Kirjoittaja Aihe: Kajo Zendo  (Luettu 3682 kertaa)

KajoZendo

• Vieras
Kajo Zendo
« : Maaliskuu 01, 2012, 03:40:18 ip »
Lainaus
Kajo tarkoittaa suomen kielessä kajastusta, kajoa; japanin kielessä arkista, päivittäistä elämää. Kajo on myös mestari Dogenin kappale “Kajo” Shobogenzossa.

Zendo on paikka, jossa harjoittaa zazenia ja zenin polkua.

Hupsusti ajateltuna Kajo Zendo tarkoittaa “todellisuuden kajastusta arkisessa elämässämme, ja mahdollisuutta harjoittaa zenin polkua kaikkialla.”

Tai maanläheisemmin ilmaistuna “arkista mestaa harjoittaa arkista zeniä.” Boom!

Kajo Zendo on Helsingissä virallinen Soto Zeniä harjoittava ryhmä Gudo Nishijima Roshin perimyslinjassa. Nishijima Roshin perimyslinja periytyy suoraan aina Soto Zen-koulukunnan perustaja Dogen Zenjistä (1200-1253) asti. Markus “Uku” Laitinen perusti Kajo Zendon huhtikuussa 2009, ja se on edelleenkin Suomen ainoa Soto Zeniä harjoittava jengi.

Ryhmämme opettaja on Japanissa asuva Nishijima Roshilta dharman siirron saanut zen-opettaja Peter Rocca. Käytännössä ryhmän opettamisesta vastaa kuitenkin ryhmän johtaja ja pää-ohjaaja, Peterin oppilas Uku.

Kajo Zendo tunnettiin alussa nimellä Dogen Sangha Finland, ja vaikka nimi vaihtui, ryhmä kuuluu edelleen Dogen Sanghaan. Dogen Sangha on tunnettu arkisesta ja realistisesta lähestymisestä zenbuddhalaisuuteen: ole oma itsesi, tee parhaasi.

Kokoonnumme kerran viikossa harjoittamaan  yhdessä zazenia, aina keskiviikkoisin klo 18-1930 (9.5. alkaen klo 1830-20 uudessa mestassa, lisätiedot kotisivuiltamme). Lisäksi kerran kuukaudessa on zazenkai (=yhden päivän istuminen). Järjestämme kaksi kertaa vuodessa sesshinin eli useamman päivän retriitin. Lisäksi vuoden aikana on muitakin kissanristiäisiä ja tapahtumia.

Kajo Zendossa voi harjoittaa zazenia kuka tahansa uskontoon, ideologiaan tai elämänkatsomukseen katsomatta. Ryhmässä harjoittavan ei tarvitse omaksua buddhalaisuutta tai edes digata buddhalaisuudesta. Ainoa vaatimus on harjoittaa zazenia perimyslinjamme, mestari Dogenin opetusten ja suuntaviivojen mukaisesti.

Lisätietoja: http://www.kajozendo.org/

Lainaus
Ei ole aina helppoa olla oma itsensä. Me saatamme esimerkiksi ajatella, että meissä on jotain vikaa, muut ihmiset eivät pidä meistä tai emme kuulu joukkoon. Me voimme kuitenkin oppia yhden asian buddhalaisuudesta: paras tapa on vain olla oma itsensä.  Siinä on syy, miksi me olemme olemassa täällä.

Peter Rocca
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2012, 12:28:42 ap kirjoittanut KajoZendo »

KajoZendo

• Vieras
Vs: Kajo Zendo
« Vastaus #1 : Huhtikuu 14, 2012, 12:27:21 ap »
Hei,

Kajo Zendo muuttaa pois Elias-koulun tiloista 2.5., jolloin on viimeinen zazen Elias-koulun tiloissa. Järjestämme myös samaan aikaan lelu- ja vaatekeräyksen Helsingin turvakodille. Viimeisestä zazenista Elias-koululla ja avusta turvakodille seuraa lisäinfoa myöhemmin.

9.5. alkaen jatkamme viikoittaista zazenia Alppilassa, Lintsin kupeessa.

Heräsikö kysymyksiä kuten "miksi? Mitä ihmettä?" Kaikki lisätiedot löytyvät täältä: http://www.kajozendo.org/2012/04/kajo-zendo-muuttaa/

Tiedot myös päivittyvät vähitellen kotisivuillemme.

Tervetuloa mukaan uudet ja vanhat!  Rock on!

Kumartaen syvään
Uku

ReggaeBuddha

• Vieras
Uku luopuu sanghajohtajuudesta
« Vastaus #2 : Kesäkuu 29, 2012, 11:48:20 ap »
Alla koko ilmoitus kokonaisuudessaan, julkaistu alunperin Kajo Zendon blogissa: http://www.kajozendo.org/2012/06/uku-luopuu-sanghajohtajuudesta/

Hahhaa, aika vetävä ja dramaattinen otsikko, eikö totta? Sainko mielenkiintonne herätettyä? Hyvä, lukekaa vain loppuun asti.

