Kirjoittaja Aihe: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen  (Luettu 2944 kertaa)

Seagal

  • Ihminen
  • Viestejä: 265
Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« : Kesäkuu 20, 2016, 04:18:21 ip »
Mikä teidän mielestänne olisi oikea suhtautumistapa nykyiseen pakolaisaaltoon? Humaanius vaatii, että muita autetaan hädässä, mutta poistaako se ongelman, että kaikki ihmiset muuttavat tänne? Siirtyvätkö ongelmat heidän mukana, vai jäävätkö ne kotimaahan?

Lainaus
“There are too many refugees in Europe,” and this “makes it difficult in practice,” the Dalai Lama said in an interview with German newspaper FAZ published Tuesday.

The Tibetan spiritual leader said everyone has a responsibility to help refugees, but added that “there are now too many.”

“Europe, and for example Germany, cannot become an Arab country,” said the Dalai Lama, who himself fled from Tibet to Dharamsala, India in 1959.

http://www.politico.eu/article/dalai-lama-germany-cannot-become-an-arab-country-refugees-muslims/

Ekhnaton

  • Viestejä: 295
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #1 : Kesäkuu 23, 2016, 10:32:47 ap »
En näe esitetyssä mielipiteessä mitään "buddhalaista", siinä ei vedota mihinkään suutraan tai yleisesti tunnettuun buddhalaiseen periaatteeseen. Sen sijaan siinä on tietämättömyyttä ihmiskunnan evoluutiosta, yhteisöjen ja kansojen muodostumisesta evoluution kautta. Kansat muodostuvat vähitellen geneettisesti eriytyneeksi joukoksi. Ne eivät ole absoluuttisia olioita. Euroopan historiassa on ollut esim kansain vaellus -niminen kehitysvaihe. Eri kansakunnat ovat aina assimiloineet uusia geneettisiä vaikutteita koko olemassaolevan historiansa ajan. Saksa ei ole Saksa, se on vain nimitys. "Saksa" on muuttuva kokoelma geneettisiä  ja kulttuuri -ominaisuuksia. Geneettisen  assimilaation lisäksi aina on myös kulttuurivirtausten assimilaatiota eli omaksumista. Germaaniset kansat ovat aikoinaan omaksuneet esim Roomalaisen kulttuurin saavutuksia, teknologiaa, tapoja, uusia sanoja, jne... Siihen aikaan ei ollut vielä valtiota "Saksa", joka on vasta myöhempi kehitysvaihe. Samalla tavoin kaikkien muiden geneettisten ja kulttuuri-vaikutteiden suhteen, joita germaaniset kansat ovat kohdanneet  eri puolilla maaplaneetta, eri aikakausina. Tarkoittaa esim kolonialismin aikaa jms...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2016, 10:35:58 ap kirjoittanut Ekhnaton »

Seagal

  • Ihminen
  • Viestejä: 265
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #2 : Kesäkuu 23, 2016, 11:16:24 ap »
Lainaus
En näe esitetyssä mielipiteessä mitään "buddhalaista", siinä ei vedota mihinkään suutraan tai yleisesti tunnettuun buddhalaiseen periaatteeseen

Ei tarvitse vedota, koska asian esittää korkea-arvoinen guru, joka on auktoriteettina samalla tasolla kuin sutra, tai buddhalainen periaate.

Henkilön sisäistäessä täysin buddhalaiset periaatteet, voisi kuvitella, että kaikki hänen sanomansa noudattaa dharmaa, ja on siten dharmaa. Onko Dalai lama sitten sisäistänyt nämä asiat, siitä voidaan aina kiistellä.

Ekhnaton

  • Viestejä: 295
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #3 : Kesäkuu 28, 2016, 10:41:42 ap »
Four great reliances (löytyy esim Vimalakirti Nirdesa Sutrassa) kertoo että tulee luottaa Dharmaan ei henkilöön, "rely on the Dharma not the person". Joten voimme edelleen tarkastella asiaa kuinka kansa on ehdollisesti ilmennyt, pysymätön, jatkuvasti muuttuva, vailla itseyttä, -buddhalaisilla käsitteillä ilmaistuna. Vaikka kansa käytännössä onkin eräs suurimmista itsetarrautumisen  perusteista! Todellisuudessa kansa on olemassa vain suhteessa muihin kansoihin, ja muihin eliöhin, eli se on vailla itseluontoa.
Kansa on riippuvainen syistä ja olosuhteista. Se on riippuvainen geologisista tekijöistä kuten merestä, järvistä, joista, vuorista, maaperästä, sateesta, auringosta, jne... Kansa on riippuvainen koko aiemmasta kehityksestä, joka  pitkän ajan kuluessa on johtanut jonkun tietyn populaation eriytymiseen ja eristymiseen kansaksi.
Evoluutio-oppi ja genetiikka kuvaavat hyvin sen miten populaatio vähitellen eriytyy kansaksi. Populaatiogenetiikka on mielenkiintoinen aihe, sinä kuvataan myös sellainen lainalaisuus kuin geneettinen ajautuminen, genetic drift. Mikään ei pysy samana.

