Kirjoittaja Aihe: Jälleensyntymä  (Luettu 38859 kertaa)

Harri

  • Bodhimäen Eemeli
  • Viestejä: 155
Vs: Jälleensyntymä
« Vastaus #165 : Joulukuu 29, 2012, 10:02:36 ip »
Pystytkö näkemään mikä on kunkin ihmisen perimmäinen mieli, yksilön elämän pohjimmainen tarkoitus eli motiivi? Jos et näe sitä, et voi myöskään tietää kuka on samsarinen olento ja kuka ei ole. Ihminen on saattanut  kehittää bodhimielen viisi mahakalpaa sitten, aieman Buddhan kaudella.

En pysty, enkä niin ole väittänytkään. Ei tarvitse.

Pystyn kuitenkin näkemään, mitä Vaeltaja Gotama, Shakyamuni Buddha, on opettanut.

Lainaus
Jos joku auktorisoitu mestari harrastaa paperintaitelua eli origamia, tai kukka asettelua, tai sikareita, viinejä, etc... olet tietenkin valmis, normaalin laumakäyttäymisen mukana, hyväksymään sen upayana eli taidokkaan keinona, vai kuinka?  Entä muitten ihmisten leijan lennätys, laskuvarjohyppy, urheilusukellus, tai muu sellainen, minkälaisen auktoriteetti uskon avulla aiot luokitella ja määrittää sen?

Uskon Dharmaan, ja määrittelen hommelit sen mukaan.

Kun minä juon viinaa, minä juon viinaa. Kun Trungpa Rinpoche juo viinaa, hän juo viinaa. Niiltä osin, että minä en olisi pyhimys, juomiseni olisi hedonismia. Niiltä osin, että Trungpa olisi Mahasiddha, hänen juomisensa olisi upayaa. En tiedä oliko Trungpa pyhimys. Tiedän vain oman statukseni. Mutta se on varmaa, että Buddha opetti ryyppäämisestä varsin yksioikoisesti.

Jos minä hyppäisin laskuvarjolla, olisi se hedonismia. Jos Dharmapala Nydahl hyppäisi laskuvarjolla, se voisi olla upayaa. Niiltä osin... ja bla-bla-bla.

En ole kiinnostunut statuksista, laumasieluja välttelen, enkä usko auktoriteetteihin, paitsi Dharmaan, joka on ainoa meille buddhalaisille yhteinen auktoriteetti.

Voin ihan rauhassa luokitella teot, ja olennot yleisesti. Seuraan vain mitä Dharma sanoo. Ei minun tarvitse tietää kenenkään yksilön statusta, seurata laumaa, tai uskoa auktoriteetteihin. Totean vain, että Dharman mukaan .... bla-bla-bla (kts. viestini 2012-12-25, 14:47:36 )

Sinä taas, Ekhnaton, et itse tiedä sinäkään, että onko joku harjoittanut ziljoona kalpaa, tai onko joku yhdeksännellä bodhisattva-bhumilla, joten et itsekään voi vedota mihinkään moiseen esittäessäsi "leijahyppy on dharmaattista toimintaa" -hommeleita. Ainoa mihin sinäkään voit vedota, on Dharma sellaisena kuin se Vaeltaja Gotamalta on välittynyt. Olemme siis samassa tietoteoreettisessa asemassa molemmat.

Ja se, mitä Dharma sanoo luopumisesta ja bodhichittasta, on aika selvää. (Ainakin Atishan ja Tsongkhapan traditiossa.)



En nyt ihan oikeasti tiedä Ekhnaton mistä suunnasta sinä tätä väännät, mutta todettakoot, että itse pääasiassa vietän aikaani samsaristen juttujen parissa. Yritän toki toisinaan saattaa itseäni "hanskat tiskiin iskevään mielentilaan", mutta se ei ole ihan helppoa se. Koska en ole vielä onnistunut, niin edessäni lienee, siis Dharman mukaan, käsittämättömän pitkä kärsimysten täyttämien jälleensyntymien ketju. Se ketju toki katkeaa pikaisesti, kunhan saan ensin hanskat tiskiin. Siksi, ja juuri siksi, ei minunkaan pitäisi hyppyliidellä eikä maistella Rhonen laakson rypäletuotteita, vaan keskittyä hanskoihin ja siihen tiskiin. Niin myös sinun.

Puhun tässä ihan Dharmaa, yleisellä tasolla. En esitä arvioita omasta tai sinun pyhyysstatuksesta. Toivottavasti sinäkin osaat ottaa dharmaattisen asenteen, etkä lähde esittämään omia itsellesi sopivia käytänteitä yleisinä toimintamalleina. Jos sinä olet yhdeksännen bhumin bodhisattva, niin voit toki leijapomppia niin kuin vain sielu sietää, mutta tuolloin ymmärtänet myös, että "vähemmän pyhille" ei ehkä kannata mainostaa kaikkea sitä, mikä sinulle on hyveellistä. Heille se nimittäin voisi olla jopa turmiollista. Jos siis Vaeltaja Gotamaa ja hänen opetuksiaan, eli Dharmaa, on meidän uskominen.

Jaska

  • Vieras
Vs: Jälleensyntymä
« Vastaus #166 : Joulukuu 30, 2012, 04:38:36 ip »
Hanskat tiskiin dharmaa, yeah :) iloista luettavaa.

Se on jännä ku on ollut mökillä pierunhajussa jo yli viikon, niin polariteetti pienenee. Hanskat ja tiski pienenee. Samsara ja nirvana pienenee itsellä, ja sit ku lukee tänki foorumin tai threadin viestejä, niin sitä on ihan että "oho!". Et ikäänku sanasäilä ja kirjotettu dharma on tykimpää. Tällanen välihuomio.