Kirjoittaja Aihe: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)  (Luettu 15612 kertaa)

Pema Namgyal

  • Viestejä: 314
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #30 : Elokuu 03, 2012, 12:23:13 ip »
Joskus tulee vastaan sellaisia epäilyksiä, että Sukhavatiin pyrkiminen ja sinne syntyminen olisi Buddhan opetuksen vastaista. Tai että Buddhan opetuksen mukaan tälläinen ei olisi mahdollista jne. Mutta asiahan ei ole näin, vaan Buddha itse on opettanut Sutrissa nämä opetukset. Olen noin kymmenen vuoden aikana opiskellut kohtuullisen laaja-alaisesti dharmaa ja tämän hetkisen ymmärrykseni valossa opetukset Amitabhasta ja Sukhavatiin jälleensyntymisestä ovat todellakin täysin autenttisia Buddhan opetuksia eikä niissä ole mitään ristiriitaa muun Buddhan opetuksen kanssa. Pyrkimys Sukhavatiin jälleensyntymiseen on myös todella merkittävä ja laajasti harjoitettu menetelmä maailmanlaajuisesti ja lukemattomat buddhalaiset opettajat eri perimyslinjoista ovat välittäneet tätä opetusta oppilailleen. Joten mielestäni kenenkään ei tarvitse epäillä sitä, että onkohan tälläinen opetus autenttista buddhalaisuutta ja että onkohan Buddha tätä opettanut. Kyllä opetus Amitabhasta ja Sukhavatista on täysin autenttista Buddhadharmaa!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2012, 12:25:37 ip kirjoittanut Pema Namgyal »

gyougan

  • Vieras
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #31 : Elokuu 03, 2012, 05:32:44 ip »
Joskus tulee vastaan sellaisia epäilyksiä, että Sukhavatiin pyrkiminen ja sinne syntyminen olisi Buddhan opetuksen vastaista. Tai että Buddhan opetuksen mukaan tälläinen ei olisi mahdollista jne. Mutta asiahan ei ole näin, vaan Buddha itse on opettanut Sutrissa nämä opetukset. Olen noin kymmenen vuoden aikana opiskellut kohtuullisen laaja-alaisesti dharmaa ja tämän hetkisen ymmärrykseni valossa opetukset Amitabhasta ja Sukhavatiin jälleensyntymisestä ovat todellakin täysin autenttisia Buddhan opetuksia eikä niissä ole mitään ristiriitaa muun Buddhan opetuksen kanssa. Pyrkimys Sukhavatiin jälleensyntymiseen on myös todella merkittävä ja laajasti harjoitettu menetelmä maailmanlaajuisesti ja lukemattomat buddhalaiset opettajat eri perimyslinjoista ovat välittäneet tätä opetusta oppilailleen. Joten mielestäni kenenkään ei tarvitse epäillä sitä, että onkohan tälläinen opetus autenttista buddhalaisuutta ja että onkohan Buddha tätä opettanut. Kyllä opetus Amitabhasta ja Sukhavatista on täysin autenttista Buddhadharmaa!

Näinhän se on.

Silloin kun oma buddhalainen polku on vasta alkumetreillä, niin erityisesti länkkärin on kuitenkin käytännösssä mahdotonta sulattaa Amitabhan ja Sukhavatin olemassaoloa - varsinkin kun koko homma haiskahtaa pahan kerran kristinuskolta, juuri siltä johon moni buddhalainen on pettynyt ja haluaa pitää etäisyyttä.

Tällöin auttaa Nagarjunan vertaus sormesta ja kuusta. Välillä tuntuu, että tämä vertauskuva osataan yhdistää vain Zeniin, vaikka alunperin se koski kaikkia buddhalaisia opetuksia - mukaanlukien Puhtaan Maan buddhalaisuutta. Shigaraki-sensei onkin opettanut etevästi, että Amitabha on se sormi joka osoittaa kuuhun...

Pema Namgyal

  • Viestejä: 314
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #32 : Elokuu 05, 2012, 10:44:31 ip »
Silloin kun oma buddhalainen polku on vasta alkumetreillä, niin erityisesti länkkärin on kuitenkin käytännösssä mahdotonta sulattaa Amitabhan ja Sukhavatin olemassaoloa - varsinkin kun koko homma haiskahtaa pahan kerran kristinuskolta, juuri siltä johon moni buddhalainen on pettynyt ja haluaa pitää etäisyyttä.
Se on totta, että on vaikeaa sulattaa Sukhavatin ja Amitabhan olemassaoloa. Itseasiassa tuostahan taidetaan mainita ihan siellä sutrissakin, joten se ei koske pelkästään nykyajan länsimaisia ihmisiä. Onneksi monet korkeasti oivaltaneet mestarit ovat saaneet omakohtaista kokemusta näistä asioista, niin se auttaa paremmin luottamaan näihin Buddhan opetuksiin Sukhavatista ja Amitabhasta.  Olen lukenut kertomuksia mestareista, jotka ovat pystyneet käymään puhtaissa maissa "vierailuilla" ja he ovat kuvailleet näitä maailmoita hyvin elävällä ja koskettavalla tavalla. Heille joilla on yhteys tämänkaltaisiin opetuksiin monesti tuntuu luonnostaan hyvin helpolta sisäistää nämä asiat, ainakin sen jälkeen kun palaset loksahtavat kohdilleen. Joten karmallisesta yhteydestähän tässä on kyse loppujen lopuksi.

