Kirjoittaja Aihe: Taitava puhe  (Luettu 16974 kertaa)

Oskari

  • Viestejä: 107
Taitava puhe
« : Heinäkuu 03, 2012, 10:18:40 ap »
Hei,

olen seurannut jo jonkin aikaa aika vihaisia keskusteluja buddhalaisuudesta ja asia, jonka haluaisin ottaa esille, on buddhalaisen harjoituksen soveltaminen keskustelussa ja etenkin - mielipiteenmuodostuksessa.

Olen jokseenkin varma, että buddhalaisuutta ei ole räätälöity superkeskustelevaan kulttuuriin, jossa yksi tärkeimmistä olomuodoista on sosiaalinen kanssakäyminen eri muodoissaan ja puhenopeuskin huomattavasi entisaikoja nopeampaa.

Uskon myös että avarasta tietoisuudesta nauttiva harjoittaja palautuu ns. muodon maailmaan nopeasti avatessaan netin ja ryhtyessään näpyttämään.

Miten säilyttää ilmavuus?

Kirjoitin tämän kommentin, koska mieleen tuli sanoa, että eikö kaikkeen keskusteluun (ja kirjalliseen ilmaisuun) tulisi sisältyä avoimuuden lisäksi ripaus metatason näkemystä: mieleni ajattelee nyt näin, se tuottaa nyt tällaista käsitystä ja tällaisia reaktioita. Se viittaisi siihen, että me ymmärrämme, että ajatukset ovat vain ajatuksia ja yritämme (vaikeaa) olla niihin täysin sulautumatta myös käytännössä. En tiedä miten sen saisi näkymään keskustelussa, mutta uskoisin, että jotenkin, jos yrittää - ja se voisi olla aika inspiroivaa keskustelua se!

Tähän liittyen katsokaa muuten tätä: Insight dialogues. The Interpersonal Path to Freedom

The six steps of Insight Dialogue:
 
1. Pause
2. Relax
3. Open
4. Trust Emergence
5. Listen Deeply
6. Speak the Truth

http://www.amazon.com/Insight-Dialogue-Interpersonal-Path-Freedom/dp/1590304853


gyougan

  • Vieras
Vs: Taitava puhe
« Vastaus #1 : Heinäkuu 03, 2012, 10:56:32 ap »
Minusta keskustelu buddhalaisuudesta nettifoorumeilla on vähintäänkin asiallista kun verrataan siihen millaista nettikeskustelu keskimäärin on. Aina ei voi eikä tarvitse olla kaikkien kanssa samaa mieltä ja on todella harvinaista, että mitään oikeesti ilkeää sanailua esiintyy. Jossain Suomi24:ssä keskustelu siirtyy pienestä erimielisyydestä hyvin nopeasti "vedä käteen"-linjalle. Ei minusta buddhalaisilla ole tässä asiassa mitään erityistä hävettävää. Päinvastoin!

Oskari

  • Viestejä: 107
Vs: Taitava puhe
« Vastaus #2 : Heinäkuu 03, 2012, 11:28:12 ap »
Minusta keskustelu buddhalaisuudesta nettifoorumeilla on vähintäänkin asiallista kun verrataan siihen millaista nettikeskustelu keskimäärin on. Aina ei voi eikä tarvitse olla kaikkien kanssa samaa mieltä ja on todella harvinaista, että mitään oikeesti ilkeää sanailua esiintyy. Jossain Suomi24:ssä keskustelu siirtyy pienestä erimielisyydestä hyvin nopeasti "vedä käteen"-linjalle. Ei minusta buddhalaisilla ole tässä asiassa mitään erityistä hävettävää. Päinvastoin!

No niinhän se on. Sana "vihainen" varmaan johti väärään suuntaan ja oli ehkä hieman harkitsematon. Mutta edelleen mietin - pitäisikö jotenkin erityisesti näkyä sen, että mielen reaktioita ja omia mielpiteitä (kuten niiden toistenkin) koetetaan pidellä kevyesti? Miten se näkyisi? Vai kenties näkyykö se jo? Miten kirjoitatte ja keskustelette? Oikeastaan en tarkoita mitään superkohteliasta keskustelua vaan jotain sellaista otetta joka tekisi keskustelusta "harjoitusmielessä" laadukasta.

