Kirjoittaja Aihe: Tässä hetkessä oleminen?  (Luettu 18116 kertaa)

Raitanatto

• Vieras
Vs: Tässä hetkessä oleminen?
« Vastaus #15 : Elokuu 08, 2012, 09:38:19 ip »
Niin se vaan on. Silloin kun sellainen henkilö puhuu, joka todella tietää mistä puhuu, on silloin puheen merkitys todellakin aivan erilainen kuin meidän taviksien puheen merkitys.

Tähän mun on vaikee samaistua, koska mun mielestä kaikki ihmiset toteuttaa omaa kehoa ja mieltä täydellisesti.

Kuten myös Breivik ja herra James (alias Jokeri)?

Jakuryuno

• Silent Bird
« Vastaus #16 : Elokuu 08, 2012, 09:42:27 ip »
Niin se vaan on. Silloin kun sellainen henkilö puhuu, joka todella tietää mistä puhuu, on silloin puheen merkitys todellakin aivan erilainen kuin meidän taviksien puheen merkitys.

Tähän mun on vaikee samaistua, koska mun mielestä kaikki ihmiset toteuttaa omaa kehoa ja mieltä täydellisesti.

Thich Nhat Hanhia lainatakseni:

"Meistä jokainen on ryöstävä ja raiskaava merirosvo. meistä jokainen on Adolf Hitler"

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #17 : Elokuu 08, 2012, 09:45:28 ip »

"Meistä jokainen on ryöstävä ja raiskaava merirosvo. meistä jokainen on Adolf Hitler"

Epäilemättä. Ja varmasti inspiroiva lause, mutta yksinään se ei kerro oikein mitään. Pahimmassa tapauksessa hullu saa tuosta väärinymmärryksensä kautta viimeisen yllykkeen toteuttaa hirmutekonsa.

Jakuryuno

• Silent Bird
« Vastaus #18 : Elokuu 08, 2012, 09:50:21 ip »

Epäilemättä. Ja varmasti inspiroiva lause, mutta yksinään se ei kerro oikein mitään. Pahimmassa tapauksessa hullu saa tuosta väärinymmärryksensä kautta viimeisen yllykkeen toteuttaa hirmutekonsa.

tarkoittaen että emme ole muista erillisiä itsejä, joten meidän ei pitäisi nähdä maailman pahuutta meistä itsestä erillisenä asiana

Pema Namgyal

« Vastaus #19 : Elokuu 08, 2012, 09:51:53 ip »

Tähän mun on vaikee samaistua, koska mun mielestä kaikki ihmiset toteuttaa omaa kehoa ja mieltä täydellisesti. Ainoa mutta mikä mulla voi olla on se, että välillä mulla on ongelma sen asian (todellisuuden) kanssa, ja välillä ei. Ja jos mulla on ongelma, niin sit se tarkoittaa sitä että todellisuus pelottaa mua (tjsp), ja en uskalla kohdata todellisuutta sellaisenaan.

Tuntuis väkivaltaiselta ajatukselta jakaa oma itse tavikseen ja guruun, en mä tiedä tarviiko sellaista mielikuvitusta mihinkään todelliseen?

Tarkoitin siis sitä, että sellaisen ihmisen, joka todella ymmärtää dharman syvimmän merkityksen, puhe dharmasta on todella paljon merkityksellisempää ja vaikuttavampaa kuin sellaisen ihmisen puhe, joka ei vielä paljoa ymmärrä dharman syvemmästä merkityksestä, kuten vaikkapa minun. Tulipa mieleen, että oletko tavannut koskaan sellaista ihmistä, joka on hyvin pitkälle edistynyt dharman harjoituksessa? Tämä kysymys vain sen takia, että yritän ymmärtää paremmin sitä mistä lähtökohdasta pohdit tätä asiaa.

Jaska

• Vieras
« Vastaus #20 : Elokuu 09, 2012, 03:14:44 ap »
Tarkoitin siis sitä, että sellaisen ihmisen, joka todella ymmärtää dharman syvimmän merkityksen, puhe dharmasta on todella paljon merkityksellisempää ja vaikuttavampaa kuin sellaisen ihmisen puhe, joka ei vielä paljoa ymmärrä dharman syvemmästä merkityksestä, kuten vaikkapa minun. Tulipa mieleen, että oletko tavannut koskaan sellaista ihmistä, joka on hyvin pitkälle edistynyt dharman harjoituksessa? Tämä kysymys vain sen takia, että yritän ymmärtää paremmin sitä mistä lähtökohdasta pohdit tätä asiaa.

