BuddhaDharmaFoorumi

Keskustelua => Koulukunnat => Aiheen aloitti: gyougan - Tammikuu 16, 2012, 05:22:29 ip

Otsikko: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: gyougan - Tammikuu 16, 2012, 05:22:29 ip
Hei!

Ajattelin avata oman ketjun Shin-buddhalaisuudelle. Olisi erittäin kiva tietää, löytyykö Suomesta missä määrin muita tästä koulukunnasta kiinnostuneita ihmisiä.

-g
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Jogiini - Tammikuu 20, 2012, 08:53:43 ap
Etkö haluaisi vähän kertoa tästä suuntauksesta tuossa ryhmäesittelyosiossa?Onko täällä harjoitusryhmää?
Tai jos Suomessa ei ole ryhmää, voisit muuten esitellä linjaa tässä keskusteluosiossa.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Ekhnaton - Helmikuu 09, 2012, 03:37:06 ip
 Kansainvälisen Shinbuddhalaisuus organisaation www-sivulla, siellä aivan alhaalla, on suomenkielinen osasto, josta löytyy yhteyshenkilö Suomessa sekä email-osoite,
http://www.shindharmanet.com/temples/temples.htm (http://www.shindharmanet.com/temples/temples.htm)
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: gyougan - Helmikuu 22, 2012, 06:41:55 ip
Etkö haluaisi vähän kertoa tästä suuntauksesta tuossa ryhmäesittelyosiossa?Onko täällä harjoitusryhmää?
Tai jos Suomessa ei ole ryhmää, voisit muuten esitellä linjaa tässä keskusteluosiossa.

Hei!

Harjoitusryhmää ei Suomessa ole, sillä harjoittajia taitaa olla todella vähän. Syyksi uskon sen, että Shin-buddhalaisuus ei vetoa suomalaisiin siitä syystä, että se muistuttaa pintapuolisesti liikaa kristinuskoa, johon moni buddhalaiseksi kääntyvä suomalainen on joko pettynyt tai ei vain muuten arvosta.

Shin-buddhalaisuudessa vaaditaan uskoa, mikä on punainen vaate monelle länsimaalaiselle buddhalaiselle. Tuosta noin vain ei kuitenkaan tarvitse alkaa uskoa satuihin, vaan halu uskoa riittää. Usko on yhtä kuin luottamus, ja luottamus syntyy hiljalleen Amidan nimen lausunnan harjoittamisen myötä.

Opetus Amida Buddhasta tarjoaa pelastuksen kaikille: ei vain heille, jotka osaavat meditoida taitavasti ja noudattaa harjoitussääntöjä (precepts). Pelastus tarkoittaa tietenkin jälleensyntymisen pakosta vapautumista ja Buddhaksi tulemista.

http://www.shinshufin.info/

-g
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Ekhnaton - Helmikuu 23, 2012, 11:37:24 ap
 Suomessa on ollut joitakin merkittäviä Shinbuddhalaisuuden harjoittajia kuten oheisen artikelin kirjoittaja, nykyään Japanissa asuva professori Seppo Palosaari, http://www.lukio.palkane.fi/raamattunet/buddjapa.html (http://www.lukio.palkane.fi/raamattunet/buddjapa.html)
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: gyougan - Helmikuu 23, 2012, 11:07:37 ip
Suomessa on ollut joitakin merkittäviä Shinbuddhalaisuuden harjoittajia kuten oheisen artikelin kirjoittaja, nykyään Japanissa asuva professori Seppo Palosaari, http://www.lukio.palkane.fi/raamattunet/buddjapa.html (http://www.lukio.palkane.fi/raamattunet/buddjapa.html)

Kyllä, hänet olen tavannut henkilökohtaisestikin useaan kertaan. Shinshufin.info -sivuston ylläpitäjä on juurikin Seppo.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Raitanatto - Kesäkuu 03, 2012, 10:00:57 ap
Suomessa on ollut joitakin merkittäviä Shinbuddhalaisuuden harjoittajia kuten oheisen artikelin kirjoittaja, nykyään Japanissa asuva professori Seppo Palosaari, http://www.lukio.palkane.fi/raamattunet/buddjapa.html (http://www.lukio.palkane.fi/raamattunet/buddjapa.html)

Kyllä, hänet olen tavannut henkilökohtaisestikin useaan kertaan. Shinshufin.info -sivuston ylläpitäjä on juurikin Seppo.

