennot ja hajunsyöjät ( gandharvat?) ratkiriemuitsivat kun Avalokita ja Buddha olivat keskustelleet ylittävästä viisaudesta.
Tämä ei mielestäni ole opillinen tai teoreettinen kysymys vaan juuri kokemuksellinen kuten Kalanasilmätorni ja Ekhnaton sanovat.
Opetuksissa sanotaan myös että bardo on täynnä äskettäin kuolleita olentoja ( tai niiden tietoisuutta) ja siksi kuolleiden puolesta kannattaa rukoilla. Aasiassa jokainen talollinen muistaa eri henkiä joka aamu. Maasta riippuen, niille viedään joku rukous ja lahja, savua, vähän ruokaa, soitetaan kelloa tms.
Minusta tuntuu että tällainen harjoittaminen ( siis polku) itse asiassa on erittäin hyödyllistä. Se kehittää tietoisuutta, laajentaa mieltä ja myötätuntoa ja säännöllistää hengellistä elämää - mikä mielestäni myös on hyvä asia maailman kannalta.
Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

Kakashi

  • Viestejä: 25
Vs: Uskommeko luonnonhenkiin, kummituksiin?
« Vastaus #6 : Kesäkuu 22, 2017, 11:29:34 ap »
Itse uskon erilaisten henkiolentojen olemassaoloon ihan konkreettisina olentoina, jotka ovat olemassa samalla tavalla kuin mekin, omissa maailmoissaan. Kerron hieman miten itse ymmärrän näitä asioita.

Osa näistä henkiolennoista on yhteydessä meidän maailmaamme. Harjoituksissa henkiolentoja voidaan esim. auttaa antamalla niille lahjoituksia. Mielen tasolla tämä lisää avoimuutta ja anteliaisuutta. Negatiivisesti vaikuttaviin henkiolentoihin on omat menetelmänsä, joilla voidaan poistaa tai vähentää näitä negatiivisia vaikutuksia.

Henkiolentoja on paljon erilaisia. Eight classes of gods and demons:
http://www.rigpawiki.org/index.php?title=Eight_classes_of_gods_and_demons

On kahdenlaisia harjoituksia, sellaisia jotka liittyvät erityisesti yllittämättömän siddhin saavuttamiseen, eli valaistumiseen. Sitten on olemassa harjoituksia, joissa voi motivaationa olla erilaiset "maallisemmat" tavoitteet, kuten terveys, varallisuus, hyvinvointi, negatiivisuuksien laannuttaminen jne. Osa henkiolentoihin liittyvistä harjoituksista kuuluu näihin harjoituksiin, mutta myös ylittämättömään siddhiin keskittyvät harjoitukset voivat sisältää aspekteja, jotka liittyvät esim. jotenkin henkiolentoihin.

Tietysti monissa opetuksissa joissa esitellään olemassaolon luonnetta, sanotaan, että kaikki ilmiöt ovat vain meidän mielessämme ilmentyviä kuvajaisia. Tästä näkökulmasta katsottuna myös me itse olemme ja tämä havaitsemamme maailma on tällaista mielen heijastusta ja kuvajaista, joka on pohjimmiltaan illuusiota. Perimmäisen todellisuuden tunnistaminen saa kaikki illuusion kaltaiset kuvitelmat itsestä ja ulkoisesta maailmasta lakkaamaan.

Sellaisuudesta

  • Viestejä: 41
Vs: Uskommeko luonnonhenkiin, kummituksiin?
« Vastaus #7 : Kesäkuu 24, 2017, 01:56:44 ip »
Lainaus
Vaikuttaa siltä, että te ette ainakaan usko että toisessa ulottuvuudessa olisi mielellisiä olentoja joiden kanssa elämme rinnakkain?

Muistan hyvin erään Shingon harjoittajan vastuksen erääseen keskusteluun. En muista tarkasti miten hän sanansa asetteli enkä muista henkilön nimeä enää. Hän sanoi varsin lyhyesti, että kun joku uskoo olevansa ulkoisen voiman/entiteetin johdattama mitään ei ole tehtävissä.

Henkilökohtaisesti en ota näihin asioihin yleensä juurikaan kantaa, koska en tiedä miten tai mitä ne ovat. Jos asian tiimoilta itselleni ilmenee kysymyksiä käännyn opettajan puheille johon luotan. Olen kuitenkin itse vastuussa omista ajatuksistani ja teoistani, mahdollisista vastauksista riippumatta.