Oma mielikuvani on, että se tarkoittaisi esim. omien reaktioiden avointa ilmaisua, keskustelun "läpinäkyvyyttä", tutkivaa asennetta suhteessa syntyviin mielipiteisiin, tunteisiin ja identiteetteihin.


Raitanatto

  • Vieras
Vs: Taitava puhe
« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2012, 01:44:49 ap »
Oma mielikuvani on, että se tarkoittaisi esim. omien reaktioiden avointa ilmaisua, keskustelun "läpinäkyvyyttä", tutkivaa asennetta suhteessa syntyviin mielipiteisiin, tunteisiin ja identiteetteihin.

Vaikea sanoa. Näyttänee siltä, että eri ihmiset ottavat eri jutut eri tavalla. Tänäänkin sain lupauksen turpaanvedosta sanailuista, joka eivät edes liittynyt uhkailijaan. Eivät ainakaan sillä tavalla tässä ulottovuudessa, jolla minä pystyisin asian käsittämään. Ilmeisesti kyseisellä henkilöllä on jäänyt jotain hampaankoloon vuonna rapuna tulleista erimielisyyksistä. On sekin, sanghan jäsenen piekseminen ja uhkailu, eräänlainen tapa purkaa omaa pahaa oloaan. Näin siis, jos ei muuten osaa. Mielenkiintoista onkin huomata, että kuinka välinpitämättömästi väkivaltaan suhtaudutaan. Siitä vitsaillaan, muistellaan ja jopa väännetään tarinoita.

Fakta, että suurin osa rikoksista - raiskaukset, ryöstöt, pahoinpitelyt - tehdään juuri väkivallan pelotteella eikä millään muulla, ei tunnu pysyvän monenkaan mielessä. Tästä huolimatta väkivalta on jostain syystä hyväksytympää kuin vaikkapa raiskaus. Raiskaus ei missään nimessä ole väheksyttävää.

Mutta mikä tekee raiskauksesta törkeän? Väkivalta. Minkä takia uhrit eivät pistä vastaan? Koska pelkäävät väkivaltaa. Miksi he eivät aina ilmoita? Koska pelkäävät edelleen väkivaltaa.

Ajatuksista sanoihin ja sanoista tekoihin.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 05, 2012, 01:47:03 ap kirjoittanut Raitanatto »

Jogiini

  • Valvoja
  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 206
Vs: Taitava puhe
« Vastaus #4 : Heinäkuu 26, 2012, 11:14:34 ip »
Minua on jäänyt vaivaamaan tämä  "taitava puhe" -käsite koska en tiedä mistä se on kotoisin. Omassa perimyslinjassani opetetaan "taitavia menetelmiä" joilla tarkoitetaan esim. meditaatiotekniikoita. Puheen suhteen neuvotaan välttämään epähyveellistä ( josta ei seuraa mitään hyvää) puhetta, johon kuuluu karkea kieli, turha höpötys, valheiden levittäminen ja epäsovun lietsonta. Oivia ohjeita myös nettifoorumille!
Mutta mistä tulee tuo "taitava puhe?" Koska Buddha on puhunut siitä? Löytyykö suutrista? Mitä se oikeasti pitää sisällään? Olisikohan tässä taas tekaistu sitaatti, kuten niin monet A. Einsteinin "buddhalaiset" väittämät. Valaiskaa minua, oi viisaammat.
Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

Tomi

  • Viestejä: 392
Vs: Taitava puhe
« Vastaus #5 : Heinäkuu 27, 2012, 12:11:25 ap »
Minua on jäänyt vaivaamaan tämä  "taitava puhe" -käsite koska en tiedä mistä se on kotoisin. Omassa perimyslinjassani opetetaan "taitavia menetelmiä" joilla tarkoitetaan esim. meditaatiotekniikoita. Puheen suhteen neuvotaan välttämään epähyveellistä ( josta ei seuraa mitään hyvää) puhetta, johon kuuluu karkea kieli, turha höpötys, valheiden levittäminen ja epäsovun lietsonta. Oivia ohjeita myös nettifoorumille!
Mutta mistä tulee tuo "taitava puhe?" Koska Buddha on puhunut siitä? Löytyykö suutrista? Mitä se oikeasti pitää sisällään? Olisikohan tässä taas tekaistu sitaatti, kuten niin monet A. Einsteinin "buddhalaiset" väittämät. Valaiskaa minua, oi viisaammat.

