Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Kansainvälinen Konchog Chidu Drubchod -retriitti Danakosha Lingissä

Danakosha Lingillä on ilo ilmoittaa, että Tulku Dakpa Rinpoche on ystävällisesti suostunut ohjaamaan Konchog chidu drubchodin 26.12.2018 – 1.1.2019. Drubchod on erityisen voimakas ryhmäretriitti, jonka tarkoitus on kaikkien esteiden, hämärtymien ja sairauksien tyynnyttäminen, hyveiden kasvattaminen, ansioiden kartuttaminen ja vaurauden lisääminen; kaikille tunteville olennoille ja erityisesti omassa ympäristössämme. On tärkeää tehdä hyviä tekoja kuluneen vuoden loppuessa ja uuden alkaessa. Jos vuosi on mennyt hyvin, se on seurausta omista hyvistä teoistamme ja kolmen jalokiven ja kolmen alkujuuren siunausta, joten kiitämme heidän ystävällisyydestään ja toivomme että tuleva vuosi on yhtä hyväenteinen. Jos taas kulunut vuosi on ollut täynnä ongelmia, toivomme niiden loppuvan ja uuden vuoden menevän hyvin. Tämä on Danakoshan jokatalvinen drubchod-retriitti, ja toivomme lukuisasti osallistujia. Erityisesti Danakoshan sanghan jäsenten on hyvin tärkeää pyrkiä parhaansa mukaan osallistumaan.

Konchog chidu tarkoittaa “Kallisarvoisten ruumiillistumaa.” Se on Guru Rinpocheen keskittyvä harjoitus, joka sisältää kaikki kolme juurta – ulkoinen rauhaisa Padmasambhava guruna, sisäinen raivoisa Padmasambhava yidamina ja salainen Padmasambhava Simhamukan muodossa dakinina, ja se sisältää myös Padmasambhavan pitkän elän muodon. Terma-aarteen löysi tertön Jatson Nyingpo, Nyongben Tingzin Zangpon, Padmasambhavan läheisen oppilaan jälleensyntymä, joka saavutti sateenkaariruumiin. Konchog chidu on hyvin syvällinen ja laaja opetuskokonaisuus, ja se on yksi korkeimmista ja salaisimmista tavoista saavuttaa Padmasambhavan laaja viisaus.

Voit lukea lisää Konchog Chidusta tästä linkistä: http://danakosha.org/fi/konchog-chidu/

Tulku Dakpa Rinpoche on Danakoshan dharmakeskuksen hengellinen johtaja, ja hän on ensimmäinen oppilaidensa pyynnöstä Suomeen vakituisesti asumaan asettunut tiibetinbuddhalainen lama. Hän on vastaanottanut opetuksia aikamme merkittävimmiltä buddhalaisilta opettajilta, kuten Kyabje Mindrolling Trichen Rinpochelta ja Kyabje Taklung Tsetrul Rinpochelta. Hän on valmistunut Mindrollingin luostarin korkeakoulusta valtuutetuksi suutristen ja tantristen opetusten haltijaksi.

Aikataulu:

26.12. Alkaa klo 19:00

27.12. – 31.12.
6 – 8: Harjoitus
8 – 9: Aamiainen
9 – 11:30: Harjoitus
11:30 – 14 Lounastauko
14 – 15:30 Harjoitus
15:30 – 16 Teetauko
16 – 18: Harjoitus

1.1.2019
klo 6 – 10: Harjoitus ja viikon harjoituksen siunausten vastaanottaminen. Kaikki halukkaat ovat tervetulleita vastaanottamaan siunauksia, vaikka eivät olisi osallistuneet retriittiin. Siunausten vastaanottaminen alkaa klo 9. Voit tulla mukaan myös aamusession alusta asti.
klo 11: Lounas

Paikka: Danakosha Ling, Forssantie 37, 31600 Jokioinen.

Hinta: 180 €, tai Danakoshan jäsenille, opiskelijoille ja työttömille 150 €

Majoitus: 10 € / yö yksinkertaisessa ryhmämajoituksessa. Saatavilla myös joitakin makuupaikkoja pienemmissä huoneissa lyhyen välimatkan päässä keskukselta hintaan 25 € / yö. Ota mukaan oma makuupussi. Voit myös järjestää majoituksen itse muualla.

Rekisteröitymiset 12.12. mennessä tällä lomakkeella: https://goo.gl/forms/KNkyXegsOg8YFZpk1
2
Aloittelijoiden kysymykset / Vs: Puhtaat maat
« Uusin viesti kirjoittanut Jogiini Marraskuu 16, 2018, 09:51:33 ap »
Sutrissa mainitaan Buddha Amitabhan Sukhavati. Mainitaanko Sutrissa muiden Buddhien maita? Ainoat, jotka tiedän ovat Akshobyan ja Lääkäribuddhan maat. Onko muita? Onko Ksitigarbhalla Puhdasta Maata?
Voiko rukoilla Amitabhan ja Lääkäribuddhan Puhtaisiin Maihin pääsemistä? Onko heidän välillään tehtävä valinta?
Entä, jos rukoilee molempia? Kerrotaanko miten  Lääkäribuddhan Puhtaaseen Maahan pääsee?
Kiitos paljon.
9
Hei, en huomannut tätä aikaisemmin, (ennenkuin botit löysivät...poistin ne.) En ole kovin asiantunteva tässä asiassa. Mutta käsitykseni mukaan kaikki ns. puhtaat maat ja buddhakentät olisi miellettävä meditatiivisina mielentiloina. Kaikki buddhat ja jumaluudet "elävät" omansalaisissa autuus-kirkkaustiloissa, joihin voin mennä ahkeralla harjoittamisella ja hyvällä asenteella. Mikä sitten olisi oikea asenne? Se on varmaan harjoittajasta kiinni. Jos ei ole kokonaan oivaltanut tyhjyyden ominaisuuksia, voi ajatella että buddhataivaat ovat olemassa jossakin todellisessa muodossa. Tiibetin perinteessä nämä sijat visualisoidaan ja energisoidaan mantralla. Erittäin hyvä harjoittaja, joka on toteuttanut harjoituksen tuloksen voi ymmärtääkseni siirtyä näihin tiloihin suoraan kun hänen maallinen elämä päättyy.
Eikö meillä ole joitakin "puhtaan maan" ryhmiä, jotka voisivat vastata omasta kokemuksestaan?
3
Keskustelua buddhalaisuudesta / Vs: Asalha puja
« Uusin viesti kirjoittanut DrakeCoco Marraskuu 15, 2018, 12:06:45 ip »
Haluan tietää uuden tiedon. Mistä saan tämän, ja voitko suositella minua?
4
Buddhalaiset ryhmät tiedottavat / Johdantokurssi zeniin 18.11.
« Uusin viesti kirjoittanut ZenCenter Marraskuu 07, 2018, 03:28:51 ip »
Johdantokurssi zeniin 18.11.
Sunnuntaina 18.11.2018 klo 12:00 - 16:30.
Helsinki Zen Center, Kalevankatu 4, Helsinki

Mitä zen ja zenmeditaatio ovat? Johdantokurssi zeniin pyrkii vastaamaan näihin kysymyksiin käytännöllisesti. Kurssilla opetellaan zazenin eli zenmeditaation perusteet: istuma-asento, kävelymeditaatio sekä hengitys. Lisäksi puhutaan zenin filosofiasta ja traditiosta. Aikaa varataan myös keskustelulle siitä, minkälaisia esteitä harjoittaja tyypillisesti kohtaa, miten zeniä voi harjoittaa arjessa ja miten harjoitusta voi syventää retriiteillä tai itsenäisesti.

Kurssi antaa valmiudet osallistua Helsinki Zen Centerin toimintaan sekä harjoittaa kurssilla opittua ensimmäistä harjoitusta. Kurssimaksu 45 EUR sisältää osallistumisen yhteen vapaavalintaiseen zazeniin. Tämän jälkeen on mahdollista jatkaa tutustumista Zen Centerin toimintaan kokeilujäsenenä, jolloin saa kahden kuukauden jäsenyyden yhden kuukauden hinnalla (30 EUR / 2kk).