Itse en näe eroa breivikin ja "dharmaa syvällisesti oivaltaneen" ihmisen välillä. Lähtökohta on se, että mä koen kaikenlaisia ihmisiä, ihan niinku kaikki muutkin kokee. En yksinkertaisesti tee sellaisella jaottelulla mitään, jossa breivikit on yhdessä päässä ja valaistuneet toisessa. Se ois kummallista mielikuvituksen ylikäyttöä tai jotain ihmeellista valta ja voima illuusiota. Tarpeetonta jokatapauksessa. Minä koen ihmiset, se on kaikki. Niinku aiemmin jo kirjoitin, hetkessä eläminen, ja elämä ylipäätään, on mulle valmiutta toimia ja ajatella. Valmiutta kohdata se mikä mun edessä on. Sillä tavalla mä tän breivikin myös kohtaisin, mitenpä muutenkaan? Tottakai breivikillä on ihmisarvo, tietysti. Meillä ei ole kiinteää minuutta, kiinteää pahuutta tai hyvyyttä. Jokainen tuomio jonka ihminen saa, koskettaa vain pinnallista osaa tän olemuksessa.

Jokaisella keholla ja mielellä on oma itseisarvo ikuisesti, sitä ei voi kukaan tai mikään ottaa pois. Niin se vaan on, halus tai ei. Buddhalaisilla harjoittajilla ei mun nähdäkseni ole etuoikeutta valita ystäviään, vaan buddhalaisella harjoittajalla on 7 miljardia ystävää. Ja sitä syvemmin toisia ihmisiä, kehoja, mieliä ja minuuksia (eli egoja) kokee, mitä enemmän malttaa suunnata tietoisuuden sisäänpäin pois pinnallisesta älystä.

Et näkisin että harjoitus palkitsee istujansa tekemällä tästä palvelijan, breivikin ja seitsemän miljardin muun ihmisen palvelijan. En nää tässä asiassa mitään vaihtoehtoa, asia on niin jokatapauksessa, halus tai ei.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2012, 03:23:44 ap kirjoittanut Jaska »

Pema Namgyal

« Vastaus #21 : Elokuu 09, 2012, 10:32:33 ap »
Omat kommenttini eivät liittyneet, tasa-arvoon, ihmisarvoon, voimaan tai illuusioon mitenkään. Puhuin vain siitä, että toiset ihmiset ovat viisaampia kuin toiset. Jonkun mielestä asia ei ehkä ole näin, mutta itse näenkin asiat buddhalaisten opetusten valossa, jossa tunnetaan hyvin monenlaisia ihmisen henkisen kehityksen tasoja. Esim. bodhisattvabhumit jne.

Jaska

• Vieras
« Vastaus #22 : Elokuu 09, 2012, 11:54:02 ap »
Prajna on prajnaa ja pinta pintaa, kaikki ihmiset on buddhia, joko sen tajuaa tai sitten ei. Tajus tai ei, niin edelleen ihmisellä on keho ja mieli. Joka hetki on uusi ja jättää menneen taakseen, boddhisattvoihin uskominen on menneen toisintoa. Se on pinnallisuutta josta täytyy päästää irti jotta itse vois olla muuta kuin pintaa. On vain sinä. Se että mä jakaisin itseni tyhmäksi ja toisen viisaaksi on vain mun mielikuvitusta, eikä prajna tunne tällasta jaottelua.

Pema Namgyal

« Vastaus #23 : Elokuu 09, 2012, 12:08:57 ip »
Prajna on prajnaa ja pinta pintaa, kaikki ihmiset on buddhia, joko sen tajuaa tai sitten ei.
Pohjimmiltaan toki ovat, senhän varmaan tietävät jo buddhalaisuuden ekaluokkalaisetkin. Se, että miten asia käytännön tasolla sitten menee onkin jo toinen juttu...

Joka hetki on uusi ja jättää menneen taakseen, boddhisattvoihin uskominen on menneen toisintoa. Se on pinnallisuutta josta täytyy päästää irti jotta itse vois olla muuta kuin pintaa.
En oikein ymmärrä mitä tarkoitat tällä. Voisitko kenties tarkentaa? Miten boddhisattvoihin uskominen on menneen toisintoa ja miten se on pinnallisuutta ja miten siitä irti päästämäällä tulisi joksikin joka ei ole pintaa? Ai siis niinkuin pöydän pintaa?

Jaska

• Vieras
« Vastaus #24 : Elokuu 09, 2012, 01:38:12 ip »
En oikein ymmärrä mitä tarkoitat tällä. Voisitko kenties tarkentaa? Miten boddhisattvoihin uskominen on menneen toisintoa ja miten se on pinnallisuutta ja miten siitä irti päästämäällä tulisi joksikin joka ei ole pintaa? Ai siis niinkuin pöydän pintaa?

