Kirjoittaja Aihe: Imperfect Buddha Podcast  (Luettu 2549 kertaa)

Kakashi

  • Viestejä: 31
Vs: Imperfect Buddha Podcast
« Vastaus #30 : Helmikuu 10, 2017, 04:02:13 ip »
Ja olen sitä mieltä, että ehkä myös Kakashin "100 %:n varmuus" perustuu käsitykseen, jos hän kerran ei ole kartoittanut.
Tarkennan nyt vielä tätä, että ei synny väärinymmärryksiä. Tarkoitin tuossa yhteydessä Sakya-perimyslinjan Vajrayogini- ja Hevajra-tantraa. Nämähän otit myös itse esille aiemmin.

Tässähän tämä yleisesti tunnettu tosiasia tuodaan esille:

"Lamdre is given by a single teacher (who is an officially recognised lineage holder) in a single place over a period of four to six weeks generally. Within the Sakya school, wherein the Lamdre lineage lies, there are only a handful of lineage holders in any generation."

http://www.sakyatsechenthubtenling.org/about.html

Lamdre on transmissioiden ja opetuksien kokonaisuus Hevajra Tantraan. Tuo asia pätee aika pitkälti myös Sakyojen Naro Kacho Vajrayoginiin. Seagal, eikös Dzongsar Jamyang Khyentse Rinpoche muuten ole aika läheisesti yhteyksissä Sakya-perinteeseenkin, mutta ilmeisesti pääasiassa opettaa Nyingmaa? Taisi olla myös niin, että H.H. Sakya Trizin tunnisti hänet yhdeksi Khyentse Wangpon emanaatioista?

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2017, 04:30:08 ip kirjoittanut Kakashi »

Seagal

  • Ihminen
  • Viestejä: 264
Vs: Imperfect Buddha Podcast
« Vastaus #31 : Helmikuu 10, 2017, 04:46:24 ip »
Seagal, eikös Dzongsar Jamyang Khyentse Rinpoche muuten ole aika läheisesti yhteyksissä Sakya-perinteeseenkin, mutta ilmeisesti pääasiassa opettaa Nyingmaa? Taisi olla myös niin, että H.H. Sakya Trizin tunnisti hänet yhdeksi Khyentse Wangpon emanaatioista?

DKR jatkaa aika pitkälti edeltäjänsä perinnettä, eli menee ri-me painotuksella. Omien tietojeni mukaan hän on opettanut Kagyu-, Shakya, ja Nyingma keskuksissa. Jossain vaiheessa meni niin, että hän oli liian Nyingma Kagyu mönlamiin, ja liian Kagyu nyingma mönlamiin. Shakyat taas kommentoivat etteikö hän opeta nyingmaa ja kagyu perinteitä pelkästään. 2012 Kanadassa hän antoi hyvin pienelle ryhmälle transmission Naropan kuuteen joogaan...

Sain itse tässä tietää juuri hiljattain, että DKR viettää joka vuosi, puolet ajastaan retriitissä. Viikko siellä, kuukausi tuolla. Ja en tiedä kuinka kauan tätä on jatkunut, mutta omasta mielestäni selittää miten hän pystyy siirtämään niin monia eri opetuksia.

Lontoon murretta taitaville DKR:n oma blogipostaus aiheesta.

http://mugwortborn.wpengine.com/project/the-beginning-of-the-label-of-khyentse-chokyi-lodro/

Kakashi

  • Viestejä: 31
Vs: Imperfect Buddha Podcast
« Vastaus #32 : Helmikuu 10, 2017, 06:21:02 ip »
Semmoinen asia tuli vielä mieleen, että on useampia lamoja tod. näk. myös länsimaalaisiakin, jotka voivat sitten neuvoja antaa noihin edellämainittuihin harjoituksiin, kunhan transmissiot on ensin saatu linjanhaltijalta. Eli harjoituksessa opastaminen ja opettaminen, jos haluat tehdä vaikka retriitin, ei kuulu sinänsä samaan kategoriaan kuin voimansiirtojen ja transmissioiden antaminen noihin tantroihin.

