Kirjoittaja Aihe: Henkisellä buddhalaisella tiellä  (Luettu 2731 kertaa)

juhakala

  • Viestejä: 94
Henkisellä buddhalaisella tiellä
« : Tammikuu 17, 2013, 07:01:11 ip »
Avaan tämän aiheen omakohtaisten kokemusten vaihtamiseksi. Kyse ei siis ole siitä kuka löytää fiksuimpia lainauksia, heittoja tai lähteitä, vaan omista kokemuksista ja mielipiteistä.

Näen buddhalaisella tiellä seuraavanlaisia lähestymistapoja. Ensimmäinen on Akong Rinpochen tapa (Kuinka tiikeri kesytetään). Olen käynyt 7 vuotta hänen kehittämäänsä Tara Rokpa terapiaa (www.rokpafinlan.org).

Kolme ekaa vuotta käydään läpi erilaisin harjoituksin lapsuutta, sen tarumoja ja huonoja kokemuksia, suhdetta vanhempiin, sisaruksiin jne. Henkinen tien ensimmäinen vaihe, on selvittää omat traumat. Niitä ei yleensä tiedä, eikä löydä ilman aihetta lähelle vieviä harjoituksia. Itselläni oli huono ryhti ja olin sosiaalisesti arka ja miellyttämishaluinen. Kun tajusin tämän johtuneen aivan pienestä lapsuuden kokemuksesta, kaikki muuttui.

Seuraava vaihe on itsensä ja nykyhetken analysointi. Osaako elää tätä hetkeä vai menneisyyttä tai tulevaisuutta. Ohjaako valintoja tunteet ja mielihalut, suhtaudummeko ihmisiin aikaisempien kokemusten pohjalta.

Kun tämäkin on selvitetty ja elämme tietoisina tätä hetkeä alkaa energia kulkea vapaammin ja tarvitaan joogaa avuksi. Tämä oli Tara Rokpa terapia. Jossain vaiheessa alkaa tehdä tuttavutta primaarisen viisauden ja kaiken kattavan energian kanssa.

Buddhalaisuutta voi harrastaa monin tavoin. Dalai Lama korostaa nykyisen itseanalyysiä. Se tarvitsee jonkinlaista teoriataustaa, eli edellyttää buddhalaisuuden perusopetusten tuntemista.

Olen kuitenkin nähnyt ja tällä keskustelualueella todennut, että on henkilöitä jolla om valtavasti nippelitietoa buddhalaisuudesta, joilla briljeeraavat, ja nolaavat toisia. Mutta henkisellä tiellä he ovat aloittelijoita. Avataan keskusteluaiheita asioista, jotka Buddhan opetukset tuntien ovat aivan selviä.

Meditaatio ja mantrat taitavat olla yleisin harjoittamisen muoto. Eri buddhalaisuuden haaroilla on erilaisia rituaaleja ja ”jumalanpalveluksia” kuten resitaatioita ja  pujia joihin voi liittyä monimutkaisia rituaaleja.   

Erilaisten harjoitusten kirjo on buddhalaisuudessa valtava. Minusta voi edetä kahdella tavalla: analysoimalla tai tekemällä harjoituksia, parasta olisi tehdä molempia. Harjoitus tuo ensin kipeät asiat esille käsiteltäväksi. Seuraavassa vaiheessa opetellaan elämään nykyhetkeä. Tietyssä vaiheessa harjoitukset alkavat ohjata mieltä kohti valaistumista.

Opettajan rooli on tärkeä. Itse uskon vahvasti myös henkioppaisiin, olipa heidän nimensä mikä tahansa – deeva tai enkeli. Niin paljon oikeita kirjoja ja opettajia on tullut vastaan oikeaan aikaan. Myös muilla on samoja kokemuksia.

Tärkein juurilamani opetus oli ”usko vaan kaikki menee hyvin”.

Tiibetinbuddhalaisella tiellä näen seuraavat asteet. Turvautuminen, boddhisatva-vala, mielen luonnon näyttäminen, energian lisääntyminen, valaistuminen.

Eiköhän tuo riitä keskustelun avaukseksi. Miten edellä oleva eroaa esim. zeniläisestä tai theravadan lähestymistavasta. Oletteko samaa mieltä jaottelustani? Haluatko kysyä jotain? jne

juhakala

  • Viestejä: 94
Vs: Henkisellä buddhalaisella tiellä
« Vastaus #1 : Tammikuu 18, 2013, 11:23:50 ap »
The teacher, however great, can never give his knowledge to the pupil; the pupil must create his own knowledge.

Opettaja, merkittäväkin, ei koskaan voi antaa tietämystään oppilaalle, oppilaan pitää luoda oma tietämyksensä.