Tällöin auttaa Nagarjunan vertaus sormesta ja kuusta. Välillä tuntuu, että tämä vertauskuva osataan yhdistää vain Zeniin, vaikka alunperin se koski kaikkia buddhalaisia opetuksia - mukaanlukien Puhtaan Maan buddhalaisuutta. Shigaraki-sensei onkin opettanut etevästi, että Amitabha on se sormi joka osoittaa kuuhun...
Koska buddhien puhtaat maat ovat heidän valaistumisensa voimasta syntyviä manifestaatioita, niin pohjimmiltaanhan ne ovat vain täysin puhtaan luonnon ilmentymiä. Ja tämä sama luonto on meissä kaikissa, sen takia Sukhavati ei ole meistä mitenkään erillinen ja on mahdollista, että saavutamme kokemuksen ja ymmärryksen Sukhavatista jo tämän elämän aikana jos oivalluksemme taso on riittävä. Näin ollen tuo vertauskuva sormesta joka osoittaa kuuhun soveltuu todellakin hyvin myös Sukhavatiin, koska Sukhavati ja Amitabha ovat perimmäisen totuuden puhtaita ilmentymiä ja mahdollisia kokea myös tässä ja nyt. Suurimmalle osalle meistä realistisin vaihtoehto on pyrkiä jälleensyntymään Sukhavatissa, koska oman karmamme melkein täydellinen puhdistaminen ja valaistumiseen johtavien ansioiden kertymä hyvin pitkälle on todella haastellista saavuttaa yhden elämän aikana. Mutta tästä asiasta on sinänsä turha ruveta väittelemään, että kumpi on parempi vaihtoehto, koska jokainen voi itse miettiä ja koettaa sitä kumpi omalla kohdalla on se realistisempi vaihtoehto. Kumpikin polku on autenttinen ja mahdollinen, se on vain harjoittajasta itsestä kiinni.

pael

  • Viestejä: 198
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #33 : Elokuu 06, 2012, 12:36:49 ip »
Voiko turvautumaton syntyä Sukhavatiin?

gyougan

  • Vieras
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #34 : Elokuu 06, 2012, 02:44:45 ip »
Voiko turvautumaton syntyä Sukhavatiin?

Totta kai. Ulkoinen, muodollinen turvautuminen voi auttaa lujittamaan harjoitusta, mutta ei se ole mikään pääsylippu taivaaseen.

gyougan

  • Vieras
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #35 : Elokuu 06, 2012, 03:08:47 ip »
Muuten, turvautuminen Jodo Shinshu -perinteeseen on suomalaisellekin mahdollista. Se vaatii tosin käytännössä vierailua Kiotossa. Seremonia toimitetaan japaniksi, mutta olen käsittänyt, että jos ei ollenkaan ymmärrä japania, niin ulkomaalaiselle järjestetään "kuiskaaja" tulkiksi ja antamaan ohjeita mitä pitää missäkin vaiheessa tehdä.

Jos aihe kiinnostaa enemmän, niin uskon, että shinshufin.info -sivuston ylläpitäjä auttaa mielellään käytännön järjestelyissä.

Dawa Drakpa

  • Viestejä: 30
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #36 : Elokuu 10, 2012, 04:26:05 ip »

 Hienoa, saatan tehdä seuraavan pyhiinvaellus matkani Japaniin. Silloin voisi käydä Kiotossa.
NAMO AMIDA BUTSU

gyougan

  • Vieras
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #37 : Helmikuu 26, 2013, 10:19:12 ip »
Shigarakin kirja "Shinshuu no Tai'i" on käännetty englanniksi ja julkaistaan ensi kuussa. Näyttää olevan vielä varsin edullinen, alle 10 taalaa:

http://www.amazon.com/Heart-Shin-Buddhist-Path-Awakening/dp/1614290490/ref=la_B00B8YGLJQ_1_1?ie=UTF8&qid=1361909615&sr=1-1

Suosittelen tätä lämpimästi kaikille vähänkään Puhtaan Maan buddhalaisuudesta kiinnostuneille. Minulle tuo "Shinshuu no Tai'i" oli käänteentekevä lukukokemus, joka laittoi palaset kohdilleen.

