Kirjoittaja Aihe: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)  (Luettu 14132 kertaa)

gyougan

  • Vieras
Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« : Tammikuu 16, 2012, 05:22:29 ip »
Hei!

Ajattelin avata oman ketjun Shin-buddhalaisuudelle. Olisi erittäin kiva tietää, löytyykö Suomesta missä määrin muita tästä koulukunnasta kiinnostuneita ihmisiä.

-g

Jogiini

  • Valvoja
  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 206
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #1 : Tammikuu 20, 2012, 08:53:43 ap »
Etkö haluaisi vähän kertoa tästä suuntauksesta tuossa ryhmäesittelyosiossa?Onko täällä harjoitusryhmää?
Tai jos Suomessa ei ole ryhmää, voisit muuten esitellä linjaa tässä keskusteluosiossa.
Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

Ekhnaton

  • Viestejä: 286
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #2 : Helmikuu 09, 2012, 03:37:06 ip »
 Kansainvälisen Shinbuddhalaisuus organisaation www-sivulla, siellä aivan alhaalla, on suomenkielinen osasto, josta löytyy yhteyshenkilö Suomessa sekä email-osoite,
http://www.shindharmanet.com/temples/temples.htm

gyougan

  • Vieras
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #3 : Helmikuu 22, 2012, 06:41:55 ip »
Etkö haluaisi vähän kertoa tästä suuntauksesta tuossa ryhmäesittelyosiossa?Onko täällä harjoitusryhmää?
Tai jos Suomessa ei ole ryhmää, voisit muuten esitellä linjaa tässä keskusteluosiossa.

Hei!

Harjoitusryhmää ei Suomessa ole, sillä harjoittajia taitaa olla todella vähän. Syyksi uskon sen, että Shin-buddhalaisuus ei vetoa suomalaisiin siitä syystä, että se muistuttaa pintapuolisesti liikaa kristinuskoa, johon moni buddhalaiseksi kääntyvä suomalainen on joko pettynyt tai ei vain muuten arvosta.

Shin-buddhalaisuudessa vaaditaan uskoa, mikä on punainen vaate monelle länsimaalaiselle buddhalaiselle. Tuosta noin vain ei kuitenkaan tarvitse alkaa uskoa satuihin, vaan halu uskoa riittää. Usko on yhtä kuin luottamus, ja luottamus syntyy hiljalleen Amidan nimen lausunnan harjoittamisen myötä.

Opetus Amida Buddhasta tarjoaa pelastuksen kaikille: ei vain heille, jotka osaavat meditoida taitavasti ja noudattaa harjoitussääntöjä (precepts). Pelastus tarkoittaa tietenkin jälleensyntymisen pakosta vapautumista ja Buddhaksi tulemista.

http://www.shinshufin.info/

-g

Ekhnaton

  • Viestejä: 286
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #4 : Helmikuu 23, 2012, 11:37:24 ap »
 Suomessa on ollut joitakin merkittäviä Shinbuddhalaisuuden harjoittajia kuten oheisen artikelin kirjoittaja, nykyään Japanissa asuva professori Seppo Palosaari, http://www.lukio.palkane.fi/raamattunet/buddjapa.html
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2012, 11:43:51 ap kirjoittanut Ekhnaton »

gyougan

  • Vieras
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #5 : Helmikuu 23, 2012, 11:07:37 ip »
Suomessa on ollut joitakin merkittäviä Shinbuddhalaisuuden harjoittajia kuten oheisen artikelin kirjoittaja, nykyään Japanissa asuva professori Seppo Palosaari, http://www.lukio.palkane.fi/raamattunet/buddjapa.html

Kyllä, hänet olen tavannut henkilökohtaisestikin useaan kertaan. Shinshufin.info -sivuston ylläpitäjä on juurikin Seppo.

Raitanatto

  • Vieras
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #6 : Kesäkuu 03, 2012, 10:00:57 ap »
Suomessa on ollut joitakin merkittäviä Shinbuddhalaisuuden harjoittajia kuten oheisen artikelin kirjoittaja, nykyään Japanissa asuva professori Seppo Palosaari, http://www.lukio.palkane.fi/raamattunet/buddjapa.html

Kyllä, hänet olen tavannut henkilökohtaisestikin useaan kertaan. Shinshufin.info -sivuston ylläpitäjä on juurikin Seppo.

