Kirjoittaja Aihe: Pragmaattinen dharma ja herääminen  (Luettu 9326 kertaa)

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 119
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Pragmaattinen dharma ja herääminen
« Vastaus #180 : Kesäkuu 03, 2017, 02:31:01 ap »
Siitä saa tosi hauskan lorun, nauramatta on vaikea päästä loppuun :
(tässä lorussa kumotaan neljä äärimmäistä):

ei on ei ei ei on on on ei ei ei on ei ei

Sen voi sanoa, jos nappaa hännästä kiinni itsessä esimerkiksi konkretisoimispyrkimyksen tai uskoa olemassaoloon jne. Ja naurun kanssa huuhtoutuu pois sitä uskomusta kans.
Hauskempi käyttötapa kuin filosofoinnin ja sitä kautta vain älyllisyyden jälleenkäynnistys.
Kokeilkaa, kokeilkaa :D


Tomi

  • Viestejä: 405
Vs: Pragmaattinen dharma ja herääminen
« Vastaus #181 : Elokuu 28, 2017, 06:16:31 ip »
Buddha antaa suttissa myös ohjeet siitä, miten voi tulla tietoiseksi jonkun henkilön henkisen kehityksen tasoista.

"Monks, these four traits may be known by means of four [other] traits. Which four?

"It's through living together that a person's virtue may be known, and then only after a long period, not a short period; by one who is attentive, not by one who is inattentive; by one who is discerning, not by one who is not discerning.

"It's through dealing with a person that his purity may be known, and then only after a long period, not a short period; by one who is attentive, not by one who is inattentive; by one who is discerning, not by one who is not discerning.

"It's through adversity that a person's endurance may be known, and then only after a long period, not a short period; by one who is attentive, not by one who is inattentive; by one who is discerning, not by one who is not discerning.

"It's through discussion that a person's discernment may be known, and then only after a long period, not a short period; by one who is attentive, not by one who is inattentive; by one who is discerning, not by one who is not discerning.


[1] "'It's through living together that a person's virtue may be known, and then only after a long period, not a short period; by one who is attentive, not by one who is inattentive; by one who is discerning, not by one who is not discerning': Thus was it said. And in reference to what was it said?

"There is the case where one individual, through living with another, knows this: 'For a long time this person has been torn, broken, spotted, splattered in his actions. He hasn't been consistent in his actions. He hasn't practiced consistently with regard to the precepts. He is an unprincipled person, not a virtuous, principled one.' And then there is the case where one individual, through living with another, knows this: 'For a long time this person has been untorn, unbroken, unspotted, unsplattered in his actions. He has been consistent in his actions. He has practiced consistently with regard to the precepts. He is a virtuous, principled person, not an unprincipled one.'

"'It's through living together that a person's virtue may be known, and then only after a long period, not a short period; by one who is attentive, not by one who is inattentive; by one who is discerning, not by one who is not discerning': Thus was it said. And in reference to this was it said.


jne.

http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/an/an04/an04.192.than.html

« Viimeksi muokattu: Elokuu 28, 2017, 06:20:31 ip kirjoittanut Tomi »

Seagal

  • Ihminen
  • Viestejä: 264
Vs: Pragmaattinen dharma ja herääminen
« Vastaus #182 : Syyskuu 24, 2017, 08:58:59 ip »
Vituttaa aika paljon lukea sutrista otettuja pitkiä lainauksia, joista sitten pitäisi kairata esiin kirjoittajan olennainen pointti. Mikä ikinä se on sitten ollutkaan. Onhan se kätevää, että voi copy + pasteta aina silloin tällöin jonkin oivalluksen, mutta olisi vielä kivempaa, jos sen ilmaisi jotenkin omin sanoin "tänään tajusin asian x, josta päättelin y:n, zeta oli olennainen työkalu prosessissa."

Pitkät lainaukset sellaisenaan (imo) ovat aika turhia, ja itse ainakin skippaan, koska kontekstin ymmärtämiseksi pitäisi lukea 15min vielä lisää sisältöä mukaan pastetusta linkistä. Enkä usko, että kovin moni muukaan saa niistä paljoa irti.

Tomi

  • Viestejä: 405
Vs: Pragmaattinen dharma ja herääminen
« Vastaus #183 : Syyskuu 26, 2017, 10:12:52 ap »
Vituttaa aika paljon lukea sutrista otettuja pitkiä lainauksia, joista sitten pitäisi kairata esiin kirjoittajan olennainen pointti. Mikä ikinä se on sitten ollutkaan. Onhan se kätevää, että voi copy + pasteta aina silloin tällöin jonkin oivalluksen, mutta olisi vielä kivempaa, jos sen ilmaisi jotenkin omin sanoin "tänään tajusin asian x, josta päättelin y:n, zeta oli olennainen työkalu prosessissa."

Pitkät lainaukset sellaisenaan (imo) ovat aika turhia, ja itse ainakin skippaan, koska kontekstin ymmärtämiseksi pitäisi lukea 15min vielä lisää sisältöä mukaan pastetusta linkistä. Enkä usko, että kovin moni muukaan saa niistä paljoa irti.

Pointti siinä, että Shakyamuni oli sitä mieltä ihmisen oivalluksen näkeminen on hyvin hankalaa, ettei se onnistu edes häneltä itseltään. Että ihmisen kehityksen huomaa siitä miten hän käyttäytyy toisten ihmisten parissa, miten hän puhuu opista ja miten on maailmassa. Samaa puhuu jokainen opettaja joka on aiheesta suunsa aukaissut.

Tässä ketjussa esiintyy kuitenkin sankari, joka kertoo saaneensa kyvyn nähdä valokuvista ihmisten kehityksen vaiheet ja laittelee web-sivuillaan eri traditioiden opettajie valaistumisjärjestykseen. Sanomatta selvää että itsensä hän rankkaa aika lailla kärkeen.