Keskustelua > Aloittelijoiden kysymykset

Kasvissyönti

(1/3) > >>

maallikko:
Toinen minua askarruttanut asia on kasvissyönti. Kasvit ovat eläviä olentoja siinä missä nisäkkäätkin. Toki itse muistutamme nisäkkäitä mitä suurimmissa määrin joten on ehkä joskus ollut luontevaa ajatella että kasveja syödessä ei tapa ketään/mitään? Ja koska lehmillä on kasvot niin on paljon pahempi asia syödä niitä?

Seagal:

--- Lainaus ---Kasvit ovat eläviä olentoja siinä missä nisäkkäätkin.
--- Lainaus päättyy ---

Eivät ole.

pael:

--- Lainaus käyttäjältä: Seagal - Kesäkuu 08, 2016, 05:10:17 ip ---
--- Lainaus ---Kasvit ovat eläviä olentoja siinä missä nisäkkäätkin.
--- Lainaus päättyy ---

Eivät ole.

--- Lainaus päättyy ---
Eläviäkö vain. Abhidhammassa on käsite jivitindriya. Eläimillä ja ihmisillä myös hadayavatthu, tietoisuuden perusta. Tietoisuushan koostuu skandhoista. Onko näin?

Seagal:

--- Lainaus käyttäjältä: pael - Kesäkuu 08, 2016, 05:43:45 ip ---Onko näin?

--- Lainaus päättyy ---

Onko sillä merkitystä?

Tomi:

--- Lainaus käyttäjältä: maallikko - Kesäkuu 08, 2016, 04:43:29 ip ---Toinen minua askarruttanut asia on kasvissyönti. Kasvit ovat eläviä olentoja siinä missä nisäkkäätkin. Toki itse muistutamme nisäkkäitä mitä suurimmissa määrin joten on ehkä joskus ollut luontevaa ajatella että kasveja syödessä ei tapa ketään/mitään? Ja koska lehmillä on kasvot niin on paljon pahempi asia syödä niitä?

--- Lainaus päättyy ---

Eläviä kyllä, tietoisia kyllä. Koska eivät tietoisia niin niiden tappaminen ja syöminen ei aiheuta kenellekään kärsimystä.

Joskin niidenkin turhaa tappamista kehoitetaan välttämään esimerkiksi munkkisäännöissä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta