Kirjoittaja Aihe: jälleensyntymä ja ekosysteemin romahdusvaara  (Luettu 10494 kertaa)

Jogiini

  • Valvoja
  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 211
Vs: jälleensyntymä ja ekosysteemin romahdusvaara
« Vastaus #15 : Huhtikuu 06, 2013, 07:53:30 ip »
   Hei,

  -------
   Buddhalaisuudessa valaistunut ihminen on mielen kehityksen huippu ja päätepiste. Mielen kehityksen yksi hyvin alhainen kohta taas on olla hyönteinen, mato, tms. Tässä välissä on mahdollisesti, en ole varma, esimerkiksi antilooppi ja leijona yms., mutta ainakin varmasti ihminen, joka ei ole vielä valaistunut. On myöskin muunlaisia olentoja kuin maanpäällisiä olentoja, joiksi voi syntyä uudelleen. Se miten ihminen käyttäytyy (kenties ajattelee yms.), vaikuttaa siihen minkälaiseen muotoon hän seuraavassa elämäss syntyy.

   Mutta mitä jos kaikki mielet ovat sillä tavalla ja siihen suuntaan kehittyneitä, että ne syntyvat uudelleen sellaiseksi olennoksi, että maailmassa ei ole enää yhtään hyönteisiä, matoja eikä muita öttiäisiä? Kaikki syntyvät uudelleen joksikin muuksi, kuin hyönteiseksi, madoksi tai muuksi öttiäiseksi. Kuinka käy ekosysteemin silloin? Se tietenkin romahtaa.
-----

   Tämä vaara on siis teoriassa ja käytännössä todellinen yllä kuvaamassani buddhalaisessa uudelleensyntymiskäsityksessä. Mieleni tekee kysyä, sisältyykö tämän tyyliseen buddhalaiseen uskoon jokin keino, millä ekokatastrofi ja siis lukemattomien ihmisten ja muiden elävien olentojen kärsimys ja kuolema voitaisiin välttää. ------Onko olemassa jokin mekanismi tai muuta sellaista, joka takaa että näin ei pääse käymään? Miten tätä aihetta on käsitelty buddhalaisessa perinteessä ja ajattelussa. Täytyykö vain toivoa, että noin ei käy, vai voiko asialle jotain tehdä ja onko asialle jotain tehty?

   ---

 
Mielenkiintoisia kysymyksiä. Joitakin lisävastauksia ja kysymyksiä buddhalaisesta näkövinkkelistä:
-Pitäisikö kysymystä tarkastella pikemminkin tietoisuuden, kuin mielen näkökulmasta. Koska jos puhumme mielestä yleisellä tasolla voi sanoa että kaikessa orgaanisessa ja elävässä on mieli, ja mieli on ns. buddhaluonnon ilmentymä. Mutta mikä on mielen luonto, mielen ydinluonto? Onko se elämä itse, sen syntymätön potentiaali, sen kasvupyrkimys?
-Miksi munkinvaloihin kuuluu että ei edes ruohonkortta saa katkaista? Eikö ole niin, että ruohokin on elävää, puhumattakaan ötököistä jotka elävät ruohon tai ruohonjuuritasolla.  -Eikö buddhalaisuuden paras estomekanismi olisi tietoisuus siitä miten riistämme luontoa ja elämää, ja myötätunto & kunnioitus kaikkea elävää kohtaan? Valitettavasti tämä ei tapahdu itsestään vaan sitä pitää harjoitella ja opetella.
-Buddhalaisuudessa ei käsittääkseni ajatella että olennolla olisi yksi kuolematon sieluntapainen henkinen olemus, joita olisi yhtä monta kuin tuntevia olentoja. Olennoista ja yksilöiden elämistä puhutaan aina siten että niitä on loputon ja lukematon määrä ja että samsara on niiden kiertokulku. Buddha neuvoi oppilaitaan keskittymään tuosta kierrosta vapautumiseen.
 -Jälleensyntymä ei buddhalaisessa systeemissä ole mikään automaattinen edistysaskel, silloinhan voisi elää kuin porsas ja silti kehittyä. Buddha opetti että jälleensyntymä paranee vain jos tsemppaa ja ylevöittää itseään, eli ansioituu henkisesti samalla kun voi kenties heikentää vanhaa huonoa karmaa.
-Yleensä kun puhutaan jälleensyntymästä tarkoitetaan tietoisuuden syntymistä uuteen muotokehoon. Vain ihminen pystyy Buddhan mukaan hieman vaikuttamaan tähän asiaan. Mutta silti vain aniharvat erittäin kehittyneet tietoisuudet pysyvät niin kirkkaina että muistavat jotakin edellisistä syntymistään. Useimmat meistä syntyvät täysin  tietämättämöminä karmasta, menneistä ja tulevista.
-Karmasta ei voi puhua yksinään, karman kavereita ovat aina olosuhteet, eli mittamaton ja arvaamaton joskus käynnistettyjen energioiden ja tapahtumien verkko. Karmasta ei voi sanoa oikeudenmukainen tai reilu, se vain toteutuu, aivan niinkuin puu kasvaa sen mukaan kuin se saa ravintoa, valoa ja vettä.
-Buddha opetti myös maailmanlopusta, ajasta jolloin seitsemän aurinkoa polttaa maailman, vedenpaisumuksista ja tuulista eli suurista elementeistä jotka tulevaisuudessa tuhoavat kaiken elämän ja että syntyy välitilaa jossa tietoisuus ei voi syntyä pitkään aikaan, kunnes...taas jokin muuttuu ja tietoisuus viriää uudelleen. -Mikä viittaisi siihen että tietoisuus voi upota perusmieleen, eli potentiaaliin, ja olla siellä hiljaa kunnes jotkut olosuhteet muuttuvat.
-Buddhalaisuudessa on tärkeintä vapautua karmasta eli kiertämisestä.  Ekologiset kysymykset taitavat kuulua karmallisiin ongelmiin. Siksi Buddha opetti myös viisaudesta ja tyhjyydestä, joka antaa syvälliset vastaukset ja lopulliset ratkaisut, jotka ovat minulle liian vaikeita.
Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