Kunnioitan erittäin syvästi toisten ihmisten uskoa ja vakaamusta, vaikka ne olisivat kuinka pahasti ristiriidassa henkilökohtaisten ajatuksieni tai arvojeni kanssa. Pidän uskoa erittäin vahvana inhimillisenä voimana ja parhaimillaan voimavarana. Olen ehkäpä jossain määrin menettänyt tietynlaisen lumon ja viehätyksen näihin asioihin, joskaan en iloa.

Oman vähäisen ymmärrykseni pohjalta ajattelen, että nämä asiat eivät ole Buddhalaisuudessa samalla tavalla mustavalkoisia tai polarisoituneita asioita kun mitä ne ovat meidän kristillisessä kulttuuri perinteessä. Asian ymmärtäminen on itselläni viennyt kohtuullisen pitkän ajan, vuosia tai vuosi kymmeniä riippuen miten asiaa halutaan tarkastella. Oman kulttuurini tarkastelu henkilökohtaisella tasolla omassa ajattelussani ja tavassani käyttäytyä on ollut itselleni hankalaa monenlaisista henkilökohtaisista syistä.

Olen myös ymmärtänyt henkilökohtaisella tasolla saamistani ohjeista, että näitä asioita ei ole ainakaan joissakin Buddhalaisissa harjoituksissa tarkoitus ymmärtää kuten ne on kirjoitettu. Ohjeet harjoituksiin saa suullisesti opettajalta. Samaan kirjoitettuun harjoitukseen voi myös saada erilaiset harjoittajat erilaisia suullisia ohjeita. Osa kirjoitetuista asioista ei ole kirjattu minulle ymmärrettävään muotoon minkä ajattelen lähinnä kertovan oman ymmärrykseni ja/tai tietoisuuden tasosta, miten sen nyt haluaa ymmärtää, sekä siitä etten ole saanut asioihini perehdytystä ja suullisia opetuksia. On enemmän kuin erittäin todennäköistä, että on olemassa asioita mitä en koskaan tule ymmärtämään ainakaan tämän ihmiselämän aikana.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2017, 02:39:47 ip kirjoittanut Sellaisuudesta »

Kakashi

  • Viestejä: 25
Vs: Uskommeko luonnonhenkiin, kummituksiin?
« Vastaus #8 : Kesäkuu 27, 2017, 11:34:15 ap »
Olen myös ymmärtänyt henkilökohtaisella tasolla saamistani ohjeista, että näitä asioita ei ole ainakaan joissakin Buddhalaisissa harjoituksissa tarkoitus ymmärtää kuten ne on kirjoitettu. Ohjeet harjoituksiin saa suullisesti opettajalta. Samaan kirjoitettuun harjoitukseen voi myös saada erilaiset harjoittajat erilaisia suullisia ohjeita.
Tekstejä on niin paljon, että melkein kaikki mahdolliset ohjeet ja opetukset ovat löydettävissä kirjallisessa muodossakin. Aika monesti lamojen suulliset opetukset ovatkin kommentaareja ja ohjeita, jotka pohjautuvat joihinkin teksteihin. Tiibetinbuddhalaisuudessa on hyvin yleistä, että lamat opettavat entisaikojen mestareiden teoksiin pohjautuen. He avaavat ja selventävät niitä tekstejä. Olen kyllä kuullut, että on olemassa joitain erittäin harvinaisia salaisen mantran opetuksia, jotka välittyvät ainoastaan suullisesti mestarilta oppilaalle.

Vaikka tiibetinbuddhalaisuudessa onkin niin paljon tekstejä melkein kaikista mahdollisista asioista, niin silti vajrayanaan aukeaa ovi ainoastaan mestarin kautta. Yleensä tämä ovi sisältää kolme asiaa: voimansiirto, suullinen transmissio ja suulliset ydinohjeet. Näiden jälkeen on mahdollista jatkaa myös itsenäisesti opiskelua vajrayanan kirjallisista teoksista. Tietenkin omaan harjoitukseen liittyvät tärkeät kysymykset on parasta kysyä opettajalta.

