Äänestys

Mihin luotat?

Luotan opettajaan
3 (30%)
Olen oma lamppuni
0 (0%)
Sekä että
3 (30%)
Luotan harjoitukseeni
3 (30%)
Muu
1 (10%)

Äänestäjiä yhteensä: 6

Kirjoittaja Aihe: Luottamus opettajaan VS. Oma lamppuus  (Luettu 2884 kertaa)

Saltzmann

• Ylläpitäjä
  • bottiovimikko
Luottamus opettajaan VS. Oma lamppuus
« : Elokuu 25, 2012, 02:36:44 ip »
Kysymys ja vaihtoehdot ovat kärjistäviä, joten en mitenkään syvennä tätä tässä, vaikka ei tämä näin yksiulotteinen ole. Tällaisia kärjistyksiä kuitenkin näkee kommentteissa. Kiinnostaa siis vastauksenne.

Jotkut ei ole vielä opettajaansa valinnut, mutta voi silti ottaa osaa keskusteluun.

Tv. Saltzmann
All deities reside in the human breast.  William Blake

Pema Namgyal

Vs: Luottamus opettajaan VS. Oma lamppuus
« Vastaus #1 : Elokuu 25, 2012, 02:57:21 ip »
Vastasin sekä että.

Jakuryuno

• Silent Bird
« Vastaus #2 : Elokuu 25, 2012, 08:05:50 ip »
Miksi tässä ei ole vaihtoehtoa luotan harjoitukseeni?

Saltzmann

• Ylläpitäjä
  • bottiovimikko
« Vastaus #3 : Elokuu 25, 2012, 08:23:40 ip »
Mikä ettei? Varmaan siksi, että pykäsin tuon äänestyksen pikaisen impulssin tuloksena enkä niin syvällisesti harkinnut vastausehtoja. Vaikka sekin voi olla osana muita kysymyksiä, mutta kokeillaan näin. Entä nyt?

Mutta olisiko nyt äänestäneet ehkä valinneet sen... En tiedä... Sikäli hankala muokkaus, mutta ei kai maailmanvakavin asia?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2012, 08:26:53 ip kirjoittanut Saltzmann »

Jakuryuno

• Silent Bird
« Vastaus #4 : Elokuu 25, 2012, 08:34:53 ip »
Mikä ettei? Varmaan siksi, että pykäsin tuon äänestyksen pikaisen impulssin tuloksena enkä niin syvällisesti harkinnut vastausehtoja. Vaikka sekin voi olla osana muita kysymyksiä, mutta kokeillaan näin. Entä nyt?

Mutta olisiko nyt äänestäneet ehkä valinneet sen... En tiedä... Sikäli hankala muokkaus, mutta ei kai maailmanvakavin asia?

No ei tietenkään. Ja teknisesti sitä paitsi olisin voinut laittaa sen oma lamppu vastauksenkin. Syy miksi ehdotin tätä on se että mulla on opettaja joka neuvoo harjoitukseen liittyvissä asioissa mutta luottamukseni opettajaani on kuitenkin ensisijaisesti luottamusta sen harjoituksen toimivuuteen jonka harjoitamisessa hän auttaa ja neuvoo.. ;)

Tomi

« Vastaus #5 : Elokuu 25, 2012, 08:42:17 ip »
Itse olen ajatellut vähän silleen ettei Suomessa ole oikein mahdollista kovin intensiiviseen opettajasuhteeseen. Ihan vaan siitä syystä että meditaatio-opettajia joilla on kohtuullisen varma ymmärrys tai tradition siirto on aika vähän eli muutama. Sitten vielä ne perus välimatka, aika ja kieli ongelmat. Enkä tiedä että olisiko kohdallani tuollainen edes kovin toimiva ratkaisu. Se että asuisi opettajansa välittömässä läheisyydessä ja tämä olisi suurinpiirtein samaa kulttuuripiiriä varmasti edistäisi luottamusta ja harjoituksen laittamista toteen, mutta nyt se ei ole Suomessa mahdollista.

Niihin opettajiin joiden kanssa olen ollut tekemisissä minulla on varsin hyvä ja lämmin suhde, mutta koko harjoitustani en voi heihin sitoa vaan itse otan vastuun meni syteen tai saveen. Voin kokea heitä kohtaan lämpimiä tunteita ja nähdä heissä korkeita ihanteita ja vaikka tiedän että tässä on aika lailla projektiota niin koen sen vain hyödylliseksi. Noin muuten ajattelen että tänä intternetti aikana meillä on pääsy laadukkaisiin opetuksiin lapsellisen helposti ja ihan järkevää hyödyntää tätä mahdollisuutta. Älyllinen sisältö ei ole tässä touhussa mitään kauhean hankalaa ja jos kykenee korkeakoulua käymään niin voi sen tarpeeksi hyvin omaksua itsenäisestikin. Suora ymmärrys on sitten toinen juttu.

Viimekätinen auktoriteetti ovat kuitenkin Buddhan opetukset suttissa ja opettajat vain näiden opetuksien avaajia omalla epätäydellisellä tavallaan. Ymmärrys tulee siitä kun laittaa nämä aika yksinkertaiset harjoitukset toteen eikä sitä voi muuten hankkia. Se ymmärrys ei siirry hieromalla gurusta oppilaaseen vaan satojen ja tuhansien tuntien aikana jolloin yksinkertaisesti tarkastellaan olevaa. Toki tähän tarvitaan myös "oikeaa ymmärrystä" joka ensin hankitaan älyllisesti. Usko nousee itselle ja toisille seuranneiden tuloksien reflektoinnista missä opettajien kertomukset omasta harjoituksestaan ovat luonnollisesti myös tärkeitä. Pimeään astumista se on kuitenkin aina.

