Äänestys

Mihin koulukuntaan kuulut?

Tiibetin buddhalaisuus
11 (37.9%)
Chan tai Zen buddhalaisuus
4 (13.8%)
Theravada buddhalaisuus
5 (17.2%)
Muu buddhalainen koulukunta, kaikki koulukunnat yhdessä, tai vain yleisesti buddhalainen ilman varsinaista koulukuntaa
6 (20.7%)
Joku muu uskonto tai elämänkatsomus kuin buddhalaisuus.
3 (10.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 25

Kirjoittaja Aihe: Mihin koulukuntaan kuulut?  (Luettu 11649 kertaa)

Ladros

  • kukamitähäh
  • Viestejä: 220
  • Learning honesty..
Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
« Vastaus #30 : Lokakuu 19, 2012, 02:53:37 ip »
Voiko äänestää eri päivänä eri tavalla?

Onko tämä samsaran manifestaatio? :)
Basis from today leads for greater tomorrow.

-----------------------

Rest in natural great peace
This exhausted mind
Beaten helpless by karma and neurotic thought,
Like the relentless fury of the pounding waves
In the infinite ocean of samsara.

Rest in natural great peace.

NYOSHUL KHEN RINPOCHE

Jaska

  • Vieras
Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
« Vastaus #31 : Lokakuu 19, 2012, 03:27:52 ip »
Mä taidan olla liian tyhmä tähän keskusteluun. Menen lämmittämään takkaa.

lari

  • Viestejä: 73
Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
« Vastaus #32 : Lokakuu 30, 2012, 02:41:50 ip »
Olen kiinostunut kaikesta Budhan opista. Aijon kokeilla kaikkia.

Jakuryuno

  • Viestejä: 143
    • Silent Bird
Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
« Vastaus #33 : Marraskuu 10, 2012, 04:48:28 ip »
Mä taidan olla liian tyhmä tähän keskusteluun. Menen lämmittämään takkaa.


Ja minä menen saunaan!

juhakala

  • Viestejä: 94
Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
« Vastaus #34 : Joulukuu 13, 2012, 04:38:57 ip »
Sillä ei ole merkitystä mihin koulukuntaan kuuluu. Dharma ja motivaatio ovat paljon tärkeämpiä.  On muistettava, että kaikki koulukunnat jakavat Buddhan perusopetukset aivan sellaisinaan.

Eri oppisuuntien eriytyminen rituaaleissa ja harjoituiksissa johtuvat vallitsevista yhteiskunnallisista olosuhteista. Tiibetissä shamanistinen Bön uskonto vaikutti perimyslinjoihin, Kiinassa Taon oppi ja Konfutselaisuus. Levitessään buddhalaisuus otti vaikutteita vallitsevista muista uskonnoista, niin että se oli parhaiten sovellattavissa ja omaksuttavissa siinä kulttuurissa.

Kirjo on niin laaja, että jokainen löytää itselleen sopivan ja omasta mielestään tehokaan harjoitusmuodon.

Raitanatto

  • Vieras
Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
« Vastaus #35 : Joulukuu 13, 2012, 04:43:26 ip »
Tiibetissä shamanistinen Bön uskonto vaikutti perimyslinjoihin.

Bön-ministerit tekivät kuningas Trisong Detsenin hallintokaudella kaikkensa ettei buddhalaisuus pääsisi rantautumaan Tiibetiin, huolimatta siitä että kuningas oli koko uskonuudistuksen yrityksen pääsponsori. Ministerit koittivat murhatakin eräitä oppineita.

Olihan siellä myös zen-koulukunta, joka opetti jonkinlaista mielen tyhjentämistä kaikesta, mutta se hävisi nopeasti kuninkaan järjestämät debaatti-kilpailussa, niissä harjantuneisiin intialaisille oppineille. Sitten he saivat lähteä lätkimään.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2012, 04:46:09 ip kirjoittanut Raitanatto »

Dharmatiikeri

  • Viestejä: 18
Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
« Vastaus #36 : Joulukuu 13, 2012, 05:38:32 ip »
Nichiren Daishonin viitoittamalla tiellä...

Olisin kiinnostunut näkemään oman ketjun aiheesta.

En tiedä olisinko oikea ihminen kirjoittamaan aiheesta ketjua. www.sgi.fi on sivusto jossa aiheesta tietoa. Soga Gakkai International:n "versiota" Nichiren Daishonin buddhalaisuudesta harjoitan.
Nam Myoho Renge Kyo!

Tuomo Ruoste

  • Viestejä: 2
    • Yksinkertainen hyvä
Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
« Vastaus #37 : Kesäkuu 04, 2013, 01:35:00 ip »
Vastasin Chan tai Zen buddhalaisuus. Kaikki ajavat käytännössä samaa, yleismaailmallisen hyvä päämäärää tai pikemminkin päämäärättömyyttä, eri koulukunnat ovat erilaisia työkaluja ja lähestymistapoja, ikään kuin polkuja. Itseäni puhuttelee tällä hetkellä eniten Soto Zen, muttei se toki sulje pois muidenkaan koulukuntien viisauksista ja opeista ammentamista.