Olisi hauska lukea tulevista tapahtumista, opetuksista ja initaatioista Suomessa ja sen lähistöllä? Shingon on kuitenkin sen verran marginaalinen koulukunta täällä, ettei siitä oikein tiedä mitään eikä osaa etsiä tietoa.

gyougan

  • Vieras
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #7 : Kesäkuu 03, 2012, 09:36:17 ip »
Suomessa on ollut joitakin merkittäviä Shinbuddhalaisuuden harjoittajia kuten oheisen artikelin kirjoittaja, nykyään Japanissa asuva professori Seppo Palosaari, http://www.lukio.palkane.fi/raamattunet/buddjapa.html

Kyllä, hänet olen tavannut henkilökohtaisestikin useaan kertaan. Shinshufin.info -sivuston ylläpitäjä on juurikin Seppo.

Olisi hauska lukea tulevista tapahtumista, opetuksista ja initaatioista Suomessa ja sen lähistöllä? Shingon on kuitenkin sen verran marginaalinen koulukunta täällä, ettei siitä oikein tiedä mitään eikä osaa etsiä tietoa.

Tässä ketjussa on kyseessä Jodo Shinshu (Puhtaan maan buddhalaisuutta), ei Shingon (japanilainen vajrayana-variaatio).

Marginaalinen on toki kyllä Jodo Shinshukin. Itse olen initiaationi ottanut Kiotossa; Suomessa ei toimintaa ole ollenkaan. Suomalaiset shinshun jäsenet lienevät laskettavissa yhden käden sormilla.

Raitanatto

  • Vieras
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #8 : Kesäkuu 03, 2012, 09:52:41 ip »
No, ihan sama, sivuseikka. Olisi hauska kuitenkin kuulla lisää tästä.

gyougan

  • Vieras
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #9 : Kesäkuu 04, 2012, 11:04:38 ap »
Hmm, voisihan tuota jonkinlaisen yhteenvedon paremmalla ajalla kirjoittaa jossain välissä. Mutta jotain voisi kirjoittaa nytkin...

Perusideana Shin-buddhalaisuudessa on turvautuminen ja luottaminen Buddha Amidaan (Amitabha) ja keskeisimpänä opinkappaleena on "Äärettömän elämän sutra" (仏説無量寿経, bussetsu-mu-ryou-ju-kyou) ja sieltä löytyvät bodhisattva Dharmacaran 48 valaa. Tärkein on 18. vala, ns. "perusvala" (jp. hongan 本願):

"If when I become a Buddha, the sentient beings in the lands of the ten quarters who sincerely and joyfully trust me, wish to be born in my Land and call my name even ten times, do not achieve birth there, may I never attain Perfect Enlightment."

Myöhemmin sutrassa Shakymuni totesi Anandalle, että lopulta (10 kalpan uutteran harjoituksen ja ansioiden kasaamisen jälkeen) Dharmacarasta tuli Amitabha Buddha, joten 48 valassa annetut lupaukset ovat täytetty (jokaisessa valassa on sama rakenne: "jos X ei ole mahdollista, niin olkoon niin etten koskaan astu Nirvanaan"). Jos vain kykenee luottamaan siihen, että Shakymunin sanat sutrissa ovat totta, niin meillä tuntevilla olennoilla on asiat loppujen lopuksi todella hyvin, sillä Buddha Amitabha todellakin pelastaa meidät jos vain otamme pelastuksen vastaan.

Sutrissa Shakymuni opettaa, että jälleensyntymällä Amitabhan Buddha-kenttään eli Sukhavatiin, Puhtaaseen maahan, saavutamme valaistumisen nopeasti. Sukhavati on paikka, jossa on optimaaliset olosuhteet Dharman oppimiselle.

Valaistumiseen on kaksi tietä: jiriki (自力, oma voima) ja tariki (他力, toinen voima). Näistä ensimmäinen tarkoittaa perinteistä buddhalaista harjoitusta, jossa harjoittaja hiljalleen (tai äkillisesti) kovan harjoituksen tuloksena saavuttaa korkeammat henkisen kehityksen tasot. Tariki puolestaan tarkoittaa kokonaisvaltaista turvautumista Amitabha Buddhan mittaamattomiin ansioihin, joiden avulla hän kykynee pelastamaan kenet tahansa, joka haluaa ottaa pelastuksen vastaan.

