BuddhaDharmaFoorumi

Keskustelua => Keskustelua buddhalaisuudesta => Aiheen aloitti: DQ - Syyskuu 11, 2018, 06:22:26 ip

Otsikko: piti/sukkha ja kundaliini
Kirjoitti: DQ - Syyskuu 11, 2018, 06:22:26 ip
Mitenkä te arvon joogit rinnastaisitte pitin ja kundaliinin?

Onko teistä piti, kundaliini ja chi sama vai eri energia?

Tästä oli aiemmin ohimennen keskustelua "Pragmaattinen dharma ja herääminen" -thredissa, mutta tää aihe jäi vaille huomiota.

Kimi aiemmin totes et kyseessä on eri energia, koska kundaliini toimii keskilinjassa, kun taas piti ja sukkha on "taivaallisia tiloja", eli meditatiivisia tiloja, ikään kuin ympärillä.

Ois mielekästä kuulla harjoittajilta omakohtaisia näkemyksiä keskilinjan ja koetun avaruuden välisistä yhtenevyyksistä ja eroavaisuuksista. Ehkä me voidaan oppia toisiltamme jotain näin?

Otsikko: Vs: piti/sukkha ja kundaliini
Kirjoitti: Tomi - Syyskuu 19, 2018, 11:17:42 ap
Mitenkä te arvon joogit rinnastaisitte pitin ja kundaliinin?

Onko teistä piti, kundaliini ja chi sama vai eri energia?

Tästä oli aiemmin ohimennen keskustelua "Pragmaattinen dharma ja herääminen" -thredissa, mutta tää aihe jäi vaille huomiota.

Kimi aiemmin totes et kyseessä on eri energia, koska kundaliini toimii keskilinjassa, kun taas piti ja sukkha on "taivaallisia tiloja", eli meditatiivisia tiloja, ikään kuin ympärillä.

Ois mielekästä kuulla harjoittajilta omakohtaisia näkemyksiä keskilinjan ja koetun avaruuden välisistä yhtenevyyksistä ja eroavaisuuksista. Ehkä me voidaan oppia toisiltamme jotain näin?

En kovin paljoa tunne tuota kundaliniteoriaa. Eräs kundaliinijooga-opettajaksi valmistunut sanoi kuitenkin että kyseessä on sama energia kuin piti josta tuolla ihmisellä oli myös kokemusta. Leigh Brasington, joka on pitkään opettanut jhanoja sanoi myös että kyseessä on sama ilmiö. Hän korosti myös sitä että piti voi olla kokemuksellisesti monenlainen. Veikkaisin että ne tehdyt harjoitukset ja harjoittajan oletukset ohjaavat sitä miten ja missä se koetaan. Piti voi olla missä tahansa kehon osassa eri voimakkuuksilla ja sitä voi opetella ohjailemaan.

Joskus teininä koin voimakkaan oivalluksen yhteydessä (meditaation ulkopuolella) voimakkaan energian nousemisen selkärangan tyvestä kohti kalloa. Se oli kyllä erilainen kokemus kuin piti. Energia oli paljon hienovaraisempaa.

Chi ymmärtääkseni tarkoittaa jo jotain hienovaraisempaa kuin noita aika karkeita piti -tuntemuksia, jotka voivat olla rajuudessaan jopa vähän epämiellyttäviä.

Pitistä on jonkun verran kokemusta, mutta en pitänyt sitä kovin mielenkiintoisena ilmiönä. Metta-meditaatio vie usein sukkhan kautta suoraan toiseen jhanaan ja on kai nopeampi tapa jhanoihin jos homma sujuu. Sukkha on paljon miellyttävämpi. Minulla toimi tuo menetelmä hyvin. Tosin sitten kun sain homman toimimaan niin katosi myös mielenkiinto.

Mitä merkitystä tällä on? Miksi asia sinua kiinnostaa?