Kirjoittaja Aihe: Imperfect Buddha Podcast  (Luettu 3002 kertaa)

Kalansilmätorni

• http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Imperfect Buddha Podcast
« Vastaus #15 : Helmikuu 10, 2017, 01:38:13 ip »
Monien gurujen tapaaminen ja juurigurunsa näkeminen vain muutaman kerran vuodessa ovat tietysti yksi, mahdollisesti ihan toimiva lähestymistapa. Eipähän herää ainakaan sellaista luuloa, että guru jotain syvemmin tietäisi oppilaastaan. Jotkut tosin toivovat, että guru näkisi 'oppilaan läpi' aina ja heti paikalla. Tietysti guru varmasti näkeekin oppilaan perusneuroosit. Mutta guru ei voi nähdä oppilaan karmaa, eli oppilaan elämäntilanteita, ajatuksia ja tuntemuksia. Mitä kulloinkin tulee harjoittaa...? Joskus gurun voi antaa se määritellä, jos haluaa vähentää egotrippiä. Mutta joskus guru ei välttämättä näe, mitä oppilas VOI tai KYKENEE harjoittamaan, juuri koska karmakin on vaikuttamassa. Karma on se, joka aktivoi erilaiset esteet. On hienoa, jos voi kysyä gurulta mitä harjoittaa ja sitten tehdä niin. Mutta voi tulla eteen tilanne, ettei kykene harjoittamaan juuri sitä.

Siksi älkää ihan suin päin luvatko ruumista, puhetta ja mieltä gurulle... Nuorena olin vähällä näin tehdä, mutta onneksi se jäi tekemättä. Eipä sitä osannut nähdä, mitä kaikkea henkisellä tiellä nousee vastaan. Kun joudumme kohtaamaan ne kaikki meissä olevat ongelmat, mielen pimenteet ja myrkyt, äärimmäisen voimakkaina. Guru siis näkee perusneuroosisi, muttei elämäntilannetta. Siksi joku voisi ajatella, että gurua pitää nähdä vaikka päivittäin. Monethan viettävätkin retriitin gurunsa kanssa, ja se on ollut joissain tapauksissa vaikka 12 vuotta. Siksi en kannata pelkkää initiaatio-guru -systeemiä. Että guru vain lentää paikasta toiseen antamassa initiaatioita, tuskin edes ehtii meditoimaan oppilaittensa kanssa. Gurun ja oppilaan tie voisi olla myös vähän inhimillisemmällä, arkisemmallakin, tasolla, eikä aina vain deeva- tai vajramestari -tasolla. Arki on kuitenkin dzogchenissa myös pyhää...

Joka tapauksessa ei liene syytä vastustaa kumpaakaan lähestymistapaa, tämä vain tällaisena pohdintana, jota jostain syystä ei vielä ole tällä foorumilla vastaani tullut.

Kakashi

« Vastaus #16 : Helmikuu 10, 2017, 01:48:25 ip »
Niitä on kuitenkin, mutta juuri tuo näkemys että niitä ei löytyisi, siis epäusko länsimaisia opettajia kohtaan, on sitä tarkoittamaani huonoa itsetuntoa. Siis että eksoottisemman näköisen gurun vibat kelpaavat paremmin vakuuttamaan suomalaisen siitä, että hän oikeasti on oivaltanut.
En kyllä tarkoittanut mitään tuollaista.

Monille länsimaisille, joiden joukossa on suomalaisiakin, on annettu esimerkiksi Sakya Trizin on antanut, valtuutuksen opettaa nimenomaan esim. edellämainittuja tantroja. Ken etsii, ehkä löytääkin.
Kerro nyt ihmeessä nimeltä keitä nämä henkilöt ovat. On helpompaa kysyä H.H. Sakya Triziniltä, että onko hän antanut valtuutusta välittää vajrayana-transmissioita kyseisille henkilöille, jos tietää nimeltä ketä on kyseessä ja missä päin maailmaa asuvat. En ikinä pyytäisi vajrayana-opetuksia keneltäkään, ellen olisi tarkistanut asiaa. Mutta jos tälläisia henkilöitä todella on esim. Suomessa, jotka ovat oikeasti valtuutuksen saaneet, niin olisi mukava tietää.

Kalansilmätorni

« Vastaus #17 : Helmikuu 10, 2017, 01:55:26 ip »
Kerro nyt ihmeessä nimeltä keitä nämä henkilöt ovat. On helpompaa kysyä H.H. Sakya Triziniltä, että onko hän antanut valtuutusta välittää vajrayana-transmissioita kyseisille henkilöille, jos tietää nimeltä ketä on kyseessä ja missä päin maailmaa asuvat. En ikinä pyytäisi vajrayana-opetuksia keneltäkään, ellen olisi tarkistanut asiaa. Mutta jos tälläisia henkilöitä todella on esim. Suomessa, jotka ovat oikeasti valtuutuksen saaneet, niin olisi mukava tietää.

Seagalin vastauksessa selvittänee asiaa. Eli ei sitä voi tarkistaa Sakya Triziniltä, jos valtuutuksen saa vaikka kokonainen salillinen kerrallaan.

