Kirjoittaja Aihe: Pragmaattinen dharma ja herääminen  (Luettu 14803 kertaa)

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 121
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Pragmaattinen dharma ja herääminen
« Vastaus #150 : Huhtikuu 05, 2017, 01:06:01 ap »
Kyse on siitä, mikä inspiroi ketäkin. Tuo jaottelu varmaan löytyy jostain, pakko löytyä koska opettajat puhuvat siitä (esim. tiipiläinen sanonta "yksinkertaiset harjoitukset yksinkertaisille, monimutkaiset harjoitukset monimutkaisille"). Se on ihan selkeät kolme erilaista lähestymistapaa, ja olen tavannut lukuisia harjoittajia näistä eri lähtökohdista. Yksinkertaisten harjoitusten tekeminen on vaikeaa, jos on monimutkainen mieli, tai joka kaipaa analysointia. Monimutkaisen harjoituksen tekeminen on vaikeaa, jos on hidasälyinen jne. Nämä nyt eivät ole mitään huikean vaikeita päättelyketjuja.

Joku ryhtyy innolla tekemään saamaansa harjoitusta vain kuullessaan sanan 'dzogchen' tai 'mahamudra', toinen taas on kiinnostunut, mikä on harjoituksen sisältö ja valitsee sen perusteella. Kolmas taas kokeilee ja jos se tuntuu kehossa joltain (eli ruumiilla todistajien polku) niin hän innostuu. Lisäksi vielä karma. Mikä koskettaa yhtä, ei kosketa toista ihan yhdenkin näistä kategorioista sisällä. Vaikkapa b) harjoituksen sisällöstä kiinnostuneet. Toista koskettaa vaikkapa Tara muotoa x, toista Tara muotoa y, kolmatta vaikka MAhakala muotoa xyz...

Siksi edelleen: hyväksyn toki, että jokin harjoitus toimii kuin kone, mutta kun ei sitä harjoitusta voi pakottaa harjoittamaan muut, kuin ne joilla on siihen inspiraatio tai innostus, mikä taas johtuu siitä että juuri heillä on sellainen karma.

Tästä syystä tarvitaan niin paljon erilaista. Ja juuri tästä syystä eivät kaikki samat tiet vie Roomaan eri ihmisiä.

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 121
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Pragmaattinen dharma ja herääminen
« Vastaus #151 : Huhtikuu 05, 2017, 08:31:59 ip »
Kuitenkin on kiistämätöntä, etteikö heräämisellä olisi vankka asema elävän buddhadharman historissa (kuolluttakin dharmaa on).

Tietenkin virtaanastuneen tila on tärkeä! Sehän on vain sitä, että meidän on irrottauduttava ja otettava etäisyyttä, mikä käy kyllä harjoituksen kuluessa vuosien mittaan. Niin ettemme pane niin paljon peliin itsetärkeyttä, samoin kuin asioihinkaan, vaan ne ovat vain ilmiöitä, joilla on oma arvonsa.

Sen sijaan ei ole oikein heittää ilmaan, että olisi olemassa kuollutta dharmaa. Tietenkin suuri osa dharmasta on "kuollutta" sinulle, minulle ja kenelle hyvänsä, siinä mielessä ettemme harjoita sitä juuri nyt. Mutta: ennen harjoituksen valintaa on tärkeää ymmärtää, että kaikki harjoitukset ovat hyviä. Kaikki vievät päämäärään. Se on tärkeintä, ei siihen menevä aika niinkään. Koska on hyvä valita sellainen harjoitus, jota myös tulee tehtyä. Siitä innostuksen ja inspiraation merkitys.

Ellet sitten tarkoita "kuolleella dharmalla" sellaista, mistä opin ydin on kokonaan kadonnut. Esim. niinkuin Intiassa kävi aikoinaan, tai Nepalissa jossain päin nykyään, että buddhia tai tantrisia hahmoja palvotaan ihan samanlaisina kuin hindujumalia, eikä ymmärretä niitä tyhjiksi.