Jogiini

  • Valvoja
  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 211
Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
« Vastaus #38 : Kesäkuu 05, 2013, 12:50:58 ip »
Taisin äänestää, jo ajat sitten  mutta en kertonut mitä väriä tunnustan. Olen aivan varmasti 'tiibetinbuddhalainen' ja tarkasti ottaen Nyingma-harjoittaja ja pystyn tuntemaan perimykslinjan siunauksen.  Samalla huomaan että on vaikeata sijoittaa itsensä johonkin tiettyyn buddhalaiseen kategoriaan. Huomaan että liikutun suuresti kun kuuntelen kiinalaisten tai thereavadamunkkien chanttausta, mutta en voi väittää kuuluvani heihin koska en ole mies,. en ole munkki enkä ole luopunut samsaran  koukuista. Tiibetinbuddhalaisuudessa ja varsinkin vajrayanassa on parasta sen näkemys, se että tyhjyys koskee myös samsaarisen elämämme kurjia puolia, siksi muutos hyvään ja parempaan on aina mahdollinen. -Ja lisäksi on ihanaa että buddhaluonto piilee kaikessa ja kaikissa.
Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 119
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
« Vastaus #39 : Toukokuu 11, 2016, 01:08:09 ap »
En mäkään voinut ottaa mitään noista vaihtoehdoista. Koska harjoitus voi olla ulkoisesti jotain, ja sisäisesti jotain toista. Kaikki lähtee siitä, vaikka sitten palvoisi Krishnaa tai Shivaa, että mikä on se opin sisäistetty ydin. Onko ytimenä 'Kaikki on tyhjyyttä / kaikki on ikiaikaisesti puhdasta ja spontaanisti täydellistyvää', vai näkeekö olemassaolon ja ei-olemassaolon todellisina? Tämä valinta on mielestäni oleellista. Ainakin dzogchen on uskontoihin nähden neutraalia, voit olla vaikka suufi tai bön- (miksei kalevalainenkin) shamaani.
 
Mä kannatan Jamgön Kongtrülin lausuntoa: "En ole buddhalainen, vaan teen buddhalaisia harjoituksia." Koska jos ajattelee olevansa buddhalainen, voi erottaa itsensä muista, voi ajatella että oma mielentila on parempi kuin muitten. Ja: 'ei se ole bodhisattva joka ajattelee olevansa bodhisattva.' Näitä seuraten harjoitan miten parhaiten taidan...

Harjoitukset, joita olen saanut, ovat vajrayanaa ja odoa. Ja vajrayanaanhan sisältyvät myös hinayana ja mahayana -harjoitukset, jotka ovat perusta.

pael

  • Viestejä: 199
Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
« Vastaus #40 : Toukokuu 11, 2016, 11:04:55 ap »
Mitä on odo?

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 119
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
« Vastaus #41 : Toukokuu 12, 2016, 09:21:09 ip »
Odo on suomessa kehittynyt (tai paljastunut - miten kukin haluaa tulkita) menetelmä, joka perustuu visualisaatioille. Ne ovat syntyneet 80-luvulla dharmakeskuksen harjoituspiirissä (he tekivät paljon myös vajrayana-perinteitten harjoituksia). Odo ei siis kuitenkaan ole vajrayanaa tai mahayanaa, eikä myöskään mitään muuta uskontoa. Se voi kuitenkin tukea buddhalaista harjoitusta, erityisesti jos on vajrayana-harjoittaja se voi auttaa irtautumaan dualistisesta lähestymistavasta. Mutta koska symboliikka on ei-itämaista, ei sitä kannata laskea ollenkaan buddhalaisuuteen, vaikka sen pohjana on erityisesti mahayana-sutra Mahavastun 500 buddhanimeä (kyseinen sutra tosin on ajallisesti ennen Nagarjunaa ja muita mahayana-sutria, mutta sehän ei todista mitään nyt kun gandhari-sutriakin on löydetty palikaanonia aikaisemmin). "Odo - tie ties minne" kirja on melko hiljattain julkaistu, siinä on noin 140 tällaista visualisaatiota. Mutta niitä on yhteensä 500, ja lisäksi enemmän muihin sutriin (lähinnä Kultaisen valon sutra ja Lootussutra) pohjautuvia. Niitä voitaisiin pitää suomalaisina kommentaareina näihin sutriin.
Odot ovat ulkoisesti jotain aivan uutta itämaisten perinteitten ja niihin liittyvien symboliikkojen ulkopuolelta. Sisäisesti ne kuitenkin ovat mm. buddhalaisuutta, koska niiden kehittäjä Pekka Airaksinen on saanut oivallukset myös buddhalaisuudesta (erityisesti Vajrayanasta), ja hänen opettajansa puolestaan ovat Dilgo Khyentse, Jamgön Kongtrül, Sakya tridzin, Tenga-rinpotse ja Trangu-rinpotse.