Se on yksi kahdeksanosaisen polun osasista kuiteskin. Aika tarkkaan se on tuota listaamaasi epähyveellisen puheen välttämistä. Täällä sutta otteita joita voi olla vastaavia paljon enemmänkin:

http://www.accesstoinsight.org/ptf/dhamma/sacca/sacca4/samma-vaca/index.html

Jogiini

  • Valvoja
  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 206
Vs: Taitava puhe
« Vastaus #6 : Heinäkuu 27, 2012, 10:45:30 ap »
Kiitos. Tietysti juuri näin! Näin vanha menee sekaisin näistä uusista sekulaareista ihme mindfulness- ja syväkuuntelujutuista. Mutta kumma kyllä en edelleenkään löydä tiibetinkielistä vastinetta sanalle samma vaca. Kahdensanosainen polku harvemmin tulee puheeksi tiibetinkielisissä yhteyksissä ja meillä elämänohjeeksi otetaan kymmenen pidättäytymistä pahoista teoista mielen, puheen ja ruumiin kautta. Nämä eivät ole mitenkään ristiriidassa esim. kahdeksanosaisen polun kohtien kanssa. Liekö niin että tiibetinbuddhalaisuudessa  taitava puhe on aina mantraa, eli kommunikaatiota sisäisen viisautemme kanssa? Täytyypä kysäistä oma-gurulta.
Suosittelen lämpimästi Tomin linkin lukemista muillekin foorumilaisille.  Siinä Buddha mm. antaa listan siitä mistä ja miten ei kannata puhua ja väitellä jos halua laskea itsensä mietiskeliöiden joukkoon. Sopivista puheenaiheista ensimmäinen taisi olla vaatimattomuus/nöyryys. Hmm. ... selviämmekö siitä?
Rigid, the skeleton of habit alone upholds the human frame. -Virginia Woolf

Jakuryuno

  • Viestejä: 143
    • Silent Bird
Vs: Taitava puhe
« Vastaus #7 : Elokuu 14, 2012, 10:09:18 ip »
Minua on jäänyt vaivaamaan tämä  "taitava puhe" -käsite koska en tiedä mistä se on kotoisin. Omassa perimyslinjassani opetetaan "taitavia menetelmiä" joilla tarkoitetaan esim. meditaatiotekniikoita. Puheen suhteen neuvotaan välttämään epähyveellistä ( josta ei seuraa mitään hyvää) puhetta, johon kuuluu karkea kieli, turha höpötys, valheiden levittäminen ja epäsovun lietsonta. Oivia ohjeita myös nettifoorumille!
Mutta mistä tulee tuo "taitava puhe?" Koska Buddha on puhunut siitä? Löytyykö suutrista? Mitä se oikeasti pitää sisällään? Olisikohan tässä taas tekaistu sitaatti, kuten niin monet A. Einsteinin "buddhalaiset" väittämät. Valaiskaa minua, oi viisaammat.


Taitava puhe liittyy perusopetukseen nimeltä Jalo Kahdeksanosainen Polku jonka osat kaikkineen muodostavat koko "Theravadalaisen" harjoituksen perustan. Jalo kahdeksanosainen polku voidaan jakaa kolmeen pääryhmään joista jokainen sisältää tietyn määrän osia. Näiden kaikkien osien summa on kahdeksan, eli kahdeksan ohjetta joiden avulla täydellisyys saavutetaan.

