Kirjoittaja Aihe: Kuolema buddhalaisittain  (Luettu 21011 kertaa)

Ekhnaton

Vs: Kuolema buddhalaisittain
« Vastaus #45 : Elokuu 22, 2012, 11:50:31 ap »
Kertomani selitys on olemassa, ja onhan jokaisella olennolla takanaan lukematon määrä elämiä, joten se ehto on täytetty  Vasubandhun kuvaamassa tapauksessa.  Selitys on Vasubandhun kommentaarissa Bodhisattva Maitreyan Mahayana Sutra Alamkaraan, julkaistu englanniksi nimellä Universal Vehicle Discourse Literature. Aiheesta on varmasti myös Vasubandhun Abhidharmakoshassa.  Asia on selitetty myös Bodhisattva Maitreyan runomuotoisessa tekstissä.
 Asia voidaan ymmärtää monella tavalla, eräs käsitys on, -jonka budhalaisten suuri enemmistö kuitenkin vihaisena hylkää-, että Buddha Shakyamunin valaistuminen on tavalla tai toisella läsnä kaikkialla maaplaneetalla, jonka vuoksi täydellisiä pratyeka buddhia ei voi tällä hetkellä olla. Tämä tarkoittaa että pian Shakyamunin valaistumisen jälkeen Dharma levisi kaikkialle. Tavoilla joita nykyinen ihmiskunta, nykyinen kulttuuri, ei hyväksy eikä tiedä.
Koska ihmiskunta katsoo että Dharmaa ei ole ollut esim Australiassa, Etelä-Amerikassa, Euroopassa ja Afrikassa, on Pratyeka Buddhia voinut olla tämän kulttuuri- & historiakäsityksen mielestä.
Mihin suutriin sinun kuulemasi selitys perustuu?

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #46 : Elokuu 22, 2012, 12:37:30 ip »
Meinasin sanoa Vasubandhun pointin tuosta ehdosta. Luimuja nuo filosofit.

Dzongsar Khyentse rinpochen kommentaariin Chandrakirtin Madhyamakavatarasta (sen saa siddharthasintent.org sivulta) ja Gampopan Jalokiviornamenttiin. Myönnän heti tuon olevan meidän tiibetinbuddhalaisten heikkous, että turvaudumme aika usein shastroihin tai shastrojen shastroihin emmekä aina lue sutria, joista ne ovat peräisin.

Ekhnaton

« Vastaus #47 : Elokuu 23, 2012, 10:50:31 ap »
Asiaan liittyy  erikoinen oppi jonka nimi on Gotra sanskritiksi, se on käännetty  Robert Thurmanin työryhmän käännöksessä sanoilla "Spiritual gene", muita käännöksiä sille ovat "lineage", ja "family" (esim D.T. Suzukin Lankavatara Sutra käännöksessä). Se tarkoittaa että ihmisellä on jo syntyessään joko Sravaka, Pratyekabuddha tai Bodhisattva gotran ominaisuudet, jonka vuoksi hän tulee hyväksymään vain tietynlaisen opin, olipa hän muodollisesti minkä tahansa koulukunan kannattaja. Myös tietyt Vimalakirti Nirdesan Sutran opetukset liittyvät tähän gotra käsitykseen,  joka on näin muodoin ollut laajalti tunnettu eikä sitä ole tarvinnut koskaan selittää itse sutrassa.  Saman kaltainen Lineage ja Gotra käsitys on tunnettu myös Sarvastivadassa, joten se on suurella varmuudella kuulunut  buddhalaisuuteen jo varhaisessa vaiheessa. Ihminen ei voi muuttaa geenejään yhden elämän aikana, joten R. Thurmanin  käännös on perusteltu, mutta se ei tarkoita perintötekijöitä & kromosomeja kirjaimellisesti. Jos asia leviää laajemmalle se aiheuttaa pelkästään sekaannusta, ja täysin järjettömiä asioita loputtomasti, uskallan sanoa ja ennustaa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 23, 2012, 10:52:23 ap kirjoittanut Ekhnaton »