Kalansilmätorni

« Vastaus #18 : Helmikuu 10, 2017, 01:58:36 ip »
Mutta vaikka siis itse olisin saanut sen luvan, en silti opettaisi sitä. Koska lupa ei ole vielä mitään. Todellinen kyky siirtää eteenpäin sitä on vasta jotakin, eli että on oivaltanut, todellistanut ko. harjoituksen omakohtaisestikin.

Kakashi

« Vastaus #19 : Helmikuu 10, 2017, 01:59:23 ip »
Siis puhutko nyt voimansiirtojen vastaanottamisesta vai valtuutuksista opettaa vajrayanaa? Ikinä ei kukaan anna valtuutuksia opettaa vajrayanaa salilliselle kerrallaan.

Kalansilmätorni

« Vastaus #20 : Helmikuu 10, 2017, 02:14:52 ip »
Ehkä itse käsitin Seagalin kommentin väärin. No mutta, kysy sitten Sakya Tridziniltä listaa kaikista, joille hän on antanut VALTUUTUKSEN. Tuskinpa hän on pitänyt karttaa niistä läheskään kaikista, mutta voithan kysyä ja sitten katsoa onko listassa vaikkapa suomalaisia.

Chögyam Trungpa antoi valtuutuksen opettaa Vajrayoginia monellekin länsimaiselle oppilaalleen, ainakin elämäkertakirjan Warrior king of Shambhala mukaan. Samoin monet muut gurut. Kyllä näitä on pilvin pimein. En ole itse kartoittanut kenttää, mutta jos olet innokas, voit itse alkaa tehdä kartoitusta. Epäuskolla ehkä tarkoitin jotain sellaista, ettei edes ryhdy kartoittamaan, vaikka asia olisi itselle tärkeä.

Koska en harjoita vajrayanaa enää kovin aktiivisesti (vaan olen Odo-harjoittaja), mun ainoa pointti on vain se, että kyky välittää näitä opetuksia ei ole kiinni tiibetiläisyydestä, opettajan arvoasteesta, kuuluisuudesta, valtaistuimen korkeudesta. Se kyky on ainoa tärkeä juttu, eli oivallus ja todellistuneisuus. Eli uskon, että on paljon todellistuneita piiloguruja. Lupa on tietysti myös oltava, koska gurulla täytyy olla linjan siunaus. Onnea etsintöihin, tiedän että tämä on varmasti tärkeää monelle!

Kakashi

« Vastaus #21 : Helmikuu 10, 2017, 02:25:08 ip »
Olen sataprosenttisen varma, että H.H. Sakya Trizin ei ole antanut monellekaan länsimaiselle valtuutusta välittää esim. Vajrayogini-tantraa. Vajrayogini ja Hevajra ovat Sakya-perimyslinjan suojatuimpia ja salaisimpia vajrayanaharjoituksia ja asia on vain niin, että niitä eivät kovinkaan monet välitä eteenpäin. En siis ollenkaan ymmärrä mistä oikein puhut.

Joskushan voimansiirto käännetään sanaksi valtuutus. Tässä merkityksessä olen saanut itsekin H.H. Sakya Triziniltä anuttarayoga-tason valtuutuksia, eli voimansiirtoja. Mutta en siis ollenkaan tarkoittanut voimansiirtojen vastaantottamista, vaan puhuin valtuutuksesta tai luvasta välittää niitä eteenpäin.

Kalansilmätorni

« Vastaus #22 : Helmikuu 10, 2017, 02:31:56 ip »
Niin aivan, on siis tarkennettava kysymystä: valtuutus harjoittaa vai valtuutus opettaa. Länkkäreitä, jotka tällä hetkellä opettavat siis olisi kartoitettava. Ekana tulee mieleen Tsultrim Allione. Ketkäs Suomessa opettavat? Ottais joku selvää ja sen jälkeen tarkistaisi. Voisikin olla kiinnostavaa itsellenikin tietää. Ota selvää jos kiinnostaa, ehkä mun käsitys onkin väärä, mut mikään kuviteltu "100% varmuus" ei riitä, ellei tutki asiaa hyvin.

Mä olen niin tyytyväinen harjoituspolkuuni näinkin, ettei oma kiinnostus kuitenkaan riitä tekemään kartoitustyötä. En kaipaa uusia harjoituksia, olen tyytyväinen jo niihin mitä on. Ehkä sulla on kiinnostus, mutta vain epäuskoa edes lähteä kartoittamaan?

