Kirjoittaja Aihe: Muoto on tyhjyyttä tyhjyys on muotoa????  (Luettu 4946 kertaa)

halkonen

Vs: Muoto on tyhjyyttä tyhjyys on muotoa????
« Vastaus #15 : Toukokuu 27, 2017, 09:54:27 ip »
Tyhjyys (kuten se buddhalaisuudessa käsitetään) = jatkuvaa suhteellisuutta.

(englanniksi infinite relativity).

Eli että ei ole mitään absoluuttista, staattista, pysyvää, muuttumatonta (tai esim ydintä, joka ei muutu). Käsitteet ovat ihmisen keksimiä, prosessien "pätkille" annettuja erilaisia nimityksiä, jos kohta jatkuvassa muutoksessa ei voi minkään ilmiön alkua tai loppupistettä määrittää (muutoin kuin juuri keinotekoisesti, eli että ihminen itse määrittää vaikkapa että iho loppuu suunnilleen tästä, ja ilma ihon ulkopuolella heti siitä samasta kohdasta, vaikka - jos millimetrien tuhannesosiin mennään - niin missä kohtaa se iho oikein sitten loppuukaan; onko esimerkiksi ihohuokosen sisällä oleva kohta meidän kehoamme vai ympärillä olevaa ilmaa.. jne. Määrittelykysymyksiä, siis.). Kaikki mikä ilmenee, on liikkeessä, muutoksessa. Tyhjyys tarkoittaa sitä. (ja se, että tyhjyys on ihmisen keksimä termi/määritelmä jatkuvalle suhteellisuudelle ja muutokselle -> viittaa siihen, että tyhjyys on ns. muoto, joka - puolestaan taas ollessaan tyhjyyttä - hajoaa lähemmässä tarkastelussa).

Hieman takkuisiksi menee sanat, mutta jotenkin noin sen itse sanoisin.   

ZenKivi

« Vastaus #16 : Kesäkuu 01, 2017, 02:07:56 ip »
Kovin monenlaisia vastauksia on aloittaja saanut, toivottavasti niistä on apua. Ihan käytännön tasolla asiaakin voi tutkia itsessään, sotkeutumatta käsitteisiin.

Kun olen metsässä koen toisinaan hiljaisuuden. Silloin ei ole muuta kuin hiljaisuus. Kun hiljaisuus on, en koe ääntä.
Kun olen metsässä koen toisinaan linnun laulun. Silloin ei ole muuta kuin ääni. Kun ääni on, en koe hiljaisuutta.

Mutta en koe ääntä erillään hiljaisuudesta, en myöskään koe hiljaisuutta erillään äänestä.
Sillä en tiedä mikä on hiljaisuus ellen tiedä mikä on ääni.
En myöskään tiedä mikä ääni on ellen tiedä mikä on hiljaisuus.

Hiljaisuus ja ääni ovat olemassa vain koska toinen on.
Ne syntyvät keskinäisessä suhteessa. Ilman toista ei ole myöskään toista.

Ne eivät ole itsenäisinä olemassa. Tämä on tyhjyys.
Mutta silti voin kokea ne molemmat. Tämä on muoto.
Muoto ja tyhjyys. Ääni ja hiljaisuus.
Eivät toisistaan erilliset, mutta eivät myöskään sama.

halkonen

« Vastaus #17 : Kesäkuu 01, 2017, 05:05:39 ip »
Kaunistakin vielä, ZenKivi :)

Sanat ja kuvaukset, siis, mielikuvat. Kuulokuvatkin.