Keskustelua > Aloittelijoiden kysymykset

theravada-buddhalaisuudesta

(1/3) > >>

OneBlueSky:
Haluaisin oppia tuntemaan ja käsittämään paremmin Thaimaassa olevaa theravada-buddhalaisuutta ja perinteitä, tapoja ja kulttuuriakin.
Miten kyseinen uskonto on muokannut thaimaalaisten elämää ja kulttuuria sekä perinteitä. Olisiko foorumilaisilla  tiedossa hyvää lähdekirjallisuutta aiheesta?

Tomi:

--- Lainaus käyttäjältä: OneBlueSky - Tammikuu 08, 2014, 10:11:13 ip ---Haluaisin oppia tuntemaan ja käsittämään paremmin Thaimaassa olevaa theravada-buddhalaisuutta ja perinteitä, tapoja ja kulttuuriakin.
Miten kyseinen uskonto on muokannut thaimaalaisten elämää ja kulttuuria sekä perinteitä. Olisiko foorumilaisilla  tiedossa hyvää lähdekirjallisuutta aiheesta?

--- Lainaus päättyy ---

Aika hankala kysymys. Theravada buddhalaisuudesta on paljon kirjoitettu teoksia, mutta en tiedä sitten tuollaista teosta jossa analysoitaisiin nimenomaan theravadan ja thaimaalaisen kulttuurin suhdetta.

Theravada -buddhalaisuuden Walpula Rahulan What the Buddha Taught on hyvä lähtökohta. Ei ole turhan pitkä ja jokin versio on myös ilmaiseksi netissä.

Bethaelis:
Täällä eräs tunnustelee vähän hengellisiä polkujaan ja olisinkin kiinnostunut tietämään millä tavalla theravada-buddhalaisuus eroaa sitten esimerkiksi tiibetinbuddhalaisuudesta tai zen-buddhalaisuudesta ja millä tavalla nämä jälkimmäiset taas eroavat toisistaan?

Olen oikestaan lueskellut ja tutustunut buddhalaisuuteen yleisesti, mutta nämä eri koulukunnat vähän nyt sitten mietityttävät. Juurikin siksi kiinnostaisi tietää tuosta theravada-buddhalaisuudesta lisää, koska sen oppeja seuraava ryhmä löytyisi kotikaupungista. Mietin vain sitä, että onko kaikissa koulukunnissa sama ajatus siitä, että minkäänlaista jumalaa ei ole? Onko joitakin tekijöitä jotka erottavat koulukunnat radikaalisti toisistaan?

Kiitos ja anteeksi, olen todellakin ihan noviisi näissä jutuissa mutta siksi juuri ajattelinkin kysyä viisaammilta.

Saltzmann:

--- Lainaus käyttäjältä: Bethaelis - Heinäkuu 25, 2015, 11:27:42 ip ---Täällä eräs tunnustelee vähän hengellisiä polkujaan ja olisinkin kiinnostunut tietämään millä tavalla theravada-buddhalaisuus eroaa sitten esimerkiksi tiibetinbuddhalaisuudesta tai zen-buddhalaisuudesta ja millä tavalla nämä jälkimmäiset taas eroavat toisistaan?

Olen oikestaan lueskellut ja tutustunut buddhalaisuuteen yleisesti, mutta nämä eri koulukunnat vähän nyt sitten mietityttävät. Juurikin siksi kiinnostaisi tietää tuosta theravada-buddhalaisuudesta lisää, koska sen oppeja seuraava ryhmä löytyisi kotikaupungista. Mietin vain sitä, että onko kaikissa koulukunnissa sama ajatus siitä, että minkäänlaista jumalaa ei ole? Onko joitakin tekijöitä jotka erottavat koulukunnat radikaalisti toisistaan?

Kiitos ja anteeksi, olen todellakin ihan noviisi näissä jutuissa mutta siksi juuri ajattelinkin kysyä viisaammilta.

--- Lainaus päättyy ---

Hei Bethaelis!

