Äänestys

Mihin koulukuntaan kuulut?

Tiibetin buddhalaisuus
11 (37.9%)
Chan tai Zen buddhalaisuus
4 (13.8%)
Theravada buddhalaisuus
5 (17.2%)
Muu buddhalainen koulukunta, kaikki koulukunnat yhdessä, tai vain yleisesti buddhalainen ilman varsinaista koulukuntaa
6 (20.7%)
Joku muu uskonto tai elämänkatsomus kuin buddhalaisuus.
3 (10.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 25

Kirjoittaja Aihe: Mihin koulukuntaan kuulut?  (Luettu 11233 kertaa)

gyougan

• Vieras
Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
« Vastaus #15 : Lokakuu 17, 2012, 04:39:53 ip »
Shu (宗) muuten tarkoittaa japaniksi koulukuntaa. Esimerkiksi zen-koulukunta on zenshuu jne.

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #16 : Lokakuu 17, 2012, 05:49:28 ip »
Hyvin Rimé näytti toimivan Tiibetissä. Kyse ei ole yhdistämistä vaan eri traditioiden arvostamisesta sellaisina kuin ne ovat. Samalla luoden dialogia eri traditioiden välillä. Jokainen niistä voidaan kuitenkin jäljittää takaisin Buddha Shakyamuniin ja jokainen niistä johtaa lopulta valaistumiseen. Sen sijaan, että söisin vain puuroa, pidän mieluummin mieleni avoinna ja valitsen ruokani buffetista, vaikka se nyt ei olekkaan pelkästään sitä tietynlaista puuroa mitä on totuttu Suomessa valmistamaan.

Vajrayanalaiset riehuvat juuri-opettajasta, mutta minusta heidän tulisi riehua oksa-, lehti- ja hedelmä-opettajasta myös. Puhumattakaan runko-opettajasta. Eri ruokiin tarvitaan erillaista kokit. Jokin ruokalaji on niin helppo, että se on osaa valmistaa yksi kokki. Jokin liha voi olla niin hankalaa ettei pelkästään yksi kokki riitä sen marinoimiseen ja kypsyttämiseen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rim%C3%A9_movement
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 18, 2012, 05:15:05 ip kirjoittanut Raitanatto »

Santeri

« Vastaus #17 : Lokakuu 17, 2012, 06:29:52 ip »
(Huom!. Olitte ehtineet jo tarttua härkää sarvista sillä aikaa kun minä olin muualla. Kirjoitin tämän viestin, enkä ehtinyt lukea kaikkia kommentteja. Hedelmäsalaattia tai sillisalaattia, anyway...)

Me emme tarvitsie aasialaisen kulttuurin kuppikuntalaisuutta täällä.

Tämä on mielenkiintoinen pointti. Olen samoilla linjoilla sen kanssa, mitä olen lukenut joistain viesteistäsi. Siis että meidän ei tarvitse omaksua kaikkia aasialaisia käytäntöjä, varsinkaan silloin kun harjoitamme buddhalaisuutta esimerkiksi Suomessa.

Olen kuullut puhuttavan hedelmäsalaatti buddhalaisuudesta. Tämä on se joidenkin länsimaalaisten omaksuma tyyli poimia yksi buddhalainen opetus sieltä perinteestä, ja toinen tuolta perinteestä...

Tähän tyyliin sisältyy joitain ongelmia ja vaaroja. Toisaalta eri perinteiden opetusten laaja valikoima on suuri rikkaus, ainakin jos siihen osaa suhtatua oikein. Minä myönnän olevani ainakin jossain määrin hedelmäsalaatti buddhalainen.

Lainaus
Lainaus
Ehkä tämän kysymyksen voisi muotoilla näin: "Millä tavalla seuraat Buddha Shakyamunin viitoittamaa tietä?"

Pyrin meditoimaan ja tekemään rukouksia päivittäin koko loppuelämäni ajan. Ei ole parempaa tapaa seurata polkua ja se on ainoa asia, joka auttaa minua kuoleman hetkellä kohtaamaan mieleni demonit.