Polun kolme osaa ovat:

Prajñā eli Viisaus

Śīla eli Moraali (eettinen toiminta)

sekä

Samādhi eli Meditaatio joka on henkisen kehityksen lähde

Prajna sisältää kaksi ohjetta, eli:

Oikea ymmärrys
ja
Oikea aie

Śīla sisältää kolme ohjetta, eli:

Oikea puhe
Oikea toiminta
ja
Oikea elinkeino

Viimeisenä Samadhi sisältää vielä kolme meditaatiota koskevaa ohjetta, eli:

Oikea ponnistus
Oikea tarkkaavaisuus
ja viimeisenä
oikea keskittyminen, eli meditaatio


Näistä Silan eli moraalisen tai eettisen toiminnan alla oleva ensimmäinen ohje joka on kahdeksanosaisen polun kolmas haara on oikea puhe. Oikealle puheelle on perinteisissä Sutrisissa opetuksissa enemmän eettis-moraalisia ohjeita kuin millekään polun muulle haaralle eli kyseessä ei lainkaan ole merkityksetön asia. Tästä on vielä eritelty useita erillisiä alaohjeita tyyleistä joilla puhumista pidetään harjoittajalle sopimattomina. Näistä esimerkkeinä ovat esimerkiksi valehtelu, sarkastinen puhe, loukkaamistarkoituksessa sanotut sanat jne.

Vanhan palitradition mukaisessa turvautumisessa jota myös esimerkiksi Zenkoulukunnassa ja Theravada perinteissä yleisesti noudatetaan otetaan opettajalta (yleensä munkki, nunna tai Zenpappi) turvautumisseremonian yhteydessä viisi harjoitusohjetta joiden voidaan katsoa olevan harjoittajalle elämänviisauden lähde. Nämä lupaukset ovat Karmisesti sitovia ja niitä tulisi noudattaa rikkomatta mahdollisimman tarkasti.

Harjoitusohjeet ovat:

         1. ”Noudatan elämän tuhoamisesta pidättäytymisen
                 harjoitusohjetta.”

        2. ”Noudatan harjoitusohjetta olla ottamatta sellaista, mitä ei ole
             annettu.”

        3. ”Noudatan aistinautinnoissa väärin elämisestä
            (seksuaalinen väärinkäytös) pidättäytymisen harjoitusohjetta."

        4. ”Noudatan väärästä puheesta pidättäytymisen harjoitusohjetta.”

        5. ”Noudatan alkoholista ja muista tajuntaa sumentavista aineista
             pidättäytymisen harjoitusohjetta.”


Näistä harjoitusohjeista neljäs on väärästä puheesta pidättäytyminen joka voidaan katsoa sisältävän kaiken valehtelun, panettelun, sarkasmin ja ilkeyden sekä ylimielisen leveilyn ynnä muun sellaisen. Mahayana perinteen mukaisessa Bodhisattavavalassa on kuusitoista harjoitusohjetta ja nämä viisi sisältyvät myös niihin. Nämä viisi itsessään ovat Buddhalaisen turvautumisen yhteydessä otettavat "perusvalat" joilla ylläpidetään perustaa harjoituksessa.

Näiden esimerkkien valossa voitaneen sanoa että oikea puhe ja oikeanlainen puhetapa ovat oikeastaan koko harjoituksemme kannalta yksi tärkeimmistä ohjeistamme!

Jaska

  • Vieras
Vs: Taitava puhe
« Vastaus #8 : Elokuu 15, 2012, 01:13:54 ap »
Uskon myös että avarasta tietoisuudesta nauttiva harjoittaja palautuu ns. muodon maailmaan nopeasti avatessaan netin ja ryhtyessään näpyttämään.

Kyllä. Tää netti on läpeensä lineaarinen paikka, varsinainen mielen vankila. Lineaarisuudessa korostuu tilan, ajan, kehollisuuden, tunteiden ja muutoksen sijaan mielen polaarisuus. Musta tuntuu että tällaset nettiforumit saa ihmisen hulluksi ennenpitkää. Ihan vaan siks koska paikan lineaarisesta luonnosta johtuen, täällä toimii draamalliset ainekset: epäoikeudenmukainen kärsimys ja riitely (ihan niinku reality tv-sarjoissa). Ehkä sitä on tottunut siihen että harjoituksen mukana tuoma prajna pitää mut arjessa erossa riidoista, koska draaman tunkio ei pääse eskaloitumaan. Et ainakin itsellä jos tapaan jonku pahan tyypin, niin teen siitä selvää välittömästi, niin ettei kukaan ehdi edes tajuta mitä tapahtui. Tai jos en pysty tekeen tyypistä selvää, niin sit siedän sitä koska tiedän omat rajat. Sanoin tän ihan vaan siks että buddhalaisuudessahan ei opeteta kaksinaisuutta että väkivalta on paha ja eriytymättömyys hyvä, vaan eriytymättömyyden ja erillisyyden ykseyttä, jolloin molemmat tapahtuu todellisina yhtäaikaa. Et tapahtu täällä forumilla mitä tahansa, niin se ei ole epäonnistumista, ulkona alkuperäisestä luonnosta.