Sellaisuudesta

  • Viestejä: 41
Vs: Uskommeko luonnonhenkiin, kummituksiin?
« Vastaus #9 : Kesäkuu 27, 2017, 05:04:20 ip »
Lainaus
Tekstejä on niin paljon, että melkein kaikki mahdolliset ohjeet ja opetukset ovat löydettävissä kirjallisessa muodossakin. Aika monesti lamojen suulliset opetukset ovatkin kommentaareja ja ohjeita, jotka pohjautuvat joihinkin teksteihin. Tiibetinbuddhalaisuudessa on hyvin yleistä, että lamat opettavat entisaikojen mestareiden teoksiin pohjautuen. He avaavat ja selventävät niitä tekstejä. Olen kyllä kuullut, että on olemassa joitain erittäin harvinaisia salaisen mantran opetuksia, jotka välittyvät ainoastaan suullisesti mestarilta oppilaalle.

Ei ole kokemusta kaikkien mahdollisten ohjeiden ja opetuksien löytämisestä kirjallisessa muodossa. Sen tiedän, että ainakin visualisaatioon liittyvät harjoitukset Tiibetin Buddhalaisuudessa voivat olla niin täynnä yksityiskohtia, että niiden merkitys suhteessa tehtyyn harjoitukseen väitän jäävän suurimmalta osalta hämärän peittoon ilman suullista ohjeistusta, perehdytystä ja mahdollisuutta kysyä opettajalta mitä harjoituksessa tehdään. Osa niistä on itse asiassa niin monimutkaisia, että niiden tekeminen vaatinee erittäin intensiivistä ja pitkää opiskelua aiheesta vuosien ajan. Mahdollisesti on harjoituksia missä tämä ei ole välttämätöntä.

Salaisesta Mantrayana:sta en tiedä mitään.

En ole erityisen perehtynyt Buddhalaisiin henkiolentoihin, mutta tiedän, että ne voidaan käsittää myös toisenlaisessa perspektiivissä kun mitä meidän arkinen mieli täällä päin maailmaa keskimäärin ymmärtää niiden olevan.

Jokainen tietysti uskokoon vapaasti miten ja mihin haluaa.

Kakashi

  • Viestejä: 25
Vs: Uskommeko luonnonhenkiin, kummituksiin?
« Vastaus #10 : Kesäkuu 27, 2017, 05:34:33 ip »
Sen tiedän, että ainakin visualisaatioon liittyvät harjoitukset Tiibetin Buddhalaisuudessa voivat olla niin täynnä yksityiskohtia, että niiden merkitys suhteessa tehtyyn harjoitukseen väitän jäävän suurimmalta osalta hämärän peittoon ilman suullista ohjeistusta, perehdytystä ja mahdollisuutta kysyä opettajalta mitä harjoituksessa tehdään. Osa niistä on itse asiassa niin monimutkaisia, että niiden tekeminen vaatinee erittäin intensiivistä ja pitkää opiskelua aiheesta vuosien ajan. Mahdollisesti on harjoituksia missä tämä ei ole välttämätöntä.
Totta, osa tantristen jidameiden mandaloista on hyvinkin monimutkaisia ja osa sangen yksinkertaisia. Jidam-harjoitusten kehittely- ja täydellistämisvaiheiden opetukset ovat niin syvällisiä ja monimuotoisia, että varmasti niiden merkityksien opiskeluun voi käyttää helposti vuosiakin. Voidakseen harjoittaa näitä menetelmiä ei kuitenkaan tarvitse ymmärtää ja tietää kaikkea. En kuitenkaan nyt tämän enempää lähde käsittelemään vajrayanaa tässä ketjussa.

Salaisesta Mantrayana:sta en tiedä mitään.
Salainen mantra = Vajrayana

En ole erityisen perehtynyt Buddhalaisiin henkiolentoihin, mutta tiedän, että ne voidaan käsittää myös toisenlaisessa perspektiivissä kun mitä meidän arkinen mieli täällä päin maailmaa keskimäärin ymmärtää niiden olevan.
Osaatko kertoa hieman tarkemmin mitä tarkoitat tällä?

Sellaisuudesta

  • Viestejä: 41
Vs: Uskommeko luonnonhenkiin, kummituksiin?
« Vastaus #11 : Kesäkuu 27, 2017, 08:05:23 ip »
Lainaus
Osaatko kertoa hieman tarkemmin mitä tarkoitat tällä?