Tiedustelut ja ilmoittautumiset: johdanto@zazen.fi

Tiedotamme tapahtumista kalenterisivulla sekä postituslistalla.

Zenin sydämessä on oivallus todellisuuden jatkuvasti muuttuvasta luonteesta ja kaikkien eri elämänmuotojen keskinäisestä yhteydestä. Tästä syystä zen ei pohjimmiltaan tähtää edes harjoittajan henkilökohtaiseen onneen, vapautumiseen tai valaistumiseen, vaan katsoo näidenkin asioiden ylitse. Paradoksaalista kyllä, eläminen tästä näkökulmasta käsin on yleensä syvästi tyydyttävää ja mielekästä.

Zen on buddhalainen traditio, joka kehittyi Kiinassa 500-luvulla ja tuli Suomeen Japanin kautta viime vuosisadan lopulla. Zenin keskeisin harjoitus on zazen eli istumameditaatio. Zenin erilaisten meditaatioharjoitusten kautta harjoittaja oppii palaamaan nykyhetken kokemiseen yhä uudelleen. Meditaation avulla usein kaaottisesti asiasta toiseen kiirehtivä mieli rauhoittuu ja keskittyy. Kun mieli on keskittynyt ja tyyni, kokemus nykyhetkestä muuttuu. Joskus, usein intensiivisen keskittymisen jälkeen, tällainen kokemus voi olla erityisen syvä, ja silloin siihen voidaan viitata sanalla kensho, joka on japania ja tarkoittaa "nähdä omaan mieleensä sellaisena kuin se on."

Vaikka zenin keskeinen harjoitus on istumameditaatio, zen sisältää myös monia muita harjoituksen muotoja, kuten kävelymeditaatio ja meditaatio työssä. Myös erilaiset seremoniat ja buddhalaisten eettisten elämänohjeiden soveltaminen omaan elämään ovat osa zenin harjoitusmahdollisuuksia. Zenin viisaus ei ole sidottu opinkappaleisiin tai kirjoitettuihin teksteihin, vaan harjoittajan on oivallettava itse. Tästä syystä yhteys elävään zenopettajaan sekä harjoittaminen yhdessä toisten kanssa ovat olennaisia tapoja opettaa ja oppia zeniä.
5
Buddhalaiset ryhmät tiedottavat / Johdantokurssi zeniin 27.10.
« Uusin viesti kirjoittanut ZenCenter Lokakuu 15, 2018, 03:15:44 ip »
Johdantokurssi zeniin 27.10.

Lauantaina 27.10.2018 klo 10:00 - 14:45.

Helsinki Zen Center, Kalevankatu 4, Helsinki

Mitä zen ja zenmeditaatio ovat? Johdantokurssi zeniin pyrkii vastaamaan näihin kysymyksiin käytännöllisesti. Kurssilla opetellaan zazenin eli zenmeditaation perusteet: istuma-asento, kävelymeditaatio sekä hengitys. Lisäksi puhutaan zenin filosofiasta ja traditiosta. Aikaa varataan myös keskustelulle siitä, minkälaisia esteitä harjoittaja tyypillisesti kohtaa, miten zeniä voi harjoittaa arjessa ja miten harjoitusta voi syventää retriiteillä tai itsenäisesti.

Kurssi antaa valmiudet osallistua Helsinki Zen Centerin toimintaan sekä harjoittaa kurssilla opittua ensimmäistä harjoitusta. Kurssimaksu 45 EUR sisältää osallistumisen yhteen vapaavalintaiseen zazeniin. Tämän jälkeen on mahdollista jatkaa tutustumista Zen Centerin toimintaan kokeilujäsenenä, jolloin saa kahden kuukauden jäsenyyden yhden kuukauden hinnalla (30 EUR / 2kk).

Tiedustelut ja ilmoittautumiset: johdanto@zazen.fi

Tiedotamme tapahtumista kalenterisivulla sekä postituslistalla.

