Kirjoittaja Aihe: Buddhalaisuuden variaatioista  (Luettu 1677 kertaa)

rolling stone

  • Viestejä: 21
  • "Elämme unessa." Yrjö Kallinen
Buddhalaisuuden variaatioista
« : Kesäkuu 07, 2013, 02:53:29 ip »
Jotenkin hämmentää tämä buddhalaisuuden kirjo...
Voiko buddhalaisuuden eri suuntauksia ja koulukuntia verrata kristinuskon eri tunnustuksiin ja kirkkokuntiin?!? Eli ovatko ulkonaiset ja toissijaiset eroavuudet suuriakin - mutta ensisijainen, sisäinen sanoma käytännössä sama/ lähes sama?!?
"You may say I am A Dreamer - but I am not the Only One." John Lennon

Jogiini

  • Valvoja
  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 209
Vs: Buddhalaisuuden variaatioista
« Vastaus #1 : Kesäkuu 19, 2013, 10:06:42 ip »
Jotenkin hämmentää tämä buddhalaisuuden kirjo...
Voiko buddhalaisuuden eri suuntauksia ja koulukuntia verrata kristinuskon eri tunnustuksiin ja kirkkokuntiin?!? Eli ovatko ulkonaiset ja toissijaiset eroavuudet suuriakin - mutta ensisijainen, sisäinen sanoma käytännössä sama/ lähes sama?!?

Onhan se juuri noin. Näin juuri kaksikin hyvää elokuvaa jossa länsimaalaiset buddhalaiset opettajat  -aasialaisten ohessa- pohtivat sitä mitä buddhalaisuudelle tapahtuu kun se tulee länteen. Yksi mietti asiaa muodon ja tyhjyyden näkökulmasta -totesi että lännessä olemme niin täynnä kaikkea, siis muotoa, että hänen mielestään on paras aloittaa tyhjyysmeditaatioilla. Että ei ole hyvä jos meillä on valtava määrä ideoita, ajatuksia ja käsityksiä siitä mikä on mukavaa ja mikä on epämiellyttävää. Aasialainen sanoi että opetus on sama, tavoite on sama, mutta tapa jolla asiat esitetään pitää sovittaa nykypäivään ja tähän paikkaan. Se oli minusta viisasta.
Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

aku

  • Viestejä: 1
Vs: Buddhalaisuuden variaatioista
« Vastaus #2 : Elokuu 28, 2013, 12:40:15 ip »
Asiasta sen enempää ymmärtämättä olen ajatellut, että buddhalaisuuden ydinopetus on "neljä jaloa totuutta" ja buddhalainen seuraa tästä johtuen "jaloa kahdeksanosaista polkua". Jos et toimi näin, et ole buddhalainen, vaan jotain muuta. Muut eivät tietenkään ole mitenkään sen huonompia, kuin buddhalaiset. Tämä on vain erottava tekijä eri ajatussuuntien välillä.

Buddha itse kehoitti jokaista ajattelemaan itse ja löytämään oman polkunsa. Kulloinkin vallinnut kulttuuri, historialliset syyt ja ihan puhtaasti inhimilliset valtapyrkimykset ovat sitten muokanneet erilaisia tapoja ymmärtää neljä jaloa totuutta ja kuinka jaloa kahdeksanosaista polkua on parasta elää.

Hyväksi havaittua oppia on eri aikoina levitetty eri kulttureihin. Oppiin on lisätty erilaisia kerroksia pitkän ajan kuluessa ja muokattu kulttuureittain. Kullakin hetkellä käytettävissä ollut tieto ja uskomus on luonnollisesti muokannut oppia. Tämä on hyvin inhimillistä opille, jossa kehotetaan ajattelemaan itse.

Kun avoimella mielellä katsoo buddhalaisuuden kehitystä eri aikoina eri alueilla, voi erilaiset tulkinnat nähdä suurena rikkautena. Toiset tulkinnat tarvitsevat tuekseen enemmän uskonnollista asennetta; on uskottava johonkin, jota ei voi todistaa. Toiset tulkinnat painottavat enemmän totuuden löytämistä omasta itsestä ja näkemään asiat sellaisina kuin ne ovat. Kukin tyylillään.

Oma, hyvin kehittymätön, ajatteluni lähtee siitä, että ydin on neljä jaloa totuutta ja jalon kahdeksanosaisen polun eläminen.  Eri perinteet ovat aikaisempien sukupolvien eri puolilla maailmaa kehttämiä tulkintoja siitä, kuinka totuuksia parhaiten tulkitaan ja polkua eletään.