Pema Namgyal

  • Viestejä: 314
Vs: jälleensyntymä ja ekosysteemin romahdusvaara
« Vastaus #16 : Huhtikuu 06, 2013, 11:28:49 ip »
-Buddhalaisuudessa ei käsittääkseni ajatella että olennolla olisi yksi kuolematon sieluntapainen henkinen olemus, joita olisi yhtä monta kuin tuntevia olentoja. Olennoista ja yksilöiden elämistä puhutaan aina siten että niitä on loputon ja lukematon määrä ja että samsara on niiden kiertokulku. Buddha neuvoi oppilaitaan keskittymään tuosta kierrosta vapautumiseen.
 -Jälleensyntymä ei buddhalaisessa systeemissä ole mikään automaattinen edistysaskel, silloinhan voisi elää kuin porsas ja silti kehittyä. Buddha opetti että jälleensyntymä paranee vain jos tsemppaa ja ylevöittää itseään, eli ansioituu henkisesti samalla kun voi kenties heikentää vanhaa huonoa karmaa.
-Yleensä kun puhutaan jälleensyntymästä tarkoitetaan tietoisuuden syntymistä uuteen muotokehoon. Vain ihminen pystyy Buddhan mukaan hieman vaikuttamaan tähän asiaan. Mutta silti vain aniharvat erittäin kehittyneet tietoisuudet pysyvät niin kirkkaina että muistavat jotakin edellisistä syntymistään. Useimmat meistä syntyvät täysin  tietämättämöminä karmasta, menneistä ja tulevista.

Nämä ovat tärkeitä huomioita silloin kun ajatellaan buddhalaisuuden opetuksia olentojen jälleensyntymisestä ja samsaran kiertokulusta. Buddha opetti hyvin laajasti näistä asioista. Mutta ehkä länsimaiselle mielelle voi olla aika vaikeaa sisäistää monia niitä hienovaraisia näkökantoja joita tähän asiaan liittyy. Johtuu varmaankin siitä, että meidän kulttuurissamme ei oikein ole esillä mitään vastaavia opetuksia kuin buddhalaisuudessa. Eli joutuu purkamaan aika paljon siitä mahdollisesta omasta länsimaalaisesta materialistisesta ennakkoletuksien viitekehyksestä ennen kuin näiden opetuksien merkitys rupeaa avautumaan syvemmällä tasolla. Ja ylipäätänsä esim. se, että miten jälleensyntymä, karma, itsettömyys/sieluttomuus, tyhjyys, buddhaluonto ja valaistuminen nivoutuvat yhteen saumattomaksi kokonaisuudeksi buddhalaisissa opetuksissa.