Tämä on varmaan lähinnä tiibetiläinen harjoitus?

Se että ruksaa tuonne äänestykseen kuuluvansa johonkin koulukuntaan, ei tarkoita sitä, että olisi myynyt sielunsa sille perinteelle ikiajoiksi. Tässä on kyse käytännöllisestä tavasta erotella, että mitä buddhalaista kulttuuriperinnettä kukin tämän foorumin lukija on pääosin seurannut.

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #18 : Lokakuu 17, 2012, 07:05:07 ip »
Tämä on varmaan lähinnä tiibetiläinen harjoitus?

Ei, en oikein pidä kulttuurin harjoittamisesta...

Varmaankin harjoitukseni on mitä on toistaiseksi, mutta tulevaisuudessa se voi olla mitä tahansa mistä tahansa traditiosta. Guruni ei oikein anna siitä mitään varmuutta, koska ei halua, että alamme identifoimaan itseämme tietyn tradition harjoittajiksi.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 17, 2012, 08:05:03 ip kirjoittanut Raitanatto »

Ladros

• kukamitähäh
  • Learning honesty..
« Vastaus #19 : Lokakuu 17, 2012, 08:08:08 ip »
Onko Japanin ja Kiinan puhtaanmaan buddhalaisuudessa isoja eroja?

Mua kiinnostaa päästa kartalle vähän tarkemmin näistä suuntauksista, koska olen ihan ulalla ja kiinan, korean, japanin ja vietnamin traditiot on aika isosti kateissa mun yhtälöstä. Yksinkertaistettuna olin ajatellut puhtaanmaan buddhalaisuuden enemmän kiinaan ja zenin koreaan ja japaniin jne ;) harjoitustraditioista, pappeudesta, munkkeudesta jne puhumattakaan. ne pari dokukenttia mitä olen nähny ei oo iskostunu päähän selkeää kuvaa.
Basis from today leads for greater tomorrow.

-----------------------

Rest in natural great peace
This exhausted mind
Beaten helpless by karma and neurotic thought,
Like the relentless fury of the pounding waves
In the infinite ocean of samsara.

Rest in natural great peace.

NYOSHUL KHEN RINPOCHE

gyougan

• Vieras
« Vastaus #20 : Lokakuu 17, 2012, 09:45:45 ip »

On. Eroa tulee hyvin paljon jo siitä, että maailman ainoat "puhtaan maan koulukunnat" ovat japanilaisia (Jodo Shinshu ja Jodo Shu). Kiinassa puhtaan maan harjoitukset ovat osa laajempia kokonaisuuksia, esimerkiksi Tiantaissa se on yksi harjoitusmuoto muiden joukossa. Ainoastaan Japaniin on koulukuntia, joissa koko harjoitus yksinomaan laitetaan Amitabhan varaan.

Ladros

• kukamitähäh
  • Learning honesty..
« Vastaus #21 : Lokakuu 18, 2012, 09:19:09 ap »

On. Eroa tulee hyvin paljon jo siitä, että maailman ainoat "puhtaan maan koulukunnat" ovat japanilaisia (Jodo Shinshu ja Jodo Shu). Kiinassa puhtaan maan harjoitukset ovat osa laajempia kokonaisuuksia, esimerkiksi Tiantaissa se on yksi harjoitusmuoto muiden joukossa. Ainoastaan Japaniin on koulukuntia, joissa koko harjoitus yksinomaan laitetaan Amitabhan varaan.

Ahaa, eli siis, mihin koulukuntaan itseasiassa Kiinan puhtaan maan harjoitukset kuuluu?

-----------------------

This exhausted mind

NYOSHUL KHEN RINPOCHE

Santeri

« Vastaus #22 : Lokakuu 18, 2012, 02:36:44 ip »
itse koen kuuluvani Buddha Shakyamunin viitoittaman polun seuraajiin. Harmi ettei siellä ole sitä vaihtoehtoa. Ehkä sanoisin, että kuulun sanghaan, tai jotain. Tällä hetkellä tosin harjoitan Padmasambhava tradition harjoituksia, mutta kuka tietää mitä teen tulevaisuudessa.

