Kirjoittaja Aihe: Meditaatio ja traumat.  (Luettu 18766 kertaa)

iisi

Meditaatio ja traumat.
« : Lokakuu 02, 2012, 09:45:06 ap »
Voiko meditaatio avata tiedostamattomia traumoja esiin? Ja jos voi, niin minkälainen meditaatio voisi sopia tähän tarkoitukseen?

Tomi

Vs: Meditaatio ja traumat.
« Vastaus #1 : Lokakuu 02, 2012, 10:24:51 ap »
Voiko meditaatio avata tiedostamattomia traumoja esiin? Ja jos voi, niin minkälainen meditaatio voisi sopia tähän tarkoitukseen?

Periaatteessa kai ihan mikä tahansa voi tuoda tiedostamattomia traumoja esiin. Myös meditaatio. Toisaalta taitava työskentely hengityksen ja tietoisen läsnäolon kanssa voi myös vapautumaan trauman aiheuttamista ongelmista elimistössä jos sitä tuetaan oikeilla olosuhteilla ja mielellään muullakin hoidolla. Itse en menisi ainakaan tarkoitushakuisesti traumaattisia kokemuksia kaivelemaan jos mukana ei ole ymmärrystä siitä mitä on ihan oikeasti tekemässä joko itse hankittuna tai ammattilaisen muodossa ja mielellään aika vahva kyky pysyä hetkessä. Riippuu toki valtavan paljon että minkätyyppisestä traumoista on kyse ja miten hyvin psyykkeellä ja elämällä noin muuten menee.

Itsellä vähän sellainen fiilis että nuo traumat tulevat esiin jonkin mielen oman sisäisen paranemisen järjestelmän kautta. Toisin sanoen kun mieli kokee että stressiä on tarpeeksi vähän ja olosuhteet hyvät niin nuo alkavat tulemaan pintaan kohdattaviksi. Tärkeintä lienee huolehtia ihan siitä yleisestä hyvinvoinnista. Jokin mantra -meditaatio voi johtaa mielestäni vain suurempaan dissosiaatioon, mutta kehon kanssa työskentely enemmänkin niiden suljettujen tunteiden pariin. Tämä nyt on maallikon yksityisajattelua eikä minulla ole mitään varsinaista asiantuntemusta aiheesta.

Itse olen jossain vaiheessa tutustunut vähän aiheeseen googlen pohjalta ja nämä linkit antoivat jonkinlaista selkeyttä asiaan. Toivottavasti englanti sujuu.

Tara Brachin puhu meditaatiosta traumasta toipumisen tukena.

http://www.diydharma.org/meditation-and-healing-trauma-tara-brach

Saman henkilön kirjoitus aiheesta:

http://www.tarabrach.com/articles/trauma.html

Tara Brach on sekä vipassana -opettaja, että kliininen psykologi ja eikä siis ole puoskaroimassa.

---

Tässä video josta voi vähän hahmottaa aihetta ja uudelleentraumatisoitumisen riskiä esimerkiksi pitkillä retriiteillä. Jotkut asiat tuossa videossa vähän itseäni tökkivät, mutta lisäsi tämä ymmärrystäkin. Kyseessä on nuori psykiatri jolla on meditaatio -taustaa. Otsikko:

Meditation and Trauma: A Hermeneutic Study of Somatic Experiencing and the Western Vipassana Movement.

http://vimeo.com/37880309
---

Ihan vaan meditaation ohi voisin suositella myös tätä harjoitusta ("tärinäterapia") traumoista toipuville että muillekin purkamaan kehoon kerääntynyttä jännitystä. Kun kehon krooninen viritystila on vähän laskenut niin tietoinenkin käsittely puhumalla ja mieleen palauttamalla voi olla huomattavasti helpompaa. Suomen kielinen linkki. Tämän omaksuu aika helposti ja kehittäjä on ottanut asiakseen että tätä ei ole trademarkattu ja lisenssoitu vaan hän on halunnut mahdollisimman monen hyötyvän. Teoria taustalla on ihan validi vaikka toi voi vaikuttaa vähän hassulta ja tehdessä hölmöltä. Itse olen tätä tehnyt ja kokenut kehon monien lihaksien rentoutuneen ja muutenkin on enemmän kehossa ja tunteet selkeämmin koettavissa.

