Kirjoittaja Aihe: Jälleensyntymä  (Luettu 25866 kertaa)

Ekhnaton

  • Viestejä: 294
Jälleensyntymä
« : Elokuu 21, 2012, 11:34:40 ap »
Jälleensyntymien kulku on mittaamaton, ääretön, aluton.
Tästä yksinkertaisesta totuudesta seuraa että nykyään elävät ihmiset ovat olleet olemassa kaikkina geologisen tiedon kuvailemina aikakausina. Näitä aikakausia ovat kenotsooinen, mesotsooinen, paleotsooinen jne.. , niiden yhteiskesto on 4570 miljoonaa vuotta. Jos otetaan lähtökohdaksi että nykyihminen kehittyi Afrikassa  250 000 vuotta sitten, seuraa siitä että nykyiset ihmiset ovat jälleensyntymien kulussa 99,99% ajasta olleet muun hahmon ja muun tietoisuuden, kuin ihmisen, omaavia olentoja.  Tällä keinolla vapaudutaan kätevästi antroposentrisyydestä eli ihmishahmoon tarrautumisesta jälleensyntymä opissa.
Lisäksi on olemassa aika ennen maapallon muodostumista, aika jolloin auringot, tähtiryhmät, galaksit ja planeetat ovat muodostuneet. Tästä ajanjaksosta ovat tähtitietelijät esittäneet yllättävän tarkkoja laskelmia. Koska jälleensyntymien kulku on aluton, olemme kaikki olleet olemassa jollakin olemassaolon tasolla, millä? Onko kenelläkään omia käsityksiä, tai muistoja tuosta ajasta? Kaudesta jolloin auringot, tähdet ja planeetat muodostuivat?
 Entä muistoja  olemassaolosta kenotsooisella, mesotsooisella, paleotsooisella jne aikakausilla?
Muistia voi virkistää tutkimalla ja mietiskelemällä geologisia aikakausia, http://fi.wikipedia.org/wiki/Geologinen_ajanlasku
Tutkimalla alkuräjähdystä ja tähtien syntyä voi mietiskellä sitä millainen oli olemassaolo tietoisuushahmona  tuossa vaiheessa, tuohon aikaan?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkur%C3%A4j%C3%A4hdys
« Viimeksi muokattu: Elokuu 21, 2012, 11:42:07 ap kirjoittanut Ekhnaton »

Raitanatto

  • Vieras
Vs: Jälleensyntymä
« Vastaus #1 : Elokuu 21, 2012, 01:47:23 ip »
Joskus minulle tulee déjà-vu, ei mikään todellinen tunne, että olisin ollut Kleopatran palvelijana. Se on vain sellainen häilyvä tunne, joka vaihtelee. Joskus minustaa tuntuu, että olisin ollut viiksekäs venäläinen kokki kävelemässä Tonavan rannalla. Joinakin päivinä kuvittelen itseni T-Rexiksi. Vaikka eihän siitä ole pitkä aika, kun viimeinen T-Rex menehtyi.

Tomi

  • Viestejä: 405
Vs: Jälleensyntymä
« Vastaus #2 : Elokuu 21, 2012, 01:59:03 ip »
Jälleensyntymien kulku on mittaamaton, ääretön, aluton.
Tästä yksinkertaisesta totuudesta seuraa että nykyään elävät ihmiset ovat olleet olemassa kaikkina geologisen tiedon kuvailemina aikakausina. Näitä aikakausia ovat kenotsooinen, mesotsooinen, paleotsooinen jne.. , niiden yhteiskesto on 4570 miljoonaa vuotta. Jos otetaan lähtökohdaksi että nykyihminen kehittyi Afrikassa  250 000 vuotta sitten, seuraa siitä että nykyiset ihmiset ovat jälleensyntymien kulussa 99,99% ajasta olleet muun hahmon ja muun tietoisuuden, kuin ihmisen, omaavia olentoja.  Tällä keinolla vapaudutaan kätevästi antroposentrisyydestä eli ihmishahmoon tarrautumisesta jälleensyntymä opissa.
Lisäksi on olemassa aika ennen maapallon muodostumista, aika jolloin auringot, tähtiryhmät, galaksit ja planeetat ovat muodostuneet. Tästä ajanjaksosta ovat tähtitietelijät esittäneet yllättävän tarkkoja laskelmia. Koska jälleensyntymien kulku on aluton, olemme kaikki olleet olemassa jollakin olemassaolon tasolla, millä? Onko kenelläkään omia käsityksiä, tai muistoja tuosta ajasta? Kaudesta jolloin auringot, tähdet ja planeetat muodostuivat?
 Entä muistoja  olemassaolosta kenotsooisella, mesotsooisella, paleotsooisella jne aikakausilla?
Muistia voi virkistää tutkimalla ja mietiskelemällä geologisia aikakausia, http://fi.wikipedia.org/wiki/Geologinen_ajanlasku
Tutkimalla alkuräjähdystä ja tähtien syntyä voi mietiskellä sitä millainen oli olemassaolo tietoisuushahmona  tuossa vaiheessa, tuohon aikaan?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkur%C3%A4j%C3%A4hdys

