Muutkin tiibetiläiset traditiot opettavat samoin. (Poislukien kaikkien koulujen vajrayana-sektio, jossa 3J ovat toiset: guru, istadevata, dakini/dharmapala).
Minusta ne taitaa enemmänkin painottaa laman merkitystä, mutta se on toinen keskusteluaihe.
No juu, kyllähän kyse kieltämättä on
guruisan synkretistisestä hengellisestä liikkeestä, vaikka olkoonkin, että guru nähdään
komposiitti-ilmiönä. Mutta ei liity Theravadaan, joten viuh.
:D
Sinänsä on kyllä jännä ollut nähdä, kuinka paljon guru-patsaita, guru-maalauksia ja guru-valokuvia Thaimaalaisten alttareilta löytyy. Aikoinaan minulla oli mielikuva siitä, että jossain Tiibetissä palvottiin guruja, mutta jossain Thaimaassa, Theravada-maa kun on, niin jengi dyykkaisi muka vain Shakyamunia. Ho, kuinka väärässä voikaan joku olla. Ihan samaa elävien ja kuolleiden
Mahti-Munkkien palvontaa niin Tiibetissä kuin Thaimaassa. (En paheksu, en suosittele, ainoastaan totean.)