http://traumaprevention.com/2010/08/02/videos-from-finland/

Vähän noissa jutuissa häiritsee se että tuota trauma ja traumatisoitunut sanaa käytetään aika laajasti. Tietyssä mielessä kaikki ovat traumatisoituneita ja kaikilla on traumoja, mutta toisaalta jotkut ovat todella pahasti traumatisoituneita esimerkiksi pitkäaikaisen seksuaalisen hyväksikäytön johdosta joka on saanut hermoston menemään pahasti sekaisin. Tuolle skaalalle itsensä asettaminen on vähän hankalaa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2012, 10:33:55 ap kirjoittanut Tomi »

iisi

« Vastaus #2 : Lokakuu 02, 2012, 11:42:17 ap »
Kiitos viestistä.

Keskimika

« Vastaus #3 : Lokakuu 02, 2012, 07:30:15 ip »
Itsellä on meditaatio- tai joogaharjoitukset tyssäneet aina siihen, että 'traumat', käsittelemättä jääneet tunteet, hyökyvät päälle jossain vaiheessa mielen/kehon hiljentyessä. Niinpä ne ovat jääneet aina yrityksiksi.

lari

« Vastaus #4 : Lokakuu 04, 2012, 03:28:14 ip »
Samaa minulla. Mistä saa apua kuka voi auttaa? Haluan meditoida.

nikki

« Vastaus #5 : Lokakuu 04, 2012, 10:21:18 ip »
Onpas ikävää, että larilla ja Keskimikalla on ollut tuollaisia kokemuksia.
Onko teillä mahdollisuutta käydä missään ryhmässä mietiskelemässä ja kysyä vaikka sieltä neuvoja?

Jaska

• Vieras
« Vastaus #6 : Lokakuu 04, 2012, 10:28:54 ip »
Hyvä aihe. Itsellä on kans sama että mietiskely nostaa esiin välistä lamaannuttavia -mitä lie- tuntemuksia. Pääasiassa olen vaan mennyt tilojen läpi, ja välillä se on maksanut itsensä takaisin ja välillä ei. Ei ole hienompaa tunnetta kuin se, että voi kävellä esimerkiksi ryhmätilanteissa vallitsevien yleisten pelkotilojen läpi. Kun muut jäkittää syystä X ja Y. Niin itsellä on kyky tunnistaa se pahanolon tunne, ja koska omat möröt on niin tuttuja ja osittain kesytettyjä, niin sit sitä kykenee tuntemaan edelleen alkuperäisen inspiraation ja keveyden suhteessa olemiseen, ajattelemiseen ja tekemiseen.

Mutta esimerkiksi nyt oon ollut tietoisesti kohta kaks viikkoo mietiskelemättä. Aamuisin ja iltaisin on ihan sikana enemmän aikaa ;) tänään huomasin että mielessä oli sellanen ajatuspulina jota en oo kuullu pitkään aikaan. Mutta toisaalta sitä on tullut harjoitettua jo sen verran että käytännössä päivät menee jonkinlaisessa samadhissa. Aamupäivisin on hankalampaa, ja pari tuntia ihmisten kanssa solkattua joku ruuvi löystyy sen verran et meno on sulavaa ja rentoa vaikka muilla ihmisillä ryhmässä on helvetti päällä.

Luin kans kesällä kirjan kasvatuspsykologiasta, ja siellä käsiteltiin tunteita, traumoja ja näiden vaikutusta siihen, kuinka ihminen käsittelee autoritäärisyyttä sisäisestä että ulkoisesti. Ja sieltä sain itse vastauksia joihinkin selittämättömiin pelkotiloihin joita oon kohdannut. Monet "kasvatukselliset" tai "kesyttävät" asiat tapahtuu ennen kuin ihminen täyttää kolme vuotta. Ja näiltä vuosilta ei juurikaan muistikuvia ole. Jos omat vanhemmat on olleet puutteellisia, niin tässä kentässä on voinut tapahtua vaikka mitä. Ja mietiskellessä kun keho ja mieli hakeutuu eheytymiseen, niin nämät ihme pelot ja kivet nousee esiin. Niitä on vaikea tunnistaa, mutta silti ne on olemassa. Tää on ikäänku ihmeellistä uuden oppimista.