Käytännössä Buddhan kuvaus jälleensyntymien kierrosta näyttäisi vaativan sitä että jokin multiuniversumiteorioista pitäisi paikkansa tai jokin sen kaltainen olisi totta. Maapallon nykyiseen aikaskaalaan ei vaan mahdu yksinkertaisesti tuhansia tai kymmeniä tuhansia ihmiselämiä jonoon.

Itse en tuosta teoreettisesti fysiikasta niin tiedä.

Raitanatto

  • Vieras
Vs: Jälleensyntymä
« Vastaus #3 : Elokuu 21, 2012, 02:03:20 ip »
Itse en tuosta teoreettisesti fysiikasta niin tiedä.

Fysiikan puolesta voisin sanoa, että alkuräjähdys ei ole mitään faktatietoa, vaan se on yksi teoria muiden joukossa. Positiivisena puolena voidaan sanoa ettei se ole enään pelkkä hypoteesi. Mikäli alkuräjähdykseen kuitenkin uskoo, täytyy myös hyväksyä teorian esittämä väite ajankulun olemattomuudesta ennen Isoa Paukkua. Aika ei siis ollut ennen sitä. Mutta miten sellainen tapahtuma voi sitten saada aikansa olemattomasta, koska luulisi olemattomasta tulevan olematonta. Muutenhan poroja sataisi taivaalta ja hiekanjyviä istuttamalla saisi aikaan sieniä. Minusta Paukku-teoria ei vaikuta kovinkaan loogiselta. Näin filosofiselta kannalta, mutta se taitaakin olla sitten jo oma fysiikasta erillinen aiheensa.

pael

  • Viestejä: 198
Vs: Jälleensyntymä
« Vastaus #4 : Elokuu 21, 2012, 02:53:14 ip »
Kyllä buddhalaisuus voi hyväksyä alkuräjähdyksenkin, jos uskoo loppurysäykseen ja uusi alkuräjähdys ja niin edespäin ja taaksepäin. On syklisen maailmankaikkeuden teoria olemassa. Ja multiversumi samalla.
Tiede tutkii todellisuutta. Se ymmärtääkseni tulee parhaiten toimeen uskonnoista buddhismin kanssa. Buddhalaisuus alkoi kiinnostaa minua ateismin kautta. Ateismi kärsimyksen ja hyvän kaikkivaltiaan kauta.

Ekhnaton

  • Viestejä: 294
Vs: Jälleensyntymä
« Vastaus #5 : Elokuu 23, 2012, 11:04:56 ap »
Lankavatara Sutran kuvaus maailmankauden alusta tukee alkuräjähdys käsitystä,  siinä sanotaan ettei avaruutta ole lainkaan olemassa ennenkuin materiaalinen maailma alkaa kehittyä, sutra korostaa ettei avaruus ole itsenäisesti olemassa. Tästä seuraa  räjähdyksen kaltainen alkuhetki maailmankaudelle. Mahayana edelleen  opettaa, ja sama löytyy myös theravadan Majjhima nikayasta, ettei aikaa ole olemassa tietoisuuden ulkopuolella, mielestä riippumattomana asiana.

Ekhnaton

  • Viestejä: 294
Vs: Jälleensyntymä
« Vastaus #6 : Elokuu 27, 2012, 11:44:14 ap »
Onko kenelläkään omia käsityksiä, tai muistoja tuosta ajasta? Kaudesta jolloin auringot, tähdet ja planeetat muodostuivat?
 Entä muistoja  olemassaolosta kenotsooisella, mesotsooisella, paleotsooisella jne aikakausilla?
Onkohan tuokin sitä ihmishahmoon tarrautumista, siis että muistettaisiin ne liskoajatkin ihmismielen ymmärrettävissä olevassa muodossa?