Olen jokseenkin varma, että buddhalaisuutta ei ole räätälöity superkeskustelevaan kulttuuriin, jossa yksi tärkeimmistä olomuodoista on sosiaalinen kanssakäyminen eri muodoissaan ja puhenopeuskin huomattavasi entisaikoja nopeampaa.

Livenä näin ehkä, viihdyn ihmisten seurassa joilla on kyky skarppiin hitauteen.  Se  on   nau - tin - nol - lis - ta   !  !  Mutta ei yksin todellisuutta. Mulle tulee tarve ravistella tyyppejä jotka takertuu hitauteen. Mulle prajna on sitä että mulla on kaikenlaisia ystäviä, rasisteja, sovinisteja, vegaaneja, miehiä, naisia, homoja, heteroita, uskovaisia ja mulkeroita. Kaikki muuttuu koko ajan, myös tää forum vaikka se uskottelee muuta.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2012, 01:23:00 ap kirjoittanut Jaska »

Raitanatto

  • Vieras
Vs: Taitava puhe
« Vastaus #9 : Elokuu 15, 2012, 01:25:44 ap »
Tai jos en pysty tekeen tyypistä selvää, niin sit siedän sitä koska tiedän omat rajat. Sanoin tän ihan vaan siks että buddhalaisuudessahan ei opeteta kaksinaisuutta että väkivalta on paha ja eriytymättömyys hyvä, vaan eriytymättömyyden ja erillisyyden ykseyttä, jolloin molemmat tapahtuu todellisina yhtäaikaa.

Minusta monismikin taisi olla yksi äärimmäisistä näkemyksistä...

Jaska

  • Vieras
Vs: Taitava puhe
« Vastaus #10 : Elokuu 15, 2012, 01:31:56 ap »
Minusta monismikin taisi olla yksi äärimmäisistä näkemyksistä...

Sekin on ok

Gassho*

Raitanatto

  • Vieras
Vs: Taitava puhe
« Vastaus #11 : Elokuu 15, 2012, 01:38:46 ip »
Näistä harjoitusohjeista neljäs on väärästä puheesta pidättäytyminen joka voidaan katsoa sisältävän kaiken valehtelun, panettelun, sarkasmin ja ilkeyden sekä ylimielisen leveilyn ynnä muun sellaisen. Mahayana perinteen mukaisessa Bodhisattavavalassa on kuusitoista harjoitusohjetta ja nämä viisi sisältyvät myös niihin. Nämä viisi itsessään ovat Buddhalaisen turvautumisen yhteydessä otettavat "perusvalat" joilla ylläpidetään perustaa harjoituksessa.

Bodhisattva-valat ylittävät pratimoksha-valat. Ja ainoat kymmenestä negatiivisesta teosta, joita ei voida "rikkoa" bodhisattva-valan turvin, ovat mieleen liittyvät. Halu, pahansuopuus ja väärät näkemykset, johon kuuluu ontologinen materialismi. Bodhisattva-valan turvin voidaan siis valehdella, panetella ja olla sarkastisia, mikäli se auttaa ihmistä eteenpäin kohtin valaistumista. Muutamia esimerkkejä.

Murhaaja kysyy minne hänen uhrinsa pakeni. Bodhisattva valehtelee ilomielin ja kertoo väärän suunnan. Lapsi alkaa liikkumaan huonossa seurassa. Bodhisattva alkaa valehtelemaan ja levittämään juoruja hänen uudesta kaveriporukasta, mikä johtaa siihen ettei lapsi enään liiku heidän kanssaan. Näin negatiivisia vaikuttumia on minimoitu.