Vastaus on ollut mulle aina sama. Kohtaan sen mitä on kohdattava. Jos en ole konreettisesti tuntenut jotain tunteita ennen, niin sit ne hakee omat hermoreittinsa kehossa, ja se tuntuu hetken pelottavalta. Sit läsnäolo täyttää tän "pimeän huoneen", ja sit sitä on taas viisastunut, ja härkä on kesyyntynyt taas himpun verran. Entinen pelko muuttuu avaruuden tunteeksi ja rauhaksi. Läsnäolon tunnehorisontit laajenee. Ja ainakin itsellä toisten ihmisten kaa ollessa koen voimautuneeni mietiskelyharjoituksesta. En pelkää härkää tai pyri pelkästään kesyttämään härkää, vaan voin jo ratsastaa härällä, ja vailla passiivista vihaa pelotella pelkureita.

edit: eikö sulla nikki ole ongelmia?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 04, 2012, 10:32:59 ip kirjoittanut Jaska »

Tomi

« Vastaus #7 : Lokakuu 05, 2012, 01:20:17 ip »

Olis kiva jos voisitte vähän tarkemmin kuvata niitä vaikeuksia ja kokemuksianne. Epäilemättä muutkin hyötyisivät näistä.

iisi

« Vastaus #8 : Lokakuu 05, 2012, 06:19:35 ip »
Minkälaiset meditaatiot voisi edesauttaa tiedostomattomien traumojen esille saamiseksi? Mistä ohjeet sellaiselle meditaatioille? Mielellään suomenkielisesti.

Ladros

• kukamitähäh
  • Learning honesty..
« Vastaus #9 : Lokakuu 05, 2012, 07:42:51 ip »
Mä olen näitä tyyppejä jotka sanoo et, jos vain on mahdollisuus jotain kautta päästä juttelemaan jonkun opettajan kanssa, niin se olis ehkä paras. Joskus vaikka omassa kaupungissa ei olis ryhmää niin opettajia saattaa silti tulla vierailulle ja pitää luentoja. Kannattaa koittaa sitä mahdollisuutta jos vain on. Joku Dharmapostituslista on siinä mielessä hyvä että sitä kautta tulee kivasti infoa opettajavierailuista.

Sitä jotenkin ajattelee että jos  tahtoo päästä traumoja työstämään, niin parempi silloin tehdä se ohjeistuksen kanssa, vaikkakin, kuten täällä on jotkut jo sanoneet, niin ihan normi harjoitusta tekemällä kaikenlaisia juttuja tulee pintaan. Tai sitten voinee riippua siitäkin miten trauman ymmärtää, sehän voi olla jotain suhteellisen pientä tai suhteellisen isoa, suhteellisen - koska se on kokijasta kiinni. Liitän ite trauma sanan johonkin hiukan vakavampaan tilanteeseen..
Basis from today leads for greater tomorrow.

-----------------------

Rest in natural great peace
This exhausted mind
Beaten helpless by karma and neurotic thought,
Like the relentless fury of the pounding waves
In the infinite ocean of samsara.

Rest in natural great peace.

NYOSHUL KHEN RINPOCHE

Tomi

« Vastaus #10 : Lokakuu 05, 2012, 11:21:30 ip »
Minkälaiset meditaatiot voisi edesauttaa tiedostomattomien traumojen esille saamiseksi? Mistä ohjeet sellaiselle meditaatioille? Mielellään suomenkielisesti.

Itse suosisin ihan perus mindfulness -meditaatiota eli vaikka hengitykseen keskittyen. Kun mindfulness on tarpeeksi vahva niin ylös tulevaa psyykkistä materiaalia voi käsitellä ankkuroituneena kehoon eikä mieli lähde mielikuvien ja tunteiden "mukaan" pois hetkestä vaan se mitä tapahtuu voi tapahtua samalla tiedostaen että nykyhetki on kohtuullisen turvallinen mutta tunnekokemus on vahva.