Olisi hauska lukea tulevista tapahtumista, opetuksista ja initaatioista Suomessa ja sen lähistöllä? Shingon on kuitenkin sen verran marginaalinen koulukunta täällä, ettei siitä oikein tiedä mitään eikä osaa etsiä tietoa.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: gyougan - Kesäkuu 03, 2012, 09:36:17 ip
Suomessa on ollut joitakin merkittäviä Shinbuddhalaisuuden harjoittajia kuten oheisen artikelin kirjoittaja, nykyään Japanissa asuva professori Seppo Palosaari, http://www.lukio.palkane.fi/raamattunet/buddjapa.html (http://www.lukio.palkane.fi/raamattunet/buddjapa.html)

Kyllä, hänet olen tavannut henkilökohtaisestikin useaan kertaan. Shinshufin.info -sivuston ylläpitäjä on juurikin Seppo.

Olisi hauska lukea tulevista tapahtumista, opetuksista ja initaatioista Suomessa ja sen lähistöllä? Shingon on kuitenkin sen verran marginaalinen koulukunta täällä, ettei siitä oikein tiedä mitään eikä osaa etsiä tietoa.

Tässä ketjussa on kyseessä Jodo Shinshu (Puhtaan maan buddhalaisuutta), ei Shingon (japanilainen vajrayana-variaatio).

Marginaalinen on toki kyllä Jodo Shinshukin. Itse olen initiaationi ottanut Kiotossa; Suomessa ei toimintaa ole ollenkaan. Suomalaiset shinshun jäsenet lienevät laskettavissa yhden käden sormilla.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Raitanatto - Kesäkuu 03, 2012, 09:52:41 ip
No, ihan sama, sivuseikka. Olisi hauska kuitenkin kuulla lisää tästä.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: gyougan - Kesäkuu 04, 2012, 11:04:38 ap
Hmm, voisihan tuota jonkinlaisen yhteenvedon paremmalla ajalla kirjoittaa jossain välissä. Mutta jotain voisi kirjoittaa nytkin...

Perusideana Shin-buddhalaisuudessa on turvautuminen ja luottaminen Buddha Amidaan (Amitabha) ja keskeisimpänä opinkappaleena on "Äärettömän elämän sutra" (仏説無量寿経, bussetsu-mu-ryou-ju-kyou) ja sieltä löytyvät bodhisattva Dharmacaran 48 valaa. Tärkein on 18. vala, ns. "perusvala" (jp. hongan 本願):

"If when I become a Buddha, the sentient beings in the lands of the ten quarters who sincerely and joyfully trust me, wish to be born in my Land and call my name even ten times, do not achieve birth there, may I never attain Perfect Enlightment."

Myöhemmin sutrassa Shakymuni totesi Anandalle, että lopulta (10 kalpan uutteran harjoituksen ja ansioiden kasaamisen jälkeen) Dharmacarasta tuli Amitabha Buddha, joten 48 valassa annetut lupaukset ovat täytetty (jokaisessa valassa on sama rakenne: "jos X ei ole mahdollista, niin olkoon niin etten koskaan astu Nirvanaan"). Jos vain kykenee luottamaan siihen, että Shakymunin sanat sutrissa ovat totta, niin meillä tuntevilla olennoilla on asiat loppujen lopuksi todella hyvin, sillä Buddha Amitabha todellakin pelastaa meidät jos vain otamme pelastuksen vastaan.