Shin-buddhalaisuuden kantava ajatus on, että elämme jo niin sanottua dharman lopun aikaa (dharma ending age, jp. 末法 mappou), eikä tavallisella ihmisellä ole enää juurikaan mahdollisuuksia saavuttaa valaistumista hiomalla viisauttaan esimerkiksi meditaatiolla. Buddhahan on opettanut, että hänen Dharmansa korruptoituu ajan mittaan hänen kuolemansa jälkeen. Äärettömän elämän sutrassa hän kuitenkin toteaa, että tämä opetus Amitabhasta kestää kaikkein pisimpään ja se toimii vielä silloinkin kun muita opetuksia ei enää ymmärretä. Siis suurimmalle osalle meistä ainoa mahdollisuus ja viimeinen oljenkorsi on turvautua Amitabhaan.  Shin-buddhalaisuus ei kuitenkaan kiellä muiden koulukuntien opetuksien oikeellisuutta tai toimivuutta, mutta ne nähdään mahdottoman vaikeina suurimmalle osalle nykyihmisistä. Esimerkiksi Nagarjuna on suositellut Amitabhaan turvautumista harjoitukseksi.

Itsekin käännyin lopulta Shin-buddhalaisuuteen ja vaihdoin istumamietiskelyn Amitabhan nimen lausuntaan juuri siksi, että huomasin ettei minussa ole viisauden hippuakaan, eikä meditaatio auta asiassa ollenkaan. Petin vain itseäni kuvitellen, että voisin istua itseni niin viisaksi, että saisin lopulta pelastuksen samsarasta.

Shin-buddhalaisuus on siis jotain aivan muuta kuin sitä, mitä moni suomalainen kuvittelee buddhalaisuudesta ("mihinkään ei tarvitse uskoa" jne). Jos jälleensyntymä tuntuu vastenmieliseltä ajatukselta, niin on sanomattakin selvä ettei Shin-buddhalaisuudella ole mitään annettavaa. Kyseessä on puhtaasti uskonnollinen buddhalaisuuden muoto. On kuitenkin huomattava, että Shin-buddhalaisuus on tästä huolimatta täysverista mahayanaa, jonka opetuksien perusta on sutrissa ja ns. 7 patriarkan kirjoituksissa. Eräs näistä patriarkoista on Nagarjuna, joka on suositellut voimakkaasti Amitabhaan turvautumista. Nagarjuna opetti, että valaistumiseen on kaksi tietä: ns. helppo ja vaikea tie. Helppo tie on Amitabhan kautta, vaikea tie henkilökohtaisen harjoituksen kautta.

Shin-buddhalaisuus rakentuu Shinranin työn varaan. Shinran oli Dogenin aikalainen 1200-luvun Japanista. Häntä pidetään Jodo Shinshuun "perustajana", vaikkei Shinran koskaan ajatellut perustavansa koulukuntaa. Shinranin pääteos Kyougyoushinshou koostuu pitkälti lainauksista eri lähteistä: sutrista ja 7 patriarkan kirjoituksista. Sutrissa puhutaan Amitabhasta hajanaisesti siellä täällä. Shinran on koonnut nämä palaset yhteen ja osoittaa kuinka johdonmukaisen opetuksen ne muodostavat.

Mainittakoon, että tänä päivänä Jodo Shinshu on Japanin suurin uskontokunta reilusti yli kymmenellä miljoonalla jäsenellään. On mielenkiintoista, että lännessä japanilaisesta buddhalaisuudesta tunnetaan lähinnä Zen, joka puolestaan on Japanissa varsin marginaalinen ryhmä. Jodo Shinshu sen sijaan on lännessä lähes tuntematon. Ei ihme, sillä Jodo Shinshu ei ole sitä, mitä länsimaalaiset yleensä buddhalaisuudelta hakevat.