Eli oikeastaan jos lähdemme syvemmin keskustelemaan jälleensyntymän ja ekosysteemien suhteesta toisiinsa, niin silloin täytyisi jo aika tarkasti pystyä ymmärtämään se mitä jälleensyntymä ja olentojen kiertokulku samsarassa on Buddhan opetuksien mukaan. Ja miten olennot eri maailmojen välillä syntyvät karmallisista syistä. Esim. ihminen voi syntyä alempiin tai ylempiin maailmoihin seuraavassa elämässä. Ja jos olentoja on loputtomasti samsarassa, niin ekosysteemeihin ei sinänsä voi tulla ikinä puutetta olennoista koska niitä on loputtomasti. Jos jollakin planeetalla iso osa hyönteisistä jostakin kumman syystä päätyisi syntymään korkeampaan tilaan, niin loputon määrä olentoja jostain muusta maailmasta tai planeetasta olisi jo valmiina paikkaamaan syntynyttä vajetta. Ja tälläiset muutokset planeetan ekosysteemissä kestävät tavanomaisesti varmasti aivan valtavan pitkiä aikoja. Semmoiset nopeat muutokset sitten tulevat todennäköisesti jostain katastrofista, kuten meteoriitista tai jostakin muusta isosta tapahtumasta. Ja nämä ovat hyvin negatiivisia tapahtumia ja aiheuttavat isoja häiriöitä ekosysteemissä.

Mieleeni tulee ainoastaan yksi asia mikä ehkä voisi johtaa nopeasti hyönteisten ja eläinten syntymiseen korkeampiin maailmoihin, kuten ihmiseksi. Se on se, että täysin valaistunut Buddha tai korkeiden bhumien Bodhisattva ilmentyy tässä maailmassa ja siunaisi nämä olennot niin voimallisesti. Ehkä Buddha Shakyamunin aikana jo pelkästään hänen läsnäolonsa vaikka jossain metsässä sai siellä asuvia hyönteisiä ja eläimiä syntymään korkeampiin maailmoihin seuraavissa elämissään. Ehkä historian aikana tai jopa nykyaikana tälläistä on tapahtunut monestikin, ainakin jossain mittakaavassa. Emme vain tiedä siitä mitään. Ainakin olen saanut joistain opetuksista sellaisen käsityksen, että jotain tämänkaltaista voisi tapahtua. Tyyliin lentelet perhosena jossain metsässä ja sitten kohtaat siellä Buddhan ja seuraavassa elämässä synnytkin sitten ihmisenä tai jonain muuna eläimenä, kuten vaikkapa valaistuneen mestarin lemmikkilintuna.

Semmoisen mielenkiintoisen asian voisin myös kertoa, liittyen siihen, että kuinka harvinaista buddhatilan saavuttaminen ylipäätänsä on. Jos ajatellaan meidän planeettaamme, niin täällähän buddhatilan saavuttaminen on äärimmäisen harvinainen tapahtuma suhteessa olentojen paljouteen. Kuitenkin, kerran eräs Rinpoche sanoi opetuksissaan, että koska olentoja on loputon määrä, niin myös koko ajan loputon määrä olentoja saavuttaa buddhatilan. Näin siis koko loputtoman universumin kannalta ajateltuna buddhatilan saavuttaminen ei ole mitenkään harvinaista, vaan sitä tapahtuu koko ajan lukemattomille olennoille. Samalla tavalla lukemattomat ja loputtomat määrät olentoja ovat koko ajan vaipuneita samsaran kiertokulun unenomaiseen jatkumoon. Meilläkin on mahdollisuus herätä tästä samsaran unenomaisesta jatkumosta seuraamalla ja harjoittamalla Buddhan viitoittamaa tietä.

Antti Laukkanen

  • Viestejä: 10
Vs: jälleensyntymä ja ekosysteemin romahdusvaara
« Vastaus #17 : Huhtikuu 07, 2013, 09:34:36 ap »
   Jos olentoja on loputon määrä ja universumi ja aika on loputon ja kaikki muuttuu koko ajan, voi ajatella, että kaikki asiat, mitkä ikinä ovat periaatteessa mahdollisia tapahtua, vaikka siihen olisi kuinka pieni todennäköisyys, toteutuisivat jossain vaiheessa. Tosin elämän maapallolla ajanhan on sanottu olevan rajallinen (auringon suureneminen jne.), että juuri tältä kannalta ei kaikki mahdollinen ehtisi tapahtua juuri täällä kuitenkaan.   