Zenin sydämessä on oivallus todellisuuden jatkuvasti muuttuvasta luonteesta ja kaikkien eri elämänmuotojen keskinäisestä yhteydestä. Tästä syystä zen ei pohjimmiltaan tähtää edes harjoittajan henkilökohtaiseen onneen, vapautumiseen tai valaistumiseen, vaan katsoo näidenkin asioiden ylitse. Paradoksaalista kyllä, eläminen tästä näkökulmasta käsin on yleensä syvästi tyydyttävää ja mielekästä.

Zen on buddhalainen traditio, joka kehittyi Kiinassa 500-luvulla ja tuli Suomeen Japanin kautta viime vuosisadan lopulla. Zenin keskeisin harjoitus on zazen eli istumameditaatio. Zenin erilaisten meditaatioharjoitusten kautta harjoittaja oppii palaamaan nykyhetken kokemiseen yhä uudelleen. Meditaation avulla usein kaaottisesti asiasta toiseen kiirehtivä mieli rauhoittuu ja keskittyy. Kun mieli on keskittynyt ja tyyni, kokemus nykyhetkestä muuttuu. Joskus, usein intensiivisen keskittymisen jälkeen, tällainen kokemus voi olla erityisen syvä, ja silloin siihen voidaan viitata sanalla kensho, joka on japania ja tarkoittaa "nähdä omaan mieleensä sellaisena kuin se on."

Vaikka zenin keskeinen harjoitus on istumameditaatio, zen sisältää myös monia muita harjoituksen muotoja, kuten kävelymeditaatio ja meditaatio työssä. Myös erilaiset seremoniat ja buddhalaisten eettisten elämänohjeiden soveltaminen omaan elämään ovat osa zenin harjoitusmahdollisuuksia. Zenin viisaus ei ole sidottu opinkappaleisiin tai kirjoitettuihin teksteihin, vaan harjoittajan on oivallettava itse. Tästä syystä yhteys elävään zenopettajaan sekä harjoittaminen yhdessä toisten kanssa ovat olennaisia tapoja opettaa ja oppia zeniä.
6
Keskustelua buddhalaisuudesta / Vs: piti/sukkha ja kundaliini
« Uusin viesti kirjoittanut DQ Lokakuu 14, 2018, 01:36:04 ap »

Ei noilla energioilla ole tällä hetkellä merkitystä. Välillä ne nousevat retriiteillä ilman varsinaista pyrkimystä ja silloin annan niille huomiota. En juuri tee samadhi harjoitusta. Olen huomannut että oma mieleni vakautuu ihan tarpeeksi jos vain huolehtii läsnäolon jatkuvuudesta ja viisauden läsnäolosta tarpeeksi pitkiä aikoja. Tällä tavalla muodostuu vähän toisenlainen samadhi, mutta mieli on kyllä varsin selkeä, koosteinen ja miellyttävä näinkin.

Mutta eikö sun mieli ole myös energiaa? Etkö ole tunnistanut sun mielen energeettistä olemusta?

Mä en pelkäis puhua näistä energeettisistä asioista, vaikka me ei kuuluttaiskaan noihin harvoihin autorisoituihin opettajiin. Vähän ku että seksistä ei vois puhua ilman että joku ois opettanu siihen. Luonnollisii asioitahan energiat on, ja ois hyvä luoda sitä yhteistä käsitteistöö jotta vältetään väärinymmärryksiä harjoituksessa.
7
Aloittelijoiden kysymykset / Vs: Löytyykö zafun teko-ohje
« Uusin viesti kirjoittanut Ekhnaton Syyskuu 30, 2018, 03:44:36 ip »
Mäkelän Luomutila myy nykyään tattarinkuorta eli tattarin akanaa tyynyjen ja peittojen täytteeksi 1kg pusseissa. www.makelanluomutila.fi/
8
Keskustelua buddhalaisuudesta / Vs: piti/sukkha ja kundaliini
« Uusin viesti kirjoittanut Tomi Syyskuu 28, 2018, 11:11:33 ap »
Saanko tehdä jatkokysymyksen? Et kun osaat erotella toisistaan Chin, pitin (kundaliinin) sukkhan ja sit keskilinjassa tapahtuvan hienovaraisemman energian, niin miten tää näkyy sun intentiossa suhteessa mietiskelyyn?