Ja sitten kun eri traditioissa asiat voivat mennä eri tavalla, niin mitään näitä ei voi suoraan niputtaa yhdellä ja samalla tavalla jos ja kun kuulee erilaisia asioita ja ohjeita eri yhteyksissä. Sen takia on syytä olla tarkkana, että milloin mistäkin puhutaan. Olen yrittänyt olla omalta kohdaltani täsmällinen, mutta tietenkin tällaisena tavallisena maallikkona saatan puhua höpöjäkin. Epäselvät asiat kannattanee aina tarkistaa luotettavista lähteistä, jona nettifoorumeita voi tuskin koskaan pitää, ellei tiedä hyvin onko tieto luotettavasta lähteestä.

Kim

  • Viestejä: 248
    • Open Heart
Vs: Imperfect Buddha Podcast
« Vastaus #33 : Helmikuu 10, 2017, 11:00:14 ip »
Mukavaa kun joskus löytyy suomalaisiakin harjoittajapuheenvuoroja, tällä kertaa zen-osastolta Perttu Häkkisen toimittamana.

http://areena.yle.fi/1-3802977

Kakashi

  • Viestejä: 31
Vs: Imperfect Buddha Podcast
« Vastaus #34 : Helmikuu 11, 2017, 10:40:24 ap »
Lontoon murretta taitaville DKR:n oma blogipostaus aiheesta.
http://mugwortborn.wpengine.com/project/the-beginning-of-the-label-of-khyentse-chokyi-lodro/
Tuolta blogista löytyy kyllä mielenkiintoisia ja hauskoja juttuja. :)

Jogiini

  • Valvoja
  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 211
Vs: Imperfect Buddha Podcast
« Vastaus #35 : Helmikuu 11, 2017, 10:44:23 ap »

Tästä ei kauheasti melua pidetä: Sakya Trizin on valtuuttanut Dzongsar Khyentse Rinpochen antamaan voimansiirron suurelle yleisölle Vajrayogini-tantraa, mikä on mielestäni erittäin mielenkiintoista. Mutta tuo mitä sanot on aivan totta, tällä hetkellä ei ole kovin monta länkkäriä, jotka voisivat antaa Puheen (tai mielen) osoittavat ohjeet.

Lainaus käyttäjältä: Jogiini
Mitä ovat nuo "ylimääräiset tilpehöörit"?
Esimerkiksi tiibetiläisten vaatteiden pitäminen, käyttäytyminen tiibetiläisittäin, rukousten lausuminen tiibetin kielellä, se että hierarkiassa valta-asema on aina tiibetiläisellä (usein laman serkun vaimolla tai vastaavalla). Jos nyt ihan vakavissaan katsoo Tiibetin kulttuuria, niin se on yksi takapajuisimmista maista ikinä. He elivät pronssikaudella vielä 1950-luvulla ja maaorjien pitäminen oli arkipäivää.

Lainaus käyttäjältä: Jogiini
Mietitäänkö, sinun porukoissa Seagal,  Amerikassa sitä, miten vajrayanan voi siirtää länteen, ilman gurua ja mystiikkaa? Ajattelevat että Dzogchen olisi oiva oikotie?  En usko että se onnistuu.

Mielestäni en väittänyt, että vajrayanaa voi siirtää länteen ilman gurua. Porukoissa mietitään, että olisi mahtavaa, jos vaikka 50 vuoden päästä meillä olisi täällä Vajrayanaa ilman tiibetiläisiä. Iranilainen guru antamassa initaation puolalaiselle Saksassa. Jotain tämän tyyppistä. Mathieu Ricard alkaa olemaan jo aika lähellä sitä pistettä, että hän osaa melkein kaikki omasta traditiostaan. Mitä mieltä olet?

-Vajrayanahan on nimenomaan Tiibetissä säilytetty perinne ja Padmasambhavan sinne istuttama tantrinen & jooginen perinne.  Kukaan ei varmaan osaa sanoa kuinka paljon perinteen ilmaisuja (tilpehöörejä; taidetta, kielioppia, musiikkia, tanssia, opettajia )  siitä voi karsia, ilman että se heikkenee tai katkeaa. Tai jos voi, sanokoon sen.  Minä en tiedä. Kerroin omasta ratkaisustani tuossa aikaisemmin.

-Seagal, et väittänytkään, siksi kysyin. Olisi ihanteellista, jos meillä olisi iranilaisia, suomalaisia ja puolalaisia guruja, mutta tuommoinen ajattelu on vähän sukua Trumpille. Eli dharma on puhdasta ja hyvää, vain jos se on puhdistettu sen vierasmaalaisista elementeistä, jotka uhkaavat kulttuuriamme. Voiko olla, että nationalismin siemenet on jo kylvetty myös dharmaan? 
-Enkä edellenkään sano että kaikki tuhannet tiibetiläiset lamat ja munkit ja rinpochet olisivat täydellistyneitä buddhia. Vain harvat ovat. 
-Ja kiitos uudesta linkistä. Pitääpä kuunnella. Toivottavasti "Kaikki on yhtä tyhjän -kanssa kaikki on hyödytöntä" -otsikko on toimittajan oma nietzcheläinen moka.
Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

Seagal

  • Ihminen
  • Viestejä: 264
Vs: Imperfect Buddha Podcast
« Vastaus #36 : Helmikuu 11, 2017, 02:02:48 ip »
Pistin kyselyä Shakya Trizinin toimistoon, ja ainakaan siellä ei tiedetä yhtäkään suomalaista lamaa, jolla olisi valtuutus opettaa Vajrayoginia. Tälläisillä hemmoilla on yleensä myös virallinen kirje Sakya Trizinillä, joka todistaa, että heillä on lupa opettaa.

-Vajrayanahan on nimenomaan Tiibetissä säilytetty perinne ja Padmasambhavan sinne istuttama tantrinen & jooginen perinne.

Padmasambhava oli afgaani, ja kun hän toi tantrista perinnettä, tekstit olivat sanskritiksi. Tästä on todisteena jokaiseen tekstiin säilytetty kunnianosoitus - otsikko sanskriksi. Yhdessä Vimalamitra, Trisong Dechenin ja Vairochanan kanssa käytiin läpi iso projekti, jossa tekstit käännettiin tiibetiksi, koska yllättäen tiibetiläiset eivät osanneet sanskritia, eivätkä palia.

Miksi sama ei voisi toistua lännessä? www.84000.co komitean työ on parempaa kuin erinomaista

Lainaus
Kukaan ei varmaan osaa sanoa kuinka paljon perinteen ilmaisuja (tilpehöörejä; taidetta, kielioppia, musiikkia, tanssia, opettajia )  siitä voi karsia, ilman että se heikkenee tai katkeaa.

Tässä nyt voidaan taas miettiä, että kuinka paljon siitä originaalista, jota eräs afgaani toi, on muuttunut aikojen saatossa. Esimerkiksi musiikki tai tanssi. Suurin osahan perinteisistä tansseista perustuu Tiibetin kansantansseihin, enkä nyt näe järkeä siinä, että meidän tulisi niitä esittää. Omasta mielestäni on helpompaa valaistua tämän elämän aikana kuin muuttua tiibetiläiseksi. Tullakseen tiibetiläiseksi, pitää kuolla ainakin kerran.

Enkä itse näe estettä sille, että esimerkiksi Padmasambhavan elämä esitettäisiin baletin tai oopperan keinoin. Itsellä oli viime vuonna kunnia osallistua Chime Phagma Nyingthik drubchöön, joka tehtiin englanniksi, ja jonka aikana länsimaalaiseen tyyliin esitettiin 8 Guru Rinpochen manifestaation tansseja.

Lainaus
Olisi ihanteellista, jos meillä olisi iranilaisia, suomalaisia ja puolalaisia guruja, mutta tuommoinen ajattelu on vähän sukua Trumpille.
Haluaisitko hieman perustella, että miksi se on sukua Trumpille? Tuohan mitä sinä kirjoitat, on enemmän sukua, koska väität, että ainoastaan tiibetiläisillä on oikeus opettaa dharmaa, eikä sitä tulisi erottaa heistä.

Lainaus
Eli dharma on puhdasta ja hyvää, vain jos se on puhdistettu sen vierasmaalaisista elementeistä, jotka uhkaavat kulttuuriamme.
Iranilainen, joka siirtää dharmaa puolalaisella = puhdistettu vierasmaalaisista elementeistä. OK.

Lainaus
Voiko olla, että nationalismin siemenet on jo kylvetty myös dharmaan?
Taisit vastata itse omaan kysymykseesi tahtomattasi.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2017, 02:24:21 ip kirjoittanut Seagal »

Jogiini

  • Valvoja
  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 211
Vs: Imperfect Buddha Podcast
« Vastaus #37 : Helmikuu 11, 2017, 11:41:42 ip »
Pistin kyselyä Shakya Trizinin toimistoon, ja ainakaan siellä ei tiedetä yhtäkään suomalaista lamaa, jolla olisi valtuutus opettaa Vajrayoginia. Tälläisillä hemmoilla on yleensä myös virallinen kirje Sakya Trizinillä, joka todistaa, että heillä on lupa opettaa.