Seagal

  • Ihminen
  • Viestejä: 265
Vs: Pragmaattinen dharma ja herääminen
« Vastaus #152 : Huhtikuu 05, 2017, 08:52:34 ip »
Ellet sitten tarkoita "kuolleella dharmalla" sellaista, mistä opin ydin on kokonaan kadonnut. Esim. niinkuin Intiassa kävi aikoinaan, tai Nepalissa jossain päin nykyään, että buddhia tai tantrisia hahmoja palvotaan ihan samanlaisina kuin hindujumalia, eikä ymmärretä niitä tyhjiksi.
Tietääkseni newari-buddhalaisuudessa osa traditioista on ihan säilynyt, ja sama pätee hindulaisissakin. Mikä on perustelusi sille, että he tekevät hommansa väärin (emmekä me)?

Kim

  • Viestejä: 248
    • Open Heart
Vs: Pragmaattinen dharma ja herääminen
« Vastaus #153 : Huhtikuu 05, 2017, 09:46:29 ip »
Tietenkin virtaanastuneen tila on tärkeä! Sehän on vain sitä, että meidän on irrottauduttava ja otettava etäisyyttä, mikä käy kyllä harjoituksen kuluessa vuosien mittaan. Niin ettemme pane niin paljon peliin itsetärkeyttä, samoin kuin asioihinkaan, vaan ne ovat vain ilmiöitä, joilla on oma arvonsa.

Ei. Käsityksesi siitä mitä virtaanastuminen on, ei ole kohdallaan.

Ellet sitten tarkoita "kuolleella dharmalla" sellaista, mistä opin ydin on kokonaan kadonnut.

Määritä "opin ydin".

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 121
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Pragmaattinen dharma ja herääminen
« Vastaus #154 : Huhtikuu 06, 2017, 11:57:12 ip »
Ellet sitten tarkoita "kuolleella dharmalla" sellaista, mistä opin ydin on kokonaan kadonnut. Esim. niinkuin Intiassa kävi aikoinaan, tai Nepalissa jossain päin nykyään, että buddhia tai tantrisia hahmoja palvotaan ihan samanlaisina kuin hindujumalia, eikä ymmärretä niitä tyhjiksi.
Tietääkseni newari-buddhalaisuudessa osa traditioista on ihan säilynyt, ja sama pätee hindulaisissakin. Mikä on perustelusi sille, että he tekevät hommansa väärin (emmekä me)?

Kirjoitinkin vain, että paikoitellen, ja vielä voin lieventää: jos. Jos on käynyt tällä tavalla. On tärkeää ymmärtää, että tantriset jumaluudet ja buddhat ylittävät tai ovat ulkona sellaisesta jaosta kuin 'olemassaolo' ja 'ei-olemassaolo'. Niiden näkeminen tyhjinä, läpikuultavina "kuin kuun kuvajainen veden pinnalla" on oikea tapa. On tietysti sama, kuka tekee mitäkin - jotkut meistä, jotkut heistä... Jos tämän tyhjyys-ehdon jättää pois, siinä ei ole opin ydintä enää jäljellä.

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 121
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Pragmaattinen dharma ja herääminen
« Vastaus #155 : Huhtikuu 07, 2017, 12:02:19 ap »
Tietenkin virtaanastuneen tila on tärkeä! Sehän on vain sitä, että meidän on irrottauduttava ja otettava etäisyyttä, mikä käy kyllä harjoituksen kuluessa vuosien mittaan. Niin ettemme pane niin paljon peliin itsetärkeyttä, samoin kuin asioihinkaan, vaan ne ovat vain ilmiöitä, joilla on oma arvonsa.

Ei. Käsityksesi siitä mitä virtaanastuminen on, ei ole kohdallaan.