Pöydän pintaa :D Ihan mahtava! Meinasin vaan että sellaset leimat ku "boddhisattva" tai "typerä" on vaan leimoja. Kallistun tässä Forrest Gumpin näkemykseen että "stupid is what stupid does". Kaikilla on keho ja mieli hamaan loppuun asti, kaikki muuttuu koko ajan. Ei ole mitään pysyvää asetelmaa johon jäädä. Ihan niinku yhtä Helsinkiä ei ole olemassa, niin ei ole myöskään olemassa boddhisattvoja.

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #25 : Elokuu 09, 2012, 04:28:00 ip »
Prajna on prajnaa ja pinta pintaa, kaikki ihmiset on buddhia, joko sen tajuaa tai sitten ei.

Voisitko perustella väitettäsi muulla kuin kehäpäätelmällä?

Mikäs siinä, jos haluaa valita opettajakseen Breivikin ja hänen läppänsä. En tiedä, ehkä hänen sanansa auttavat tosiaan ihmisiä tulemaan myötätuntoisemmaksi, avoimeksi ja suvaitsevaiseksi... Tai sitten ei.

Jaska

• Vieras
« Vastaus #26 : Elokuu 09, 2012, 06:47:36 ip »
Perustella mitä? Prajnan olemassaolo? :)

Raitanatto

• Vieras
« Vastaus #27 : Elokuu 09, 2012, 06:51:37 ip »
Perustella mitä? Prajnan olemassaolo? :)

Mitä prajna on ja millä perusteella kaikki ihmiset ovat buddhia ja mitä se tarkoittaa, että kaikki ovat buddhia. edit: Oletko sinä Buddha?

Pinta myös kiinnostaa. Surffipinta? Tuopissa olevan kaljan pinta? Tämä http://en.wikipedia.org/wiki/Pinta_%28disease%29 ?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2012, 06:57:42 ip kirjoittanut Raitanatto »

Jakuryuno

• Silent Bird
« Vastaus #28 : Elokuu 09, 2012, 08:04:10 ip »
Mitä prajna on ja millä perusteella kaikki ihmiset ovat buddhia ja mitä se tarkoittaa, että kaikki ovat buddhia. edit: Oletko sinä Buddha?

Chanmestari Sheng Yenillä on kiintoisa tulkinta tästä aiheesta:

To refine our understanding, Buddhism regards consciousness as consisting of eight levels, or functions. The first five derive from our sense faculties of seeing, hearing, smelling, tasting, and touching. The sixth is our ordinary discriminative and cognitive mind; it is the coarsest level of consciousness because it arises from the interaction of external sense data with our internal sense faculties. The seventh consciousness is the deeply rooted and ever-present clinging to an idea of self. It is so subtle and so imbedded that, without our being aware, it operates and filters all of our experiences. This seventh consciouseness also links our sense experiences to our repository of past actions—the eighth consciousness ( alaya vijnana). All actions we have ever performed through body, speech, and thought leave imprints in the depth of our being. The eighth consciousness stores all of this energy of past actions, and conditions our present and future, keeping us bound to samsara, the cycle of existence.

At the first bhumi, a bodhisattva has transformed the sixth consciousness into the ‘wisdom of non-arising’—where afflictions no longer manifest outwardly, or arise. The cultivation of a bodhisattva at and above the eighth bhumi completely dissolves all grasping to self, the seventh consciousness, leaving only residues of the subtlest karmic propensities that obscure complete enlightenment. At the tenth bhumi, a bodhisattva is at the threshold of buddhahood. This is the meaning of ‘deep.’ It is the level of deep prajnaparamita through which Avalokitesvara Bodhisattva courses.

Essence of Prajna

When we speak of prajna aside from the question of who experiences it, there is no shallow or deep—prajna is prajna. In fact, prajna can be translated as ‘deep,’ which also carries connotations like ‘subtle,’ ‘ultimate,’ ‘thorough,’ and ‘profound.’ In the Mahaprajnaparamita Sutra, a disciple asks the Buddha, “What is the meaning of ‘deep’?” The Buddha replies, “Prajna.” The disciple the asks, “What is the meaning of ‘prajna’?” The Buddha answers, “Deep.”

When an ordinary sentient being has an enlightenment experience, it is the same prajna that bodhisattvas and buddhas experience. In the flash of enlightenment, you see what the Buddhasees. The difference is that yours only lasts an instant, and its scope is limited by obstructions in your mind. The quality of the prajna, however, is the same.

Pema Namgyal

« Vastaus #29 : Elokuu 09, 2012, 08:24:59 ip »
Lokamitraa,

Hyvä tuo lainaus Chanmestari Sheng Yeniltä!