Sellaista ongelmaa ei ole, koska muisti on alaya-vijñanassa, joka on  mielen jatkuvuus joka on olemassa kaikissa olemassaolon lohkoissa, helveteistä äärettömän avaruuden keholla varustettuihin jumaliin saakka. Ihmisten valvetietoisuus on eri yksilöillä  tietty hyvin erilainen, joillakin on voimakkaita suodattimia egossaan, niin etteivät he voi muistaa edes uniaan.  Kokemukset tai muistot voivat järkyttää egon käsityksiä erittäin paljon, tai sitten tuottaa vastakkaisia asioita, eli jotakin hienoa ja erinomaista, johon kukaan ei yleensä kuitenkaan usko.
Vastoin yleistä käsitystä buddhalaisuudessa on olemassa sellainenkin harjoitus jossa ihminen harjoittelee aiempien olemassolojen muistamista, tälläisen on Buddhaghosha selittänyt teoksessaan Vishuddhimagga. Buddhaghosha kuvaa kuinka ihmisen pitää opetella menemään ajassa taaksepäin, kuvittelemaan asioita takaperin, ensin päivä kerrallaan, sitten vähitellen pidemmälle ja pidemmälle taaksepäin. Näin saavutetaan aiempien elämien muistaminen, purva-nivasa-anusmriti-jñana, tai pubbenivasa-anussati-jñana paalin kielellä. Sen edellytyksenä on dhyana-tilojen saavuttaminen. Jos se ei ilmene luonnollisesti dhyanan seurauksena, voi sen kehittymistä edesauttaa Buddhaghoshan selittämällä tavalla.

 
 
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2012, 12:09:16 ip kirjoittanut Ekhnaton »

Raitanatto

  • Vieras
Vs: Jälleensyntymä
« Vastaus #7 : Elokuu 27, 2012, 12:15:46 ip »
Ekhnaton,

lähde pls, jos sulla on linkki.

Kiitti.

Ekhnaton

  • Viestejä: 294
Vs: Jälleensyntymä
« Vastaus #8 : Elokuu 27, 2012, 01:27:33 ip »
Tässä http://www.newworld.co.za/reincarnationinfo3.htm
pitää vierittää alas aika paljon kunnes vastaan tulee nimi Buddhaghosha.
 Buddhaghoshan jälkeen löytyy Aleister Crowley, jonka menetelmässä on yllättäen samoja piirteitä Buddhaghoshan mentelmän kanssa.
Mitä Newworld sanoo Buddhan kohdalla ei ole totta, Buddha sanoon monessa sutrassa nähneensä elämiään useita kalpoja eli maailmankausia, monia kehittymisen ja tuhoutumisen kalpoja,...  Joten luku 500 elämää on virheellinen, luku on todennäköisesti peräisin Jataka kertomusten määrästä.
Olen aikanaan lukenut hyvin paljon Buddhaghoshan teosta, siihen aikaan en pitänyt tälläisiä jälleensyntymä muisti asioita mitenkään oleellisena asialliselle buddhalaiselle.

 
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2012, 01:35:56 ip kirjoittanut Ekhnaton »

lari

  • Viestejä: 73
Vs: Jälleensyntymä
« Vastaus #9 : Elokuu 27, 2012, 02:48:43 ip »
Pitääkö alkaa muistaa edellisiä elämiään? Mitä se auttaa? Auttaako se?

Tomi

  • Viestejä: 405
Vs: Jälleensyntymä
« Vastaus #10 : Elokuu 27, 2012, 03:27:20 ip »
Pitääkö alkaa muistaa edellisiä elämiään? Mitä se auttaa? Auttaako se?

Eikai se mitenkään erityisesti auta. Buddha listaa jossain kysymyksiä joihin ei ole mieltä alkaa etsiä vastausta ja yksi niistä olen "kuka / mikä olen ollut" ja toinen "kuka tulen olemaan".

Neljännessä Jhanassa tosiaan voi jonkinlaisia mielikuvia entisistä elämistä ilmaantua joillakin. Ei niitä kai mitenkään erityisen tärkeinä pidetä vaan enemmänkin tarkoitus on tuhota viisaudella mielen epäpuhtaudet, koskettaa nibbanaa ja lopettaa sekoilu.