Tarkoitus oli liittää keskustelu keskustelun aiheeseen ja aiempiin kommentteihini liittyen "toisissa ulottuvuuksissa asuviin mielellisiin olentoihin". Ne löytynee tästä viestiketjusta. Turhaa varmasti kirjoittaa niitä tähän uudestaan auki. Käytin termiä tai käsitettä henkiolento tässä yhteydessä, en tiedä tarkalleen miksi. Pahoillani mikäli se loukkasi tai aiheutti hämmennystä. Viittasin sillä keskustelun alkuperäiseen aiheeseen.

En ole varmasti kukaan aihetta kommentoimaan, mutta komentoin nyt kuitenkin. Varjayana harjoittamisen osalta oma kehoitukseni on hakeutua autenttisen hyvän opettajan oppiin. Tällaista opetusta on käsittääkseni saatavilla myös Suomessa mikäli siihen on edellytykset sitoutua oikealla tavalla.


Kakashi

  • Viestejä: 25
Vs: Uskommeko luonnonhenkiin, kummituksiin?
« Vastaus #12 : Kesäkuu 27, 2017, 08:36:10 ip »
Tarkoitus oli liittää keskustelu keskustelun aiheeseen ja aiempiin kommentteihini liittyen "toisissa ulottuvuuksissa asuviin mielellisiin olentoihin".
Sinänsä asia on kohtuullisen yksinkertainen. Buddhalaisuudessa on alusta alkaen opetettu, että kyseisen kaltaisia olentoja on olemassa suhteellisessa maailmassa, jota samsaraksikin kutsutaan.

Varjayana harjoittamisen osalta oma kehoitukseni on hakeutua autenttisen hyvän opettajan oppiin.
Niin, tämä on ensimmäinen askel jos vajrayanan harjoittaminen tosissaan kiinnostaa.

Kakashi

  • Viestejä: 25
Vs: Uskommeko luonnonhenkiin, kummituksiin?
« Vastaus #13 : Kesäkuu 27, 2017, 09:09:48 ip »
Tarkoitus oli liittää keskustelu keskustelun aiheeseen ja aiempiin kommentteihini liittyen "toisissa ulottuvuuksissa asuviin mielellisiin olentoihin".
Sinänsä asia on kohtuullisen yksinkertainen. Buddhalaisuudessa on alusta alkaen opetettu, että kyseisen kaltaisia olentoja on olemassa suhteellisessa maailmassa, jota samsaraksikin kutsutaan.

Ja se tämän ketjun suuri kysymyshän oli, että uskommeko me suomalaiset buddhalaiset näitä buddhalaisia opetuksia hengistä ja muista samsaran olennoista. :)

Kakashi

  • Viestejä: 25
Vs: Uskommeko luonnonhenkiin, kummituksiin?
« Vastaus #14 : Kesäkuu 27, 2017, 11:50:02 ip »
Tämä ei mielestäni ole opillinen tai teoreettinen kysymys vaan juuri kokemuksellinen kuten Kalanasilmätorni ja Ekhnaton sanovat.
Itse näkisin, että tämä on sekä opillinen että kokemuksellinen asia. Jos omakohtaista kokemusta ei ole, niin tarkoittaisiko se silloin, että mitään henkiäkään ei ole? Silloin opetus voi auttaa ymmärtämään sitä johdonmukaista syihin ja seurauksiin perustuvaa maailmankäsitystä mitä dharmassa opetetaan, ja että millä tavoin erilaiset meille tavallisin aistein näkymättömät olennot elävät tässä maailmankaikkeudessa. Jos omakohtaista kokemusta on, niin silloin asiat ovat tietysti paljon selkeämpiä. Mutta silloinkin autenttisesta opista on paljon hyötyä, että osaa jäsentää ja ymmärtää oikealla tavalla omaa kokemusta.

Ulkoisen ja sisäisen todellisuuden eroistakin voisi puhua vaikka kuinka paljon. Mutta sitten kun tikari upotettuna meidän rintakehään ei aiheuta enään meille dualistisia kokemuksia tai häiriöitä mielen tasolla, niin voidaan ehkä turvallisesti todeta, että ulkoisen todellisuuden vaikutus on meihin vähäistä. Kuitenkin nyt tällä hetkellä, jos emme vielä elä ei-dualistisessa kokemuksessa, on "ulkoisen" todellisuuden syitä, seurauksia ja ilmiöitä syytä kunnioittaa.