Seagal

  • Ihminen
  • Viestejä: 265
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #4 : Kesäkuu 28, 2016, 11:18:36 ap »
Four great reliances (löytyy esim Vimalakirti Nirdesa Sutrassa) kertoo että tulee luottaa Dharmaan ei henkilöön, "rely on the Dharma not the person".

Tällä yleensä vedotaan siihen, ettei tulisi keskittyä dharmaa puhuvan henkilön persoonallisuuteen, statukseen, ulkonäköön, vaan dharmaan jota hän opettaa. Tai ilmentää.

Lainaus
Kansa on riippuvainen syistä ja olosuhteista. Se on riippuvainen geologisista tekijöistä kuten merestä, järvistä, joista, vuorista, maaperästä, sateesta, auringosta, jne... Kansa on riippuvainen koko aiemmasta kehityksestä, joka  pitkän ajan kuluessa on johtanut jonkun tietyn populaation eriytymiseen ja eristymiseen kansaksi.

Ja pointtisi oli?

Ekhnaton

  • Viestejä: 295
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #5 : Kesäkuu 29, 2016, 10:31:16 ap »
Kyseessä on yleinen Madhyamaka -argumentti, jonka mukaan jokin olio, tässä tapauksessa kansa, on tyhjä, vailla ydintä. Tämä tarkoittaa että jos kansan, esim Saksan, syitä ja olosuhteita muutetaan, kansakin muuttuu erilaiseksi ydintään myöten. Jos Saksan kansa siirretään esim Saharaan asumaan muutamaksi vuodeksi tai pysyvästi, siitä tulee erilainen kansa.  Tämän vuoksi "Saksa ei ole Saksa", olosuhteista ja syistä riippumatta.
Olen tavannut ihmisiä jotka ovat asuneet Australiassa vain kaksi vuotta ja heissä on aivan erilainen "säteily" tai aura kuin muissa ihmisissä, jotka ovat asuneet ikänsä Suomessa. Samalla tavalla suomalaiset, jotka ovat asuneet muutaman vuoden Yhdysvalloissa, tai Japanissa,  tai Kiinassa, jne..  ovat kaikki muuttuneet, eri tavoilla.

Seagal

  • Ihminen
  • Viestejä: 265
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #6 : Heinäkuu 05, 2016, 05:10:23 ip »
Kyseessä on yleinen Madhyamaka -argumentti, jonka mukaan jokin olio, tässä tapauksessa kansa, on tyhjä, vailla ydintä. Tämä tarkoittaa että jos kansan, esim Saksan, syitä ja olosuhteita muutetaan, kansakin muuttuu erilaiseksi ydintään myöten. Jos Saksan kansa siirretään esim Saharaan asumaan muutamaksi vuodeksi tai pysyvästi, siitä tulee erilainen kansa.  Tämän vuoksi "Saksa ei ole Saksa", olosuhteista ja syistä riippumatta.

Ehkä puurot ja vellit ovat nyt menneet pahemman kerran sekaisin? Nagarjuna varoitteli, että tyhjyyden ymmärtäminen olemattomuutena on pahin sudenkuoppa. Tyhjyys ei ole synonyymi olemattomuudella, joka taas on yksi neljästä äärimmäisestä ajattelutavasta, nihilismi. Tyhjyydellä tarkoitetaan pikemminkin, ettei millään ole kiinteää, muuttumatonta, entiteettiä. Omassa argumentissasi esität, että Saksalla (tai saharalla) on oma itsenäinen entiteetti, joka taas sitten muovaa siellä asuvia kansoja, ja muita olioita. Ja nämä taas eivät muuta aluetta, jossa asuvat. Väitteessäsi et hyväksy, että asiat ovat pysymättömiä.

Sillä perusteella, mughalien olisi täytynyt muuttua buddhalaisiksi ja hinduiksi, ja niin edelleen. Ja se tarkottaisi myös sitä, että jos muuttaisin Syyrian vaapaehtoiseksi auttamaan paikallisia, minusta muuttuisi hetken päästä jihadisti. Näin karrikoiden.