Ekhnaton

« Vastaus #48 : Elokuu 24, 2012, 11:27:26 ap »
Minulla on Har Dayalin Bodhisattva Doctrine in..., jossa on aivan hyvä käsittely Gotra käsitteestä.
 Se ei ole  aivan niin yksinkertainen asia, jätin tarkoitukselliseti pois tarkemman Sarvastivada näkemyksen esittelyn, koska Sarvastivada  käyttää Gotra sanaa sellaisessa merkityksessä että ihminen kuluu uuteen lajiin kun hänestä tulee arya-pudgala ( eli srota-apanna, sakrdagamin jne...), hän ei ole enää tavallinen ihminen.  Ihmisen gotra näiden arya pudgala tasojen sisällä jakautuu edelleen eri lajeihin, hän voi olla kaya-saksin (ruumiilla todistaja), sraddha-anusarin (uskolla seuraaja), jne... . Sarvastivada abhidharma ja muu  Dharma-teoria eroaa huomattavasti theravadan vastaavista käsityksistä, joten ei pidä vetää suoria yhtäläisyyksiä vastaaviin theravada käsityksiin. Omat tietoni ovat enimmäkseen Hirakawa Akiran ja Paul Gronerin teoksesta History of Indian Buddhim from Shakyamuni to Early Mahayana.
Tämä on erilainen käsitys kuin se että ihminen on perusluonteeltaan sravaka, pratyekabuddha, tai bodhisattva linjaan, perheeseen tai olentolajiin kuuluva.

Asia saa  erilaisen käsittelyn eri mahayana sutrissa ja kommentaareissa. Se ei ole pelkästään Yogacaran käyttämä malli, vaikka se löytyy myös toisesta tärkeästä Yogacara sutrasta, Samdhinirmocanasta. Aihe on esillä  Nagarjunan Bodhisambharassa, jossa Nagarjuna sanoo että bodhisattvan tulee opettaa ihmisiä heidän gotransa mukaisesti. Jos he ovat sravaka tai pratyekabuddha linjoihin kuuluvia, ei heille tule opettaa Mahayanaa. Jos ihminen ei lainkaan hyväksy dharmaa, hänelle tulee opettaa hyvien tekojen polku, punyakriyayana. Viidentänä lajina ovat ne jotka eivät suostu edes hyvien tekojen polkuun, heitäkään ei tule hylätä, sanoo Nagarjuna. Koska Nagarjuna on keskeinen Madhyamaka mestari, on selvää että oppi ihmisen gotrasta kuuluu myös madhyamaka Mahayanaan.

Tathagata garbha elli buddhaluonto-teoria on erilainen käsitys Mahayanassa, se katsoo kaikkien kuuluvan lajiin jossa heillä on buddhaluonto, vaikka se olisikin kaukana ja syvällä kleshojen kuoren alla.

Mahayana selittää että ihmisen gotra voi olla perua hyvin kaukaisilta aikakausilta, teoista jotka yksilö on tehnyt satoja tuhansia elämiä sitten, aiempien Buddhien kausilla.

Gotra oppi on selkeästi läsnä myös  Hyvän Lain Valkessa Lootus sutrassa, siinä ihmisiä  on verrattu erilaisiin kasveihin: puihin, pensaisiin, ja muihin kasveihin. Ne kaikki saavat voimaa ja ravintoa  Tathagatan opettaman Dharman suuresta sadepilvestä joka kohoaa maailman ylle, ja kasvavat sitten lajinsa ja luontonsa mukaisesti.

