Kirjoittaja Aihe: Puhtaat maat  (Luettu 1869 kertaa)

pael

  • Viestejä: 202
Puhtaat maat
« : Tammikuu 28, 2015, 04:19:53 ip »
Sutrissa mainitaan Buddha Amitabhan Sukhavati. Mainitaanko Sutrissa muiden Buddhien maita? Ainoat, jotka tiedän ovat Akshobyan ja Lääkäribuddhan maat. Onko muita? Onko Ksitigarbhalla Puhdasta Maata?
Voiko rukoilla Amitabhan ja Lääkäribuddhan Puhtaisiin Maihin pääsemistä? Onko heidän välillään tehtävä valinta?
Entä, jos rukoilee molempia? Kerrotaanko miten  Lääkäribuddhan Puhtaaseen Maahan pääsee?
Kiitos paljon.

Jogiini

  • Valvoja
  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 214
Vs: Puhtaat maat
« Vastaus #1 : Marraskuu 16, 2018, 09:51:33 ap »
Sutrissa mainitaan Buddha Amitabhan Sukhavati. Mainitaanko Sutrissa muiden Buddhien maita? Ainoat, jotka tiedän ovat Akshobyan ja Lääkäribuddhan maat. Onko muita? Onko Ksitigarbhalla Puhdasta Maata?
Voiko rukoilla Amitabhan ja Lääkäribuddhan Puhtaisiin Maihin pääsemistä? Onko heidän välillään tehtävä valinta?
Entä, jos rukoilee molempia? Kerrotaanko miten  Lääkäribuddhan Puhtaaseen Maahan pääsee?
Kiitos paljon.
9
Hei, en huomannut tätä aikaisemmin, (ennenkuin botit löysivät...poistin ne.) En ole kovin asiantunteva tässä asiassa. Mutta käsitykseni mukaan kaikki ns. puhtaat maat ja buddhakentät olisi miellettävä meditatiivisina mielentiloina. Kaikki buddhat ja jumaluudet "elävät" omansalaisissa autuus-kirkkaustiloissa, joihin voin mennä ahkeralla harjoittamisella ja hyvällä asenteella. Mikä sitten olisi oikea asenne? Se on varmaan harjoittajasta kiinni. Jos ei ole kokonaan oivaltanut tyhjyyden ominaisuuksia, voi ajatella että buddhataivaat ovat olemassa jossakin todellisessa muodossa. Tiibetin perinteessä nämä sijat visualisoidaan ja energisoidaan mantralla. Erittäin hyvä harjoittaja, joka on toteuttanut harjoituksen tuloksen voi ymmärtääkseni siirtyä näihin tiloihin suoraan kun hänen maallinen elämä päättyy.
Eikö meillä ole joitakin "puhtaan maan" ryhmiä, jotka voisivat vastata omasta kokemuksestaan?
Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

Ekhnaton

  • Viestejä: 305
Vs: Puhtaat maat
« Vastaus #2 : Marraskuu 21, 2018, 11:35:42 ap »
Olen samaa mieltä puhtaiden maiden kuvauksesi kanssa, lisäisin vain että myös Maa-planeetta on mielentila, riippuvainen mielesta ja tietoisuudesta.
Jos nimimerkki "Yogini" on tarkoitus olla sanskritia, niin loppu i on pitkä eli I tai ii, keskellä oleva i on lyhyt. 

Jogiini

  • Valvoja
  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 214
Vs: Puhtaat maat
« Vastaus #3 : Marraskuu 23, 2018, 06:18:00 ip »
Olen samaa mieltä puhtaiden maiden kuvauksesi kanssa, lisäisin vain että myös Maa-planeetta on mielentila, riippuvainen mielesta ja tietoisuudesta.
Jos nimimerkki "Yogini" on tarkoitus olla sanskritia, niin loppu i on pitkä eli I tai ii, keskellä oleva i on lyhyt.

