Kirjoittaja Aihe: Metsäperinne  (Luettu 10145 kertaa)

Santeri

Metsäperinne
« : Syyskuu 25, 2012, 05:01:27 ip »
Näyttää siltä että Suomessa on kasvava kiinnostustus theravada buddhalaisuutta kohtaan. Monella mahayana harjoittajallakin tuntuu olevan siitä kiitettävän oloinen käsitys.

Thaimaan metsäperinteen esittely on jo itsessään hyvin laaja aihe, puhumattakaan theravada buddhalaisuudesta yleensä. En tässä alustuksessa edes pyri mihinkään tyhjentävään esitykseen. Myös muut metsäperinteeseen tutustuneet, tai muuten siitä jotain tietävät, ovat tervetulleita lisäämään informaatiota tähän ketjuun.

Olen itse vihkiytynyt munkiksi 2010 tammikuun 23 päivästä lähtien yhdessä metsäperinteen luostarissa Thaimaassa. Olen ollut tekemisissä metsäperinteen kanssa viimeiset kahdeksan vuotta.

Santeri

Vs: Metsäperinne
« Vastaus #1 : Syyskuu 25, 2012, 05:06:44 ip »
Thaimaan metsäperinne

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 25, 2012, 05:22:22 ip kirjoittanut thanavuddho »

Santeri

« Vastaus #2 : Syyskuu 25, 2012, 05:23:29 ip »
Metsäperinteellä on juuret Thaimaassa, josta se on levinnyt länsimaihin, kuten esimerkiksi Englantiin, Austraaliaan ja Yhdysvaltoihin. Kaksi thaimaalaista munkkia ovat olleet keskeisiä vaikuttajia tämän kansainvälisen yhteisön muodostumiselle. Ensiksi Ajaan Mun ja toiseksi Ajaan Chaa.

Ajaan Mun oli viime vuosisadan alkupuolella elänyt buddhalaismunkki, joka käynnisti eräänlaisen "uskonpuhdistuksen" Thaimaan theravada buddhalaisuudessa. Hän keskittyi ennen kaikkea harjoittamaan meditaatiota, eikä niinkään korostanut buddhalaisen teorian opiskelun merkitystä. Hän painotti askeettisen elämäntyylin arvoa, ja eli itse sen mukaan aina kuolemaansa saakka. Hänellä oli suuri joukko oppilaita, munkkeja sekä maalikoita.

Yksi näistä oppilaistaan oli Ajaan Chaa. Vaikka Ajaan Chaa ei todellisuudessa viettänyt kovinkaan pitkää aikaa Ajaan Munin kanssa, niin hän joka tapauksessa piti Ajaan Munia opettajanaan. Ajaan Chaa oli korkealle arvostettu munkki, joka otti vastaan myös länsimaalaisia oppilaita. Nämä oppilaat sitten myöhemmin levittivät metsäperinnettä ympäri maailmaa.

Metsäperinne on tunnettu länsimaissa ennen kaikkea luostareiden kautta. Nämä luostarit pyrkivät toimimaan Vinayan eli buddhalaisen luostarisäännöstön puitteissa. Munkit eivät esimerkiksi käytä rahaa, eivätkä syö keskipäivän jälkeen. Tämän ohella erityistä painoarvoa annetaan tietyille askeettiharjoituksille, kuten syrjäisissä paikoissa asumiselle, vaeltamisille ja joka päiväiselle almukierrokselle.

Keskeinen piirre metsäperinteessä on luottamus siihen, että buddhalaisuuden opetukset ovat yhä edelleen ajankohtaisia, ja sovellettavissa tämän päivän maailmaan.

Metsäperinteet sisällä on monia erilaisia suuntauksia. Esimerkiksi jotkut painottavat Tripitakan (Pali kaanonin) opetuksia, kun taas toiset painottavat elävien opettajien sanoja. Jotkut painottavat enemmän viisauden merkitystä, kun taas toiset painottavat samadhin (keskittymisen) merkitystä.

Metsäperinne on tällä hetkellä kansainvälisesti yksi tunnetuimista buddhalaisista perinteistä. Tunnettuja länsimaalaisia buddhalaismunkkeja metsäperinteessä ovat esimerkiksi Ajaan Sumedho, Ajaan Brahm, Ajaan Amaro, Ajaan Passano, Ajaan Sucitto, Ajaan Thannisaro, Ajaan Sona...

Nykyään metsäperinteeseen kuuluu myös buddhalaisnunnia, eli bhikkhuneita, mutta heidän asemansa on edelleen jatkuvan keskustelun aihe.

Ladros

• kukamitähäh
  • Learning honesty..
« Vastaus #3 : Syyskuu 26, 2012, 08:41:10 ap »
Mites metsäperinteen luostareita on euroopassa, Englannissa ja Saksassa?
Basis from today leads for greater tomorrow.

-----------------------

Rest in natural great peace
This exhausted mind
Beaten helpless by karma and neurotic thought,
Like the relentless fury of the pounding waves
In the infinite ocean of samsara.

Rest in natural great peace.

NYOSHUL KHEN RINPOCHE

Tomi

« Vastaus #4 : Syyskuu 26, 2012, 07:05:56 ip »
Tää on kiva dokkari metsäperinteestä BBC:ltä. Ajahn Chahnin luostarista kuvaa.

http://www.youtube.com/watch?v=Bnp-AQjkhto

Santeri

« Vastaus #5 : Syyskuu 27, 2012, 06:20:17 ap »
Saako näitä videoita "embed" tässä foorumsoftassa?

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #6 : Syyskuu 27, 2012, 05:09:28 ip »
Saako näitä videoita "embed" tässä foorumsoftassa?

En usko. Vastausta ei saa lähetettyä HTML muodossa, vaan foorumin vakiokoodina. Sinänsä hieman vanhentunu softa, koska tuolla voi laittaa ftp-linkkejä ainoana vaihtoehtona. Veikkaisin ettei täällä olevista keskustelijoista kuin 10% edes tiedä mitä ne ovat. 

Santeri

« Vastaus #7 : Syyskuu 29, 2012, 11:31:18 ip »
Mites metsäperinteen luostareita on euroopassa, Englannissa ja Saksassa?

Nythän Norjassa on porukka, joka on kiinnostunut aloittamaan metsäluostarin siellä päässä. Sieltä kävi ihmisiä täällä kyselemässä, että löytyykö ketään kiinnostuneita munkkeja. Heillä oli melko valmiin oloinen suunnitelma siihen projektiin. Se suunnitelma oli ehkä vähän liiankin valmis. Voi olla että se mukki, joka haluaa uutta luostaria lähteä perustamaan, haluaa tehdä sen omalla tyylillään.

Mutta muuten se projekti kuulosti lupaavalta. Siellä on Oslon lähellä aika hyvät tukijoukot jo kasassa. Pidetään silmät auki, että mitä siellä tapahtuu tulevaisuudessa.

Saksassa on ainakin yksi "virallinen" metsäluostari. Englannissa on usempia. Italiassa ainakin yksi. Portugaliin ollaan rakentamassa uutta metsäluostaria. Sveitsissä on ainakin yksi...

gyougan

• Vieras
« Vastaus #8 : Syyskuu 30, 2012, 04:09:51 ip »
Mikäs muuten on noin yleisesti ottaen Metsäperinteen merkittävin ero valtavirran Theravadaan?

Eräs thaimaalainen tuttuni joskus mainitsi että lähes kaikki munkit juopottelevat ja käyvät naisissa, mutta "in the jungle" on olemassa kunnon oikeita munkkeja. Viittasi varmaankin metsäperinteeseen.

Ladros

• kukamitähäh
  • Learning honesty..
« Vastaus #9 : Syyskuu 30, 2012, 04:36:39 ip »

Nythän Norjassa on porukka, joka on kiinnostunut aloittamaan metsäluostarin siellä päässä. Sieltä kävi ihmisiä täällä kyselemässä, että löytyykö ketään kiinnostuneita munkkeja. Heillä oli melko valmiin oloinen suunnitelma siihen projektiin. Se suunnitelma oli ehkä vähän liiankin valmis. Voi olla että se mukki, joka haluaa uutta luostaria lähteä perustamaan, haluaa tehdä sen omalla tyylillään.

Mutta muuten se projekti kuulosti lupaavalta. Siellä on Oslon lähellä aika hyvät tukijoukot jo kasassa. Pidetään silmät auki, että mitä siellä tapahtuu tulevaisuudessa.

Saksassa on ainakin yksi "virallinen" metsäluostari. Englannissa on usempia. Italiassa ainakin yksi. Portugaliin ollaan rakentamassa uutta metsäluostaria. Sveitsissä on ainakin yksi...

Okei, en tiennytkään että noin paljon kuitenkin löytyy, ja tosi nastaa kuulla et Norjaan olisi nousemassa yksi kanssa!

Mikäs muuten on noin yleisesti ottaen Metsäperinteen merkittävin ero valtavirran Theravadaan?

Eräs thaimaalainen tuttuni joskus mainitsi että lähes kaikki munkit juopottelevat ja käyvät naisissa, mutta "in the jungle" on olemassa kunnon oikeita munkkeja. Viittasi varmaankin metsäperinteeseen.
Aika kärjistetty yleistys koko Thaimaassa olevaa sanghaa kohtaan jos noin on ilmaissut. Mulla on yksi thaikku ystävä just jonkin aikaa viettämässä munkin elämää metsäluostarissa ja hänen kanssaan kun olen jutellut niin on selvinnyt että ihan kaikkea löytää niin kaupunki kuin metsäluostareista. On enempi new age kamaa ja perinteistä ja olen saanut vähän kosketusta ja tietoa enemmän tosi vaikuttavan oloisista Thaimaalaisista opettajista, tätä aikaisemmin Thaimaan tai yleisestikin theravada perinne on ollut jotenkin tosi etäinen mulle. Mutta tosiaan, esimerkiksi tämä ystäväni sanoi että hänen opettajansa on enemmän joissakin asioissa uudismielinen kun taas toiset ovat hyvin perinteisiä ja tarkkoja esim miten ja missä naisharjoittajat voivat yöpyä tai mitä heidän tehtäviin kuuluu luostarin alueella. Oon ihan varma siis et kaikkea löytyy, mutta en kuitenkaan laittaisi noin kärjistettyä leimaa koko sanghan päälle.