Uskon että Mahayana on alkuperäinen Buddhan opettama opetus. En usko näkemykseen että Mahayanan eri suunnat olisivat syntyneet myöhemmin, kuin eri sravakayana koulukunnat. Tämä tarkoittaa myös sitä että buddhan oppi on asia joka on ollut olemassa satoja miljoonia vuosia, lukemattomia kalpoja, maailmankausia. Dharma ja ihmisen henkinen kehitys on samanlainen kuin evoluutio, mitään merkittävää ei tapahdu  alle 100 000 vuoden jaksolla.

iippo

« Vastaus #49 : Elokuu 24, 2012, 12:13:15 ip »
Pahoitteluni jo etukäteen jos kuulostan tylyltä, mutta minua on aina hämmentänyt tällainen pitkälle menevä teorisointi, käsitteellistäminen ja luokittelu. Onko sellaisten vakavalla mielellä opettelusta ja ulkoa pänttäämisestä oikeasti jotain hyötyä?

Pidän itsekin kenties liikaakin kaikenlaisista ajatusleikeistä ja pohdiskelusta , mutta sitä ne minulle ovatkin - juttuja joita vain tulee ja menee mielessä omalla painollaan. Hetken mielijohteesta. Zenistä/buddhalaisuudesta on tullut luettua joitain kirjoja, mutta mitään en ole yrittänyt opetella ulkoa. Takaraivoon jää mitä jää.

Olen aina karttanut "pyhien kirjojen" sanasta sanaan opettelua ja muuta tiukkaa teorisointia -elämän ohjeena-, moraalin perustana. Ne tuppaavat tekemään asioista mielestäni aivan liian vaikeita ja monimutkaisia, ilman mitään järkevää syytä. Liian paljon sanoja? Ajatuksia?

"Tee enemmän hyvää kuin pahaa" on musta paljon parempi ja kestävämpi elämän ohje kuin mikään korkea lentoinen teorisointi ja ihmisten lokerointi yhtään minkään mukaan. Sitä kun noudattaa, niin ei tarvitse paljon arpoa ja aina tulee tehtyä oikein.

-Ihan henk koht mielipide siis, tarkoitus ei missään tapauksessa ole loukata - oma fiilikseni tätä nykyä vain alkaa olemaan entistä enemmän ja enemmän se, että "Sanoja ja ajatuksia on liikaa".

---

Runoilija ja laulaja voivat sanoa vähällä paljon. Islamissa Jumalaa ei saa kuvata, koska se rajoittaisi Jumalan johonkin tiettyyn muotoon - mikä ei ole mahdollista sillä Jumala on ääretön. Hepreankielinen Jumalan nimeä tarkoittava "YHWH" pyörii myös saman asian ympärillä: Ääretöntä Jumalaa ei voi lausua, eli rajoittaa tiettyyn nimeen.

Mielestäni sidomme itseämme, ajatteluamme ja toimintaamme liialla käsitteellistämisellä.

Ekhnaton

« Vastaus #50 : Elokuu 24, 2012, 01:26:39 ip »
Teoriat syntyvät arkitodelllisuudesta. Havaitaan erilaisia asioita, kuten että ihmiset ovat erilaisia. Aletaan pohtia miksi he ovat erilaisia? Täydellisesti Valaistunut katsoo buddha-silmällään olemassaolon syitä, olosuhteita ja seurauksia.  Kertoo sitten että ihmisten luonteet ovat syntyneet hyvin kaukaisina aikoina tehtyjen tekojen seurauksena. Jotka toteutuvat monimutkaisessa syiden ja olosuhteiden kentässä. Ei siinä ole mitään sen kummempaa.

Pema Namgyal

« Vastaus #51 : Elokuu 24, 2012, 02:03:56 ip »
Täydellisesti Valaistunut katsoo buddha-silmällään olemassaolon syitä, olosuhteita ja seurauksia.  Kertoo sitten että ihmisten luonteet ovat syntyneet hyvin kaukaisina aikoina tehtyjen tekojen seurauksena. Jotka toteutuvat monimutkaisessa syiden ja olosuhteiden kentässä. Ei siinä ole mitään sen kummempaa.

