Kirjoittaja Aihe: Itse keksitty buddhalaisuus?  (Luettu 1929 kertaa)

Menolainen

Itse keksitty buddhalaisuus?
« : Syyskuu 15, 2014, 10:49:26 ip »
Oletteko päätyneet buddhalaisiin näkemyksiin itsenäisesti, ja myöhemmin vasta saaneet selville, että ne olivat buddhalaisia?

Minulla oli 20-vuotiaana sellainen vaihe, jossa kyseenalaistin kaikki syy-seuraus -suhteet.

Kaikki lähti liikkeelle yleisestä epävarmuudesta. En osannut olla varma yhtään mistään, ja se aiheutti ahdistusta. En tajunnut että miten mistään voi ylipäätään saavuttaa varmuuden. Millä logiikalla varmuus voidaan saavuttaa.

No sitten päätin käyttää tekniikkaa, jossa lopetin harkinnan ja vain päätin asioiden olevan tietyllä tavalla. Että olen nyt tätä mieltä.

Vaikka että pitääkö Afrikkaan lähettää rahaa. PITÄÄ. Päätän ja se on siinä. Tämä oli helpotus. Nyt saatoin vain päättää koska olin päättänyt päättää.

Jostain syystä päädyin hyvin pian siihen, että voin päättää myös toisin päin. Että ei lähetetä rahaa. Ja siitä päädyin siihen, että voi päättää mitä vaan.

Kaikki on oikein. Kaikki on väärin. Voin päättää mitä tahansa.

Sitten kyseenalaistin sen, että jos haluan auttaa Afrikkaa, miksi lähetän sinne rahaa. Miksi en-lähetä rahaa kun haluan auttaa? Miksi en osta kaupasta sokeripalaa ja tiputa sitä suihkulähteeseen, kun haluan auttaa Afrikkaa.

Ajattelin siis, että mikä tahansa voi johtaa mihin tahansa. Ja että tavallisesti mieltämämme syy-seuraus -suhteet olivat vain sovittuja epätosia harhoja. Olin tuolloin erittäin innoissani tästä ajatusmallista. Lähinnä siksi koska se toi hyvän olon, vapautti ahdistuksesta.

Kutsuin tätä absoluuttiseksi relativismiksi. Olin niin nuori, että pidin itseäni fiksuna noin omaperäisen ja ovelan nimen keksimisestä.

Paras oivallukseni tuolloin oli mielestäni se, että se arkitodellisuus ja perinteinen sovinnainen tapa ajatella, jonka hylkäsin absurdimpien syy-seuraus -suhteiden uskomisen tieltä, oli itse asiassa yhtä absurdi, eikä sitä siis pitänyt halveksia tunkkaisena/sovinnaisena tapana.

Vähän niinkuin että jos päätettäisiin, että kaikki 5 pelikorttia ovat pokerikätenä yhtä arvokkaita kuin kuningasvärisuora, niin sitten kaikki kädet voittaisivat aina, ja pokeri olisi ikuinen tasapeli. Mutta se alkuperäinen kuningasvärisuora olisi yhtä hyvä kuin muutkin, eikä sitä pitäisi halveksia siksi, koska se oli sovinnaisuus joka rikottiin.

Myöhemmin luin Snellingin kirjaa buddhalaisuuden historiasta ja törmäsin Nagarjunan tetralemmaan. Tämä muistutti suuresti itse muotoilemiani teorioita. Lisäksi Wattsin Zen-kirja kutsuu Nagarjunan ideoita juuri absoluuttiseksi relativismiksi.

Minä siis kielsin kaikki käsitteet ja leikin sillä että mikä tahansa voi olla mitä tahansa. Ja se oli todella vapauttavaa. Mutta sittemmin hukkasin tämän taidon. Ja nyt tuosta keksinnöstäni on kulunut kohta 20 vuotta, ja olen jatkuvasti ahdistunut siitä, että en tiedä mikä on totta; miten saavuttaa varmuus; missä on origo.

valtteri

Vs: Itse keksitty buddhalaisuus?
« Vastaus #1 : Syyskuu 15, 2014, 11:42:31 ip »
Oletteko päätyneet buddhalaisiin näkemyksiin itsenäisesti, ja myöhemmin vasta saaneet selville, että ne olivat buddhalaisia?

Olen, monelta osin hämmentävänkin tarkoin ja yksityiskohtaisin vastaavuuksin, parin sekunnin ajan piti oikein ihmetellä että olenko jonkun erityisenkin pätevän jampan reinkarnaatio kun näin jämptiä tavaraa pukkaa.
Ja toki sitten seuraavaksi museoida kaikki nämä löydöt, laittaa lasikuutioon jonka läpi ihailla niitä ja kuution viereen lappu "Buddhan sitäjatätä, löytäjä Valtteri" jota ihailla yhtälailla.

Sittemmin olen koittanut levitellä löydöt maailmalle kaikkien nähtäväksi ja keksiä museolle parempaa käyttöä vaikkapa suojaa tarvitsevien majoittamisessa. Ovet on murrettu auki ja ikkunat sepposen selällään.
Taijotain muuta hienon kuuloista. Tahtoo sanoa notta onneksi tuo trippi on laskenut vuosien mittaan, meinasi käydä egon päälle tuo tuollainen "buddhalaisiin näkemyksiin itsenäisesti" päätymisen toteaminen.
Tässäkin tulee taas asialla elvisteltyä siihen ympäripyöreästi viittailemalla ja muka-nokkelia museovertauksia sepustellessa.

Onko sillä sitten väliä että onko sen tietyn tavan osoittaa kuuta keksinyt minä tai joku muu jo aikaisemmin, kuuta ei kukaan ole kuitenkaan keksinyt. Siellähän tuo möllöttää, osoitteli tahi ei.

Hmm. Onko muunlaista buddhalaisuutta kuin keksittyä buddhalaisuutta?
commit random acts of kindness

Saltzmann

• Ylläpitäjä
  • bottiovimikko
« Vastaus #2 : Syyskuu 17, 2014, 08:26:55 ip »
Kaiken on jo joku ehtinyt ajatella.
All deities reside in the human breast.  William Blake

Menolainen

« Vastaus #3 : Lokakuu 04, 2014, 07:37:41 ip »
Unohdin jo aikoinaan siis sen "itsekeksityn buddhalaisuuden", tai mitä lienikään. Mutta olisiko se voinut toimia ihan yhtä hyvin kuin kirjasta opiskeltu? Ehkä kai. Eihän kirjasta lukemalla opi sitä syvällisen tason kokemusta. Jota ei voi oikeastaan edes ilmaista.

Tästä johtuu jonkin assosiaation kautta mieleen usein miettimäni, että kuinka paljon mielestänne suomalaisessa kiinnostuksessa buddhalaisuuteen, on eksotiikkalisää?

Paljon vieraskielisiä termejä ja meille vieraita tapoja ajatella. Sehän on iso osa matkustelun kiehtovuutta. Kun menee vieraaseen kulttuuriin, ja näkee miten ihan arkipäiväisetkin asiat ovat siellä erilaisia.

Onko monilla ollut jonkinlainen ongelma siitä, että on tiedostanut osan kiinnostuksestaan olevan eksotiikanhalun aikaansaamaa. Ja on sitten yrittänyt suodattaa sitä pois varsinaisen ytimen tieltä?

Eikö olisi hyvä, jos buddhalaisuutta alettaisiin kutsua Suomessa vaikka puthalaisuudeksi. Häivytetään alkuperäistermit ja muutetaan ne selkeästi suomenkielisiksi. Tämä olisi osa puthalaisuuden länsimaalaistumiskehitystä. Sehän kesti myös satoja vuosia, että puthan opetuksen muokattiin sopiviksi kiinalaiseen kulttuuriin...

Jogiini

• Valvoja
  • Ylläpitäjä
« Vastaus #4 : Lokakuu 28, 2014, 03:09:10 ip »
Jos nyt ajatellaan vaikka opetuksia karmasta, syistä ja seurauksista, niin eikö niitä voi ajatella hengellisinä lainalaisuuksina?  Meidän on niin helppo hyväksyä että kivi ei putoa ylöspäin eikä sivuttain tai että ihminen tarvitsee happea pysyäkseen hengissä. Miksi on vaikea ajatella että pienillä teoilla on pieni seuruksia ja että suurilla teoilla on suuria seurauksia. Että sokeripala sulaa vedessä ja että Afrikassa on ongelmia, joihin meidän on vaikea vaikuttaa. -Totta kai nämä lainalaisuudet on havaittu yhä uudestaan ja uudestaan. Mielestäni Buddha silti ansaitsee erityisen kunnian siitä että hän pohti ja luokitteli näitä viisauksia ja levitti niiden sanomaa systemaattisesti niin että niistä vähitellen syntyi laaja opetuskokonaisuus jota buddhalaisuudeksi kutsutuaan.

Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

Tomi

« Vastaus #5 : Tammikuu 15, 2015, 05:42:31 ip »
Buddhan oivallus koskee yleisiä lainalaisuuksia, sitä miten maailma on. Koska muutkin ajattelijat ja mystikot ovat olleet inhimillisen kokemuksen kanssa tekemisissä niin on oletettavaa että osia dharmasta eli siitä miten asiat ovat on myös muualla pyritty sanallistamaan.