Kirjoittaja Aihe: Meditoinnin vaikutuksista sekä onnellisuudesta..  (Luettu 14394 kertaa)

Aqui

• Vieras
Vs: Meditoinnin vaikutuksista sekä onnellisuudesta..
« Vastaus #30 : Lokakuu 21, 2012, 07:12:11 ip »
Niin no, viisaushan voi aiheuttaa onnellisuutta, jos ajatellaan sen tarkoittavan sitä että ymmärtää maailmaa ja elämää enemmän ja oppii hyväksymään asioita. Minun mielestä onnellisuus on sitä, ettei "taistele" todellisuutta vastaan. Hyväksyy asiat niin kuin ne ovat, eikä yritä jatkuvasti tavoitella jotakin "parempaa". Ja tämähän on kai viisasta... :)

Tuosta 10 000 tunnin meditointirajasta en osaa sanoa mitään, mutta kyllä jo melko lyhytaikainenkin säännöllinen meditointi aiheuttaa muutoksia mieleen.

Jaska

• Vieras
« Vastaus #31 : Lokakuu 21, 2012, 07:40:03 ip »
Meditoinnin vaikutuksista kehomieleen voi googlettaa ja löytää kaikenlaisten terveyslehtien artikkeleita, mutta harvemmin kuulee meditoimattomuuden vaikutuksista kehomieleen ja onnellisuuteen. Nytpä kuulee, olen testannut tätä nyt jo yli kuukauden!

Tuntuu siltä että olen enemmän elämässäni kiinni, kuin meditoidessani. Tuntuu että jotkut tukijalat, ikäänku telakalla olo on vähentynyt merkittävästi. Samoiten kehossa tuntuu perinteisesti sairaalta. Keho itse työstää koettua karmaa ja samsaraa, kehon tila vastaa ympäristöä enemmän ku ennen.

Tuntuu hyvältä kun elämä on enemmän yksi, kun ei ole meditoinnin luomaa toiseutta. Ei ole salaisuuksia, ei ole kehomielentilaa joka olisi erityisesti yli muiden. Tuntuu siltä että olis enemmän kiinni elämässä. Jotain transkendenttiä kuilua on vähemmän. Kalat ja kalastajat ei viihdy liian kirkkaassa vedessä?

Ladros

• kukamitähäh
  • Learning honesty..
« Vastaus #32 : Lokakuu 21, 2012, 07:53:13 ip »
Meditoinnin vaikutuksista kehomieleen voi googlettaa ja löytää kaikenlaisten terveyslehtien artikkeleita, mutta harvemmin kuulee meditoimattomuuden vaikutuksista kehomieleen ja onnellisuuteen. Nytpä kuulee, olen testannut tätä nyt jo yli kuukauden!

Tuntuu siltä että olen enemmän elämässäni kiinni, kuin meditoidessani. Tuntuu että jotkut tukijalat, ikäänku telakalla olo on vähentynyt merkittävästi. Samoiten kehossa tuntuu perinteisesti sairaalta. Keho itse työstää koettua karmaa ja samsaraa, kehon tila vastaa ympäristöä enemmän ku ennen.

Tuntuu hyvältä kun elämä on enemmän yksi, kun ei ole meditoinnin luomaa toiseutta. Ei ole salaisuuksia, ei ole kehomielentilaa joka olisi erityisesti yli muiden. Tuntuu siltä että olis enemmän kiinni elämässä. Jotain transkendenttiä kuilua on vähemmän. Kalat ja kalastajat ei viihdy liian kirkkaassa vedessä?

Vähän tulee mieleen sekin, joka on itselle tuttu ja josta oma opettajanikin on puhunut, että meditaatioharjoitusta tehdessään jonkun aikaa, voi tulla hetkiä jossa hakeutuu harjoituksesta pois erinäisten syiden takia, harjoituksen vaikutukset kyllä säilyvät jonkun aikaa, mutta ennemmin tai myöhemmin, alkaa huomaamaan että fiilari ei olekaan enää sama ja niinpä taas hakeutuu takaisin meditoimaan. Luulisin että tää on ihan sitä että ei kykene tuomaan samaa tilaa kuin meditoidessa, ja niinpä mieli alkaa juoksemaan enemmän asioiden perässä ja tasapaino jonka meditoiminen on tuonu hiljalleen hiipuu..

edit: Mutta siis, tosi hieno juttu että kokemus on positiivinen.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2012, 07:56:13 ip kirjoittanut Ladros »
Basis from today leads for greater tomorrow.

-----------------------

Rest in natural great peace
This exhausted mind
Beaten helpless by karma and neurotic thought,
Like the relentless fury of the pounding waves
In the infinite ocean of samsara.

Rest in natural great peace.

NYOSHUL KHEN RINPOCHE

Jaska

• Vieras
« Vastaus #33 : Lokakuu 21, 2012, 08:01:56 ip »
Kuollut mies kummittelee :)

mut miten noi 'hyvät fiilarit' liittyy tähän? Ja mähän olen nimenomaan helpottunut kun ei ole mitään tilaa mietiskellessä.. Yks tila vaan. Mihin eilen loppu, nyt siitä jatketaan. Tupakkayskä vaivaa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2012, 08:18:08 ip kirjoittanut Jaska »

Mohax

« Vastaus #34 : Marraskuu 15, 2012, 06:37:14 ip »
Itse olen ymmärtänyt että tuo 10 000 tuntia on muista yhteyksistä omaksuttu eikä liity niinkään meditaatioon:

In his book Outliers, Malcolm Gladwell made an interesting observation: that people who rose above the rest and achieved incredible success in their respective endeavors all have one thing in common: they spent at least 10,000 hours learning and internalizing and perfecting their crafts. The 10,000-hour theory was originally formulated by Dr. K. Anders Ericsson, professor of psychology at Florida State University.

http://www.smartplanet.com/blog/business-brains/can-10000-hours-of-practice-make-a-genius/20197

Noissa tutkimuksissa tyypeillä on vielä usein aika monta kertaa tuo 10 000 tuntia.

Tänään huomasin tällaisen uutisen:

Lainaus
10 000 tuntia ei riitä - vasta 25 000 tuntia tekee sinusta mestarin

Malcolm Gladwell olikin väärässä?

Tietokirjailija ja New Yorker -lehden toimittaja Gladwell on popularisoinut jo vuosien ajan ajatusta, että vaatii 10 000 tuntia määrätietoista harjoittelua tulla esimerkiksi todella hyväksi pianistiksi tai kirjoittajaksi.

Tämä ajatus ei kuitenkaan välttämättä ole lainkaan täsmällinen, sanoo BBC:lle psykologi Anders Ericsson, jonka työn varaa Gladwell teoriansa pitkälti pohjaa.

Huippuosaamiseen ei nykyisin enää riitä 10 000 tunnin harjoittelu, Ericsson sanoo, koska esimerkiksi huippumuusikot ovat harjoitelleet lajiaan nykyisin 10 000 tuntia jo täyttäessään 20 vuotta.

Toisin sanoen 10 000 tunnin määrätietoisella harjoittelulla pääsee vasta alkuun. Todellisen huippuosaamisen raja saattaa nykyisin liikkua 25 000 tunnin tasolla, Ericsson sanoo. Tämä tarkoittaa kolmen tunnin harjoittelua joka päivä 20 vuoden ajan.

Toisaalta alueilla, jossa kilpailu on vähäisempää, pienempikin harjoittelu riittää. Esimerkiksi lukusarjojen opettelussa pääsee mestarien joukkoon "vain" 500 tai 1000 tunnin harjoittelulla.

Ajankäyttösuunnitelmat menee nyt uusiksi, muuten mestarimeditoijan titteli karkaa ulottumattomiin, varsinkin jos kilpailu meditoinnissa kovenee buddhalaisuuden yleistymisen ja globalisaation takia.

Jaska

• Vieras
« Vastaus #35 : Marraskuu 18, 2012, 03:53:51 ip »
Kun on ollut kaks kuukautta mietiskelemättä, niin noissa ylläolevissa "10 000h" -jutuissa tuntuu mukamaste olevan joku järki. Oon siis testannut nyt jo kaks kuukautta mietiskelemättömyyttä, ja takana on kuitenki kuus vuotta aktiivista mietiskelyä aamuin ja illoin, välillä paljon intensiivisempiäkin aikakausia jolloin ööh fyysinen (koreografinen) harjoittaminen leimas koko arkea alkaen tavasta nousta sängystä ylös, syömistä jne.

Mut oon huomannut yllättäviä asioita mietiskelemättömyydestä. Tunteet tuntuu erilailla. Joku höpsöttelytaso on kasvanut merkittävästi, ystävä joka on tuntenut mut 0-vuotiaasta asti ja mietiskelee itsekin totes että olisin kärsivällisempi ihmisten seurassa, ja että mun huumori on muuttunut, et olen jotenkin "veikeempi" ku aiemmin. Mä itse koen että olen enemmän omillani mitä aiemmin, ei voi pistää mitään mietiskely-hoidon varaan. Olen myös kipeempi mitä aiemmin, flunssia ei huomaa ajoissa ja ne pääsee eskaloitumaan. Samoin ajattelu eskaloituu herkemmin johonki enemmän "normaaleihin" rajoihin. Samadhia on vähemmän, ja jonkinlaista pikkupelkoa enemmän. Kaiken lävistävyyden sijaan sitä on jotenki pienemmällä areenalla. Ei tee mieli brassailla taiji liikkeillä kuten aiemmin, vaan sitä pitää pienempää meteliä omasta itsestään, koska kehomieli on jotenki metelinen. Sotkunen. Taiji ei ole niiiiiin ihmeellistä just nyt, vaikkakin ihan ok.

Mutta se täytyy sanoa, että äskenki tuossa murehdin esityksen puolesta, et tuleeko siitä valmista vai ei. Pahimmat skenaariot voi käydä toteen, mikä on sielun tuskaa. Suolaista kärsimystä ja unettomia öitä. Sit katsoin tähän tummaan dukkhaan, ja joku ääni vaan totes sisällä, et mikä tässä on niin vakavaa?

En tiedä vieläkään mitä mietiskely tai ei-mietiskely oikeastaan on. Ehkä aloitan mietiskely-joogi elämän puhtaasti hyvinvoinnin kannalta uudestaan, koska ei sillä ole nähdäkseni mitään tekemistä valaistumisen kanssa. Ja ehkä hyväksyn sen oudon tosiasian, että kun mietiskelen niin mä olen intuitiivisuuden kautta älykkäämpi mitä kun en mietiskele. Vähän niinku parempi versio itsestä, viritetty auto tai jotain.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2012, 03:55:54 ip kirjoittanut Jaska »

juhakala

« Vastaus #36 : Tammikuu 11, 2013, 04:59:45 ip »

Mut oon huomannut yllättäviä asioita mietiskelemättömyydestä. Tunteet tuntuu erilailla. Joku höpsöttelytaso on kasvanut merkittävästi, ystävä joka on tuntenut mut 0-vuotiaasta asti ja mietiskelee itsekin totes että olisin kärsivällisempi ihmisten seurassa, ja että mun huumori on muuttunut, et olen jotenkin "veikeempi" ku aiemmin. Mä itse koen että olen enemmän omillani mitä aiemmin, ei voi pistää mitään mietiskely-hoidon varaan.

En tiedä vieläkään mitä mietiskely tai ei-mietiskely oikeastaan on. Ehkä aloitan mietiskely-joogi elämän puhtaasti hyvinvoinnin kannalta uudestaan, koska ei sillä ole nähdäkseni mitään tekemistä valaistumisen kanssa.

Eka kappaleessa luettelet mietiskelyn positiivisia ominaisuuksia. Luettelet myös sairauksia, jotka ilmenivät kun lopetit mietiskelyn ja mielen rauhoittamisen. NIistä varmaan voi tehdä johtopäätöksiä meditaation vaikutuksista?