Kulttuuri on mielestäni aika vahva "syy", joka vaikuttaa kansaan myös heidän muuttonsa jälkeen. Afganistan oli kokonaan buddhalainen maa aikoinaan, ja nyt se on Talibanin hallussa. Kaikki on pysymätöntä.

Tomi

  • Viestejä: 408
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #7 : Heinäkuu 05, 2016, 11:54:19 ip »
Mikä teidän mielestänne olisi oikea suhtautumistapa nykyiseen pakolaisaaltoon? Humaanius vaatii, että muita autetaan hädässä, mutta poistaako se ongelman, että kaikki ihmiset muuttavat tänne? Siirtyvätkö ongelmat heidän mukana, vai jäävätkö ne kotimaahan?

En oikein saa kiinni ajatuksesta että pakolaiset voisivat jotenkin kuljettaa mukanaan paikallista levottomuutta. Varmaan heidän tulostaan voi aiheutua Euroopassa uusia ongelmia ja viimeistään valtaväestön reaktioista heihin. Niiden kohdalla jotka länteen pääsevät ongelmat varmaan helpottuvat tai muuttavat ainakin muotoaan.

Selvä kuitenkin että lisää on tulossa sillä nuo ovat alueita joiden tilanteeseen ilmastonmuutos vaikuttaa piankin. Lähi-idästä voi tulla melko pitkälle asumiskelvoton ja maanviljelyksestä vaikeaa tai mahdotonta monin seuduin. Väestö on köyhää ja ruoan hinnan heilahtelut vaikuttavat aika suoraan elintasoon eikä nuorilla ole paljon tulevaisuudenäkymiä. EU eliitti tuskin pysyy vallassa toista  vastaavaa aaltoa kun se samalla ajaa leikkauspolitiikkaa ympäri mannerta julkisiin menoihin.

http://www.reuters.com/article/us-climatechange-security-aid-idUSKCN0QV0ER20150826

http://www.independent.co.uk/news/science/climate-change-could-make-parts-of-the-middle-east-and-north-africa-uninhabitable-a7010811.html
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 05, 2016, 11:57:20 ip kirjoittanut Tomi »

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 119
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #8 : Heinäkuu 06, 2016, 01:42:24 ap »
Ehkä kysymyksen esittämisen perimmäinen huoli on siinä, että kun nämä ovat siis muslimeja. Asiaan on pari erilaista näkökulmaa: toisaalta mulsimit ovat buddhalaisille täällä Suomessa siunaus siinä mielessä, että me ei sitten vaikuteta enää niin kummallisilta valta-luterilaisen väestön silmissä.
     Ja se toinen puoli: Kalacakra-ennustukset, joissa sanotaan että kristinusko tulee katoamaan hyvin nopeasti ja buddhalaisuus sen jälkeen aika pian myös. Askel tähän suuntaan on taas otettu. Mutta toisaalta, dharma on hienovaraisena herkkä katoamaan, opin ydin lienee jo moneen kertaan kadonnut, vaikkapa jos ajatellaan Nepalia, missä yidamit otetaan pitkälti ulkoisina jumaluuksina nykyään. Onneksi kuitenkin aina yksittäisten joogien siirtämien säteiden kautta opin ydin on päässyt vielä siirtymään (tai, "pakenemaan") maasta toiseen. Kyllä tuli jotenkin kytee pinnan alla jossain aina Maitreyan saapumiseen saakka.

Seagal

  • Ihminen
  • Viestejä: 265
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #9 : Heinäkuu 06, 2016, 12:26:55 ip »
En oikein saa kiinni ajatuksesta että pakolaiset voisivat jotenkin kuljettaa mukanaan paikallista levottomuutta.

En oikein saa kiinni ajatuksesta että esim Syyrian ongelmat ratkeaisivat kansanvaelluksella eurooppaan. Ja tänne tultuaan he muuttuisivat taikaiskusta länsimaalaisiksi. Ainakin itse kuvittelen, että sodat tapahtuvat ihmisten välillä, eikä niinkään "maiden" välillä. Jos maassa ei ole ihmisiä, ei luultavasti ole myöskään sotia.

Lainaus
Religious fundamentalism is not a marginal phenomenon in Western Europe. This conclusion is drawn in a study published by Ruud Koopmans from the WZB Berlin Social Science Center. The author analyzed data from a representative survey among immigrants and natives in six European countries. Two thirds of the Muslims interviewed say that religious rules are more important to them than the laws of the country in which they live. Three quarters of the respondents hold the opinion that there is only one legitimate interpretation of the Koran.