Ei tarvise pyydellä anteeksi! Aloittelijoiden kysymykset ovat hyviä, kun niillä pidemmällekin mennyt joutuu vastailemaan ja miettimään. Sen lisäksi täällä vastauksien kirjo on kirjava.

Theravadistit vastannevat puolestaan Suomen tilanteesta.

Jumalan olemassaolo tuskin on mikään kynnyskysymys buddhalaisuudessa(?), jos se sinulle on. Siitäkin on monelaista näkemystä. Kuka aloittaisi suuntauksestaan?

Tiibetinbuddhalaisuudessa ei ole pakko uskoa mitään, vaan uskoo sen, mitä uskoo eikä pakko ottaa valoja, ellei siltä tunnu vaan pikemminkin ottaa ne vaan, jos siltä tuntuu. Niissäkään ei sinänsä luvat uskoa Buddhaan tai hänen olemassaoloon, vaan ainoastaan turvautua siihen... hmm. häneen? Sen voi ajatella pikemminkin niin, että turvautuu opetuksiin, jotka voi nähdä filosofisena opetuksina eikä niinkään uskonnollisina, jos ei siltä tunnu. Joku voi tämän tulkita toisin. Tosin varsinaiseksi buddhalaiseksi tullaan valojen kautta, mutta niihin ei ole mikään kiire.

Theravada vaikuttaa minusta pelkistetymmältä verrattuna Tiibetinbuddhalaisuuteen. Puhumattakaan Zenistä (Zeneistä?), jotka ovat varsin riisuuttuja. Vähemmän riisuttuuun Zenbuddhalaisuuteen olen törmännyt ainoastaan Dogen Sensein Shoboghenzossa, mutta se on vähän tiukkaa settiä ja jos ei ole filosofisia perusteita sen lukemiseen, niin se vaikuttaa vaan sanahelinältä. Kuin ne muutkin zen-sutkaukset, jos ei osaa niitä mihinkään yhdistää, niin niistä tulee viisauksien "väärinkäyttöä". Tosin en ole juuri törmäillyt mihinkään, kun tuo oma shoppailuaika oli varsin lyhyt. Ei tarvinnut paljon katsella ikkunoita, kun jo osui ja upposi, vaikka kehotetaan, että tutustuu kunnolla ja valitsee sitten.

Sikäli moni muu osaa vertailla paljon paremmin ja vastata siten paremmin. T. S.

Tomi:

--- Lainaus käyttäjältä: Bethaelis - Heinäkuu 25, 2015, 11:27:42 ip ---Täällä eräs tunnustelee vähän hengellisiä polkujaan ja olisinkin kiinnostunut tietämään millä tavalla theravada-buddhalaisuus eroaa sitten esimerkiksi tiibetinbuddhalaisuudesta tai zen-buddhalaisuudesta ja millä tavalla nämä jälkimmäiset taas eroavat toisistaan?

Olen oikestaan lueskellut ja tutustunut buddhalaisuuteen yleisesti, mutta nämä eri koulukunnat vähän nyt sitten mietityttävät. Juurikin siksi kiinnostaisi tietää tuosta theravada-buddhalaisuudesta lisää, koska sen oppeja seuraava ryhmä löytyisi kotikaupungista. Mietin vain sitä, että onko kaikissa koulukunnissa sama ajatus siitä, että minkäänlaista jumalaa ei ole? Onko joitakin tekijöitä jotka erottavat koulukunnat radikaalisti toisistaan?

Kiitos ja anteeksi, olen todellakin ihan noviisi näissä jutuissa mutta siksi juuri ajattelinkin kysyä viisaammilta.

--- Lainaus päättyy ---

Jos tuollainen ryhmä on omalla kotipaikkakunnallasi niin varmaan helpointa tupsahtaa paikalle ja tunustella että sopiiko ryhmän ilmapiiri ja sen tekemä harjoitus sinulle. Varsinkin jos on valinnanvaraa eri ryhmien välillä.

