Kirjoittaja Aihe: Metsäperinne  (Luettu 10485 kertaa)

Santeri

Vs: Metsäperinne
« Vastaus #15 : Lokakuu 08, 2012, 07:44:58 ap »

Yksi ensimmäisistä länsimaalaisista munkeista, joka asui Ajaan Chaan kanssa, kirjoitti kokemuksistaan kirjan nimeltään Venerable Father: A Life with Ajahn Chah

Hänen nimensä on Paul Breiter, tai kuten hänet täällä muistetaan, Varapanno. Tämä kirja on hauska ja rehellinen kuvaus metsäperinteestä Ajaan Chaan aikana. Se on ollut minulle hyvin hyödyllinen kertomus.

Santeri

« Vastaus #16 : Lokakuu 08, 2012, 04:53:50 ip »
paljon pitää näköjään tukeutua maallikoihin ruokailun ym kohdalla.

Jep. Tämä pitää paikansa. Vinaya on tarkoituksella suunniteltu niin, että munkki joutuu tukeutumaan maalikoihin, eikä voi täysin eristäytyä muusta yhteisöstä.

Tässä kanadalainen munkki nimeltään Ajaan Sona valottaa tätä käytäntöä tarkemmin:

Living on the Buddha's Credit Card

Olen melko varma, että tämä on se puhe jossa hän puhuu tästä asiasta. Minun internet yhteyteni ei anna mahdollisuutta tarkistaa asiaa, joten kertokaa jos meni ohi.

Santeri

« Vastaus #17 : Lokakuu 12, 2012, 01:57:17 ip »
Meillä on uusi suomalainen noviisi metsäperinteessä nimeltään samanera Tapassi.

http://picasaweb.google.com/lh/photo/Y6qjl4vDhRK2d5YqXukd54We5IHh4-rJeqj5TZWFoYU

(EDIT: Korjasin linkin. Tänks Jaska.)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 14, 2012, 02:05:29 ip kirjoittanut thanavuddho »

Ladros

• kukamitähäh
  • Learning honesty..
« Vastaus #18 : Lokakuu 12, 2012, 09:38:49 ip »
Meillä on uusi noviisi metsäperinteessä nimeltään samanera Tapassi.

http://picasaweb.google.com/m/viewer#photo/115296171071998631533/5788128173428659105/5797780986371509346

Ei toimi linkki, heittää mut ainakin mun omaan picasa albumiin?
Basis from today leads for greater tomorrow.

-----------------------

Rest in natural great peace
This exhausted mind
Beaten helpless by karma and neurotic thought,
Like the relentless fury of the pounding waves
In the infinite ocean of samsara.

Rest in natural great peace.

NYOSHUL KHEN RINPOCHE

Jaska

• Vieras
« Vastaus #19 : Lokakuu 12, 2012, 11:08:24 ip »

Ladros

• kukamitähäh
  • Learning honesty..
Basis from today leads for greater tomorrow.

-----------------------

Rest in natural great peace
This exhausted mind
Beaten helpless by karma and neurotic thought,
Like the relentless fury of the pounding waves
In the infinite ocean of samsara.

Rest in natural great peace.

NYOSHUL KHEN RINPOCHE

Santeri

« Vastaus #21 : Lokakuu 18, 2012, 02:55:35 ip »
Lainaus
Lueskelin tuossa vähän aikaa sitten täällä foorumillakin esiin nostettua Särkynyt Buddha kirjaa. Se on mielenkiintoista luettavaa, varsinkin minun näkökulmastani. Voisin kirjoittaa siihen piiitkän kommentin, mutta sanon vain, etten välttämättä allekirjoita ihan kaikkea mitä siellä sanotaan. Hän tekee hyviä huomioita, se on pakko myöntää.

Kirjaa lukiessa panin merkille, että melkein ainoa theravada perinne, joka ei saanut mitään negatiivista kritiikkiä, vaan pelkästään kehua, oli Ajaan Chaan perinne. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta tällainen muistikuva minulle jäi.

Löysin tällaisen pätkän(s.67):

"In 1977 the first of Ajahn Chah’s disciples arrived in the West and since that time they have established thirteen monasteries worldwide and have attracted a large following. In the UK for example there are nearly forty meditation groups associated with this movement. Given its fundamentalist Vinaya practice, its clericocentrisity and its strong adherence to Thai cultural forms, the success of the Ajahn Chah movement comes as something of a surprise. This success can be explained mainly by the number of exceptionally gifted and inspiring teachers the movement has so far produced. These teachers have been able to attract a following by their high ethical standards, their commitment and the very practical and appealing way they present meditation. Their ability to rationalize their fundamentalist Vinaya practice has also been able to mollify people who might otherwise be put off by such things. How the Ajahn Chah movement will fare in the long term remains to be seen though. If it can continue to attract candidates for the monkhood and to produce inspiring teachers it may keep growing. If it is unable to do this it may have to rely more and more on Thai monks and will then slowly degenerate into just another ethnic organization catering to the ritual needs of expatriate Asians. Another potentially more serious problem is that all the Ajahn Chah monasteries in the West are largely dependant on funds from Thailand. If this money stops for some reason the movement may be unable to maintain itself.

The two most promising movements in the West based on the Buddhism of the Pali Tipitaka are the Insight Meditation Society in Massachusetts and the Spirit Rock Meditation Center in California."

http://www.buddhistische-gesellschaft-berlin.de/downloads/brokenbuddhanew.pdf

S.Dhammika myös kehuu hiukan varauksella Sangharakshitaa ja hänen aloittamaansa yhteisöä. Tästä olisi mielenkiintoista keskustella hänen kanssaan henkilökohtaisesti. Minulla on hänen sähköpostiosoitteensa. Voi olla, että otan yhteyttä...

Api

« Vastaus #22 : Heinäkuu 22, 2013, 09:53:59 ip »
Lieneekö asia vielä akuutti, mutta Ajahn Brahm tuntuu pitävän opettajaansa Ajahn Chah:ta arvossaan. Itse olen lukenut Ajahn Brahmin kirjoja ja kuunnellut hänen puheitaan youtubelta. Sieltä löytyy eri retriiteiltään videoituja, erittäin viihdyttäviä puheita aina vuodelta 2011. Kannattaa käydä katsomassa esimerkiksi:
http://www.youtube.com/watch?v=mUMEd3bWVIM&list=PL83B51A006C0D3D4A
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 22, 2013, 10:03:04 ip kirjoittanut Api »

Tomi

« Vastaus #23 : Maaliskuu 04, 2014, 07:49:48 ap »
Jos varhaisen perinteen lähestymistapa kiinnostaa tai innoitaa niin täällä on Thanissaro Bhikkhun opetuspuheita kuunneltavissa ja ladattavissa. Usein nuo ovat aika tiiviistä ilmaisua ja kestävät noin 10-15 minuuttia.

http://www.dhammatalks.org/

Thanissaro on vaikuttanut aika merkittävästi nykyiseen läntiseen theravadaan ja esimerkiksi minun elämääni.

Hän on toisaalta viettänyt toistakymmentä vuotta Thaimaan meditaatioluostareissa sekä tehnyt toisella puolella Atlantia skolaarista työtä kääntämällä suttia ja muita tekstejä englanniksi.