-----------------------

This exhausted mind

NYOSHUL KHEN RINPOCHE

gyougan

• Vieras
« Vastaus #10 : Syyskuu 30, 2012, 05:10:42 ip »
Aika kärjistetty yleistys koko Thaimaassa olevaa sanghaa kohtaan jos noin on ilmaissut.

Tämä kyseinen henkilö on muslimi, mikä osaltaan voi hieman vaikuttaa häneen kuvaansa buddhalaisuudesta.

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #11 : Syyskuu 30, 2012, 06:07:21 ip »
Aika kärjistetty yleistys koko Thaimaassa olevaa sanghaa kohtaan jos noin on ilmaissut.

Tämä kyseinen henkilö on muslimi, mikä osaltaan voi hieman vaikuttaa häneen kuvaansa buddhalaisuudesta.

En usko, että Thaimaa on ainoa maa jossa tätä tapahtuu. Nepalissa vieralleilta naiskavereilta olen kuullut aika usein kuinka munkit koittavat iskeä heitä ja "rakastua". Ilmeisesti viisumipakolaisuuden toivossa. Kylmä fakta on että osa porukasta ottaa luostarivalat välttyäkseen nälkäkuolemalta. Ei siis ole mikään ihme, jos sitoumusta ei oteta kovinkaan tosissa. Tämä sitten näkyy ystävyyttä parempana huolenpitona länsimaalaisista.

Mohax

« Vastaus #12 : Syyskuu 30, 2012, 06:14:32 ip »
Tubesta kolmen vartin dokumentti parin Saksassa olevan "metsämunkin" elämästä:

Die Mönche im Wald

Saksan kielen ymmärrys on minulla aika vajavaista, mutta aika maanläheistä touhua ja paljon pitää näköjään tukeutua maallikoihin ruokailun ym kohdalla.

Ladros

• kukamitähäh
  • Learning honesty..
« Vastaus #13 : Syyskuu 30, 2012, 06:18:04 ip »
Tubesta kolmen vartin dokumentti parin Saksassa olevan "metsämunkin" elämästä:

Die Mönche im Wald

Saksan kielen ymmärrys on minulla aika vajavaista, mutta aika maanläheistä touhua ja paljon pitää näköjään tukeutua maallikoihin ruokailun ym kohdalla.

Kiitos!

-----------------------

This exhausted mind

NYOSHUL KHEN RINPOCHE

Santeri

« Vastaus #14 : Lokakuu 04, 2012, 05:58:20 ip »

En usko, että Thaimaa on ainoa maa jossa tätä tapahtuu. Nepalissa vieralleilta naiskavereilta olen kuullut aika usein kuinka munkit koittavat iskeä heitä ja "rakastua". Ilmeisesti viisumipakolaisuuden toivossa. Kylmä fakta on että osa porukasta ottaa luostarivalat välttyäkseen nälkäkuolemalta. Ei siis ole mikään ihme, jos sitoumusta ei oteta kovinkaan tosissa. Tämä sitten näkyy ystävyyttä parempana huolenpitona länsimaalaisista.

Ei varmaan ole ainuttakaan tämän foorumin lukijaa, joka kuvittelisi, että Thaibuddhalaisuus pitää sisällään pelkkiä ihmisyyden mallikappaleita.

Lueskelin tuossa vähän aikaa sitten täällä foorumillakin esiin nostettua Särkynyt Buddha kirjaa. Se on mielenkiintoista luettavaa, varsinkin minun näkökulmastani. Voisin kirjoittaa siihen piiitkän kommentin, mutta sanon vain, etten välttämättä allekirjoita ihan kaikkea mitä siellä sanotaan. Hän tekee hyviä huomioita, se on pakko myöntää.

Kirjaa lukiessa panin merkille, että melkein ainoa theravada perinne, joka ei saanut mitään negatiivista kritiikkiä, vaan pelkästään kehua, oli Ajaan Chaan perinne. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta tällainen muistikuva minulle jäi.

Minäkin olen tähän päivään mennessä nähnyt jos jonkin moista. Olen menettänyt luottamukseni moneen munkkiin, mutta Ajaan Chaata kohtaan kunnioitus on vain kasvanut.

Siinä kuitenkin on se ongelma, että Ajaan Chaa on ollut kuolleena jo 20 vuotta. Mistä minä tiedän minkälainen hän oli? Mutta häneltä säilyneiden opetusten ja tarinoiden perusteella, minulle on muodostunut hyvin kunnianarvoisa kuva. Se on vielä toistaiseksi kestänyt tulikokeet.

(EDIT: yritän korjailla viestin ulkoasua)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2012, 10:57:14 ap kirjoittanut thanavuddho »