...Almost 60 percent of the Muslim respondents reject homosexuals as friends; 45 percent think that Jews cannot be trusted; and an equally large group believes that the West is out to destroy Islam ...
https://www.wzb.eu/en/press-release/islamic-fundamentalism-is-widely-spread

     Ja se toinen puoli: Kalacakra-ennustukset, joissa sanotaan että kristinusko tulee katoamaan hyvin nopeasti ja buddhalaisuus sen jälkeen aika pian myös.

Kalachakrassa puhutaan suuresta sodasta, joka on Abrahamisen uskonnon edustajien aloittama. Osa spekuloi, että sillä tarkoitetaan mughalien invaasiota Intiaan.

Lainaus
"If you ask who propagated the Dharma of the mlecchas, it says, 'Adam, Noah, and Abraham of the asura (caste) and, from the naga caste, the five others with tamas: Moses, this one, and The White-Clad One, Muhammad, and The Emanation. That eighth one will be the blinded one. The seventh will manifestly come to the cities of Baghdad and so on in the land of Mecca.' Those with these names of non-Buddhists, and so on, will propagate the Dharma of the asuras. Among these, the one called 'The White-Clad One' is Mahamayin. That one will propagate the Dharma of the asuras and so on in the cities of the land of Mecca and so on. If you ask what kind of land is that, it says, '(It is the place) in this world where the asura caste will have the form of the powerful, merciless mlecchas.'"
http://studybuddhism.com/web/en/archives/study/islam/kalachakra_islam/kalachakra_presentation_prophets_in/kc_pres_prophets_islam_full.html

Ekhnaton

  • Viestejä: 295
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #10 : Heinäkuu 07, 2016, 10:25:46 ap »
Kyseessä on yleinen Madhyamaka -argumentti, jonka mukaan jokin olio, tässä tapauksessa kansa, on tyhjä, vailla ydintä. Tämä tarkoittaa että jos kansan, esim Saksan, syitä ja olosuhteita muutetaan, kansakin muuttuu erilaiseksi ydintään myöten. Jos Saksan kansa siirretään esim Saharaan asumaan muutamaksi vuodeksi tai pysyvästi, siitä tulee erilainen kansa.  Tämän vuoksi "Saksa ei ole Saksa", olosuhteista ja syistä riippumatta.

 Omassa argumentissasi esität, että Saksalla (tai saharalla) on oma itsenäinen entiteetti, joka taas sitten muovaa siellä asuvia kansoja, ja muita olioita. Ja nämä taas eivät muuta aluetta, jossa asuvat. Väitteessäsi et hyväksy, että asiat ovat pysymättömiä.


 En kylläkään ole sanonut mitään tuollaista. Lue uudelleen se mitä kirjoitin. Missä kohdassa olen mielestäni sanonut tuollaisen ajatuksen?
Kaikki sanat ja käsitteet  voidaan reifioida kiinteiksi olioiksi, jos lukija niin haluaa tehdä.
Olen päin vastoin korostanut että Saksa on pysymätön olio, se  muuttuu kun sitä ylläpitävät syyt muuttuvat. Mikä on yksi Madhyamakan perustotuuksista.
"Sahara" on kokoelma syitä ja olosuhteita jotka muokkaavat siellä asuvia kansoja. Sahara on syntynyt pitkän geologisen kehityksen tuloksena ja on siten itsekin muuttuva olio/kokonaisuus. Geologia selittää esim hiekan syntymisen. Hiekasta voidaan päätellä paljon, sen rakeisuudesta, kuluneisuudesta jne..

Ekhnaton

  • Viestejä: 295
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #11 : Heinäkuu 07, 2016, 10:38:00 ap »
Kyseessä on yleinen Madhyamaka -argumentti, jonka mukaan jokin olio, tässä tapauksessa kansa, on tyhjä, vailla ydintä. Tämä tarkoittaa että jos kansan, esim Saksan, syitä ja olosuhteita muutetaan, kansakin muuttuu erilaiseksi ydintään myöten. Jos Saksan kansa siirretään esim Saharaan asumaan muutamaksi vuodeksi tai pysyvästi, siitä tulee erilainen kansa.  Tämän vuoksi "Saksa ei ole Saksa", olosuhteista ja syistä riippumatta.



Sillä perusteella, mughalien olisi täytynyt muuttua buddhalaisiksi ja hinduiksi, ja niin edelleen. Ja se tarkottaisi myös sitä, että jos muuttaisin Syyrian vaapaehtoiseksi auttamaan paikallisia, minusta muuttuisi hetken päästä jihadisti. Näin karrikoiden.