Konteksti tässäkin neljäs jhana:

"With his mind thus concentrated, purified, & bright, unblemished, free from defects, pliant, malleable, steady, & attained to imperturbability, he directs & inclines it to knowledge of the recollection of past lives (lit: previous homes). He recollects his manifold past lives, i.e., one birth, two births, three births, four, five, ten, twenty, thirty, forty, fifty, one hundred, one thousand, one hundred thousand, many aeons of cosmic contraction, many aeons of cosmic expansion, many aeons of cosmic contraction & expansion, [recollecting], 'There I had such a name, belonged to such a clan, had such an appearance. Such was my food, such my experience of pleasure & pain, such the end of my life. Passing away from that state, I re-arose there. There too I had such a name, belonged to such a clan, had such an appearance. Such was my food, such my experience of pleasure & pain, such the end of my life. Passing away from that state, I re-arose here.' Thus he recollects his manifold past lives in their modes & details. Just as if a man were to go from his home village to another village, and then from that village to yet another village, and then from that village back to his home village. The thought would occur to him, 'I went from my home village to that village over there. There I stood in such a way, sat in such a way, talked in such a way, and remained silent in such a way. From that village I went to that village over there, and there I stood in such a way, sat in such a way, talked in such a way, and remained silent in such a way. From that village I came back home.' In the same way — with his mind thus concentrated, purified, & bright, unblemished, free from defects, pliant, malleable, steady, & attained to imperturbability — the monk directs & inclines it to knowledge of the recollection of past lives. He recollects his manifold past lives... in their modes & details. When a disciple of a teacher attains this sort of grand distinction, Lohicca, that is a teacher not worthy of criticism in the world, and if anyone were to criticize this sort of teacher, the criticism would be false, unfactual, unrighteous, & blameworthy.

Samassa suttassa mainitaan myös kyky nähdä toisten olentojen tulevaisuus ja menneisyys.

Epäilemättä ihmiset noissa tiloissa jotain kokevat tätä en ainakaan itse epäile pätkääkään. Se on eri asia minkälaisen ontologisen statuksen noille antaa.

Pointti tässäkin suttassa on kuitenkin aika selvä. Nuo muut ansiot voivat olla merkki edistyksestä, mutta pointti on neljän jalon totuuden realisoiminen ja näin täydellinen vapaus ja rauha.

.....He discerns, as it has come to be, that 'This is stress... This is the origination of stress... This is the cessation of stress... This is the way leading to the cessation of stress... These are mental fermentations... This is the origination of fermentations... This is the cessation of fermentations... This is the way leading to the cessation of fermentations.' His heart, thus knowing, thus seeing, is released from the fermentation of sensuality, the fermentation of becoming, the fermentation of ignorance. With release, there is the knowledge, 'Released.' He discerns that 'Birth is ended, the holy life fulfilled, the task done. There is nothing further for this world.' ....

Nuo kohdat ovat aika loppupuolella ja jälkimmäistä kappaletta vähän lyhentelin.

http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/dn/dn.12.0.than.html

Siitä vaan keskittymistä treenaamaan.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2012, 03:32:57 ip kirjoittanut Tomi »

Jaska

  • Vieras
Vs: Jälleensyntymä
« Vastaus #11 : Elokuu 27, 2012, 04:04:03 ip »
Katselen parhaillaan mun mennyttä elämää ruudulta, löysin sattumalta netissä kuvan jonka joku tyyppi x oli ottanut thaimaassa luostarissa. Ja siinä mä istun 6-7 vuotta sitten retriitillä. Tosin mä tunnistan itteni kaikista kuvan henkilöistä.

Silloin otin noi jhana touhut vakavasti, mutta ei mulle kyllä neljännessä jhanassa tullut entisiä elämiä vastaan, vaan sitä kykeni vaan kauheen hyvin näkemään koko elämän kestäneet syklit, pidemmät että lyhyemmät syklit. Jotta jhana tiloihin voi päästä, pitää rauhoittaa kehon ja mielen stressi ihan nollaan, ja harjoittaa mun nähdäkseni tosi ykspisteistä keskittymistä. Seurata aina vaan hienovaraisempia tasoja esimerkiksi hengityksestä, ja tunnistaa niistä ittensä. Sit hengitys vie vähän ku kivi syvän meren rauhaan. Ja tässä hetkellisessä tilassa, väliaikaisuus ja virtaavuus lävistää kaiken, jolloin tila on äärimmäisen nihilistinen. Minua ei ole olemassa, tai minuuden tunne on puhdas puhdas pikku puro. Ja tästä näkökulmasta voi sit ottaa vastaan koko toisen ihmisen kehon ja mielen ilmaisun, ja tekemään siitä johtopäätöksiä. Eikä tää nyt kauheesti eroa terapetin työstä, jossa älyn sijaan päälimmäisenä työkaluna on "sielun kalvo" joka kuuntelee toista koko tunnekeholla.