   Toisaalta ekosysteemin kannalta sen tuhoutuminen ei olisi sitten mahdollista periaatteessakaan tämän keskustelun aiheen mukaisella tavalla täällä tai missään, vaikka aikaa olisi rajattomasti, jos ajattelee tuolta kannalta, mitä Pema Namgyal kirjoitti. "Ja jos olentoja on loputtomasti samsarassa, niin ekosysteemeihin ei sinänsä voi tulla ikinä puutetta olennoista koska niitä on loputtomasti. Jos jollakin planeetalla iso osa hyönteisistä jostakin kumman syystä päätyisi syntymään korkeampaan tilaan, niin loputon määrä olentoja jostain muusta maailmasta tai planeetasta olisi jo valmiina paikkaamaan syntynyttä vajetta". Eli tämä on sellainen seikka, mikä varmasti estäisi ainakin tämän keskustelun aiheen mukaisesti tapahtuvan ekokatastrofin kaikkialla.

   Ellen väärin ymmärtänyt, muutkin asiat vaikuttavat elämän tapahtumiin kuin karma, eli ekokatastrofi voi tapahtua monista muistakin syistä. Mutta ymmrätääkseni se, karman lain mukaan tapahtuu jälleensyntyminen ja siihen ei vaikuta mikään muu? Tietysti elämän varrella muistakin kuin karmasyistä tapahtuneet asiat saattavat vaikuttaa siihen, miten ihminen elää ja ajattelee ja sitä kautta vaikuttaa tulevaan syntymään, mutta tältä pohjalta sitten synnytään karman lain mukaan uudelleen, noin teknisesti? Eli jos nuo tiedot meni oikein, niin jos tätä pääkysymystä ajattelee niin muu kuin karma ja uudelleensyntyminen ei ole olennaista, vaikkakin muitakin asioita asiaan vaikuttaa.

   Kovin yksityskohtiin ei varmasti tässä keskustelussa voida mennä, koska silloin tulisi tuntea yksityiskohtaisesti, miten ja millä perustein kukakin aina mihinkin muotoon syntyy uudelleen. Tämä lienee vaatii jo buddhan tiedot ja ymmärryksen. Mutta yleisiä periaatteita, mitkä puhuisivat mahdollisuuden puolesta tai vastaan voi käydä läpi ja niitä tässä on tullutkin esiin.

Pema Namgyal

  • Viestejä: 314
Vs: jälleensyntymä ja ekosysteemin romahdusvaara
« Vastaus #18 : Huhtikuu 07, 2013, 08:56:30 ip »
Ellen väärin ymmärtänyt, muutkin asiat vaikuttavat elämän tapahtumiin kuin karma, eli ekokatastrofi voi tapahtua monista muistakin syistä.

Tässä on Khenpo Karthar Rinpochen hyvin selventäviä vastauksia kysymyksiin karmasta:

18. Kysymys: Ovatko teot erillisiä toisistaan, niin että jokaisesta teosta seuraa erillinen tulos?
 
Vastaus: Jokainen teko tuottaa erillisen tuloksen. Esimerkiksi ihmiseksi syntymiseen tarvitaan tietynlaisten tekojen joukko, mutta onnelliset ja kärsimystä sisältävät olosuhteet eivät synny sattumalta, vaan erillisten tekojen tuloksena.
 
19. Kysymys: Mitä ryhmäkarma tarkoittaa?
 
Vastaus: Se syntyy erillisen ryhmän tai yhteisön tekojen seurauksena. Maailmamme on ryhmäkarman tulosta, mutta kukin yksilö kokee elämänsä täällä yksilöllisesti. Tee maistuu teelle kaikkien mielestä, mutta jokaisen makukokemus on yksilöllinen.
 
20. Kysymys: Opetuksissa puhutaan ympäristökarmasta. Ovatko luonnonmullistukset sitä?
 
Vastaus: On vaikea sanoa johtuuko jokin luonnonmullistus ryhmäkarmasta vai ajallisista ohimenevistä olosuhteista. Mutta on muistettava, että ympäristömme on ryhmäkarman tulosta. Maailmat syntyvät, ovat olemassa ja tuhoutuvat sen karman mukaan, jota kussakin maailmassa elävillä olennoilla on. Kaikissa erilaisissa ympäristöissä on olentoja, jotka syntyvät, elävät ja kuolevat eri aikoina. Muutokset johtuvat kunkin olennon omasta karmasta ja ympäristö reagoi siihen.
 