En voi oikein sanoa että kykenen tuohon. Omien kokemusta, luetun ja pohditun pohjalta vain mietin tällä hetkellä siten miten kirjoitin yllä. Periaatteessa ihmisen joka sanoo kykenevänsä tuohon pitäisi harjoittaa kaikissa noissa kolmessa traditiossa siinä määrin että pystyy  ankkuroitumaan niiden käsitteistöön opettajan avulla. Veikkaan että näitä ihmisiä on harvakseltaan.

Lainaus
Oletko samaa mieltä Leigh Brassingtonin jhanoista, vai kuvailisitko sä vaiheita jotenkin eri tavalla?

Ja mikä rooli näillä energioilla on sulle muodollisessa mietiskelyssä ja kun kohtaat muita ihmisiä töissä ja kotona?

Minusta Brasington osaa asiansa. Hänellä on pitkä kokemus jhanoista ja niiden opettamisesta, tietääkseni pidempi ja laajempi kuin kellään muulla länsimaalaisella. Hän myös sanoo opettavan pehmeitä jhanoja eikä niitä "kovia" kuten Pak Aukissa tehdään. Siitä miten asiat aukeavat on luonnollisesti yksilöllisiä eroja johtuen ainakin temperamentista, aivokemiasta ja harjoitustaustasta. Olen tehnyt yhden 10 päivän retriitin hänen kanssaan ja se oli hyvä kokemus. Jossain hän on sanonut että yli puolet retriittiläisistä saavuttaa ainakin ensimmäisen jhanan hänen retriiteillään. Osallistujat ovat toki valikoitunutta väkeä, mutta mitä jälkikäteen on jutellut ihmisten kanssa niin ei välttämättä ollenkaan liioittelua.

Pak Aukissa opetettavat jhanat ovat suurimman osan ainakin maallikkoja ulottumattomissa. Minimissään suositellaan kuukauden retriittiä ja sessiot ovat puolitoista tuntia ja niitä on päivässä monta. Jotkut viettävät keskuksissa puolesta vuodesta vuoteen saavuttamatta ensimmäistä jhanaa.

Ei noilla energioilla ole tällä hetkellä merkitystä. Välillä ne nousevat retriiteillä ilman varsinaista pyrkimystä ja silloin annan niille huomiota. En juuri tee samadhi harjoitusta. Olen huomannut että oma mieleni vakautuu ihan tarpeeksi jos vain huolehtii läsnäolon jatkuvuudesta ja viisauden läsnäolosta tarpeeksi pitkiä aikoja. Tällä tavalla muodostuu vähän toisenlainen samadhi, mutta mieli on kyllä varsin selkeä, koosteinen ja miellyttävä näinkin.
9
Keskustelua buddhalaisuudesta / Vs: piti/sukkha ja kundaliini
« Uusin viesti kirjoittanut DQ Syyskuu 27, 2018, 09:12:48 ip »
Saanko tehdä jatkokysymyksen? Et kun osaat erotella toisistaan Chin, pitin (kundaliinin) sukkhan ja sit keskilinjassa tapahtuvan hienovaraisemman energian, niin miten tää näkyy sun intentiossa suhteessa mietiskelyyn?

Oletko samaa mieltä Leigh Brassingtonin jhanoista, vai kuvailisitko sä vaiheita jotenkin eri tavalla?

Ja mikä rooli näillä energioilla on sulle muodollisessa mietiskelyssä ja kun kohtaat muita ihmisiä töissä ja kotona?



10
Keskustelua buddhalaisuudesta / Vs: sanskrit & suomi
« Uusin viesti kirjoittanut Ekhnaton Syyskuu 24, 2018, 10:47:50 ap »
Mielenkiintoinen sanskritin sana "vitta",  sivulta Sanskrit Dictionary for Spoken Sanskrit
iso A = aa; iso I = ii; iso S= sh; jne.

वित्त    adj.             vitta      obtained      
वित्त    adj.             vitta      acquired      
वित्त    adj.             vitta      possessed      
वित्त    adj.             vitta      gained      
वित्त    n.             vitta      acquisition      
वित्त    n.             vitta      finance      
वित्त    n.             vitta      wealth      
वित्त    n.             vitta         money      
वित्त    n.             vitta        property      
वित्तवत्    adj.     vittavat      wealthy      
वित्तदन    n.     vittadana      payment      
वित्तदन    n.     vittadana      donation      
वित्तकोष    m.     vittakoSa      bank      
वित्तकोषे m. loc.     vittakoSe      in a bank      
वित्तमात्रा    f.     vittamAtrA      property      
वित्तकोषविकर्ष m.     vittakoSavikarSa      bank paper      
वित्तकोषविकर्ष m.     vittakoSavikarSa      bank bill      
वित्तकोषविकर्ष m.     vittakoSavikarSa      bank draft      
वित्तकोषः कियद्दूरे अस्ति? sent.    vittakoSaH kiyaddUre asti?      How far is the bank?      
वित्त    adj.            vitta      caught or seized by      
वित्त    adj.            vitta      celebrated      
वित्त    adj.            vitta      notorious      
वित्त    adj.            vitta      famous for      
वित्त    adj.            vitta      known      
वित्त    adj.            vitta      found      
वित्त    adj.            vitta      understood      
वित्ता    f.            vittA      taken      
वित्ता    f.            vittA      married      
वित्त    n.            vitta      second astrological mansion      
वित्त    n.            vitta      power      
वित्त    n.            vitta      anything found      
वित्त    n.            vitta      find      
वित्त    n.            vitta      goods      
वित्त    n.            vitta      substance      
वित्त    ppp.    vitta      found      
वित्तद    m.            vittada      wealth-giver      
वित्तद    m.            vittada      benefactor      
वित्तज    adj.    vittaja      produced by wealth      
वित्तक    adj.    vittaka      very famous or renowned      
वित्तप    adj.            vittapa      guarding wealth      
वित्तध    adj.            vittadha      wealth-possessing      
वित्तध       adj.     vittadha      rich      
वित्तवत्    adj.    vittavat      rich      
वित्तवत्    adj.    vittavat      possessing wealth      
वित्तवत्    adj.    vittavat      opulent      
वित्तवत्    adj.    vittavat      well off      
वित्ताढ्य    adj.    vittADhya      rich      
वित्ताढ्य    adj.    vittADhya      abounding in wealth      
वित्तागम    m.    vittAgama      acquisition of wealth      
वित्तागम    m.    vittAgama      means of making money      
वित्तहीन    adj.    vittahIna      poor      
वित्तहीन    adj.    vittahIna      destitute of wealth      
वित्तजानि    adj.    vittajAni      one who has taken a wife      
वित्तजानि    adj.    vittajAni      married      
वित्तकाम    adj.    vittakAma      avaricious      
वित्तकाम    adj.    vittakAma      desirous of wealth      
वित्तकाम    adj.    vittakAma      covetous      
वित्तकोषे    ind.    vittakoSe      in the bank      
वित्तमय    adj.    vittamaya      consisting in wealth      
वित्तपेटा    f.    vittapeTA      purse      
वित्तपेटा    f.    vittapeTA      money receptacle      
वित्तपेटी    f.    vittapeTI      purse      
वित्तपेटी    f.    vittapeTI      money receptacle      
वित्तार्थ    m.    vittArtha      expert      
वित्तार्थ    m.    vittArtha      one who knows the matter      
वित्तायन    adj.    vittAyana      procuring wealth or riches      
वित्तयति    verb vittayati   { vitt }    abandon      
वित्तयति    verb vittayati   { vitt }    give away      
वित्तगोप्तृ    m.    vittagoptR      guardian of wealth      
वित्तकाम्या    ind.    vittakAmyA      from avarice      
वित्तमात्रा    f.    vittamAtrA      sum of money      
वित्तनाथ    m.    vittanAtha                lord of wealth
Sivuja: [1] 2 3 ... 10