Törmäsin itse Puhtaan maan opetuksin lähes sattumalta. Eksyin Kiotossa eräänä päivänä Chion-in -nimiseen temppeliin ja menin sinne hetkeksi istumaan. Sattuipa niin, että paikalla oli iso kuoro munkkeja, jotka toistivat Amitabhan mantraa tuntitolkulla. Se ääni lumosi minut täysin ja jymähdin kuuntelemaan sitä pitkäksi aikaa. Olin siihen aikaan menettämässä uskoani Zen-harjoitukseen, joten se kokemus sattui juuri oikeaan aikaan!

Raitanatto

  • Vieras
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #10 : Kesäkuu 05, 2012, 05:41:46 ip »
Kiitos vastauksestasi. Olisi joskus mahtavaa saada Shin-buddhalainen mestari Suomeen, kyllä?

Pema Namgyal

  • Viestejä: 314
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #11 : Kesäkuu 05, 2012, 09:39:24 ip »
Eipä tosiaan ole paljoa suomalaisia Shin-buddhalaisia tullut vastaan. Itseasiassa gyougan on ensimmäinen suomalainen Shin-buddhalainen jonka olen kohdannut. Joitain vuosia sitten kiinnostuin paljon puhtaan maan opetuksesta, mutta tiibetinbuddhalaisuuden ulkopuolelta olen lähinnä lueskellut jonkin verran kiinalaisista lähteistä puhtaan maan dharmaa. Nykyisin kuitenkin olen voimakkaasti sisällyttänyt pyrkimyksen jälleensyntyä Sukhavatissa omaan harjoitukseeni ja sen takia olenkin joskus sanonut olevani tiibetinbuddhalainen puhtaan maan harjoittaja. Muistan kun ensimmäistä kertaa tein Chenrezig-harjoitusta jotain 7 vuotta sitten, niin tässä sadhana-harjoituksessa on sellainen rukous, jonka nimi on "Lyhyt Onnen Puhtaan Maan rukous". Koin erinomaisen positiivia kokemuksia tehdessäni tätä rukousta ja tätä sadhanaa, mutta en vielä silloin kunnolla ymmärtänyt mitä puhdas maa tarkoittaa jne. Myöhemmin tämä asia sitten rupesi kunnolla kypsymään mielessäni ja todellinen pyrkimys tälle päämäärälle sitten syntyi.

Toivon että Shin-buddhalaisuus rupeasi jossain vaiheessa ottamaan jalansijaa täällä suomessa ja että tulisi enemmän harjoittajia. Jos joskus joku Shin-buddhalainen mestari tulee suomeen opettamaan puhtaan maan oppia, niin jos vain suinkin mahdollista tulen paikalle.

gyougan

  • Vieras
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #12 : Kesäkuu 06, 2012, 09:02:55 ap »
Pema Namgyal, ilahduttavaa kuulla, että täällä on muitakin jotka ovat kiinnostuneita Sukhavatista ja että Amitabha (tai Chenrezig) on läheinen!

Kovasti toivon, että tämäkin koulukunta saisi sen verran jalansijaa Suomeen, että edes jonkinlaiseen opintopiiriin olisi mahdollisuus. Kaikkein hienointa olisi tietysti saada Suomeen vakituinen Shin-buddhalainen pappi ja temppeli, mutta se ei tietenkään ole realistista ennen kuin harjoittajia on jo varsin runsaasti.

Suomenkieliselle Shin-buddhalaisuuden perusteokselle olisi tietysti tarvetta. Seppo Hirashima on hiljattain Ryukokun yliopistossa tehnyt käännöksen Shinranin Tannishosta suomeksi. Kirjaset on jo painettu ja yritämme saada sen postimyyntiin tämän vuoden aikana. Hidasteena on tosin valtava japanilainen byrokratiamuuri.

EDIT: typot korjattu
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 06, 2012, 08:27:19 ip kirjoittanut gyougan »

Raitanatto

  • Vieras
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #13 : Kesäkuu 06, 2012, 06:38:45 ip »
Gyougaun,

jos tarvitset joskus apua näiden asioiden järjestämisessä (esim. opetustilaisuus), tai jossain, niin pyrin tulemaan avuksi sen hetkisen tilanteen suoman kykyjeni mukaisesti. Älä pelkää pyytää apua, itse autan mielelläni.

gyougan

  • Vieras
Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
« Vastaus #14 : Kesäkuu 06, 2012, 08:26:47 ip »
Kiitokset avuliaisuudesta Raitanatto, pidetään mielessä!