Islamissa on syntynyt suufilaisuus, jolla on lukuisia suuntauksia ja koulukuntia. Oikeaoppiset muslimit pitävät yleensä suufeja ehdottoman harhaoppisina, niinpä Afghanistanissa on tehty pommiattentaatteja suufien kokoustiloihin.  Irakin sodan jälkeen, sen vapauduttaua Saddamin hallinnosta, siellä järjestettiin oikeudenkäyntejä suufeja vastaan, joissa suufit sekä heitä puolustaneet asianajajat (sic!) tuomittiin vankilaan ja julkisesti ruoskittaviksi.
Eurooppalaiset uskontotieteilijät katsovat suufilaisuuden sisältävän selviä vaikutteita buddhalaisuudesta.
Kaikki kehitys tapahtuu yleensä hitaasti, satojen ja tuhansien elämien aikana ja niiden tuloksena.

Seagal

  • Ihminen
  • Viestejä: 265
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #12 : Heinäkuu 07, 2016, 02:30:46 ip »
En kylläkään ole sanonut mitään tuollaista. Lue uudelleen se mitä kirjoitin. Missä kohdassa olen mielestäni sanonut tuollaisen ajatuksen?
Kaikki sanat ja käsitteet  voidaan reifioida kiinteiksi olioiksi, jos lukija niin haluaa tehdä.

Olen päin vastoin korostanut että Saksa on pysymätön olio, se  muuttuu kun sitä ylläpitävät syyt muuttuvat.

Tässä.

Tämä tarkoittaa että jos kansan, esim Saksan, syitä ja olosuhteita muutetaan, kansakin muuttuu erilaiseksi ydintään myöten. Jos Saksan kansa siirretään esim Saharaan asumaan muutamaksi vuodeksi tai pysyvästi, siitä tulee erilainen kansa.  Tämän vuoksi "Saksa ei ole Saksa", olosuhteista ja syistä riippumatta.

Ekhnaton

  • Viestejä: 295
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #13 : Heinäkuu 08, 2016, 10:46:52 ap »
En kylläkään ole sanonut mitään tuollaista. Lue uudelleen se mitä kirjoitin. Missä kohdassa olen mielestäni sanonut tuollaisen ajatuksen?
Kaikki sanat ja käsitteet  voidaan reifioida kiinteiksi olioiksi, jos lukija niin haluaa tehdä.

Olen päin vastoin korostanut että Saksa on pysymätön olio, se  muuttuu kun sitä ylläpitävät syyt muuttuvat.

Tässä.

Tämä tarkoittaa että jos kansan, esim Saksan, syitä ja olosuhteita muutetaan, kansakin muuttuu erilaiseksi ydintään myöten. Jos Saksan kansa siirretään esim Saharaan asumaan muutamaksi vuodeksi tai pysyvästi, siitä tulee erilainen kansa.  Tämän vuoksi "Saksa ei ole Saksa", olosuhteista ja syistä riippumatta.

Viittaan samaan seikkaan kuin aiemminkin: Minkä tahansa sanan voi käsittää niin että sen tarkoite on erillinen, itsenäinen olio, koska sanat näyttävät siltä ja tällainen ajattelu on syvälle juurtunut. Sanoista  "Saksa" tai "Sahara" ei seuraa että niiden tarkoitteet olisivat itsenäisiä, syntymättömiä, ikuisia, ja olosuhteista riiippumattamia olioita.
Buddhan opetuksissa sanotaan: "mieli on tyhjä mielestä", "mieli on ei-mieli", ja "ruumis on tyhjä ruumiista", "ruumis ei ole ruumis". Tämä tarkoittaa että mieli on tyhjä ikuisesta, muuttumattomasta, ja olosuhteista riippumattomasta mielestä.
Samalla tavalla ovat "ruumis"eli "keho", sekä "Saksa" jne...

Aihe sisältyy esim Buddhan opetukseen Kolmesta Luonnosta, TriSvabhava: Parikalpita, Paratantra ja Parinishpanna.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2016, 10:50:12 ap kirjoittanut Ekhnaton »

Poluton maa

  • Viestejä: 36
Vs: Buddhalainen reaktio pakolaisuuteen
« Vastaus #14 : Elokuu 29, 2016, 09:57:16 ip »
Onko meidän buddhalaisten reaktiolla minkäänlaista vaikutusta asioiden kulkuun?
Jos ei ole, niin minkä takia meidän pitäisi tehdä jokin ongelma siitä itsellemme?