Kirjoittaja Aihe: Mielen luonnossa lepääminen -kurssille hakeminen avattu  (Luettu 1010 kertaa)

Danakosha

  • Viestejä: 73
Mielen luonnossa lepääminen -kurssille hakeminen avattu
« : Joulukuu 06, 2015, 02:51:45 ip »
Danakoshan dharmakeskuksella on ilo ilmoittaa, että hakeminen Tulku Dakpa Rinpochen vetämälle Longchen Rabjamin Suuren täydellisyyden mielen luonnossa lepäämisen kurssille on avattu. Ensimmäisen vuoden kurssi pidetään 14.7.2016 klo 10 - 28.7.2016 klo 18. Hakemukset on tärkeää jättää mahdollisimman pian. Voimme ottaa kurssille vain hyvin rajatun määrän osallistujia.

Voit jättää hakemuksen osoitteessa semnyidngalso.org. On tärkeää täyttää hakemus huolellisesti. Hakijoille lähetetään sähköposti kun olemme vastaanottaneet hakemuksen, ja ilmoitamme hakijoille erillisellä sähköpostilla mahdollisimman pian onko heidät hyväksytty kurssille. Hakemukset tulee jättää 29.2.2016 mennessä.

Longchen Rabjamin Suuren vaunun viiden vuoden kurssin opetusohjelma

Suuri vaunu on Longchenpan kommentaari juuritekstiin Mielen luonnossa lepääminen. Liitännäisteksteineen Suuri vaunu esittelee koko buddhalaisen polun valaistumiseen, sisältäen kaiken perusteista lähtien Suuren täydellisyyden harjoittamiseen asti. Kurssi on tarkoitettu vakavissaan oleville buddhalaisille harjoittajille, ja sen tarkoituksena on opiskelun ja harjoituksen yhdistäen kattaa koko Mielen luonnossa lepäämisen opetuskokonaisuus. Kolmannen kurssin lopussa pidetään koe, ja koko viiden vuoden opetussarjan lopussa loppukoe.

Ensimmäinen vuosi: Mielen kääntäminen kohti dharmaa
Ensimmäiset neljä kappaletta esittelevät yleisen perustan: ihmiselämän kallisarvoisuuden, pysymättömyyden ja kuoleman, samsaran kärsimykset, ja karman syyt ja seuraukset. Aivan kuten talo täytyy rakentaa vankalle perustalle, myös harjoituksellamme tulee olla vankka perusta. Suuren täydellisyyden vaiheiden ja polun harjoittamiseksi on erittäin tärkeää aluksi harjoittaa mielen kääntämistä kohti dharmaa samsaran luonnon oikean ymmärtämisen kautta.

Toinen vuosi: Autenttisen mestarin seuraaminen, turvautuminen ja pyrkimyksen bodhichitta
Viides kappale esittelee yksityiskohtaisesti kuinka tukeutua autenttiseen mestariin. Jos meissä herää aito tai keinotekoinen ajatus vapautua samsarasta, on tärkeää nojautua autenttiseen mestariin vapautumisen menetelmänä, aivan kuten täytyy luottaa kokeneeseen lääkäriin pitkäkestoisen kroonisen sairauden poistamiseksi.

Kuudes kappale käsittelee turvautumiseta. Kun olemme ymmärtäneet että samsaran ilmiöillä ei ole ydintä, halu vapautumiseen herää. Koska turvautuminen on vapautumisen polun perusta, kohdattuamme autenttisen opettajan joka kykenee näyttämään polun, on tärkeää vastaanottaa laajat selitykset turvautumisen syistä ja seurauksista, sekä menetelmistä joilla merkittävät, keskitason ja tavanomaiset henkilöt voivat turvautua kolmeen jalokiveen.

Seitsemäs kappale käsittelee neljän mittaamattoman asenteen ja pyrkimyksen bodhichittan harjoittamista. Merkittävän tason harjoittajille annettavien turvautumisohjeiden mukaan pyrkimys saavuttaa onnellisuutta ja rauhaa vain itselleen on virheellinen, koska kaikki olennot ovat olleet meihin yhteydessä aikaisemmissa elämissä. Siksi on tarpeen kehittää kallisarvoista bodhichittaa, jotta kehittyisi rohkeus vapauttaa kaikki tuntevat olennot kärsimyksestä ja saattaa heidät onnellisuuteen.

Kolmas vuosi: Mahayanan polku ja filosofia
Kahdeksas kappale käsittelee kuutta täydellisyyttä, bodhisattvojen käytöstä, sekä suutrisen ominaisuuksien polun näkemystä, meditaatiota, käytöstä, vaiheita, polkuja ja lopputuloksia. Kaikkien sutran ja mantran dharmojen perustana on bodhichitta, bodhisattvojen valtamerenkaltaisen käytöksen ydin.

Neljäs vuosi: Salainen mantra
Yhdeksäs kappale esittelee salaisen mantra-vajrayanan perustan, varsinaisen polun kypsymiseen ja vapautumiseen, jolla todellistetaan yhtymisen kaya yhdessä elämässä, yleinen selitys luomisvaiheen ja täydellistymisvaiheen harjoittamisesta yhdessä.

Kymmenes kappale selittää kuinka näkemyksen erotteleva viisaus asettuu kaikkien ilmiöiden aluttomasti ei-nousevan luonnon merkitykseen, menemättä pysyvyyden tai olemattomuuden äärimmäisyyksiin.

Viides vuosi: Suuri täydellisyys
Yhdestoista kappale selittää, että meditaatio on kirkas itsesyntyinen viisaus joka on kuin aurinko ja kuu. Sellaisenaan kaikkien ilmiöiden luonto on ei-nouseminen. Avaruuden kaltainen todellisuuden luonto täytyy vahvistaa äärimmäisyyksistä vapaalla näkemyksellä.

Kahdestoista kappale esittelee ohjeet keskittymisen saavuttamiseen ja edistymiseen tarvittavan käytöksen, kuten kolmen liikkumattomuuden samadhin harjoittamiseen jne.

Kolmastoista kappale esittelee loistavan Suuren täydellisyyden kayat ja viisaudet, kirkkauden vajra-ytimen, sen perimmäisen lopputuloksen joka ilmaantuu kun kypsyttävän ja vapauttavan polun näkemys, meditaatio ja käytös on viety päätökseen.

***

Annamme sertifikaatin oppilaille, jotka suorittavat hyväksytysti viiden vuoden kurssin Suuresta vaunusta, Suuren täydellisyyden mielen luonnossa lepäämisen kommentaarista.