On yksi buddhalaisuuden perusolettamuksia, että meditaatio johtaa valaistumiseen. Se vain voi viedä monta ihmiselämää. Se lisää aivan varmasti hyvnvointia ja onnellisuutta. Asiasta on paljon kirjallisutta.

Mietiskely on yksinkertaisesti mielen rauhoittamista. Kun mieli on vakaa sitä ei heiluttele tunteet. Kirjojen mukaan esim. luovuus ja viisaus lisääntyy, koska mielen esteet vähenee.

Jaska

• Vieras
« Vastaus #37 : Tammikuu 11, 2013, 06:21:53 ip »
Mutta eihän sekään mikään lupaus ole, että mietiskele 10000 tuntia niin valaistut. Mutta onhan se hyvä harjoitus irroittamaan istujaa itsensä kannattelusta, totuttaa harjoittajaa irtipäästämiseen. Mutta eihän meditoimalla kukaan valaistu.. Meditoimalla ykspisteisesti voi saada kosketuksia jhana-tiloihin, meditoiminen tasapainottaa kehomieltä, säännöllisenä harjoituksena se tasapainottaa arkea ja palauttaa huomion takaisin omaan hyvinvointiin jne. Ja on kaikkinensa luomassa olosuhteita itseoivallukselle, mutta jos on saant jo oivalluksen siitä että kuka ajattelee ja kärsii, niin miks sitä sitten enää mietiskelee? Eihän itseoivalluksen jälkeen jää muuta jäljelle ku puhtaasti hyvinvointi, eli se että jos oot syöny hyvin ja hartiat on rennot, niin sä vaikutat paljon älykkäämmältä silloin mitä kireenä ja vähän nukkuneena.

Mutta jos tällä viisauden asteella ei ole väliä (et onko sitä paljon tai vähän, koska se on suhteetonta jokatapauksessa), kun paistaa se aurinko risuläjäänkin, niin miks nähdä vaiva istumiseen ja neuroosien purkamiseen/ylittämiseen? Jos hyvinvointi on jo, eikä hamua huippukokemuksia, niin miks mietiskellä kun mietiskely purkaa asioita alitajunnasta joita ei välttämättä edes tarvis purkaa. Eikö vois ennemmin vaan lepuuttaa?

Mut täytyy sanoa että ku oon tutkinu tätä mietiskelemättömyyttä, niin ei arjessa oo kyllä mitään muuta asiaa joka koskettais samoja alueita mitä mietiskely. Et kyllä istuminen mietiskelyasennossa on upee juttu, vielä ku keksis että mitä sillä haluais tehdä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2013, 06:26:52 ip kirjoittanut Jaska »

Harri

• Bodhimäen Eemeli
« Vastaus #38 : Tammikuu 12, 2013, 06:04:08 ap »
Meditaatiota on niin monen sorttista, että ei ehkä ole järkevää keskustella mistään "meditaatiosta".

Jos joku sanoo meditoivansa tai lopettaneensa meditoinnin, niin en minä ainakaan tiedä mitä kyseinen henkilö tekee tai ei enää tee.

Jaska

• Vieras
« Vastaus #39 : Tammikuu 12, 2013, 02:44:45 ip »
Niinpä, toi sana meditaatio on ku puhuis merestä.

juhakala

« Vastaus #40 : Tammikuu 24, 2013, 11:44:39 ap »
Mutta eihän meditoimalla kukaan valaistu..

Tuopa ei taida pitää paikkaansa. On vaikka minkä verran esimerkkejä (Lamat Rinpochet), että meditoimalla valaistuu. Valaistunuthan ei valaistumista myönnä. Tähän mennessä yksi Rinpoche on kertonut olevansa valaistunut. Tosin heidän meditaationsa intensiteetti on aivan toinen kuin meillä. Minun perimyslinjalla retriitti kestää yli kolme vuotta, asutaan laatikossa ja vain mietiskellään ja tehdään muuta harjoitusta. Niissä on harvoin maallikoita.

Myös kirjallisuudessa kerrotaan meditoimalla valaistumisesta.