Monoteistinen Jumala joka ohjaisi maailman toimintaa ja olisi harjoituksen kannalta keskeinen ei kuulu buddhalaisuuteen. Buddha kieltää tuollaisen olemassaolon. Ja vaikka olisikin niin sillä ei olisi merkitystä harjoituksen kannalta sillä jokainen on oman karmansa omistaja.

Kaikki buddhalaiset koulukunnat tähtäävät takertumisen loppumiseen ja se on niiden harjoituksen päämäärä. Erot ovat lähinnä siinä miten teoriaa painotetaan suhteessa käytännön harjoitukseen ja millainen suhde on oppilaiden ja opettajien välillä. Theravadassa se teoria on aika kevyttä ja käytäntöorientoitunutta. Oppilas opettaja -suhteet eivät ole yhtä intensiivisiä ja yhdellä harjoittajalla voi olla useampi opettajia joilta nämä saavat opastusta. Erilaisia tekniikoita voi olla aika paljon ja niistä on melkein valittava yksi ja pari joita alkaa soveltamaan systemaattisemmin. Läntisessä theravadassa myös omistautuneet maallikot tähtäävät ainakin ensimmäiseen valaistumisen asteeseen, joskin painotusta on myös paljon onnen ja hyvinvoinnin tavoittamiseen tämän elämän aikana. Joillekin theravadan teoriat voivat tuntua äkkiseltään melkoisen psykologisilta ja lännessä tämä vielä korostuu. Metafysiikka ei ole kovin oleellista. Valmistavia harjoituksia ei juuri ole vaan siirrytään suoraan meditaatioon jotka ainakin periaatteessa tähtäävät viisauteen ja hyödyllisten ominaisuuksien kehittämiseen sen tavoittelussa.

Kauheasti en osaa vertailla muihin perinteisiin, mutta zenin harjoittajilta olen kuullut että theravada on tavallaan "kokonaisvaltaisempaa" siinä mielessä että siinä korostetaan aika paljon suhdetta muihin ihmisiin, kuten hyvää tahtoa ja harjoitusohjeita.

Hyvä tehdä myös ero aasian theravadan ja länkkäri insight / vipassana -perinteiden välillä. Näiden välillä on selkeä suhde, mutta suora kopiointi aasiasta on harvinaisempaa. Länkkärit keskittyvät enemmän paalin kaanonin opetuksiin kun taas theravada perinteisesti on sitoutunut paikalliseen tapakulttuuriin ja joihinkin kanonisiin kommentaareihin. Myös meditaatio korostuu suhteessa aasiaan myös länkkäreiden  Opettajat ovat pääasiassa viettäneet aikaa paljonkin aasian mestareiden parissa ja siinä suhteessa yhteys on suora. Englantia hyvin puhuvia ansioituneita opettajia on lännessä melkoisesti ja instituutiot tukemassa intensiivistäkin harjoitusta maallikoille.

Voit itse opetukseen tutustua vaikka näistä linkeistä joissa on opetuspuheita länkkäritheravada -opettajilta:

Californiasta. Gil Fronsdal ja Andrea Fella ainakin osaavat asiansa:

http://www.audiodharma.org/

Täällä on retriiteillä tallennettuja puheita. Tuolta voi etsiä vaikka hakusanalla haluamastaan aihealueesta puheita. Suurin osa opettajista on maalikoita.

http://www.dharmaseed.org/


Thanissaro Bhikkhun tekstejä ja opetuspuheita. Thanissaro edustaa traditiota joka pyrkii palaamaan mahdollisimman tarkkaan historiallisen Buddhan opetuksiin.

http://www.dhammatalks.org/

Bhikkhu Bodhin aika perinteinen kanoninen kuvaus siitä mitä Buddha opetti:

http://www.buddhanet.net/audio-lectures.htm

Käytännössä Suomessa on edustettuna tuo länkkäreiden Insigh meditaatio -traditio Nirodha ry:n muodossa ja Goenkan Vipassana. Nuokin ovat aika erilaisia perinteitä.

Theravadaa harjoittaa satoja miljoonia ihmisiä niin hajonta on ymmärrettävästi globaalisti melkoinen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta