Äänestys

Mihin koulukuntaan kuulut?

Tiibetin buddhalaisuus
11 (37.9%)
Chan tai Zen buddhalaisuus
4 (13.8%)
Theravada buddhalaisuus
5 (17.2%)
Muu buddhalainen koulukunta, kaikki koulukunnat yhdessä, tai vain yleisesti buddhalainen ilman varsinaista koulukuntaa
6 (20.7%)
Joku muu uskonto tai elämänkatsomus kuin buddhalaisuus.
3 (10.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 25

Kirjoittaja Aihe: Mihin koulukuntaan kuulut?  (Luettu 11654 kertaa)

Seagal

  • Ihminen
  • Viestejä: 265
Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
« Vastaus #45 : Toukokuu 25, 2016, 02:17:15 ip »
Koska gurulta saadaan oivallusenergia ja siunaukset.

Jos Gurulta saisi "oivallusenergiaa", niin silloin se kuluisi ja sitä tulisi hakea lisää. Siten "energia" olisi pysymätöntä. Oivallus ei voi olla pysymätöntä, koska muuten Buddha lakkaisi olemasta Buddha. Ja valaistumisen tavoittelussa ei olisi enään järkeä. Pysymättömän loppu-onnen tilan saavutta helpommin vaikka hieronnassa. Trungpa Rinpoche kutsui tälläistä ajattelua henkiseksi kypsymättömyydeksi, joka muistuttaa vauva imemässä tissiä.

Dzongsar Khyentse Rinpoche on kuvannut prosessia hieman samanlaiseksi tapahtumaksi kuin joku kertoisi, että kadonneet silmälasisi ovat olleet kaiken aikaa otsallasi.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 25, 2016, 05:23:33 ip kirjoittanut Seagal »

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 119
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
« Vastaus #46 : Toukokuu 26, 2016, 12:15:57 ap »
Koska gurulta saadaan oivallusenergia ja siunaukset.

Jos Gurulta saisi "oivallusenergiaa", niin silloin se kuluisi ja sitä tulisi hakea lisää. Siten "energia" olisi pysymätöntä. Oivallus ei voi olla pysymätöntä, koska muuten Buddha lakkaisi olemasta Buddha. Ja valaistumisen tavoittelussa ei olisi enään järkeä. Pysymättömän loppu-onnen tilan saavutta helpommin vaikka hieronnassa. Trungpa Rinpoche kutsui tälläistä ajattelua henkiseksi kypsymättömyydeksi, joka muistuttaa vauva imemässä tissiä.

Dzongsar Khyentse Rinpoche on kuvannut prosessia hieman samanlaiseksi tapahtumaksi kuin joku kertoisi, että kadonneet silmälasisi ovat olleet kaiken aikaa otsallasi.

Ainoa, missä tulee mieleen että tuo 'oivallusenergia' voi "kadota", on samayan rikkoutuminen. Ei se muuten katoa, vaikkei saisikaan siitä otetta. Se jää jonnekin, ja siitä voi joskus saada otteen. Siis vasrajaanassa. Tarkoitan oivallusenergialla "sitä mikä kuljettaa kohti oivallusta", mahaajaanassa taas voisi periaatteessa pärjätä guruttakin, vrt. 'paramitat' eli 'tuolle puolelle kuljettavat' asiat.
     Oivalluksen ajatellaan olevan pysyvä, mutta ennen saavutusta voi matka sen sijaan katketa tai taantua. Lisäksi on olemassa kahdenlaista dharmaan liittyvää karmaa: aloittavaa ja jatkavaa. Monillakin voi olla aloittavaa karmaa, se on eräänlaista alkuinnostusta, mutta innostuksen mentyä ohi polku ei välttämättä sitten jatkukaan, vaan saatetaan mennä muihin juttuihin, joogaan, ammalaisuuteen jne. jne. jne. Tai ihan maalliseen elämään vaan. Aloittavan karman lisäksi tarvitaankin myös jatkavaa karmaa. Sitä haetaan tai luodaan mm. pujan kohdassa, jossa pyydetään opetuksia.
     'Armon aallot' on muuten myös jännä käännös vasrajaanan abhisekalle.
     Autuus saattaa olla muuten harjoittajallekin tärkeää, ei se saa olla päämäärä, mutta se voi auttaa harjoittajia tekemään harjoituksesta itselle todempaa, kokemuksellisempaa. Hieronta ei liene anti-vasrajaanaa sekään, koska aistillisuutta ei siinä karteta. Lapsen tapainen lähestymistapa on myös ensimmäinen kolmesta lähestymistavasta tantriseen harjoitukseen, koska lapsi osaa rentoutua.