Tarkenna, miksi ajattelet näin? Kun puhutaan virtaanastuneen tilasta, se opetetaan perinteisesti niin, että kolme kahletta putoaa pois: takertumiset itseen ja rituaaleihin ja mielipiteisiin. Tätä tarkoitan sillä, että on 'irti' ja ettei ole itsetärkeyttä. Virtaanastunut sanana viittaa mielestäni juuri tähän, että kaikki nähdään virtaavana eli pysymättömyys niin itsessä kuin ulkoisessa maailmassa, että myös dharmassa.

Ellet sitten tarkoita "kuolleella dharmalla" sellaista, mistä opin ydin on kokonaan kadonnut.

Määritä "opin ydin".
[/quote]

Esimerkiksi kuudessatoista tyhjyydessä sanotaan, että myös dharma on tyhjää ja mahayana on tyhjää. Opin ydin jää pois, jos esim. suhtautuu näihin asioihin todellisina siinä mielessä, että se on jotakin pysyvää ja konkreettista. Opin ydin jää pois esim. kun tantrisia hahmoja, jotka ovat tyhjyys-välineitä, pidetään todellisina siinä mielessä kuin 'todellisuus' koetaan suhteellisella tasolla.

Nyt olisi aika paljastaa, mitä itse tarkoitit "kuolleella dharmalla"?

Kim

  • Viestejä: 248
    • Open Heart
Vs: Pragmaattinen dharma ja herääminen
« Vastaus #156 : Huhtikuu 07, 2017, 11:50:28 ap »
Tietenkin virtaanastuneen tila on tärkeä! Sehän on vain sitä, että meidän on irrottauduttava ja otettava etäisyyttä, mikä käy kyllä harjoituksen kuluessa vuosien mittaan. Niin ettemme pane niin paljon peliin itsetärkeyttä, samoin kuin asioihinkaan, vaan ne ovat vain ilmiöitä, joilla on oma arvonsa.

Ei. Käsityksesi siitä mitä virtaanastuminen on, ei ole kohdallaan.

Tarkenna, miksi ajattelet näin? Kun puhutaan virtaanastuneen tilasta, se opetetaan perinteisesti niin, että kolme kahletta putoaa pois: takertumiset itseen ja rituaaleihin ja mielipiteisiin. Tätä tarkoitan sillä, että on 'irti' ja ettei ole itsetärkeyttä. Virtaanastunut sanana viittaa mielestäni juuri tähän, että kaikki nähdään virtaavana eli pysymättömyys niin itsessä kuin ulkoisessa maailmassa, että myös dharmassa.

Kuvauksesi "meidän on irrottauduttava ja otettava etäisyyttä" sekä "ettemme pane niin paljon peliin itsetärkeyttä" viittaavat selvästi shamatha-prinsiipin suuntaan. Herääminen perustuu vipashyanaan. Minättömyys/tyhjyys oivalletaan vipashyanan kautta, ei shamathan kautta.

"Takertumisen" irrottaminen on myös shamathaa. Vipashyanassa takertuminen neutraloidaan, sitä ei "irroteta".

Ellet sitten tarkoita "kuolleella dharmalla" sellaista, mistä opin ydin on kokonaan kadonnut.
Määritä "opin ydin".
Esimerkiksi kuudessatoista tyhjyydessä sanotaan, että myös dharma on tyhjää ja mahayana on tyhjää. Opin ydin jää pois, jos esim. suhtautuu näihin asioihin todellisina siinä mielessä, että se on jotakin pysyvää ja konkreettista. Opin ydin jää pois esim. kun tantrisia hahmoja, jotka ovat tyhjyys-välineitä, pidetään todellisina siinä mielessä kuin 'todellisuus' koetaan suhteellisella tasolla.

Nyt olisi aika paljastaa, mitä itse tarkoitit "kuolleella dharmalla"?

Kuollut dharma on kirjadharmaa, käsitteitä mielessä, jotka eivät ole elävä kokemus.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2017, 11:52:07 ap kirjoittanut Kim »

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 121
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Pragmaattinen dharma ja herääminen
« Vastaus #157 : Huhtikuu 07, 2017, 12:35:18 ip »
Kuvauksesi "meidän on irrottauduttava ja otettava etäisyyttä" sekä "ettemme pane niin paljon peliin itsetärkeyttä" viittaavat selvästi shamatha-prinsiipin suuntaan. Herääminen perustuu vipashyanaan. Minättömyys/tyhjyys oivalletaan vipashyanan kautta, ei shamathan kautta.

"Takertumisen" irrottaminen on myös shamathaa. Vipashyanassa takertuminen neutraloidaan, sitä ei "irroteta".

Niin mulla oli kaksi puolta tuossa määritelmässäni. Ensinnä "irrottautuminen/etäisyyden ottaminen",  on siis shamathaa (tyyneys), ja kuten itse sanot, minättömyys vipashyanaa (kirkkaus tai näkemys). Eli "ettemme pane niin paljon peliin itsetärkeyttä" viittasi vipasyanaan, omasanaisesti laiteltuna toki.

Yksinkertaisuuden vuoksi käydään vielä uudestaan läpi: virtaanastuneen tilaan riittää tosiaan vain kolmen ensimmäisen "kahleen" pudottaminen. Vai opettaako sinun seuraamasi perinne eri tavalla? Jos opettaa, se on ihan ok. Mä en halua ajatella että yksi perinne olisi parempi kuin toinen.

Eli:

Virtaan astumisen tasolla pudotetaan 1) käsitys pysyvästä minuudesta, 2) sääntöjen pitäminen itseisarvoina ja 3) epäily tai äärimmäisyysajattelu, taipumus eternalistisiin tai nihilistisiin ajatuksiin. Näiden kahleiden pudottua on 'virtaan astunut'.

Kuollut dharma on kirjadharmaa, käsitteitä mielessä, jotka eivät ole elävä kokemus.

Hyvä, hyvä jee! Tässä ollaan heti samaa mieltä. Eli mikä tahansa dharma on meille aluksi kuollutta, kunnes siihen saa kosketuksen. Siksi pyrinkin mieluummin olemaan lainaamatta kirjoista tai toisten sanomisista, vaan yritän selittää aina omasanallisesti, omaan ymmärrykseen (ja erityisesti kokemuksiin!) nojaten.

pael

  • Viestejä: 201
Vs: Pragmaattinen dharma ja herääminen
« Vastaus #158 : Huhtikuu 07, 2017, 02:54:45 ip »
  3) epäily tai äärimmäisyysajattelu, taipumus eternalistisiin tai nihilistisiin ajatuksiin. Näiden kahleiden pudottua on 'virtaan astunut'.
Tarkoitatko nihilismillä jotain näistä? Mitä niistä?
Lainaus
Nihilismi (lat. nihil, ei mitään) on vallitsevat arvot ja käsitykset kieltävä ajatussuunta.
Tietoteoreettinen nihilismi kieltää totuuden tietämisen mahdollisuuden,
Arvonihilismi kieltää siveellisten arvojen, arvostusten tai sääntöjen pätevyyden tai mahdollisuuden.
Poliittinen nihilismi torjuu vallitsevan yhteiskuntajärjestyksen täydellisesti.
http://etkirja.pp.fi/nihilismi.html
Tarkoittaako eternalismi uskoa ikuiseen Jumalaan?

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 121
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Pragmaattinen dharma ja herääminen
« Vastaus #159 : Huhtikuu 09, 2017, 10:56:28 ap »
  3) epäily tai äärimmäisyysajattelu, taipumus eternalistisiin tai nihilistisiin ajatuksiin. Näiden kahleiden pudottua on 'virtaan astunut'.
Tarkoitatko nihilismillä jotain näistä? Mitä niistä?
Lainaus
Nihilismi (lat. nihil, ei mitään) on vallitsevat arvot ja käsitykset kieltävä ajatussuunta.
Tietoteoreettinen nihilismi kieltää totuuden tietämisen mahdollisuuden,
Arvonihilismi kieltää siveellisten arvojen, arvostusten tai sääntöjen pätevyyden tai mahdollisuuden.
Poliittinen nihilismi torjuu vallitsevan yhteiskuntajärjestyksen täydellisesti.
http://etkirja.pp.fi/nihilismi.html
Tarkoittaako eternalismi uskoa ikuiseen Jumalaan?