Buddhalaisuus ei ole mielestäni koskaan ollut vain moraaliin pohjautuva säännöstö. Buddhalaisuudessa viisaus on huomattavasti sääntöjä tärkeämpää. Säännöt ovat auttamassa meitä tavoittamaan sisäisen viisauden, mutta ne eivät ole sitä.

Saltzmann

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 343
  • bottiovimikko
Vs: Taitava puhe
« Vastaus #12 : Elokuu 15, 2012, 03:13:55 ip »
Näistä harjoitusohjeista neljäs on väärästä puheesta pidättäytyminen joka voidaan katsoa sisältävän kaiken valehtelun, panettelun, sarkasmin ja ilkeyden sekä ylimielisen leveilyn ynnä muun sellaisen. Mahayana perinteen mukaisessa Bodhisattavavalassa on kuusitoista harjoitusohjetta ja nämä viisi sisältyvät myös niihin. Nämä viisi itsessään ovat Buddhalaisen turvautumisen yhteydessä otettavat "perusvalat" joilla ylläpidetään perustaa harjoituksessa.

Bodhisattva-valat ylittävät pratimoksha-valat. Ja ainoat kymmenestä negatiivisesta teosta, joita ei voida "rikkoa" bodhisattva-valan turvin, ovat mieleen liittyvät. Halu, pahansuopuus ja väärät näkemykset, johon kuuluu ontologinen materialismi. Bodhisattva-valan turvin voidaan siis valehdella, panetella ja olla sarkastisia, mikäli se auttaa ihmistä eteenpäin kohtin valaistumista. Muutamia esimerkkejä.

Murhaaja kysyy minne hänen uhrinsa pakeni. Bodhisattva valehtelee ilomielin ja kertoo väärän suunnan. Lapsi alkaa liikkumaan huonossa seurassa. Bodhisattva alkaa valehtelemaan ja levittämään juoruja hänen uudesta kaveriporukasta, mikä johtaa siihen ettei lapsi enään liiku heidän kanssaan. Näin negatiivisia vaikuttumia on minimoitu.

Buddhalaisuus ei ole mielestäni koskaan ollut vain moraaliin pohjautuva säännöstö. Buddhalaisuudessa viisaus on huomattavasti sääntöjä tärkeämpää. Säännöt ovat auttamassa meitä tavoittamaan sisäisen viisauden, mutta ne eivät ole sitä.
"Bodhisattva-valan turvin voidaan siis valehdella, panetella ja olla sarkastisia, mikäli se auttaa ihmistä eteenpäin kohtin valaistumista."
Näinkin, mutta se vala ei itsessään tuo sitä viisautta toimia aina juuri tilanteeseen nähden parhaimmalla tavalla saati sitten, että ymmärtäisi miten auttaa ihmistä eteenpäin kohti valaistumista. Joillakin opettajilla varmasti onkin täällaisia viisausnäkemyksiä.

Eikä Bodhisattva-vala anna mitään lupaa rikkoa pratimoksha-valoja, ennen kuin tajuaa, että niiden rikkominen on parempi vaihtoehto jossain tilanteessa.

Muuten ollaan siinä tilanteessa, että "kaikki on ok, koska sääntöjä ei kuitenkaan onnistu seuraamaan tms."

"Lapsi alkaa liikkumaan huonossa seurassa. Bodhisattva alkaa valehtelemaan ja levittämään juoruja hänen uudesta kaveriporukasta, mikä johtaa siihen ettei lapsi enään liiku heidän kanssaan. Näin negatiivisia vaikuttumia on minimoitu."
Uskoisin, että lapset kyllä huomaa, jos vanhempi ei ole rehellinen. Muutenkaan tämä esimerkki ei oikein tunnu toimivan. Ja jos on teinistä kyse, niin jos vanhempi vastustaa jotain ystävää, niin se voi ennestään lujittaa teinin ja tämän epätoivotun ystävän suhdetta. Teini vastustaa vanhempaansa joka tapauksessa, joten oikeasti todellinen viisaus on viimeistään silloin haussa ja varmasti välillä hakusessakin.

Teini ei välttämättä halua kuunnella "järkipuhetta", mutta en ole vakuuttunut, että negatiivinen manipulointi toimisi paremmin eikä esimerkkinäkään ole kovin pidemmänpäälle toimiva.