Kiitos ajatuksesta, Ekhnaton, nimimerkkini pyrkii suomalaiseen kirjoitusasuun, vaikka tuo avatar-kuva onkin intialaisvaikutteinen.
Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

Ekhnaton

  • Viestejä: 305
Vs: Puhtaat maat
« Vastaus #4 : Joulukuu 08, 2018, 11:07:13 ap »
Sanskritissa o-vokaali on aina pitkä, jonka vuoksi suomessa "yoga" usein kirjoitetaankin jooga, joka vastaa suomenkielen ääntämystä. Tällöin "Yogini" on oikeammin Jooginii. Sanan "jooginii" rytmi on hieman harvinainen suomen kielessä [so pitkä-lyhyt-pitkä(tavu)], mutta ei täysin mahdoton. Tällä tavoin rytmittyviä sanoja ovat esim Uusimaa, lehtipuu, kuusipuu, uusikuu, aapasuo, rimpisuo, Toivo Lyy, hirsipuu, heinäkuu, etc...   
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 11, 2018, 10:48:27 ap kirjoittanut Ekhnaton »

Saltzmann

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 350
  • bottiovimikko
Vs: Puhtaat maat
« Vastaus #5 : Joulukuu 13, 2018, 03:50:20 ip »
Sanskritissa o-vokaali on aina pitkä, jonka vuoksi suomessa "yoga" usein kirjoitetaankin jooga, joka vastaa suomenkielen ääntämystä. Tällöin "Yogini" on oikeammin Jooginii. Sanan "jooginii" rytmi on hieman harvinainen suomen kielessä [so pitkä-lyhyt-pitkä(tavu)], mutta ei täysin mahdoton. Tällä tavoin rytmittyviä sanoja ovat esim Uusimaa, lehtipuu, kuusipuu, uusikuu, aapasuo, rimpisuo, Toivo Lyy, hirsipuu, heinäkuu, etc...   
Veikkailen, että sanskritin o-vokaali on kuitenkin puolipitkä eikä pitkä. Sitten vokaalien pituuksien vertailu on hankalaa kielien välillä, jossa toisessa ehkä vain painotuksia, jolloin pidempi vokaali -olematta varsinaisesti pitkä- ja toisessa sekä painotus, että varsinaisia pitkiä vokaaleja ja lyhyitä, joista molemmat voivat olla painottuneita.

Lehtipuu ja rimpisuo mahtuu tuohon kategoriaan vain, jos ne on jonkun stadilaisen aksentin överiksivetävän suusta.
All deities reside in the human breast.  William Blake

Ekhnaton

  • Viestejä: 305
Vs: Puhtaat maat
« Vastaus #6 : Joulukuu 15, 2018, 01:38:32 ip »
Sanskrtin oppikirjoissa sanotaan aivan selvästi että vokaalit o ja e ovat aina pitkiä. Ne ovat eri asemassa kuin muut vokaalit (a, aa, i, ii, u, uu, jne..). O:lla ja e:llä on muodot o au ja e ai , jotka äännetään pitkinä. Puhekieli on usein nopeaa (ja epäselvääkin), Intiassa ja Suomessa. Sanskritin O- ja E-vokaaleista (ja muista vokaaleista) löytyy runsaasti tekstiä, niiden historiasta ja teoreettisesta paikasta sanskritissa, joka jo itsessään on hyvin teoreettinen kieli, eli sanskrit. Sana "sanskrit" voidaan kääntää siten. Yleensä sen käännetään aikaansaatukieli, koottu-, tehtykieli, tms..

Charles Wikner, Practical Sanskrit Introductory, Lesson 1A:  http://www.danam.co.uk/Sanskrit/Sanskrit%20Introductory/01%20Lesson.pdf

Pitkiin ja lyhyisiin vokaaleihin voi tutustua runousopissa, erityisesti perinteisessä runousopissa. Jota en väitä tuntevani lainkaan perusteellisesti. Mutta lehti on pitkä letiin verrattuna, ja ripa on lyhyt rimpiin verrattuna. (Tietääkseni Leti on vain teoreettinen kirjainolio.)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 15, 2018, 02:07:58 ip kirjoittanut Ekhnaton »