Niin, loppupeleissä ei niin monimutkainen asia miltä se äkkiseltään voi kuulostaa. Dharma on tälläisen täydellisesti valaistuneen opetusta todelliseen vapautumiseen johtavasta polusta. Dharma voi ilmentyä hyvinkin monella tavalla, esimerkiksi todella yksinkertaisella ja ytimekkäällä tavalla, tai tavattoman hienosyisellä, moniulotteisella ja laajalla tavalla. Eri olennot tarvitsevat erilaisia opetuksia vapautumiseen johtavalla polullaan. Siksi Buddha on opettanut niin laajan kirjon opetuksia ja erilaisia menetelmiä, jotta jokaiselle vapautumiseen johtavan tien kulkijalle löytyisi täydellinen opetus ja menetelmä tuon vapautumisen päämäärän saavuttamiseen.

Joskushan ihmisille sitten käy niin, että jos on löytänyt tälläisen "oman täydellisen menetelmän", joka vaikka sitten edustaa tälläistä hyvin ytimekästä ja yksinkertaista dharman ilmentymistä, niin rupeaa kuvittelemaan että se "oma täydellinen menetelmä" onkin parempi kuin muut menetelmät ja saattaa ajatella, että nuo jotka seuraavat tuollaisia laajoja ja hienosyisiä, moniulotteisia menetelmiä eivät oikein ymmärrä asian ydintä. Mutta asia voikin olla todellisuudessa niin, että lukemattomat erilaisten dharmapolkujen kulkijat, laajojen, ytimekkäiden ja monien erilaisten menetelmien harjoittajat ovat ja aikakausia sitten saavuttaneet sen päämäärän minkä Buddha saavutti ja tämä yhteen asiaan suppeasti takertuva henkilö sitten vain vielä tarpoo samsarassa, ja mahdollisesti vielä melko pitkiäkin aikoja, ehkä muutamia maailmankausia. Buddha varmasti tiesi jo ennelta että näin tulee aina silloin tällöin tapahtumaan, mutta ehkä asialle ei voinut tehdä mitään ja hän vain täydellisestä viisaudestaan käsin sitten opetti nämä lukemattomat, laajat ja mittaamattomat dharman opetukset.

Eri aikoina erilaiset harjoittavat ovat kukin edenneet oman kyvykkyytensä mukaisesti tällä polulla, osa on jo saavuttanut päämäärän, osa on melko lähellä päämäärää, osa vielä melko kaukana päämäärästä ja osa ottaa vasta ensimmäisiä askeliaan dharman polulla. Jokainen on kuitenkin joskus ottanut sen ensimmäisen askeleen ja sen voidaankin ajatella olevan suunnattoman kallisarvoinen ja harvinaislaatuinen tapahtuma.

Ladros

• kukamitähäh
  • Learning honesty..
« Vastaus #52 : Lokakuu 24, 2012, 11:47:15 ap »
Peaceful Death, Joyful Rebirth:
http://www.wisdom-books.com/ProductExtract.asp?PID=15662

Tässäpä muuten erityisen hieno kirja liittyen buddhalaisiin opetuksiin kuolemasta ja niistä menetelmistä joiden avulla kuoleman kautta voidaan saavuttaa lopullinen vapautuminen samsarasta. Kirjassa on myös kuvattu monien eri henkilöiden kuoleman hetken kokemuksia ja kokemuksia bardoista. Nämä henkilöt ovat siis palanneet kuoleman tilasta takaisin kehoonsa ja kertoneet hyvin tarkasti kokemuksistaan.

Tästä maininnasta tuli mieleeni, olen törmännyt youtuben kautta tälläisiin videoihin, jotka on mun mielestä ihan mielenkiintoisia katsoa ja justiinsa miettiä että mitä se kuolema nyt sitten on. Toivottavasti tää ei ole offtopic, ajattelin kuitenkin että menee samaan aiheeseen..