21. Kysymys: Missä karma kypsyy, mielessäkö?
 
Vastaus: Se kypsyy tai ottaa muodon mielen virrassa. Mielemme on jatkuva virta, jossa karmiset jäljet säilyvät kaikesta, mitä olemme tehneet menneissä elämissä. Mieli kokee tulokset tässä ja seuraavissa elämissä. Olipa teko hyvä tai huono, mieli kokee sen seuraukset tulevissa elämissä. Mieli tekee valinnat ja se vie meidät hyvään tai huonoon suuntaan sen mukaan, miten se on motivoitunut ja mihin se keskittyy.

http://www.nic.fi/~laan/karma.htm

Tomi

  • Viestejä: 405
Vs: jälleensyntymä ja ekosysteemin romahdusvaara
« Vastaus #19 : Huhtikuu 08, 2013, 07:43:22 ap »
Nyt täytyy siis kysyä tietoa. Eli onko väistämätöntä, että ötökät kehittyessään syntyvät uudelleen ainoastaan korkeampaan muotoon muotoon ja maapallolle? Entä mitä tapahtuu silloin, jos karman lain mukaan ötökän tulisi syntyä johonkin korkeampaan muotoon, mutta ei ole tarjolla tarpeeksi kehittyneitä alkioita? Säilyykö hän silloin ötökkänä vastoin karmaansa, vai siirtyykö esimerkiksi materiaalittomalle tasolle odottamaan vapautuvaa fyysistä muotoa?

Itse ajattelisin että tämä yksilöiden jatkuvasta edistyksestä ja (yli)elinikäisestä oppimisesta perustuu enemmänkin läntisiin käsityksiin kuin Buddhan opetuksiin. Platonismissa tai gnostilaisuudessa  (en muista kummassa vai molemmissa) on tuo ajatus "kehityksessä" partikulaaristen sielujen kohdalla ja sittemmin se jossain vaiheessa opeteltu ajattelemaan että sama kehitys koskee koko ihmiskuntaa (edistys, valistus).

Idässä kyse on samsaroinnista (päättömästä halun ohjaamasta sekoilusta ja kiertelystä), jossa ei ole mitään yhtä suuntaa vaan olennot menevät ylös alas koko ajan tekojensa pohjalta. Tämä touhu on mieletöntä eikä johdat yhtään mihinkään eikä sillä ole mitään tarkoitusta. Kun tämä läntinen progressiivinen ajattelu ja sitten buddhalaisuus ovat kohdanneet niin tuo kehitysajattelu on luettu myös itään minne se ei ainakaan minusta kuulu. Lännessä on siis oma käsitys jälleensyntymästä joka on aika erilainen suhteessa itäisiin. Lännessä se nykyisin esiintyy kehitysneuvotteljen lisäksi esimerkiksi teosofiassa ja new agessa ja joissakin läntisen buddhalaisuuden tulkinnoissa kuten Sangharakshita kirjoituksissa. Läntiselle ajatukselle on tyypillitä "olemme täällä oppimassa" eli jonkinlainen itsensä kehittämisen ajatus. Joissakin tulkinnoissa sitten ajatellaan jopa että ihminen itse valitsee kehityshaasteensa ja kaikki paska jota osalle sattuu on jotenkin itse aiheutettua eli tilattua.

Buddhalaisittain emme ole täällä oppimassa vaan haluamassa jotain mitä emme kuitenkaan koskaan saavuta.

Sori vähän sekava jäsennys.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2013, 07:52:19 ap kirjoittanut Tomi »

Antti Laukkanen

  • Viestejä: 10
Vs: jälleensyntymä ja ekosysteemin romahdusvaara
« Vastaus #20 : Huhtikuu 08, 2013, 08:39:49 ap »
Kiitos informaatiosta.

Jogiini

  • Valvoja
  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 211
Vs: jälleensyntymä ja ekosysteemin romahdusvaara
« Vastaus #21 : Huhtikuu 08, 2013, 11:04:23 ap »


Buddhalaisittain emme ole täällä oppimassa vaan haluamassa jotain mitä emme kuitenkaan koskaan saavuta.


Kiitos Tomi hyvästä selvennyksestä. Avaisitko vähän tuota viimeistä ajatustasi?
Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

Saltzmann

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 347
  • bottiovimikko
Vs: jälleensyntymä ja ekosysteemin romahdusvaara
« Vastaus #22 : Huhtikuu 08, 2013, 02:15:37 ip »


Buddhalaisittain emme ole täällä oppimassa vaan haluamassa jotain mitä emme kuitenkaan koskaan saavuta.