Suttassa tuo lamppu kohta on tarkoitettu niille jotka ovat jo saavuttaneet ainakin ensimmäisen valaistumisen asteen eli ovat koskettaneet nibbanaa ja tietävät että tämä on tie onneen ja vapauteen (astuneet virtaan). Se tarkoittaa ettei sanghalle tule asettaa "paavia" johtoon. Se ei ole siinä kontekstissa mikään yleispätevä neuvo tyyliin "luota ittees" kuten sitä näkee lainattavan. Päinvastoin suttissa puhutaan paljon "henkisistä ystävistä" eli niistä jotka ovat kulkeneet polkua pidemälle ja näiden kanssa keskustelusta ja heidän käytöksensä tarkkailusta.

Kummasti muotoiltu kysymys. Itse ajattelisin että luotan joihin hyveisiin, mielentiloihin ja opetuksiin hyödyllisinä. Mielentilat ovat toki omassa kokemuksessa suoraan ja siten koettavissa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2012, 08:53:43 ip kirjoittanut Tomi »

Saltzmann

• Ylläpitäjä
  • bottiovimikko
« Vastaus #6 : Elokuu 25, 2012, 08:51:04 ip »

No ei tietenkään. Ja teknisesti sitä paitsi olisin voinut laittaa sen oma lamppu vastauksenkin. Syy miksi ehdotin tätä on se että mulla on opettaja joka neuvoo harjoitukseen liittyvissä asioissa mutta luottamukseni opettajaani on kuitenkin ensisijaisesti luottamusta sen harjoituksen toimivuuteen jonka harjoitamisessa hän auttaa ja neuvoo.. ;)
Luottamus harjoitukseenkin voi siis olla joko luottamusta opetukseen, omaan lamppuunsa tai sekä että. :)

Saltzmann

• Ylläpitäjä
  • bottiovimikko
« Vastaus #7 : Elokuu 25, 2012, 08:55:59 ip »
Suttassa tuo lamppu kohta on tarkoitettu niille jotka ovat jo saavuttaneet ainakin ensimmäisen valaistumisen asteen eli ovat koskettaneet nibbanaa ja tietävät että tämä on tie onneen ja vapauteen (astuneet virtaan). Se tarkoittaa ettei sanghalle tule asettaa "paavia" johtoon. Se ei ole siinä kontekstissa mikään yleispätevä neuvo tyyliin "luota ittees" kuten sitä näkee lainattavan. Päinvastoin suttissa puhutaan paljon "henkisistä ystävistä" eli niistä jotka ovat kulkeneet polkua pidemälle ja näiden kanssa keskustelusta ja heidän käytöksensä tarkkailusta.

Kummasti muotoiltu kysymys.
Kyselyn kysymys kummallinen? Aivan varmasti ja se pohjautuikin täällä keskusteluissa ilmenneisiin ehkä ääripäisiin asenteisiin, joita olen joskus miettinyt. Keskustelua heräsi aiheesta ja näyttää tuoneen jo hassulle kyselylle syvyyttä. Kiitos teidän!

Jakuryuno

• Silent Bird
« Vastaus #8 : Elokuu 25, 2012, 10:03:09 ip »

Luottamus harjoitukseenkin voi siis olla joko luottamusta opetukseen, omaan lamppuunsa tai sekä että. :)

Toisaalta olla oma lamppunsa ei myöskään tarkoita että ei tukeutuisi opetukseen tai opettajaan. Se tarkoittaa vain luottamusta siihen että kykenee itse näkemään objektiivisen totuuden asioista ilman että joku kertoo meille mikä se totuus on.. ;)

Jaska

• Vieras
« Vastaus #9 : Elokuu 25, 2012, 11:06:39 ip »
Omalla kohdalla "luottamus opettajaan" sekoittui asiaan "takertuminen opettajaan". Ja vasta kun ymmärs jotain tästä intiimiäkin intiimimmästä takertumisesta, niin sit alko opettajienki puheessa oleen jotain järkee. Samat kirjat mitä luki aikaisemmin tyhjinä papereina alko resonoimaan ja puhuttelemaan myös läheisesti.

Luotan harjoitukseen, ja virtaan astuneena luotan tuntemattomaan myös, näytti se matkalla sitten mitä maisemia tahansa (samsarista tyhjyyttä, samsarista pelkoa jne.). Minä ja harjoitus ollaan yhtä, minä olen se joka harjoittaa että se katto jota jokin tavoittelee. Minussa on isot maisemat. Päivittäinen istuminen aamuin ja illoin on yllättävän vaativaa, koska sitä samaistuu vielä niin paljon samsaraan.

Tänäänki olin katsomassa venäläistä teatteri-esitystä, ja hädintuskin uskalsin myöntää itselleni että esitys on todella huono. Huonous paljastu jotenkin liian äkkiä esityksestä, ja sit oli iso taisto että annoin itseni nukahtaa kesken esityksen, tuntematta siitä syyllisyyttä, vaan luottaen itseeni, että todellisuus ei ole tuolla jossakin, vaan tässä ja nyt, ja mun luonnollinen tapa reagoida esitykseen on ottaa hyvä asento ja nukkua.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2012, 11:17:43 ip kirjoittanut Jaska »