Pamela Reynolds; leikkauksen aikana aivokuolleena ja silti hän pystyy kertomaan mitä huoneessa on tapahtunut:
http://www.youtube.com/watch?v=6R654H_qOvA
kokonainen dokkari  kuolemankokemuksista: http://www.youtube.com/watch?v=u8Ub2xx0KQ0

Ahistunut nainen koittaa itsemurhaa:
http://www.youtube.com/watch?v=AYdolY6SQuI

Mulla oli jotain muitaki vastaavia videoita, just tiettyjä mielessä mut en löydä justiinsa, lisäilen vaikka myöhemmin.

Mut mitäs mieltä ootte tälläisistä kokemuksista?
Basis from today leads for greater tomorrow.

-----------------------

Rest in natural great peace
This exhausted mind
Beaten helpless by karma and neurotic thought,
Like the relentless fury of the pounding waves
In the infinite ocean of samsara.

Rest in natural great peace.

NYOSHUL KHEN RINPOCHE

juhakala

« Vastaus #53 : Marraskuu 14, 2012, 04:25:47 ip »
Mitä enemmän olemme meditoineet ja rauhoittaneet mieltämme, sitä vähemmän kuolema pelottaa ja sitä suurempi mahdollisuus päästä Nirvanasta.

Harri

• Bodhimäen Eemeli
« Vastaus #54 : Marraskuu 17, 2012, 02:37:04 ip »
Wanhojen kadam-mestareiden kootuista sanonnoista:

"Ei minua kuolema pelota,
vaan se jälleensyntymä!"

Tässä suhteessa buddhalaisuus on aika veikeä uskonto, eli ajatus kuolemanjälkeisestä elämästä ei ole helpotus ja huojennus, vaan kauhu ja ahdistus. Jos nimittän elämä loppuisi kuolemaan, niin mikäs tässä olisi köllöttäessä, otettaisiin relasti vaan.

juhakala

« Vastaus #55 : Marraskuu 17, 2012, 04:31:45 ip »
Tässä suhteessa buddhalaisuus on aika veikeä uskonto, eli ajatus kuolemanjälkeisestä elämästä ei ole helpotus ja huojennus, vaan kauhu ja ahdistus. Jos nimittän elämä loppuisi kuolemaan, niin mikäs tässä olisi köllöttäessä, otettaisiin relasti vaan.

Kyllä minä odotan seuraavaa elämää luottavaisin mielin. Se on  taas yksi elämä lähempänä valaistumista. Ihmiselämät tarjotaan meille mahdollisuutena puhdistaa karmaa. Se odotanko seuraavaa elämää kauhulla ja ahdistuksella riippuu siitä, miten olen elänyt tämän ja aiemmat elämäni.

Ladros

• kukamitähäh
  • Learning honesty..
« Vastaus #56 : Marraskuu 17, 2012, 05:50:31 ip »
kyl mulle kyse on siitä et mikä on mielen tila kuoleman hetkellä ja kuinka hyvin sitä voi hallita, se painaa tekojen kanssa. mieli tulee juoksemaan ja kokemaan sen verta paljon ja jos ei sitä hallitse ni hellurei 'hellät' tunteet, siinä sitä sit mennään.. Mun näkemys on että vaikka kuinka olis harjoittanut hyvää elämää ei se riitä, entä jos just kuoleman hetkellä tulee joku häiriötekijä, kuinka paljon silloin on apua siitä että on pyrkinyt elämään hyvin. kyllä aivan varmasti hyveet tukevat mieltä ja tekevät siitä hiukan tasapainoisemman, mutta ei se ole sama asia kuin mielen hallinta ja asioiden ymmärtäminen. näin ainakin omasta mielestäni.
Basis from today leads for greater tomorrow.

-----------------------

Rest in natural great peace
This exhausted mind
Beaten helpless by karma and neurotic thought,
Like the relentless fury of the pounding waves
In the infinite ocean of samsara.

Rest in natural great peace.