Sitä paitsi pääsääntöisesti teinin huonoseuraiseksi heittäytyneet ystävät ennemmin tai myöhemmin jättävät teini-ikänsä taaksensa ja palautuvat lähes automaattisesti "kunnonkansalaisiksi" joten tämänkin kannalta tapaus on hankala. 

Pitääkö ystävyys laittaa katkolle jonkun laillisuuden reunoilla keikkuvan kehitysvaiheen takia? Kuka osaa ennustaa miten tulevaisuus kenenkään kohdalla sujuu? Voimmeko määritellä nuoren huonoksi seuraksi ja laittaa oven kiinni. (Jotain rajoja tietysti. Mutta herätän vain ajatuksia ja meni jo rytisten off topikiksi.)

"Buddhalaisuus ei ole mielestäni koskaan ollut vain moraaliin pohjautuva säännöstö. Buddhalaisuudessa viisaus on huomattavasti sääntöjä tärkeämpää. Säännöt ovat auttamassa meitä tavoittamaan sisäisen viisauden, mutta ne eivät ole sitä."

Viisaudesta pitäisi kummuta sitä moraalia ja esimerkillisyyttä ainakin tapauskohtaisesti. Ei niin, että viisaus kampeaa moraalin niin, että tarkoitus pyhittää keinot vaan, että viisaasti valitaan keinot. Aina tietysti paras keino ei näytä kovin viisaalta vaikka olisikin, mutta varmaankin 98 % tapauksista viisaan käytös ja teot näyttävätkin viisailta eikä pimeiltä.

Vaikeata on hapuilla viisautta, joten taitaa mennä ihan teorian puolelle allekirjoittaneella. Pitää yrittää kuitenkin. Parhaansa yrittäminen ei yleensä riitä viisauteen asti, mutta ei auta muuta kuin yrittää. Ehkä joskus harvoin onnistuukin kurotteleminen selkeässä tilanteessa. Elämässä on vaan niin paljon tekijöitä ja sitä keskenäisriippuvuutta.

EDIT: Tämä taas ei mielestäni ole hyvä tekosyy olla toimimatta valojen mukaan. Vaikeaa on jatkuva valinta ja vastuu valinnoista. Valita pitää ja jos valitsee vähemmän taitavasti ei pitäisi edes ruoskia itseään sillä protestanttisella ruoskalla, joka on ehkä monella tullut äidinmaidon mukana vaikka ei olisi ollut edes sillä syyllisyydellä ruoskivaa äitiä. EDIT loppuu.

Sepäs olisi jotain, jos osaisi toimia niin viisaasti, että auttaisi toisia valaistumaan. Ei varmaan vielä huomenna.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2012, 03:47:15 ip kirjoittanut Saltzmann »
All deities reside in the human breast.  William Blake

Raitanatto

  • Vieras
Vs: Taitava puhe
« Vastaus #13 : Elokuu 15, 2012, 04:57:46 ip »
Lainaus
Eikä Bodhisattva-vala anna mitään lupaa rikkoa pratimoksha-valoja, ennen kuin tajuaa, että niiden rikkominen on parempi vaihtoehto jossain tilanteessa.

Väitinkö päinvastaista? Mutta niiden rikkominen on joskus tarpeellista. Minusta ei kannata takertua valoihin kuin metsän puihin, niin että kokonaiskuva lähtee karkuun. Mieleen liittyvät valat ovat yhä tärkeitä ja niitä ei voi kumota. Bodhicitta, eli motivaatio, on koko homman pointti. Mielestäni valehtelemis-esimerkkini tuo hyvin pointin esille.

Lainaus
Sitä paitsi pääsääntöisesti teinin huonoseuraiseksi heittäytyneet ystävät ennemmin tai myöhemmin jättävät teini-ikänsä taaksensa ja palautuvat lähes automaattisesti "kunnonkansalaisiksi" joten tämänkin kannalta tapaus on hankala.