Kiitos Tomi hyvästä selvennyksestä. Avaisitko vähän tuota viimeistä ajatustasi?

En ole Tomin viimisimmistä jutuista historian filosofisesti samaa mieltä. Tosin koulukuntakohtaisia eroja voi olla. Tästä pitäisi vastata pidemmästi, mutta ehkä joskus.

Toisaaltaan se, että sanon eri mieltä ei tarkoita välttämättä, että olisimme jotenkin aivan eri raiteilla. Kuitenkin harjoituksen motivaatio on se, että kaikki elävät olennot valaistuvat. Kieltämättä se on aika överi päämäärä, jota ei oman elämän aikana melko varmaan näe, mutta onko pointtia harjoittaa, jos ei koe, että siitä ei ole mitään hyötyä edes tässä elämässä ei itselle eikä kenellekään?

Tomi: "... olemme buddhalaisittain haluamassa..."? Haluaako buddhalainen jotain? Vai pyrkiikö? Vai niuhotanko sanoilla?

En voisi sanoa, ettei harjoittamisesta olisi mitään hyötyä, ainakaan jos sen tekee tarpeeksi oikein.

Jogiini, joidenkin tiibettiläisten opettajien mukaan kasvit eivät ole eläviä olentoja. Oma jatkohuomio: Toki se ei tarkoita, että niitä pitäsi kohdella silti miten sattuu; ovathan ne osa keskinäisriippuvaista kokonaista, johon kaikki kuuluu, olivatpa sitten tuntevia tai ei.

Toisaaltaan Dalailamailaisittain filosofia/uskonto voi myös hyväksyä tieteen tuloksia jotenkin huomioon eikä ihan vasten sen hetkistä parhainta tietoa uskoa. Onhan esim. tehty niitä valokuvia, joissa on todettu, että kasvit reagoivat erilaisiin ärsykkeisiin, väistyen kaltoinkohtelevia ihmisiä jne. En nyt muista kuinka tieteellinen tutkimus se oli.
All deities reside in the human breast.  William Blake

Tomi

  • Viestejä: 405
Vs: jälleensyntymä ja ekosysteemin romahdusvaara
« Vastaus #23 : Huhtikuu 08, 2013, 02:50:37 ip »


Buddhalaisittain emme ole täällä oppimassa vaan haluamassa jotain mitä emme kuitenkaan koskaan saavuta.


Kiitos Tomi hyvästä selvennyksestä. Avaisitko vähän tuota viimeistä ajatustasi?

Alkuperäinen muotoilu oli vähän hankala.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ta%E1%B9%87h%C4%81

Takerrumme asioihin, koska ajattelemme että saavuttaisimme onnen sitä kautta vaikka ne eivät kykene sitä tarjoamaan ja tämä halu muodostaa kehon kuoleman jälkeen. Tämä menetelmä ei toimi eli se ei tarjoa sitä mitä siltä haluaisimme. Buddha kehoittaa vaihtamaan haluamisen taitaviin asioihin ja sitten luopumaan niistäkin, jolloin koko järjestelmä romahtaa.

Mahayanassa ajatellaan että halua auttaa toisia olentoja on jotain mistä ei kannata tai ole hyveellistä luopua ja siksi boddhitsattva jää sen vuoksi samsaroimaan.




« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2013, 02:55:12 ip kirjoittanut Tomi »

Pema Namgyal

  • Viestejä: 314
Vs: jälleensyntymä ja ekosysteemin romahdusvaara
« Vastaus #24 : Huhtikuu 08, 2013, 10:34:43 ip »
Kasvejahan ei pidetä aistivina olentoina buddhalaisuudessa. Vai oletteko joskus kuulleet sellaista opetusta, jossa sanotaan että voisi syntyä seuraavassa elämässä kasviksi? Jotkut henget kylläkin voivat asua kasveissa. Kasvit ovat eläviä ja ne reagoivat lämpöön ja valoon. Mutta ne eivät ole aistivia olentoja. Aistivat olennot lajitellaan buddhalaisuudessa kuuten eri olentokuntaan, jotka ovat helvetti olennot, nälkäiset henget, eläimet, ihmiset, puolijumalat ja jumalat.