Tässä lainaus S.Dhammikan kirjasta Särkynyt Buddha(s.68):

"The term theravada itself occurs only once in the Pali Tipitaka where, significantly, it is equated with ‘mere lip service, mere repetition’ (M.I,164). What name could a new Buddhism go by? The Buddha told his disciples that when others asked what religion they practiced they should say that they were Sakyaputtas, offspring or children of the Sakyan..."

http://www.buddhistische-gesellschaft-berlin.de/downloads/brokenbuddhanew.pdf

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #23 : Lokakuu 18, 2012, 05:15:36 ip »

gyougan

• Vieras
« Vastaus #24 : Lokakuu 18, 2012, 05:28:55 ip »
Ahaa, eli siis, mihin koulukuntaan itseasiassa Kiinan puhtaan maan harjoitukset kuuluu?

Ne ovat osana lähestulkoon kaikessa kiinalaisessa buddhalaisuudessa, mukaanlukien chanissa. Painoarvo toki vaihtelee opettajittain.

Kiinassa on varsin tavallista, että meditaatio on munkkien harjoitus ja maallikot puolestaan harjoittavat puhtaan maan harjoituksia.

Ladros

• kukamitähäh
  • Learning honesty..
« Vastaus #25 : Lokakuu 18, 2012, 05:32:49 ip »
Kiitos Raitanatto videosta ja Gyougan, kiitos selityksestä :) Pikkuriikkisen selkeempi nyt.

-----------------------

This exhausted mind

NYOSHUL KHEN RINPOCHE

Harri

• Bodhimäen Eemeli
« Vastaus #26 : Lokakuu 19, 2012, 12:43:58 ap »
Yhtäältä olen sillisalaattibuddhalainen, koska olen hankkinut opetuksia useasta eri koulukunnasta - ja jopa siis vaikuttunut näistä opetuksista, en siis ainoastaan "vastaanottanut informaatiota". Vaikutusmomenttijärjestystä käyttäen, voisin sanoa olevani kadam-theravada-nyingma-pureland-kagyu-koulukunnan harjoittaja.

Toisaalta olen vain ja ainoastaan kadam-harjoittaja, koska strukturoin koko polun ja kaikki harjoitukset Kadam-koulun lamrim-systeemin mukaan. Eli näen ja tarkastelen Dharmaa juuri Kadam-koulun silmälasien läpi.

Totuuden nimissä on silti sanottava, että olen kuitenkin loppupeleissä Harri-koulukunnan (japanilaisittain Harrishu:n) jäsen. Tämän loistokkaan koulun tärkein auktoriteetti on Köyhäinvaeltaja Gotama (tutummin, paaliksi, Samanera Gotama), sen keskeinen linjamestari on Kunnianarvoisa Sipulila (tutummin, tiibetiläisittäin, Jetsun Tsongkhapa), ja tämän hetkinen Linjanpitäjä, Suurmestari, Armon ja Autuuden Antaja, Gurujen Guru, Ajatusten Ganges, Iso Enchilada, on itse Hänen Pyhyytensä Harri Kodillinen, kansainvälisemmin HH Upasaka Harri. Koulukunnan tämänhetkinen linjanpitäjä on tämän koulukunnan harjoittajien ylin auktoriteetti, ja hän pättää mikä on Dharmaa ja mikä on potaskaa.

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #27 : Lokakuu 19, 2012, 01:01:26 ap »
5+/10

Koska vastasin.

Jaska

• Vieras
« Vastaus #28 : Lokakuu 19, 2012, 02:25:22 ip »
Voiko äänestää eri päivänä eri tavalla?

Santeri

« Vastaus #29 : Lokakuu 19, 2012, 02:27:52 ip »
Mikäs siinä, Jaakko. Jos siltä tuntuu...