Tuo oli Dzongsar Khyentse Rinpochen kommentaarista Words of my perfect teacheriin. Voihan hän olla väärässäkin. Itse olen nähnyt palautumista HYVIN harvoin. Tälläisen seuran vaikutuksesta kuusitoista kaveriani on kuollut viimeisen kuuden vuoden aikana itse aihetetuissa olosuhteissa. Monta kertaa sinä olet nähnyt palautumista tapahtuvan automaagisesti? Nykyään; ei kaksikymmentä vuotta sitten.

Lapsillekin on joskus pakkoa karjua etteivät he törkkää sormiaan pistorasiaan tai kuumaan hellaan. Hellä piipitys ei pysäytä niin nopeasti teon suorittamista kuin terävä karjunta. Ulkoisesti se näyttää vihalta, mutta koko pointtina on suojella lasta vahingoittamasta itseään.

Saltzmann

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 343
  • bottiovimikko
Vs: Taitava puhe
« Vastaus #14 : Elokuu 15, 2012, 05:43:58 ip »

Väitinkö päinvastaista? Mutta niiden rikkominen on joskus tarpeellista. Minusta ei kannata takertua valoihin kuin metsän puihin, niin että kokonaiskuva lähtee karkuun. Mieleen liittyvät valat ovat yhä tärkeitä ja niitä ei voi kumota. Bodhicitta, eli motivaatio, on koko homman pointti. Mielestäni valehtelemis-esimerkkini tuo hyvin pointin esille.
...

Tuo oli Dzongsar Khyentse Rinpochen kommentaarista Words of my perfect teacheriin. Voihan hän olla väärässäkin. Itse olen nähnyt palautumista HYVIN harvoin. Tälläisen seuran vaikutuksesta kuusitoista kaveriani on kuollut viimeisen kuuden vuoden aikana itse aihetetuissa olosuhteissa. Monta kertaa sinä olet nähnyt palautumista tapahtuvan automaagisesti? Nykyään; ei kaksikymmentä vuotta sitten.

Lapsillekin on joskus pakkoa karjua etteivät he törkkää sormiaan pistorasiaan tai kuumaan hellaan. Hellä piipitys ei pysäytä niin nopeasti teon suorittamista kuin terävä karjunta. Ulkoisesti se näyttää vihalta, mutta koko pointtina on suojella lasta vahingoittamasta itseään.
Et väittänyt päinvastaista, mutta ilmassa leijuu paljon sellaista, että heitetään se kokonaiskuva suosiolla menemään siksi, ettei kuitenkaan pysty sekä seuraamaan ohjeita että toimimaan viisaasti. Eli päästetään irti ohjeista ennen kuin on tarpeeksi viisautta. Toki, kun viisautta riittää, niin silloin arvointikykyä on jo tarpeeksi. Ehkä viisauden kasvaessa tajuaa alkumetreillä sen miten arviointikykykin on olematon.

Useimmilla on vaikeuksia kokonaiskuvan kanssa. Ihmisen hahmottaminen lähtee enimmäkseen siitä, ettei näe metsää puilta ja kuitenkin luulee näkevänsä. Sitten väittellään siitä, että kumpi näkee metsän ja kumpi on metsässä.

Ennen kuin on on metsässä ei huomaa niitä puita eikä silti tajuta metsän kokonaiskuvaa.

Esimerkkitapaus irti kontekstissa ei toiminut minulle. Ehkä sen video jälkeen toimisi.

En katsonut tuota videoita. Pahoittelen. Olen katsonut tämän, joka liittyy siihen:
http://www.youtube.com/watch?v=sfzEaE1XsRI
Pahoittelen, että se on englanniksi!

Ja tiedän, että Raitanatto ei kovin tykkää Tsem Tulkusta.

Kuusitoista ystävää. Pahoittelen. Tuntuu ihan kohtuuttomalta. Yhdenkin nuoren tai vanhan ystävän menetys on jo, mutta noin monen on jo käsittämätöntä. En tiedä mitä sanoa.

Pieni lapsi ei tietysti tajua juuri järkipuhetta. Joskus pitää korottaa ääntään ihan muodon vuoksi, mutta inflatisoimatta volyymin käyttöä. Teinin kanssa luultavasti ei kannata yrittää äänenkorotusskabaa vaan etsiä aktiivisesti muita keinoja.
All deities reside in the human breast.  William Blake