Kirjoittaja Aihe: jälleensyntymän teknisyydet  (Luettu 1660 kertaa)

hm

jälleensyntymän teknisyydet
« : Lokakuu 02, 2012, 07:05:54 ip »
Hei,

olen uusi foorumilla. Vaikka olen jonkin verran lueskellut buddhalaisuudesta eri koulukuntineen, aina välistä jää jokin ajatus, johon voi olla mielenkiintoista kysellä foorumilaisten kantoja.

Kirjoitan myös paljon ja nyt minulla on sinänsä kummallinen, spekulatiivinen kysymys, jonka vastaus kiinnostaisi ihan työn alla olevan tarinankin vuoksi: mikä kaikki lukeutuu samsaran piiriin? onko samsara olemassa vain maa-planeetalla vai koko kosmoksessa? onko eri planeetoilla tai aurinkokunnilla / galakseilla omat pyöränsä? olettaen, että jollakin toisella planeetalla jossain olisi jonkinlaista elämää, olisiko mahdollista reinkarnoitua eri planeetalle?

Raitanatto

• Vieras
Vs: jälleensyntymän teknisyydet
« Vastaus #1 : Lokakuu 02, 2012, 09:04:15 ip »
Kirjoitan myös paljon ja nyt minulla on sinänsä kummallinen, spekulatiivinen kysymys, jonka vastaus kiinnostaisi ihan työn alla olevan tarinankin vuoksi: mikä kaikki lukeutuu samsaran piiriin? onko samsara olemassa vain maa-planeetalla vai koko kosmoksessa?

Samsara ei ole mikään mielen ulkopuolinen asia. Samsaraa voisi verrata kuuteen erivärisiin aurinkolaseihin, jotka on silmillämme emmekä edes tiedä sitä. Nämä värittävät näkymäämme milloin mitenkin ja siitä syystä saatamme (vertauskuvallisesti) pitää taivasta sateenkaaren värisenä ja vettä verenä. Jos valaistuu, maailma ei katoa minnekkään. Sen me voimme todeta siitä, että Siddhartha valaistui, mutta täällä me yhä olemme.

Ekhnaton

Vs: jälleensyntymän teknisyydet
« Vastaus #2 : Marraskuu 12, 2012, 02:04:26 ip »
Hei,

olen uusi foorumilla. Vaikka olen jonkin verran lueskellut buddhalaisuudesta eri koulukuntineen, aina välistä jää jokin ajatus, johon voi olla mielenkiintoista kysellä foorumilaisten kantoja.

Kirjoitan myös paljon ja nyt minulla on sinänsä kummallinen, spekulatiivinen kysymys, jonka vastaus kiinnostaisi ihan työn alla olevan tarinankin vuoksi: mikä kaikki lukeutuu samsaran piiriin? onko samsara olemassa vain maa-planeetalla vai koko kosmoksessa? onko eri planeetoilla tai aurinkokunnilla / galakseilla omat pyöränsä? olettaen, että jollakin toisella planeetalla jossain olisi jonkinlaista elämää, olisiko mahdollista reinkarnoitua eri planeetalle?

Kysymystä on jokin verran käsitelty sutrissa ja abhidharmassa, kysymykseen on annettu viitekehys jonka mukaan kuulumme moninkertaiseen maailmankaikkeuteen, johon kuuluu tuhat potensiin kolme neljän mantereen maailmaa, eli miljardi neljän mantereen maailmaa. Tämän maailmankaikkeuden nimi on Saha-maailma tai Kolmasti tuhatkertainen maailman kaikkeus, Tri-sahasra-mahasahasra-lokadhatu.
 Elämänpyörän kuvaus on syntynyt sen jälkeen kun MahaMaudgalyayana eli Moggallana -niminen Buddhan oppilas oli vieraillut lukuisissa erilaisissa maailmoissa. Elämänpyörä on ensimmäisen kerran piirretty kepillä maahan kuvaamaan kaikkia niitä erilaisia maailmoja joissa Maudgalyayana oli käynyt. Divya-avadana nimisessä tekstissä on kuvauksia vierailuista muissa maailmoissa. Tai Situpa on  sanonut että Abhidharman mukaan Kolmasti tuhatkertaisen kaikkeuden maailmat ovat ihmisten kaltaisten olentojen asuttamia.

Jumalmaailmoja on hyvin monta eri tasoa, yleensä kuvataan noin 23 erilaista jumalmaailman tasoa.  Näyttää siltä että ainakin ne jumalmaailmat joissa jumalat elävät satoja tuhansia ja miljardeja vuosia  ovat yhteisiä tuhansille ja miljoonille ihmismaailmoille. Eli jokaista planeettaa kohti ei ole erillisenä kaikkia jumalmaailmoja. Kuitenkin näyttää myös siltä että yhtä ihmismaailmaa kohden on Meruvuori, tai sitten Meruvuoren kaksoiskappale, jolloin Meruvuoren ja aistimaailman jumaltasot  olisivat yhteiset yhdelle Aurinkokunnalle ja sen planeetoille. Minusta ei ole niin että ne kaikki kuuluisivat kullekin planeetalle erillisinä.

Useat buddhalaisuuden tutkijat, kuten Robert Thurman, ovat samastaneet Linnunrata galaksin vastaamaan Tri-sahasra-mahasahasra-lokadhatua. Tälle on perusteita koska Mahayana tuntee lukuisia Kolmasti tuhatkertaisia maailmankaikkeuksia. Joka vastaa sitä että maailmankaikkeudessa on tuhansia ja miljoonia galakseja. Myös koska neljän mantereen maailmat ovat hyvin kaukana toisistaan Saha-maailmassa. Mikä vastaa galaksin rakennetta, että aurinkokunnat ovat kaukana toisistaan.

Alex Berzin taas samastaa ensimmäisen tuhat maailmaa vastaamaa Linnunrataa, ja seuraavaan tuhat kertaa tuhat maailmaa vastaamaan paikallista galaksijoukkoa, ja kolmannen tuhat potenssiin kolme maailmaa vastaamaan galaksijoukkojen superjoukkoa.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2012, 02:07:45 ip kirjoittanut Ekhnaton »