Pema Namgyal

  • Viestejä: 314
Vs: jälleensyntymä ja ekosysteemin romahdusvaara
« Vastaus #25 : Huhtikuu 08, 2013, 10:43:14 ip »
Nyt täytyy siis kysyä tietoa. Eli onko väistämätöntä, että ötökät kehittyessään syntyvät uudelleen ainoastaan korkeampaan muotoon muotoon ja maapallolle? Entä mitä tapahtuu silloin, jos karman lain mukaan ötökän tulisi syntyä johonkin korkeampaan muotoon, mutta ei ole tarjolla tarpeeksi kehittyneitä alkioita? Säilyykö hän silloin ötökkänä vastoin karmaansa, vai siirtyykö esimerkiksi materiaalittomalle tasolle odottamaan vapautuvaa fyysistä muotoa?

Itse ajattelisin että tämä yksilöiden jatkuvasta edistyksestä ja (yli)elinikäisestä oppimisesta perustuu enemmänkin läntisiin käsityksiin kuin Buddhan opetuksiin. Platonismissa tai gnostilaisuudessa  (en muista kummassa vai molemmissa) on tuo ajatus "kehityksessä" partikulaaristen sielujen kohdalla ja sittemmin se jossain vaiheessa opeteltu ajattelemaan että sama kehitys koskee koko ihmiskuntaa (edistys, valistus).

Idässä kyse on samsaroinnista (päättömästä halun ohjaamasta sekoilusta ja kiertelystä), jossa ei ole mitään yhtä suuntaa vaan olennot menevät ylös alas koko ajan tekojensa pohjalta. Tämä touhu on mieletöntä eikä johdat yhtään mihinkään eikä sillä ole mitään tarkoitusta. Kun tämä läntinen progressiivinen ajattelu ja sitten buddhalaisuus ovat kohdanneet niin tuo kehitysajattelu on luettu myös itään minne se ei ainakaan minusta kuulu. Lännessä on siis oma käsitys jälleensyntymästä joka on aika erilainen suhteessa itäisiin. Lännessä se nykyisin esiintyy kehitysneuvotteljen lisäksi esimerkiksi teosofiassa ja new agessa ja joissakin läntisen buddhalaisuuden tulkinnoissa kuten Sangharakshita kirjoituksissa. Läntiselle ajatukselle on tyypillitä "olemme täällä oppimassa" eli jonkinlainen itsensä kehittämisen ajatus. Joissakin tulkinnoissa sitten ajatellaan jopa että ihminen itse valitsee kehityshaasteensa ja kaikki paska jota osalle sattuu on jotenkin itse aiheutettua eli tilattua.

Buddhalaisittain emme ole täällä oppimassa vaan haluamassa jotain mitä emme kuitenkaan koskaan saavuta.

Sori vähän sekava jäsennys.

Olen aika pitkälti päätynyt samanlaisiin havaintoihin. Tämä oli ehkä yksi sellainen asia jota jouduin alussa jonkin aikaa, vuoden kaksi, jäsentelemään ja käsittelemään buddhalaisuuden opetuksissa, koska tulin buddhalaisuuteen aluksi erään tälläisen länsimaalaisen filosofian kautta ja siinä nähtiin jälleensyntymä tälläisenä kehityksen portaikkona. Ja taisi siinä anatman opissakin olla pureskeltavaa, koska tässä toisessa filosofiassa atman oli aika merkittävä tekijä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2013, 11:55:26 ip kirjoittanut Pema Namgyal »

Pema Namgyal

  • Viestejä: 314
Vs: jälleensyntymä ja ekosysteemin romahdusvaara
« Vastaus #26 : Huhtikuu 09, 2013, 08:33:35 ip »
Mahayanassa ajatellaan että halua auttaa toisia olentoja on jotain mistä ei kannata tai ole hyveellistä luopua ja siksi boddhitsattva jää sen vuoksi samsaroimaan.

Tähän esittäisin sellaisen huomautuksen, että vaikka bodhisattvat jäävätkin elämään samsaraan ja kehittävät rajatonta rakkautta ja myötätuntoa kaikkia olentoja kohtaan, niin he eivät ole silti takertuneita samsaraan eivätkä harhaudu sen ilmiöistä, koska he ovat oivaltaneet kaikkien samsaristen ilmiöiden tyhjyysluonnon. Oivaltaessaan samsaristen ilmiöiden tyhjyysluonnon bodhisattvat eivät enään lankea uudelleen hallitsemattomaan jälleesyntymisen kierteeseen vaikka syntyisivätkin samsaran maailmoihin.