NYOSHUL KHEN RINPOCHE

juhakala

« Vastaus #57 : Marraskuu 18, 2012, 12:52:19 ip »
kyl mulle kyse on siitä et mikä on mielen tila kuoleman hetkellä ja kuinka hyvin sitä voi hallita, se painaa tekojen kanssa.

Olen täysin samaa mieltä. Mielen tilaan voi vaikuttaa kuoleman hetkellä etukäteen. Normaali ihminen ei pysty kuoleman hetkellä yht' äkkiä rauhoittumaan totaalisesti. Siihen tarvitaan valmistautumista. Meditatio on syy ja rauhallinen mieli on seuraus. Mielen rauhoitttamista pitkään harjoitetulla meditaatiolla. Täytyy olla sinut itsensä ja elämänsä kanssa. Et saa pelätä egon, eikä ruumiin kuolemaa.

Harri

• Bodhimäen Eemeli
« Vastaus #58 : Joulukuu 25, 2012, 02:10:53 ip »

Kyllä minä odotan seuraavaa elämää luottavaisin mielin. Se on taas yksi elämä lähempänä valaistumista. Ihmiselämät tarjotaan meille mahdollisuutena puhdistaa karmaa. Se odotanko seuraavaa elämää kauhulla ja ahdistuksella riippuu siitä, miten olen elänyt tämän ja aiemmat elämäni.

Luotat omaan mieleesi aika lailla. Olet selvillä karmapistesaldostasi, tässä ja edellisissä elämissäsi hankkimastasi. Uskot siihen, että kuoleman hetkellä mielesi on tyyni ja rakastava, ei sekainen tai suuttunut. Hienoa.

Itse taas en luota, en ole selvillä, enkä usko. Minä jopa menen niin pitkälle, että väitän, että oma mieleni on samsaran synnyttäjä, ja niinpä suhtaudun mieleeni suurella epäilyksellä. En ole ollenkaan varma siitä, että seuraava elämäni on ihmiselämä. Se voi olla myös elämä helvetissä.

Koska minä en ole virtaan astunut, en voi väittää seuraavan elämäni olevan varmasti mukava, esimerkiksi ihmiselämä, enkä voi väittää sen olevan "yksi elämä lähempänä valaistumista". On hienoa, että sinulla on virtaan astuneen varmuus omasta tulevaisuudestasi.

Toivottavasti varmuutesi on todellisella pohjalla, eikä mitään höttöluuloa.

Siitä olen kuitenkin minä varma, että uskomus siitä, että "ihmiselämät tarjotaan meille mahdollisuutena puhdistaa karmaa" on epädharmaattinen idea. Buddhan mukaan kun kaikki samsariset elämät syötetään pakkopullana, seuraamuksena. Niiltä osin että sinulla on tuo uskomus, olen minä varma siitä, että sinä et ole astunut virtaan. Niiltä osin sinun mielesi on ihan yhtä epäluotettava kuin minunkin, enkä näe mitään syytä sinunkaan olla niin luottavainen tulevaa ajatellen.

sinsibis

« Vastaus #59 : Joulukuu 25, 2012, 04:55:11 ip »
Alkuperäiseen Saltzmanin kirjoitukseen liittyen kommentti:

Suomi on kyllä saattohoidon kehitysmaa. Ja koska tilanne on mikä sen on ja tuskin tulee muuttumaan, niin säästän rahaa jo nyt siihen, että pääsen kuolemaan sivistyneessä maassa saattohoidossa, jossa kuoleminen tapahtuu kuolevan ehdoilla. Omassa tapauksessani toivon sen tapahtuvan dharma-veljien ja -siskojen kanssa ryhmäharjoituksessa, joka jatkuu perinteisesti kolme päivää kliinisen kuolemani jälkeen.

Ihminen kuolee kuten on elänytkin. Jos päivittäinen harjoitus on osa elämääni, niin uskon kyllä tuon toiveeni toteutuvan mitä suurimmalla todennäköisyydellä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 25, 2012, 05:56:26 ip kirjoittanut sinsibis »