Kirjoittaja Aihe: Draminyen, Epämiellyttävä ääni (?)  (Luettu 2174 kertaa)

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 119
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Draminyen, Epämiellyttävä ääni (?)
« Vastaus #15 : Tammikuu 10, 2017, 03:50:36 ip »
Kyse on tietystä erosta parin eri lähestymistavan välillä: halutaanko tässä lyödä jotakin lukkoon vai mieluummin avata asioita monitulkintaisemmiksi? Dharmassahan on se hyvä puoli (jonkun mielestä tietysti se voi olla ahdistavaa), ettei ole yhtä lähdekirjaa, kuten joissain uskonnoissa. Kirjoituksia (sutrat) ja tulkintoja (shastrat) sekä gurujen opetuksia on "huoneellinen", ja niihin sisältyy (onneksi) päinvastaisia ja moninaisia näkemyksiä. Niitähän tarvitaan koska ihmiset ovat erilaisia. Eli vastuu ei ole dogmilla tai kirjoituksilla, vaan jokaisen täytyy itse ajatella, harjoittaa tai kulkea juuri omaa polkuaan kohti ylittämätöntä valaistumista.

Trisahasra-mahasahasra-lokadatu eli kolmituhat-maailmainen maailmankaikkeus on milloin mitäkin, samoin yojana on mittayksikkönä milloin mitäkin. No, itse tulkitsisin edellisen kolmen tuhannen maailmankaikkeuden kokoelmaksi, ja yhdistäen nykytiedon siihen, niin maailmankaikkeus olisi sitten koko meidän maailmankaikkeus. Siihen lisättäisiin sitten 2999 rinnakkaista maailmankaikkeutta, niin päästään tähän. Jamgön Kongtrül Lodrö Thayen teos ja Kalacakra-järjestelmä antaa mahdollisuuden tulkita näin, yksi tulkinta muiden joukossa...

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 119
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Draminyen, Epämiellyttävä ääni (?)
« Vastaus #16 : Tammikuu 10, 2017, 03:53:26 ip »
Yksi juttu, mikä puoltaisi Jambudvipan tulkitsemista koko meidän maailmankaikkeudeksi on se, että "vain Jambudvipalla on dharmaa." Mahayanassa on näkemys, että buddhia ilmestyy kaikilla galakseilla.
     Eihän vanhoista teksteistä voi etsiä muuta kuin osviittaa, mutta gurut voivat opettaa myös nykytieteen antaman tiedon valossa (eli ottamalla mukaan näitä nykytieteen käsitteitä, kuten galaksien superjoukko jne.) Ja niin he tekevätkin. Ei niitä voi siis etsiä vanhoista lähteistä.

Ekhnaton

  • Viestejä: 295
Vs: Draminyen, Epämiellyttävä ääni (?)
« Vastaus #17 : Helmikuu 17, 2017, 11:09:32 ap »
"Vain Jambudvipalla on Dharmaa" on intialaista nurkkakuntalaisuutta, jonka osoitteena on erityisesti Etelä-Amerikassa (Uttara-Kurussa) varhain kukoistanut kaupunkikulttuuri.

Sravakayana suutrissa kolme muuta mannerta suurella varmuudella ovat Maapallolla. Näin esimerkiksi Satusparisad sutrassa, jossa Buddha käy niillä jokaisella, vuoropäivinä, astumalla yhden askeleen. Lisäksi meidän maailmamme neljä ja kahdeksan mannerta ovat saman merivesialueen ympäröimiä.

Muut neljän & kahdeksan mantereen maailmat sen sijaan ovat hyvin kaukana meidän maailmastamme, sanotaan Abhidharmassa, ilmeisesti kaukana avaruudessa, vaikka sitä ei erikseen sanota.

Yojanan pituus vaihtelee, mutta ei kohtuuttoman paljon. Kuten "poron kusema" -mittayksikkö vaihtelee, mutta ei määrättömästi.
Jambudvipan tulkitseminen "omaksi maailmaksemme" on olemassa, mutta se on syntynyt myöhäisessä kehitysvaiheessa, rajatulla alueella.

Abhidharma on muinaisintialainen "eksakti tiede", siinä pyritään kaikkien asioiden tarkkaan objektiiviseen kuvaamiseen. Oikeaa Yojanan ja Trisahasra lokadhatun määritelmää tulee etsiä Abhidharmasta. Siellä selvästi sanotaan että Trisahasra lokadhatu on 1000 x 1000 x 1000 maailmaa, eli tuhat potenssiin kolme. Tietenkin on buddhalaisia opettajia jotka eivät tiedä asioiden oikeita määritelmiä, josta seuraa käsitteiden sekaannusta. Tai on opin kuulijoita jotka eivät ymmärrä oikeita määritelmiä, ja keksivät tilalle jotain muuta,...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 17, 2017, 11:22:59 ap kirjoittanut Ekhnaton »

Seagal

  • Ihminen
  • Viestejä: 265
Vs: Draminyen, Epämiellyttävä ääni (?)
« Vastaus #18 : Helmikuu 17, 2017, 07:01:00 ip »
Tuli mieleen, kun avasin tämän sivun, näin tämän otsikon. Ja pieraisin.

Tyttäreni torui sen jälkeen.

Loinko pahaa vai hyvää karmaa?

Ekhnaton

  • Viestejä: 295
Vs: Draminyen, Epämiellyttävä ääni (?)
« Vastaus #19 : Maaliskuu 20, 2017, 01:43:19 ip »

Ekhnaton

  • Viestejä: 295
Vs: Draminyen, Epämiellyttävä ääni (?)
« Vastaus #20 : Maaliskuu 20, 2017, 01:58:36 ip »
www.terve.fi/yleislaakari/ilmavaivat

Mikä on "teko" buddhalaisuudessa? Se määritellään Abhidharmassa esimerkiksi siten että se on tahto ja se mikä tahdotaan, eli mielen, puheen tai ruumiin teko. Nagarjuna käyttää tätä teon määritelmää Mula Madhyamaka Karikassa.
Näin ollen, onko ruoansulatuskanavan ilmavaivat teko?  Terve.fi:n mukaan ihminen voi vaikuttaa omaan ruoansulatukseensa valitsemalla nauttimansa ruoka-aineet tarkasti ja harjoittamalla liikuntaa. Ihminen ei voi säätää ruoansulatuksen kemiallista tapahtumaa, joten ruoansulatus ei itsessään muodosta tekoa. Ihminen voi kuitenkin vaikuttaa ruoansulatukseen yllä mainituilla tavoilla, jotka ovat tahdon alaisia ja siten myös tekoja. Kaikki tietoiset teot aiheuttavat seurauksia eli karma-tuloksia.