Jogiini

  • Valvoja
  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 211
Vs: jälleensyntymä ja ekosysteemin romahdusvaara
« Vastaus #27 : Huhtikuu 14, 2013, 01:14:56 ip »


Jogiini, joidenkin tiibettiläisten opettajien mukaan kasvit eivät ole eläviä olentoja. Oma jatkohuomio: Toki se ei tarkoita, että niitä pitäsi kohdella silti miten sattuu; ovathan ne osa keskinäisriippuvaista kokonaista, johon kaikki kuuluu, olivatpa sitten tuntevia tai ei.

Toisaaltaan Dalailamailaisittain filosofia/uskonto voi myös hyväksyä tieteen tuloksia jotenkin huomioon eikä ihan vasten sen hetkistä parhainta tietoa uskoa. Onhan esim. tehty niitä valokuvia, joissa on todettu, että kasvit reagoivat erilaisiin ärsykkeisiin, väistyen kaltoinkohtelevia ihmisiä jne. En nyt muista kuinka tieteellinen tutkimus se oli.

Perustin tuo ruohojutun ihan omaan kokemukseen. Olimme Tiibetissä ja ryhmä halusi vähän leikata polvenkorkuista ruohoa ruokateltan alta, koska teltassa ei ollut lattiaa ja ruoho oli lähes aina tosi märkää, joten päivä piti aina aloittaa märin jaloin. Täydet valat ottanut Khenpo ei kuitenkaan antanut meidän leikata ruohoa ettei olisi rikkonut valaansa elämän vaalimisesta. Minusta se oli kaunista. Ymmärtääkseni kasveista ajatellaan että ne eivät ole tuntevia tai tietoisia olentoja, mutta ovathan ne eläviä organismeja, kuten myös bakteerit ja virukset.  Googletin aihetta nopeasti ja sieltä löytyi mm. tämä tarina jonka mukaan luonnon tuhominen on rikkomus ja tunnustettava teko:

A Buddhist monk is prohibited from cutting down a tree or having a tree cut down not only because it has life but because it could also be the abode of a deity. The Vinaya Pitaka, the Book of the Discipline, which lays down rules for the proper behaviour of monks, states specifically that there is an offence of expiation, pacittiya, for the destruction of vegetable growth, by which is meant five different kinds of propagation: what is propagated from roots, from stems, from joints, from cuttings and from seeds.
Tässä on säännöt:http://www.dhammawiki.com/index.php?title=92_pacittiya_%28rules_entailing_confession%29

Tuo oma tarinani tapahtui Khamissa sijaitsevat Dzogchen luostarin vaikutuspiirissä. Se on tunnettu erityisen tiukasta luostarikurista ja siitä kuinka sen kasvatit yhdistävät täydellisen näkemyksen täydelliseen käytökseen.
Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

Saltzmann

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 347
  • bottiovimikko
Vs: jälleensyntymä ja ekosysteemin romahdusvaara
« Vastaus #28 : Huhtikuu 14, 2013, 02:10:10 ip »
A Buddhist monk is prohibited from cutting down a tree or having a tree cut down not only because it has life but because it could also be the abode of a deity. The Vinaya Pitaka, the Book of the Discipline, which lays down rules for the proper behaviour of monks, states specifically that there is an offence of expiation, pacittiya, for the destruction of vegetable growth, by which is meant five different kinds of propagation: what is propagated from roots, from stems, from joints, from cuttings and from seeds.
Tässä on säännöt:http://www.dhammawiki.com/index.php?title=92_pacittiya_%28rules_entailing_confession%29
Hyvä tietää tämäkin vähän tarkemmin. Kiitos!

EDIT: omaa siteeraussähellyksen editointia.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 15, 2013, 11:41:55 ap kirjoittanut Saltzmann »
All deities reside in the human breast.  William Blake

Saltzmann

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 347
  • bottiovimikko
Vs: jälleensyntymä ja ekosysteemin romahdusvaara
« Vastaus #29 : Huhtikuu 14, 2013, 08:59:20 ip »
http://ktdblog.wordpress.com/2013/03/19/chenrezik-puja-for-all-beings-on-earth-day-april-20th-join-us/
Gyalwang Karmapa viettää 20.04.13 Maapallopäivää ja kutsuu tekemään Chenrezik pujaa ulkona oman harjoitusryhmän kesken kaikille eläville olennoille ja maapallolle.

Noh, ehkei kannata riskeerata terveyttään vielä tuolla lumikasoissa.., mutta jos tämä kutsututtaa, niin ainakin ketjun puitteissa vielä tätä buddhalaista ekologiaa liippaavaa juttua voi miettiä. Maapallon puolesta chanttailua sisällä tai muuten vaan ulkona.
All deities reside in the human breast.  William Blake