-Vajrayanahan on nimenomaan Tiibetissä säilytetty perinne ja Padmasambhavan sinne istuttama tantrinen & jooginen perinne.

Padmasambhava oli afgaani, ja kun hän toi tantrista perinnettä, tekstit olivat sanskritiksi. Tästä on todisteena jokaiseen tekstiin säilytetty kunnianosoitus - otsikko sanskriksi. Yhdessä Vimalamitra, Trisong Dechenin ja Vairochanan kanssa käytiin läpi iso projekti, jossa tekstit käännettiin tiibetiksi, koska yllättäen tiibetiläiset eivät osanneet sanskritia, eivätkä palia.

Miksi sama ei voisi toistua lännessä? www.84000.co komitean työ on parempaa kuin erinomaista

Lainaus
Kukaan ei varmaan osaa sanoa kuinka paljon perinteen ilmaisuja (tilpehöörejä; taidetta, kielioppia, musiikkia, tanssia, opettajia )  siitä voi karsia, ilman että se heikkenee tai katkeaa.

Tässä nyt voidaan taas miettiä, että kuinka paljon siitä originaalista, jota eräs afgaani toi, on muuttunut aikojen saatossa. Esimerkiksi musiikki tai tanssi. Suurin osahan perinteisistä tansseista perustuu Tiibetin kansantansseihin, enkä nyt näe järkeä siinä, että meidän tulisi niitä esittää. Omasta mielestäni on helpompaa valaistua tämän elämän aikana kuin muuttua tiibetiläiseksi. Tullakseen tiibetiläiseksi, pitää kuolla ainakin kerran.

Enkä itse näe estettä sille, että esimerkiksi Padmasambhavan elämä esitettäisiin baletin tai oopperan keinoin. Itsellä oli viime vuonna kunnia osallistua Chime Phagma Nyingthik drubchöön, joka tehtiin englanniksi, ja jonka aikana länsimaalaiseen tyyliin esitettiin 8 Guru Rinpochen manifestaation tansseja.

Lainaus
Olisi ihanteellista, jos meillä olisi iranilaisia, suomalaisia ja puolalaisia guruja, mutta tuommoinen ajattelu on vähän sukua Trumpille.
Haluaisitko hieman perustella, että miksi se on sukua Trumpille? Tuohan mitä sinä kirjoitat, on enemmän sukua, koska väität, että ainoastaan tiibetiläisillä on oikeus opettaa dharmaa, eikä sitä tulisi erottaa heistä.

Lainaus
Eli dharma on puhdasta ja hyvää, vain jos se on puhdistettu sen vierasmaalaisista elementeistä, jotka uhkaavat kulttuuriamme.
Iranilainen, joka siirtää dharmaa puolalaisella = puhdistettu vierasmaalaisista elementeistä. OK.

Lainaus
Voiko olla, että nationalismin siemenet on jo kylvetty myös dharmaan?
Taisit vastata itse omaan kysymykseesi tahtomattasi.

Kyllä nyt luet tekstiäni sen verran omaperäisesti, että en taida vastata ollenkaan. Selvästi puhumme eri asioista, ja selvästi eri sävyyn.
Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

Seagal

  • Ihminen
  • Viestejä: 264
Vs: Imperfect Buddha Podcast
« Vastaus #38 : Helmikuu 12, 2017, 12:16:22 ip »
Selvästi puhumme eri asioista, ja selvästi eri sävyyn.

Kuten voimme huomata.

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 119
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Imperfect Buddha Podcast
« Vastaus #39 : Maaliskuu 01, 2017, 08:24:07 ip »
Ei ole mitään pahaa olla Tiibet-hullu, mutta jos dharma halutaan vakiinnuttaa länteen, sen on pakko muuttua. Tilpehööristä voi kiistellä ja osa siitä on makuasiaa, mutta ainakaan vieraalla kielellä sitä ei pidä harjoittaman. Prajñaparamita sanoo, että kaikki kielet ovat tyhjiä. Joten myös suomi kelpaa yhtä hyvin kuin tiibet, oddiyana tai sanskrit harjoituskieleksi.