Kirjoittaja Aihe: Vajra -perheen Locana  (Luettu 1255 kertaa)

maallikko

  • Viestejä: 17
Vajra -perheen Locana
« : Heinäkuu 01, 2016, 08:20:33 ap »
En ole löytänyt mistään mitään tietoa Vajra -perheen Locanasta eli Aksobhyan naispuolisesta kumppanista.
Kuva ja kuvaus hahmosta olisi tervetullut. Voisiko joku Tiibetin buddhalaisuuteen perehtynyt opastaa oikeille jäljille? Kiitos.

Seagal

  • Ihminen
  • Viestejä: 264
Vs: Vajra -perheen Locana
« Vastaus #1 : Heinäkuu 02, 2016, 09:01:40 ip »
You are so patient.
Whoever wants to stay,
If you don't exist,
Cannot stay.
Whoever wants to go,
If you don't exist,
Cannot go.
Whoever wants to taste or touch,
If you don't exist,
Cannot taste or touch.
Whatever our actions,
You are always supporting
Patiently without complaining.
But we ignorant beings
Are always ungrateful,
Stepping on you,
Calling you Earth.


You are so constant.
Whoever wants to be purified,
If you don't exist
Cannot be purified.
Whoever wants to quench their thirst,
If you don't exist,
Cannot quench their thirst.
Whoever wants to hear,
If you don't exist,
Cannot hear.
Whatever our actions,
You are always flowing
Ceaselessly without complaining.
But we desiring beings
Are always ungrateful,
Splashing you,
Calling you Water.

You are so clear.
Whoever wants to fight,
If you don't exist,
cannot fight.
Whoever wants to love,
If you don't exist,
Cannot love.
Whoever wants to see,
If you don't exist,
Cannot see.
Whatever our actions,
You are always glowing
Unobscuredly without complaining.
But we proud beings
Are always ungrateful,
Smothering you,
Calling you Fire.

You are so light.
Whoever wants to rise,
If you don't exist,
Cannot rise.
Whoever wants to move,
If you don't exist,
Cannot move.
Whoever wants to smell,
If you don't exist,
Cannot smell.
Whatever our actions,
You are always moving
Weightlessly without complaining.
But we envious beings
Are always ungrateful,
Fanning you,
Calling you Air.

You are so open.
Whoever wants to exist,
If you don't exist,
Cannot exist.
Whoever doesn't want to exist,
If you don't exist,
Cannot cease to exist.
Whoever wants to know phenomena,
If you don't exist,
Cannot know phenomena.
Whatever cur actions,
You are always welcoming
Spaciously without complaining.
But we ignorant beings
Are always ungrateful,
Emptying you,
Calling you Space.

- Dungse Thinley Norbu Rinpoche "Magic Dance"

Saltzmann

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 347
  • bottiovimikko
Vs: Vajra -perheen Locana
« Vastaus #2 : Heinäkuu 03, 2016, 01:55:05 ip »
Odotinkin Seagalia apuhin. No ainakin tämä on nyt jonkin tänkapåån alla tämä asia. Kiitos, Seagal, hienosta siteerauksesta!
All deities reside in the human breast.  William Blake

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 119
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Vajra -perheen Locana
« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2016, 02:13:10 ap »
Naisbuddhat ovat viisi elementtiä.
Sana 'Locana' on sanskritia ja tarkoittaa 'silmä'.
Joskus hän on Aksobhyan, joskus Vairocanan puoliso. Toisinaan hänen nimensä on Buddhalocana, eli Buddhasilmä.
Elementti, jota edustaa, samoin kuin ulkoinen symboliikka, riippuu perinteestä ja harjoituksesta.
Aika usein hän edustaa vesielementtiä, juuri varsinkin ollessaan Aksobhyan puolisona. Silloin taas kun Aksobhyaan liitetään avaruus-elementti (esim. silloin kun Aksobhya on mandalan keskellä Vairocanan sijaan), on vastaava naisbuddha yleensä Vajra-dhatvî´svarî.
-Kuolleitten kirjaan liittyvässä perinteessä hän on väriltään kuunvalkea, pitää käsissään pyörää ja kelloa.