Sutrissa Shakymuni opettaa, että jälleensyntymällä Amitabhan Buddha-kenttään eli Sukhavatiin, Puhtaaseen maahan, saavutamme valaistumisen nopeasti. Sukhavati on paikka, jossa on optimaaliset olosuhteet Dharman oppimiselle.

Valaistumiseen on kaksi tietä: jiriki (自力, oma voima) ja tariki (他力, toinen voima). Näistä ensimmäinen tarkoittaa perinteistä buddhalaista harjoitusta, jossa harjoittaja hiljalleen (tai äkillisesti) kovan harjoituksen tuloksena saavuttaa korkeammat henkisen kehityksen tasot. Tariki puolestaan tarkoittaa kokonaisvaltaista turvautumista Amitabha Buddhan mittaamattomiin ansioihin, joiden avulla hän kykynee pelastamaan kenet tahansa, joka haluaa ottaa pelastuksen vastaan.

Shin-buddhalaisuuden kantava ajatus on, että elämme jo niin sanottua dharman lopun aikaa (dharma ending age, jp. 末法 mappou), eikä tavallisella ihmisellä ole enää juurikaan mahdollisuuksia saavuttaa valaistumista hiomalla viisauttaan esimerkiksi meditaatiolla. Buddhahan on opettanut, että hänen Dharmansa korruptoituu ajan mittaan hänen kuolemansa jälkeen. Äärettömän elämän sutrassa hän kuitenkin toteaa, että tämä opetus Amitabhasta kestää kaikkein pisimpään ja se toimii vielä silloinkin kun muita opetuksia ei enää ymmärretä. Siis suurimmalle osalle meistä ainoa mahdollisuus ja viimeinen oljenkorsi on turvautua Amitabhaan.  Shin-buddhalaisuus ei kuitenkaan kiellä muiden koulukuntien opetuksien oikeellisuutta tai toimivuutta, mutta ne nähdään mahdottoman vaikeina suurimmalle osalle nykyihmisistä. Esimerkiksi Nagarjuna on suositellut Amitabhaan turvautumista harjoitukseksi.

Itsekin käännyin lopulta Shin-buddhalaisuuteen ja vaihdoin istumamietiskelyn Amitabhan nimen lausuntaan juuri siksi, että huomasin ettei minussa ole viisauden hippuakaan, eikä meditaatio auta asiassa ollenkaan. Petin vain itseäni kuvitellen, että voisin istua itseni niin viisaksi, että saisin lopulta pelastuksen samsarasta.

Shin-buddhalaisuus on siis jotain aivan muuta kuin sitä, mitä moni suomalainen kuvittelee buddhalaisuudesta ("mihinkään ei tarvitse uskoa" jne). Jos jälleensyntymä tuntuu vastenmieliseltä ajatukselta, niin on sanomattakin selvä ettei Shin-buddhalaisuudella ole mitään annettavaa. Kyseessä on puhtaasti uskonnollinen buddhalaisuuden muoto. On kuitenkin huomattava, että Shin-buddhalaisuus on tästä huolimatta täysverista mahayanaa, jonka opetuksien perusta on sutrissa ja ns. 7 patriarkan kirjoituksissa. Eräs näistä patriarkoista on Nagarjuna, joka on suositellut voimakkaasti Amitabhaan turvautumista. Nagarjuna opetti, että valaistumiseen on kaksi tietä: ns. helppo ja vaikea tie. Helppo tie on Amitabhan kautta, vaikea tie henkilökohtaisen harjoituksen kautta.

Shin-buddhalaisuus rakentuu Shinranin työn varaan. Shinran oli Dogenin aikalainen 1200-luvun Japanista. Häntä pidetään Jodo Shinshuun "perustajana", vaikkei Shinran koskaan ajatellut perustavansa koulukuntaa. Shinranin pääteos Kyougyoushinshou koostuu pitkälti lainauksista eri lähteistä: sutrista ja 7 patriarkan kirjoituksista. Sutrissa puhutaan Amitabhasta hajanaisesti siellä täällä. Shinran on koonnut nämä palaset yhteen ja osoittaa kuinka johdonmukaisen opetuksen ne muodostavat.