Jos katsoo hyviä esiintyjiä, niin siilla on myös kyky poimia katsojasta tunnetiloja, jotka ne sit purkaa improvisaatiossa tarinaksi, keholliseksi elehdinäksi, toiminnaksi jne jne. Sama tietty suhteessa toiseen vastanäyttelijään. Tai sama asia on ehkä kyseessä myös sillon kun isä tai äiti tajuaa lapsen yrittävän huijata tms. Jhana tiloissa tää skilli on sit vaan niin hurja ja rajoja rikkova, et sillä voi tehdä näennäisiä taikatemppuja jollekin tuntemattomalle ruokapaikalla.

Raitanatto

  • Vieras
Vs: Jälleensyntymä
« Vastaus #12 : Elokuu 27, 2012, 06:18:34 ip »
Kultaisen valon Sutrassa on kohta, jossa bodhisattvojen ja tathagatojen nimiä toistamalla pystyy muistamaan entiset elämänsä.

Chapter 10

Chapter on the Earth Goddess Drdha

Homage to the Bhagavan Tathagata Ratnashikhin.
Homage to the Bhagavan Tathagata Vimalojjvalaratnarashmiprabhasaketu.
Homage to the Tathagata Suvarnajambudhvajakanchanabha.
Homage to the Tathagata Suvarnabhasagarbha.

Homage to the Tathagata Suvarnashatarashmiprabhasaketu
Homage to the Tathagata Suvarnaratnakaracchatrakuta.
Homage to the Tathagata Suvarnapushpojjvalarashmiketu.
Homage to the Tathagata Mahapradipa.
Homage to the Tathagata Ratnaketu;
Homage to the bodhisattva named Ruchiraketu,
The bodhisattva named Suvarnabhasottama,
The bodhisattva named Suvaranagarbha,
The bodhisattva named Sadaprarudita,
The bodhisattva named Dharmodgata;
Homage to the tathagata in the east named Akshobhya,
In the south the tathagata named Ratnaketu,
In the west the tathagata named Amitayus,
In the north the tathagata named Dundubhisvara.

Whoever holds, recites and commits to memory the names of these tathagatas and
bodhisattvas will always remember their past lives.


http://www.fpmt.org/teachers/teachings/sutras/golden-light-sutra/download.html


« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2012, 06:21:23 ip kirjoittanut Raitanatto »

Jakuryuno

  • Viestejä: 143
    • Silent Bird
Vs: Jälleensyntymä
« Vastaus #13 : Elokuu 27, 2012, 06:22:17 ip »
Kultaisen valon Sutrassa on kohta, jossa bodhisattvojen ja tathagatojen nimiä toistamalla pystyy muistamaan entiset elämänsä.


Kuka on se joka syntyy uudelleen?

Raitanatto

  • Vieras
Vs: Jälleensyntymä
« Vastaus #14 : Elokuu 27, 2012, 06:29:14 ip »
Kultaisen valon Sutrassa on kohta, jossa bodhisattvojen ja tathagatojen nimiä toistamalla pystyy muistamaan entiset elämänsä.

Kuka on se joka syntyy uudelleen?

Valheellinen kokemus itsenäisesti olemassaolevasta egosta, josta voi käyttää myös nimitystä karma. Jokaisessa elämässä uudet olosuhteet ja vanhemmat muovaat meistä täysin uudenlaisen, vaikkapa ihmisen, identiteetin. Emme ole enään sama henkilö kuin olimme aikaisemmassa elämässä. Sitä voisi verrata siihen, että 20 vuotta tupakoinut on lopettanut jo kymmenen vuotta sitten polttamisen. Markkinoi vakaasti tupakoimista vastaan ja inhoaa jopa savun hajua. Kuitenkin menneen karmansa takia hänelle tulee kehkosyöpä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2012, 06:30:55 ip kirjoittanut Raitanatto »