Kakashi

« Vastaus #23 : Helmikuu 10, 2017, 02:44:37 ip »
Niin aivan, on siis tarkennettava kysymystä: valtuutus harjoittaa vai valtuutus opettaa.
Näissä kysymyksissä on kyllä aika huikaisevan suuri ero. :)

Mä olen niin tyytyväinen harjoituspolkuuni näinkin, ettei oma kiinnostus kuitenkaan riitä tekemään kartoitustyötä. En kaipaa uusia harjoituksia, olen tyytyväinen jo niihin mitä on. Ehkä sulla on kiinnostus, mutta vain epäuskoa edes lähteä kartoittamaan?
En itsekään tarvitse uusia harjoituksia, ei ole kysymys siitä. Lähinnä halusin tarkentaa ja saada tarkennusta, että mistä oikein edes puhumme. :)

Kakashi

« Vastaus #24 : Helmikuu 10, 2017, 03:15:57 ip »
Lainaus, jossa selitetään asiaa:

"Lamdre contains teachings and practices covering the whole range of sutra and tantra teachings given by the Lord Buddha. But its main teachings are based on the Hevajra Tantra. Lamdre was brought to Tibet by the Tibetan translator, Drogmi Lotsawa, in the middle of 10th century, and was later codified in 12th century by Sachen Kunga Nyingpo. This teaching has since been passed down through an unbroken lineage of masters to the present day. During the time of Muchen Sempa Chenpo Konchok Gyaltsen, Lamdre was divided into two sub-traditions: The Explanation for Private Disciples or the uncommon Lamdre (Lobshey) and the Explanation for the Assembly or the common Lamdre (Tsokshey).

The crux to this golden teaching is the inseparability of the worldly existence (Samsara) and enlightenment (Nirvana). It follows that Nirvana is merely a transformation of Samsara. There is no abandoning of Samsara in order to achieve Nirvana, as the mind is the root of Samsara and Nirvana. Realising this inseparability is the key to attaining enlightenment.

It is said that Lamdre is the complete path to enlightenment, and is divided into two parts: the preliminary section and the tantric section. The preliminary section contains the instructions and teachings on sutras of Lord Buddha and focuses on the three visions: impure vision, the vision of experience and the pure vision. The tantric section is esoteric or tantric teachings, which include teachings on the Three Tantras. Lamdre is given by a single teacher (who is an officially recognised lineage holder) in a single place over a period of four to six weeks generally. Within the Sakya school, wherein the Lamdre lineage lies, there are only a handful of lineage holders in any generation."

http://www.sakyatsechenthubtenling.org/about.html
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2017, 03:17:31 ip kirjoittanut Kakashi »

Seagal

• Ihminen
« Vastaus #25 : Helmikuu 10, 2017, 03:28:19 ip »
Seagalin vastauksessa selvittänee asiaa. Eli ei sitä voi tarkistaa Sakya Triziniltä, jos valtuutuksen saa vaikka kokonainen salillinen kerrallaan.

Ei kyllä selvitä. Valtuutus harjoittaa ja opettaa ovat kaksi eri asiaa. Etenkin kun puhutaan tantrasta. Tämähän nyt on aika tavallista, jos joku random heppu alkaa opettamaan korkeimpia tantroja, niin sitä lähdetään selvittämään sitten esim Karmapan toimistosta pitääkö tämä paikkansa.

Hieman niinkuin tuossa aikaisemassa surkuhupaisassa ketjussa.

Seagal

• Ihminen
« Vastaus #26 : Helmikuu 10, 2017, 03:31:47 ip »
Jotain kertoo kyllä, että kaveri on noinkin salamyhkäinen eikä suostu julkisesti kertomaan.

Seagal

• Ihminen
« Vastaus #27 : Helmikuu 10, 2017, 03:38:29 ip »
Chögyam Trungpa antoi valtuutuksen opettaa Vajrayoginia monellekin länsimaiselle oppilaalleen, ainakin elämäkertakirjan Warrior king of Shambhala mukaan.

Tietääkseni Trungpa Rinpoche antoi ainoastaan Sakyongille valtuutuksen siirtä tätä eteenpäin. Voisitko laittaa suoran lainauksen kirjasta?

Kalansilmätorni

« Vastaus #28 : Helmikuu 10, 2017, 03:40:26 ip »
Mä en ole salamyhkäinen, vaan sanon ihan suoraan: en tiedä. Käsitykseni vain oli sellainen. Ja olen sitä mieltä, että ehkä myös Kakashin "100 %:n varmuus" perustuu käsitykseen, jos hän kerran ei ole kartoittanut. Tuo käsitys sitten pohjaisi suomalaisten kollektiiviseen huonoon itsetuntoon. Tässä ei ole mitään salailtavaa, vaan nyt kun netti on keksitty niin katsokaa ketkä julkisesti Suomessa opettavat ja tehkää ihmeessä se kartoitus!

Olen kertonut avoimesti myös, mitä itse harjoitan. Hyväksyn kyllä ehdottomasti myös piilogurut, ne voivat olla paljon tehokkaampia kuin kuuluisat. Niitä oli tiibetin perinteissä.

Se kirja ei ole mulla tässä. Mutta olihan tuo Sakyongkin länkkäri, tosin nyt jo edesmennyt.

Kalansilmätorni

« Vastaus #29 : Helmikuu 10, 2017, 03:53:13 ip »
Tai hän ei ollut kai arvonimeltään sakyong vaan jokin muu, en muista tiipiläistä nimeä, Vajra regent englanniksi.