Tämä on merkittävää: " Takamaro Shigaraki examines Shin Buddhism anew as a practical path of spiritual growth and self-transformation, challenging assessments of the tradition as a passive religion of mere faith."

Ekhnaton

  • Viestejä: 294
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #38 : Huhtikuu 29, 2015, 10:15:28 ap »
Etkö haluaisi vähän kertoa tästä suuntauksesta tuossa ryhmäesittelyosiossa?Onko täällä harjoitusryhmää?
Tai jos Suomessa ei ole ryhmää, voisit muuten esitellä linjaa tässä keskusteluosiossa.

Hei!

Harjoitusryhmää ei Suomessa ole, sillä harjoittajia taitaa olla todella vähän. Syyksi uskon sen, että Shin-buddhalaisuus ei vetoa suomalaisiin siitä syystä, että se muistuttaa pintapuolisesti liikaa kristinuskoa, johon moni buddhalaiseksi kääntyvä suomalainen on joko pettynyt tai ei vain muuten arvosta.

Shin-buddhalaisuudessa vaaditaan uskoa, mikä on punainen vaate monelle länsimaalaiselle buddhalaiselle. Tuosta noin vain ei kuitenkaan tarvitse alkaa uskoa satuihin, vaan halu uskoa riittää. Usko on yhtä kuin luottamus, ja luottamus syntyy hiljalleen Amidan nimen lausunnan harjoittamisen myötä.

Opetus Amida Buddhasta tarjoaa pelastuksen kaikille: ei vain heille, jotka osaavat meditoida taitavasti ja noudattaa harjoitussääntöjä (precepts). Pelastus tarkoittaa tietenkin jälleensyntymisen pakosta vapautumista ja Buddhaksi tulemista.

http://www.shinshufin.info/

-g

Terve!

Kirjoittaako Seppo Palosaari  nykyään jossain päin Internetiä?
Osoitetta www.shinshufin.info/ ei löydy, eikä www.shindharmanet.com :issä ole suomenkielistä palstaa jäljellä.

t. Ekhnaton

pael

  • Viestejä: 198
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #39 : Huhtikuu 29, 2015, 11:18:25 ap »

coca

  • Viestejä: 38
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #40 : Kesäkuu 30, 2016, 02:06:23 ip »
Kaivellaanpa toiveikkaana vähän roskatunkioita. Täältä nimittäin näkyi löytyvän kiinnostavaa keskustelua. Lueskelin DT Suzukista kertovaa artikkelia ja opin hänen ylistäneen Shin-buddhalaisuutta. Kiinnostuin aiheesta sen verran, että tulin tänne dyykkailemaan. Ensimmäisillä sivuilla mainittiin, että Seppo Palosaari olisi kirjoitellut tai kääntänyt Shin-buddhalaisuutta koskevan teoksen, jonka julkaiseminen on hidasta. Pitkiä piuhoja pitkin viesti tavoitti minut näin neljä vuotta myöhemmin. Lieneekö teosta jo saatavilla?

Ekhnaton

  • Viestejä: 294
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #41 : Heinäkuu 01, 2016, 10:18:07 ap »

Tengu

  • Viestejä: 7
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #42 : Helmikuu 05, 2017, 12:42:57 ip »
Herättelen vienosti aihetta. Olen ylhäisessä yksinäisyydessäni alkanut yhä enemmän tykästymään Nembutsuun. Hyvin vapaamuotoisesti, verkosta löytyneiden vinkkien pohjalta. Mieltä on askarruttanut tämä, että Nembutsu nähdään ikäänkuin meditaation vaihtoehtona, ellei peräti vastakohtana. Ymmärrän toki, että "toisvoimaisuuden" korostaminen sulkee pois ajatuksen meditaatiosta harjoituksena, jonka harjoittaja oma-aloitteisesti "tekee", mutta onko silloin väärin esim. Tehdä Nembutsua silmät kiinni ja selkä suorana puoli tuntia ennen aamupuuroa?

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 119
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #43 : Helmikuu 05, 2017, 02:39:10 ip »
Herättelen vienosti aihetta. Olen ylhäisessä yksinäisyydessäni alkanut yhä enemmän tykästymään Nembutsuun. Hyvin vapaamuotoisesti, verkosta löytyneiden vinkkien pohjalta. Mieltä on askarruttanut tämä, että Nembutsu nähdään ikäänkuin meditaation vaihtoehtona, ellei peräti vastakohtana. Ymmärrän toki, että "toisvoimaisuuden" korostaminen sulkee pois ajatuksen meditaatiosta harjoituksena, jonka harjoittaja oma-aloitteisesti "tekee", mutta onko silloin väärin esim. Tehdä Nembutsua silmät kiinni ja selkä suorana puoli tuntia ennen aamupuuroa?

Juu, se on varmasti hirveä vääryys ;P

Tengu

  • Viestejä: 7
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #44 : Helmikuu 05, 2017, 07:36:34 ip »
Ou nou!