Valitettavasti kyseessä ei ole kuitenkaan mitään dramaattista. Perustin ryhmän vuonna 2009, ja noin vuoden liidasin sitä yksin. 2010 ehdotin Peterille, zen-opettajalleni, että mitäs jos ottaisin mukaan kolme muutakin idioottia, joilla on paljon kokemusta zazenista ja jotka ovat hemmetin hyviä tyyppejä? Peter ensin hieman epäröi, koska perinteen mukaisesti pienessä ryhmässä olis hyvä olla yks selkee johtaja, ja tulisiko ongelmia, jos mukana olis säätämässä muitakin heeboja? Juttelimme, kerroin, että olisin selkeä johtaja ja Peter hyväksyi idean. Ralli on ollut todella mahtavaa siitä lähtien, koska uskon, että muiden ohjaajien, Teron, Joelin ja Markon läpät ovat tuoneet paljon uutta harjoittajille!

Nyt on taas muutosten aika. En enää koe tarpeelliseksi, että olen koko possen johdossa johtajana. Ryhmämme on vakiintunut ja elää omalla painollaan, ja mikä tärkeintä, minun, Joelin, Markon ja Teron suhde on lujittunut tiukaksi ystävyyssuhteeksi. Voin luottaa henkeni noiden jannujen käsiin enkä nyt liioittele tai romantisoi tippaakaan. Voin luottaa heihin täydellisesti. Zazenin ihmeellinen voima, hahhaa!

Luovun siis johtajuudesta. Tästä eteenpäin luotsaamme possea neljästään, en ole enää johtaja. Vaikka moni on minulle paljon johtajuudesta, egoistisuudesta ja jopa narsismista päätään virheellisesti ja aiheettomasti aukonut, minua ei ole koskaan kiinnostanut olla johdossa – minä olen auktoriteettivastainen, ja mielestäni se kaikki seremoniasirkus, jossa oppilaasta tulee opettaja ei ole laisinkaan välttämätöntä länsimaisessa buddhalaisuudessa. Joistakin tulee opettajia, ja he voivat siten pitää yllä traditiota, ja me muut voimme pitää yllä sitä buddhalaisina ja ihmisinä.

Johtajana olemiseni oli kuitenkin välttämätöntä, jotta perinne ja ryhmä saatiin ajettua sisään Suomeen. Nyt se tehtäväni on päättynyt, ja jatkan perimyslinjan, buddhalaisuuden, Nishijiman, Dogenin ja opettajani Peter Roccan opetusten esilläpitämistä yhtenä ryhmämme ohjaajista. Tästä eteenpäin possemme asioista päättävät enemmän yhdessä Tero, Marko,  Joel ja minä.

Mikä siis muuttuu? Eipä juuri mikään. Harjoittajiin ja ryhmän toimintaan tämä ei vaikuta millään tavalla. Zazen on edelleen kerran viikossa keskiviikkoisin, zazenkai kerran kuussa lauantaisin, sesshin kaksi kertaa vuodessa, johdantokurssi minun vetämänäni kaks kertaa vuodessa. Uskon, että tämä siirto tuo enemmän oikeita asioita esille: kyseessä on soto zenbuddhalainen ryhmä, joka harjoittaa Gudo Nishijiman perimyslinjassa zen-opettaja Peter Roccan alaisuudessa.

Ja anonyymien iloksi: kapinani ei vähene laisinkaan. Huutelen edelleenkin mielestäni tärkeistä asioista, ihmisten ja buddhalaisuuden puolesta, ja pidän liekin elossa. Kenties nyt jengi vaan enemmän ymmärtää, että läppiäni ei tarvitse henkilöidä koko ryhmää koskevaksi (ja minulle se on edelleenkin aivan sama mitä jengi kelailee minusta, meistä tai perimyslinjastamme. Me tiedämme, keitä me olemme.) Nyt olen vain yksi kapinallinen muiden joukossa, en enää kapinallisjohtaja, hahhaa!

Soto zen on tullut Suomeen jäädäkseen, se on nähty. Kiitos kaikille teille lukuisille harjoittajille siitä tärkeästä työstä, jota olette tehneet tässä kolmen vuoden aikana puuduttamalla takapuolia hurjia määriä. Kiitos, kun olette kulkeneet mukanamme. Kiitos Terolle, Markolle ja Joelille kaikesta siitä tuesta ja avusta, jota olette osoittaneet sekä minulle että ryhmällemme. Jatketaan kaikki samaan malliin, ja pidetään Buddhan ja Dogenin kaltainen kyseenalaistaminen ja kapina elossa!

Buddhalaisuuden puolesta, ihmisten puolesta!

http://www.youtube.com/watch?v=z5rRZdiu1UE