Nämä käsitteet on otettu madhyamika-filosofiasta, jossa ajatellaan että keskitie kulkee näiden "äärimmäisten näkökantojen" välistä.

Nihilismi olisi jotain sellaista, että ei usko mihinkään tai että uskoo kuoleman yhteydessä kaiken loppuvan, että ei mikään jatku. Kun taas buddhalaisuudessa opetetaan, että kyllä jotain jatkuu, yhdistävä tietoisuus tai karmiset jälkemme varastotietoisuudessa...

Eternalismi olisi uskoa siihen, että on olemassa ikuinen taivas tai ikuinen Jumala, tai uskoa muuttumattomaan sieluun.

Toisaalta Nagarjunalla on tällainenkin pisimmälle viety määritelmä näistä kahdesta:

"Ajatella, että jokin 'on', on eternalismia.
Ajatella, että jokin 'ei ole' on nihilismiä.
Oleminen ja ei-oleminen,
viisas ei takerru kumpaankaan."
(Nagarjuna: Madhyamika-sutra)

Sellaisuudesta

  • Viestejä: 41
Vs: Pragmaattinen dharma ja herääminen
« Vastaus #160 : Huhtikuu 10, 2017, 11:26:36 ap »
Olen kuullut virtaanastumisen termiä käytettävän ainoastaan sellaisessa yhteydessä missä "henkilön" tiedetään valaistuvan varmasti.

Samatha harjoitukset ovat varsin tarpeellisia monille, en väheksyisi näkökulmaa missään muodossa. En ole koskaan kysynyt asiaa, mutta jotenkin kokemukseen pohjaten tuntuu siltä, että samatha harjoituksia on intergroitu joihinkin vipassana harjoituksiin. Itse en lähtisi tekemään vipassana harjoitusta ilman opettajaa. Riski olettaa ja luulla ihan höpöjä on aika suuri ilman hyvää opettajaa.


Kalansilmätorni

  • Viestejä: 121
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Pragmaattinen dharma ja herääminen
« Vastaus #161 : Huhtikuu 10, 2017, 12:45:48 ip »
- Perinteisesti (esim. Kamalashila) ensin kehitetäänkin shamathaa, sen jälkeen vipasyanaa. Samatha rauhoittaa mielenmyrkkyjä, vasta vipasyanan mukanaan tuoma tiedon valon säteily hävittää tietämättömyyden ja sitä kautta muutkin mielenmyrkyt. Tyyneys & kirkkaus ovat myös "kaksoistie".

- On olemassa harjoituksia, joissa samathaa ja vipasyanaa kehitetään yhtäaikaa.

- Mä ehkä lähtisin tekemään niitä ilmankin opettajaa, koska suuri osa niistä on kuitenkin hinayanaa ja mahayanaa. Edistyminen on tietenkin jossain vaiheessa ainakin oltava kollektiivisemmalla tasolla, jos mahayanasta puhutaan.

- Virtaanastuneen tila tosiaan on sellainen, josta ei voi taantua. Silti se on vasta ensimmäinen monenmonesta maaperästä tai askelmasta. (Ne kaikki ovat sellaisia, joista ei taannu). Se on hinayana-polkua, sanotaan että se vastaisi mahayanassa ensimmäistä bhumia. Siinä mielessä se on suuri saavutus, vähän erilainen ehkä kuitenkin...?



Kim

  • Viestejä: 248
    • Open Heart
Vs: Pragmaattinen dharma ja herääminen
« Vastaus #162 : Huhtikuu 11, 2017, 12:28:16 ap »
Sitaatti Culadasa John Yatesin ja Rick Archerin keskustelusta.

Culadasa John Yates: I certainly do agree with (talking openly about attainments). In the vinaya, in the stories of the Buddha, he gives the instructions to his monks, not to make claims of their meditations and spiritual attainments for the ”sake of personal benefits”. He doesn't say to keep it secret but how that has subsequently been interpreted is that you don't ever mention this to anybody, except maybe your teacher or maybe somebody who is at the same level of attainment that you are. And the effect of that is just the opposite that you might think the intention was. It allows somebody to pass themselves off as having attainments that they don't, because they act as though they do, and somebody comes and says, ”Well, are you enlightened?”. And the person says, ”Sorry, can't tell you that!”. (laughter) Bill Hamilton, he wrote a great book called Saints and Psychopaths. There's a lot of psychopaths among our saints. It's exactly this kind of thing that allows psychopaths to play these kind of games.

Rick Archer: I feel very strongly that if we had a clear understanding of what enlightenment actually is, the it would be a lot harder for a psychopath to pose as a saint. All the abusive cults and strange things that have come along would have had a really hard time to get off the ground. People wouldn't have been so easily mislead. It is important for us as a culture to involve towards a much clearer and precise, more detailed common understanding of the whole spiritual realm.

Culadasa John Yates: I agree with that totally, with the caveat that what we are talking about are things that are, can and are subject to be misunderstood. We have to be careful in how we talk about these things. But that doesn't mean we shouldn't talk about them. We should. It's important that we do.

Culadasa John Yates, interview at Batgap.com


Sellaisuudesta

  • Viestejä: 41
Vs: Pragmaattinen dharma ja herääminen
« Vastaus #163 : Huhtikuu 11, 2017, 10:28:51 ap »
Kiitos Kalansilmätori vastauksestasi.

Lainaus
- On olemassa harjoituksia, joissa samathaa ja vipasyanaa kehitetään yhtäaikaa.

Kyseisellä terminologialla en ole tullut asiaa aiemmin kuulleeksi. En ole myöskään sitä jäänyt erityisesti pohtimaa. Mukava kuulla, että näin on.

Lainaus
- Mä ehkä lähtisin tekemään niitä ilmankin opettajaa, koska suuri osa niistä on kuitenkin hinayanaa ja mahayanaa. Edistyminen on tietenkin jossain vaiheessa ainakin oltava kollektiivisemmalla tasolla, jos mahayanasta puhutaan.

Jokainen tekee mahdollisesti niin kun parhaakseen kokee tai näkee.

Lainaus
- Virtaanastuneen tila tosiaan on sellainen, josta ei voi taantua. Silti se on vasta ensimmäinen monenmonesta maaperästä tai askelmasta. (Ne kaikki ovat sellaisia, joista ei taannu). Se on hinayana-polkua, sanotaan että se vastaisi mahayanassa ensimmäistä bhumia. Siinä mielessä se on suuri saavutus, vähän erilainen ehkä kuitenkin...?

Ok. En ole itse mitenkään erityisen fiksoitunut mailimittariin tässäkään asiassa. Se on varmasti joillekkin erityisen tärkeää. Mielenkiintoista kuulla kuitenkin.

________________________________________________

Kim. Jokainen tekee tietysti niin kuin parhaakseen näkee. Henkilökohtaiseti en puhu harjoitukseni sisällöstä ellei siihen ole jotain hyvin poikkeuksellista tarvetta ja silloinkin puhun siitä ainostaan ihmiselle tai ihmisille jonka arviointi kykyyn luotan hyvin syvästi. Tästä huolimatta arviointi kykyni ei ole mitenkään virheetön ja olen varsin altis erilaisille vaikutuksille kuten ovat monet muutkin.

Psykopaatien ottaminen mukaan keskusteluun on mielenkiintoinen veto. Onko kyse tietoisesta liikkeestä vai sattuiko vain asia muuten osumaan sisältöön? Äärimillään psykopaattien ja heidän valheiden verkoston arviointiin voidaan tarvita useita spesifistisesti psykopaatteihin perehtyneiden ammattilaisen pitkäaikaista seurantaa. Mikä kertonee siitä kuinka vaikeasti ymmärrettävästä asiasta on todellisuudessa kysymys.

Siinä vaiheessa kun ehdoitta ilman omaa arviointikykyään alkaa seurata ja ottamaan vastaan käskyjä toiselta ihmiseltä tai ihmisiltä on hyväksi käytetyksi tulemisen riski kyllä erittäin mahdollinen. Siihen ei tarvita psykopaattia vaan ihan tuiki tavalliset ihmiset ovat täysin kykeneviä manipuloimaan ja käyttämään toisia ihmisiä omaksi edukseen.

Tiedon maailmassa kukkulan kuningas on välillä se kuka saa muut uskomaan, että hänellä on kiistatta loogisin ja paras tieto asiasta. Se on yksi menetelmä jolla ihmisiä pystyy manipuloimaan ja käyttämään heitä hyväkseen. On aivan sama onko kyseessä tiede vai uskonnollinen dogma. Tieteeksi voidaan myös verhota asioita joilla ei ole mitään tekemistä varsinaisen tieteen kanssa. Yksilön tasolla on olemassa paljon suojaavia tekijöitä jotka estää tämän tyyppisen manipuloinnin. Niihin voi olla hyvä perehtyä.

Kim

  • Viestejä: 248
    • Open Heart
Vs: Pragmaattinen dharma ja herääminen
« Vastaus #164 : Huhtikuu 11, 2017, 01:46:14 ip »
Kuuntelin Culadasan ja Rickin ohjelman, jossa tuo pd:lle keskeinen asia, harjoituksestaan avoimesti puhuminen muiden kanssa, tuli esille. Tuli mieleeni, että postaan sen tähän ketjuun koska liittyy asiaan.

Olisin mielelläni kuullut Culadasan puhuvan asiasta tarkemmin, hänen omista jakamiskokemuksistaan. Hän otti esille tuon psykopaatti-teeman aika nopeasti mikä sinänsä on tietenkin hyvä pointti mutta enempi olisin tykännyt kuulla ihan selväjärkisiä syitä kokemusten jakamiselle toisten kanssa. Ajattelin ensin, että otanko Culadasalta vain muutaman ensimmäisen lauseen mutta sitten kun Rick ja hän itse vielä jatkoivat asiasta niin tuli tuo pyhimys ja psykopaatti-kappalekin mukaan, enkä jättänyt sitä pois kun se liittyi kokonaisuuteen. Olen minäkin Bill Hamiltonin kirjan lukenut ja tietoinen tästä psykopaatti-asiasta mutta ei sinänsä ollut tarkoitukseni tuoda psykopaatteja mukaan tähän keskusteluun vaan vain ottaa esille harjoituksestaan avoimesti puhuminen ja tuo yleinen tulkinta siitä, että sitä ei pidetä suotavana viitaten Buddhan sitaattiin.

Minulle Culadasa on itse asiassa uusi tuttavuus mutta olen kuullu hänestä pelkkää hyvää. Ilmeisesti aika käytännön läheinen ja selväkielinen tyyppi, ponnistaa kahdesta traditiosta, theravadasta ja mahamudrasta. Hänen näkemyksensä reinkarnaatiosta (haastattelun alussa, noin 20 min) on erittäin mielenkiintoinen ja pidin siitä miten hän käyttää poikkeavia termejä kuten resonanssi (resonance) selittäessään buddhalaista meditaatiota ja siihen liittyviä asioita vaikka en hänen reinkarnaatio-tulkinnastaan täysin yhtä mieltä olekaan.

edit: lisäys
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2017, 07:33:09 ip kirjoittanut Kim »