maallikko

  • Viestejä: 17
Vs: Vajra -perheen Locana
« Vastaus #4 : Heinäkuu 05, 2016, 10:13:01 ap »
Naisbuddhat ovat viisi elementtiä.
Sana 'Locana' on sanskritia ja tarkoittaa 'silmä'.
Joskus hän on Aksobhyan, joskus Vairocanan puoliso. Toisinaan hänen nimensä on Buddhalocana, eli Buddhasilmä.
Elementti, jota edustaa, samoin kuin ulkoinen symboliikka, riippuu perinteestä ja harjoituksesta.
Aika usein hän edustaa vesielementtiä, juuri varsinkin ollessaan Aksobhyan puolisona. Silloin taas kun Aksobhyaan liitetään avaruus-elementti (esim. silloin kun Aksobhya on mandalan keskellä Vairocanan sijaan), on vastaava naisbuddha yleensä Vajra-dhatvî´svarî.
-Kuolleitten kirjaan liittyvässä perinteessä hän on väriltään kuunvalkea, pitää käsissään pyörää ja kelloa.

No tämä selvensi huomattavasti. Kiitos.

Seagal

  • Ihminen
  • Viestejä: 264
Vs: Vajra -perheen Locana
« Vastaus #5 : Heinäkuu 05, 2016, 11:59:46 ap »
Näistä ei nyt kauhean yleisesti voi puhua, koska selityksen syvyys ja ymmärrys riippuu hieman omasta vaiheesta polulla. Ja sitten on paljon väärää infoa, etenkin netissä. Parhain selitys omasta mielestäni on juuriki Dungsey Thinley Norbu Rinpochen runo.

Sitten voi myös miettiä, että mitä tällä tiedolla tiedolla tekee? Jos se olennaisesti ei tue omaa harjoitusta, niin siitä ei ole kauheasti hyötyä. Tiedonkeräämistä voisi verrata siihen, että pistelee paljon eri elektroniikka härveleitä yhden sulakkeen taakse. Jossain vaiheessa, kun niitä on yksinkertaisesti liikaa, sulake pamahtaa.

Elementti, jota edustaa, samoin kuin ulkoinen symboliikka, riippuu perinteestä ja harjoituksesta.

Ei.

Lainaus
Aika usein hän edustaa vesielementtiä,

Sekoitat Locanan Mamakiin. Ja paljon muutakin.

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 119
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Vajra -perheen Locana
« Vastaus #6 : Heinäkuu 06, 2016, 01:25:41 ap »
Näistä ei nyt kauhean yleisesti voi puhua, koska selityksen syvyys ja ymmärrys riippuu hieman omasta vaiheesta polulla. Ja sitten on paljon väärää infoa, etenkin netissä. Parhain selitys omasta mielestäni on juuriki Dungsey Thinley Norbu Rinpochen runo.

Sitten voi myös miettiä, että mitä tällä tiedolla tiedolla tekee? Jos se olennaisesti ei tue omaa harjoitusta, niin siitä ei ole kauheasti hyötyä. Tiedonkeräämistä voisi verrata siihen, että pistelee paljon eri elektroniikka härveleitä yhden sulakkeen taakse. Jossain vaiheessa, kun niitä on yksinkertaisesti liikaa, sulake pamahtaa.

Elementti, jota edustaa, samoin kuin ulkoinen symboliikka, riippuu perinteestä ja harjoituksesta.

Ei.

Lainaus
Aika usein hän edustaa vesielementtiä,

Sekoitat Locanan Mamakiin. Ja paljon muutakin.

Sorry, mutta kyllä. On totta, että Mamakî on esimerkiksi Jigme Lingpan tekstissä 'Päivittäisen elämisen ottaminen polulle' vesi. Mutta Mâmakî on myös monissa harjoituksissa maa. Nämä ei todellakaan ole aina samat. On väärin lukkiutua vain yhteen katsantokantaan kun harjoitukset todellakin on erilaisia.

Kannattaa katsoa esimerkiksi selitykset teoksessa: The Tibetan Book of the Dead: First Complete Translation by Gyurme Dorje. Penguin Classics 2007.

No mitä näillä tiedoilla sitten tekee? Ehkä tärkein pointti voisi olla rikastaminen ja nauttiminen, jotka ovat rennosti otettuina tärkeitä vajrayanassa, luova yhdisteleminen kuuluu atiyogaan, siinä mennään monien rajojen yli. Täytyy olla avoin monille asioille. Olet oikeassa, että aina se ei kyllä ole suositeltavaa, jos on esimerkiksi 'shoppailija'. Mutta kuka bongailee toisista virheitä? Toiset tulee nähdä täydellisinä.


Kalansilmätorni

  • Viestejä: 119
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Vajra -perheen Locana
« Vastaus #7 : Heinäkuu 06, 2016, 04:23:16 ap »
Oli muuten hyvä, että kyseenalaistit ton jutun... Paneuduin asiaan vielä pikkasen lisää, ja tästä löytyy aika kiehtovaa moniselitteisyyttä... Näyttää siltä, että ainakin Longchen nyinthik - syklissä nais-buddha Mâmakî on siis vesi-elementin puhtauden edustaja... mielenkiintoista, että buddha Ratnasambhavan puoliso on Mâmakî, kun samalla Ratnasambhava yleisemmin yhdistetään maa-elementtiin.

Vairocanan shakti on siellä Locanâ, kun kuitenkin samalla itse Vairocana yhdistetään yleisimmin joko avaruus- tai vesielementtiin.

Logiikka ei päde näissä, koska harjoitus ei ole älyllistä vaan siinä paneudutaan energioiden laatuihin. Locanâ on itse asiassa Kuolleitten kirjan tekstiosassa beryllinsininen, vaikka maa-elementin väri on yleisesti keltainen... Kategoriat eivät siis ole oleellisia, hahmot eivät ehkä olekaan mitään muovileluja, vaan eläviä ja heijastuksen kaltaisia, mikä tietty olisi aina hyvä pitää mielessä.

Kysyjän tulee siis ottaa huomioon nämä erilaiset aspektit, ja buddhalaisen perinteen laajuus. Kaikkein tärkeintä on juuri se harjoitus, jonka olet saanut, silloin kun sitä teet, eikä mitään kyseenalaistamisia tarvita. Ja vielä: sisemmän harjoituksen kohdalla guru antaa sen energian. Eli jos gurusi väittäisi vaikka Amitâbhaa siniseksi, niin sitten se on sininen siinä kontekstissa. Ei ole tarvetta tietää mitä se on yleisesti tai muualla. Harjoituksen energia ei tule kirjoista eikä yleisestä tiedosta, vaan gurulta.

maallikko

  • Viestejä: 17
Vs: Vajra -perheen Locana
« Vastaus #8 : Heinäkuu 24, 2017, 07:21:08 ip »
Tulipa tässä lueskeltua pitkästä aikaa foorumia. Tuossa yllä oli mainittu turha tiedon kerääminen ja shoppailu. Olen samaa mieltä siitä että mikäli on vakiinnuttanut harjoituksensa niin tiedon keräämisellä sen ulkopuolelta on lähinnä haitallinen vaikutus. Vaikea kuvitella että siitä olisi mitään hyötyä.

Silloin kun kirjoitin tämän avauksen taisin lueskella Tiibetin vaihtoehdoista ja huomasin etten löydä mitään juttua juuri tuosta puolisosta.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2017, 08:31:32 ap kirjoittanut maallikko »