Lyhyesti sanottuna, vähän niinkuin monet buddhalaiset joogaavat, niin jotkut voivat tehdä näitä harjoituksia harjoituksensa tueksi. Ei-buddhalaiset voivat tehdä näitä harjoituksia pääsääntöisinä. Itse olen jossakin näiden kahden välillä :D

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 119
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
« Vastaus #42 : Toukokuu 12, 2016, 09:36:06 ip »
Unohtui ehkä tärkeä tarkennus: vajrayanassa harjoitan rime-perinnettä, eli Jamgön Kongtrülin ja Jamyang Khyentsen aloittamaa "puolueetonta perinnettä", jossa sitten voi olla harjoituksia kahdeksasta pääasiallisesta suuntauksesta. Muuten, jos se on tämän lukijalle mukavampaa, voi vaihtaa 'perinne' ja 'suuntaus' -sanojen paikat tuossa virkkeessä :D

Seagal

  • Ihminen
  • Viestejä: 265
Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
« Vastaus #43 : Toukokuu 23, 2016, 09:34:58 ip »
Unohtui ehkä tärkeä tarkennus: vajrayanassa harjoitan rime-perinnettä, eli Jamgön Kongtrülin ja Jamyang Khyentsen aloittamaa "puolueetonta perinnettä", jossa sitten voi olla harjoituksia kahdeksasta pääasiallisesta suuntauksesta.

Rime on ihan oma kokonaisuutensa, joka koostuu eri opetuksista. Yksi näistä on Rinchen Terdzöd joka on tantrinen kokoelma. Khyentse-perimyslinjassa opetukset pohjautuvat enemmän tai vähemmän Jamgon Kongtrulin Kahdeksan kulkuneuvon harjoituksiin.

Opetuksia ei sekoiteta keskenään, ja niitä harjoitetaan kuten kussakin traditiossa on tapana. Opettaja ei voi antaa harjoitusta eteenpäin, jota ei ole itse harjoittanut ja oivaltanut. Tämän lisäksi hänen tulee saada lupa siirtää opetusta eteenpäin. Ilman hyväksyntää näin ei voi tehdä.

Lainaus
Ei-buddhalaiset voivat tehdä näitä harjoituksia pääsääntöisinä.

Ei-buddhalaiset eivät voi tehdä vajrayanan harjoituksia, ja jos tarkkoja ollaan, niin edes Theravadinitkaan eivät saa tehdä niitä.

Kalansilmätorni

  • Viestejä: 119
  • http://www.mikseri.net/artists/7000yt.150176.php
Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
« Vastaus #44 : Toukokuu 24, 2016, 11:11:05 ap »



Lainaus
Rime on ihan oma kokonaisuutensa, joka koostuu eri opetuksista. Yksi näistä on Rinchen Terdzöd joka on tantrinen kokoelma. Khyentse-perimyslinjassa opetukset pohjautuvat enemmän tai vähemmän Jamgon Kongtrulin Kahdeksan kulkuneuvon harjoituksiin.

Juu, tarkoitin sanalla 'suuntaus' nimenomaan kulkuneuvoa. Nehän ovat siis: nyingma, kagyü, shangpa kagyü, lamdre (paljolti sisältää sakya-perinnettä), kalacakra (nimellä vajrayoga), kolme vasraa, shitse (sisältää myös Machig lapdrönin tsön), kadampa. Tavallaan rime on oma kokonaisuutensa, tavallaan se antaa mahdollisuuden harjoittaa mitä tahansa, koska sen IDEA eli ydin on nimenomaan puolueettomuudessa. Toisaalta voi myös valita ja keskittyä johonkin (painottaa) tiettyyn.

Lainaus
Opetuksia ei sekoiteta keskenään, ja niitä harjoitetaan kuten kussakin traditiossa on tapana.

Hyvä että tämäkin sanotaan, jos joku ei tiedä. Tosin en usko että buddhalaisilla olisi hirveästi mitään tendenssiä sekoittaa.

Lainaus
Opettaja ei voi antaa harjoitusta eteenpäin, jota ei ole itse harjoittanut ja oivaltanut. Tämän lisäksi hänen tulee saada lupa siirtää opetusta eteenpäin. Ilman hyväksyntää näin ei voi tehdä.

Samoin, mutta tämä lienee selvää kaikille vajrayanan harjoittajille. Vajrayana-harjoitukset vaativat että on olemassa guru. Koska gurulta saadaan oivallusenergia ja siunaukset. Väärinkäsitysten ehkäisemiseksi: sanoin muuten, että 'harjoitan' niitä, en että 'opetan' niitä. Vaikka olenkin meditaatio-opettaja, opetan vain odoa.

Lainaus
Ei-buddhalaiset voivat tehdä näitä harjoituksia pääsääntöisinä.

Lainaus
Ei-buddhalaiset eivät voi tehdä vajrayanan harjoituksia, ja jos tarkkoja ollaan, niin edes Theravadinitkaan eivät saa tehdä niitä.

Tuo lauseeni viittasi odoihin. Odot eivät ole vajrayanaa, eivät edes buddhalaisuutta, eivät millään virallisella tai muodollisella tasolla. Vähän sama kuin vaikkapa joogaaminen, merenrannalla kävely tai puutarhanhoito. Ne voivat olla buddhalaisuutta ytimeltään, tai sitten eivät,  mutta niitä ei voi 'omistaa' yhdelle uskonnolle.