Psyykeellä on pyrkimys parantua ja purkaa ruumiiseen ja kehoon kerääntyneitä jännityksiä (traumoja). Tämä tapahtuu minusta aika itsestään silloin kun psyyke on tarpeeksi vahvoilla eli kokee olevansa jotenkin turvallisessa ympäristössä jossa ei tarvitse kauheasti huolehtia stressaavasti välittömästä hetkestä. Kun tuollaisessa tilanteessa mielessä on tilaa niin minusta silloin sinne tulee sellaista materiaalia jota psyyke pyrkii muissa tilanteissa pitämään poissa tietoisuudesta. Itsellä nyt ei kai varsinaisista traumaattisita kokemuksista kokemusta, mutta kaikenlaista sitä on kieltänyt ja tunkenut jonnekin sielupielun uumeniin josta niitä on aivan varmasti vielä aika lailla varastossa. Lyhyesti sanoisin että ne traumat tulevat esiin sitten kun ne katsovat parhaaksi. Lienee viisaampaa huolehtia parhaan taitonsa mukaan siitä että voisi mahdollisimman hyvin, tulisi rakastetuksi ja voisi suhtautua itseensä lempeydellä kuin väkisin koittaa tunkea siihen traumaan siihen liittyvien assosiaatioiden kautta. Kunnollisen mindfulnessin kehittäminen ennen on viisasta ja se onnistuu ihan vaan harjoittamalla säännöllisesti eikä siihen ole mitään temppukirjaa tai oikotietä. Niin tehdeiden kokemuksen mukaan se on kuitenkin hyvin käytettyä aikaa josta on monella tavalla hyötyä elämässä.

Tunteiden alkemia on minusta varsin mainio teos vaikka ei suoranaisesti aihetta käsittelekään. Siinä on kuitenkin hyviä välineitä joiden avulla tulla omien vaikaidenkin tunteiden kanssa toimeen.

Johdatus tietoiseen läsnäoloon (Henepola Gunaratana) on minusta paras käytännön teos meditaatioon suomen kielisistä.

Jos tuntuu että kyse on ihan merkittävistä traumoista niin länsimaalaisen psykiatrian ja psykologian puolelta kannattaa ihan rohkeasti hakea apua. Jos kyseessä on jotain jonka uskoo pahasti vaurioittaneen mielen kehitystä tai elimistön tasapainoa kuten vaikka väkivaltaa tai seksuaalista hyväksikäyttöä varsinkin yhdistettynä yleisesti turvattomaan ja välinpitämättömään lapsuuteen niin ei niiden kanssa kannata alkaa sankaroimaan jonkun meditaatiokirjan kanssa. Mindfulness voi olla apuna vakavissakin ongelmissa kunhan turvaa ja asiantuntemusta saa tarpeeksi muiltakin tahoilta.

Tämä "trauma" nyt voi tarkoittaa ihan mitä vain. Jotkut puhuvat että ihmisen perus oleminen ilman tiedostamista tuottaa jatkuvia traumoja eli tunnekokemukset kohtaamisesta maailman kanssa ei koeta täysin vaan ne sivuutetaan aversiolla. Tästä seuraa että takertumisesta johtuen elimistöön kerääntyy kaikenlaista jännitystä. Esim retriittien jälkeen tuon huomaa kun siitä rennosta kehon tilasta alkaa pikku hiljaa taas keräämään niitä jännityksiä, mutta meditoidessa osa niistä jännityksiä keräävistä (traumaattisista) kokemuksista tulee mieleen vapautuu. Psykiatriassa sanalla on vähän toinen käyttö, mutta yksityisajattelijana ajattelisin että kyse on samasta ilmiöstä vain eri kaliiberilla.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 06, 2012, 02:05:50 ip kirjoittanut Tomi »

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #11 : Lokakuu 06, 2012, 12:28:11 ap »
Itse voitin oman post-traumaattisen stressin tämän avulla. Suosittelen.

http://www.saunalahti.fi/~lapin/rokpaterapia.htm

lari

« Vastaus #12 : Lokakuu 08, 2012, 03:15:49 ip »
Onpas ikävää, että larilla ja Keskimikalla on ollut tuollaisia kokemuksia.
Onko teillä mahdollisuutta käydä missään ryhmässä mietiskelemässä ja kysyä vaikka sieltä neuvoja?
missä ryhmässä minä voisin käydä?

lari

« Vastaus #13 : Lokakuu 08, 2012, 03:17:01 ip »

Olis kiva jos voisitte vähän tarkemmin kuvata niitä vaikeuksia ja kokemuksianne. Epäilemättä muutkin hyötyisivät näistä.
En kerro täällä kaikille.

lari

« Vastaus #14 : Lokakuu 08, 2012, 03:17:58 ip »
Itse voitin oman post-traumaattisen stressin tämän avulla. Suosittelen.

http://www.saunalahti.fi/~lapin/rokpaterapia.htm
Paljonko se maksaa ei minulla ole varaa.