Mainittakoon, että tänä päivänä Jodo Shinshu on Japanin suurin uskontokunta reilusti yli kymmenellä miljoonalla jäsenellään. On mielenkiintoista, että lännessä japanilaisesta buddhalaisuudesta tunnetaan lähinnä Zen, joka puolestaan on Japanissa varsin marginaalinen ryhmä. Jodo Shinshu sen sijaan on lännessä lähes tuntematon. Ei ihme, sillä Jodo Shinshu ei ole sitä, mitä länsimaalaiset yleensä buddhalaisuudelta hakevat.

Törmäsin itse Puhtaan maan opetuksin lähes sattumalta. Eksyin Kiotossa eräänä päivänä Chion-in -nimiseen temppeliin ja menin sinne hetkeksi istumaan. Sattuipa niin, että paikalla oli iso kuoro munkkeja, jotka toistivat Amitabhan mantraa tuntitolkulla. Se ääni lumosi minut täysin ja jymähdin kuuntelemaan sitä pitkäksi aikaa. Olin siihen aikaan menettämässä uskoani Zen-harjoitukseen, joten se kokemus sattui juuri oikeaan aikaan!
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Raitanatto - Kesäkuu 05, 2012, 05:41:46 ip
Kiitos vastauksestasi. Olisi joskus mahtavaa saada Shin-buddhalainen mestari Suomeen, kyllä?
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Pema Namgyal - Kesäkuu 05, 2012, 09:39:24 ip
Eipä tosiaan ole paljoa suomalaisia Shin-buddhalaisia tullut vastaan. Itseasiassa gyougan on ensimmäinen suomalainen Shin-buddhalainen jonka olen kohdannut. Joitain vuosia sitten kiinnostuin paljon puhtaan maan opetuksesta, mutta tiibetinbuddhalaisuuden ulkopuolelta olen lähinnä lueskellut jonkin verran kiinalaisista lähteistä puhtaan maan dharmaa. Nykyisin kuitenkin olen voimakkaasti sisällyttänyt pyrkimyksen jälleensyntyä Sukhavatissa omaan harjoitukseeni ja sen takia olenkin joskus sanonut olevani tiibetinbuddhalainen puhtaan maan harjoittaja. Muistan kun ensimmäistä kertaa tein Chenrezig-harjoitusta jotain 7 vuotta sitten, niin tässä sadhana-harjoituksessa on sellainen rukous, jonka nimi on "Lyhyt Onnen Puhtaan Maan rukous". Koin erinomaisen positiivia kokemuksia tehdessäni tätä rukousta ja tätä sadhanaa, mutta en vielä silloin kunnolla ymmärtänyt mitä puhdas maa tarkoittaa jne. Myöhemmin tämä asia sitten rupesi kunnolla kypsymään mielessäni ja todellinen pyrkimys tälle päämäärälle sitten syntyi.

Toivon että Shin-buddhalaisuus rupeasi jossain vaiheessa ottamaan jalansijaa täällä suomessa ja että tulisi enemmän harjoittajia. Jos joskus joku Shin-buddhalainen mestari tulee suomeen opettamaan puhtaan maan oppia, niin jos vain suinkin mahdollista tulen paikalle.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: gyougan - Kesäkuu 06, 2012, 09:02:55 ap
Pema Namgyal, ilahduttavaa kuulla, että täällä on muitakin jotka ovat kiinnostuneita Sukhavatista ja että Amitabha (tai Chenrezig) on läheinen!

Kovasti toivon, että tämäkin koulukunta saisi sen verran jalansijaa Suomeen, että edes jonkinlaiseen opintopiiriin olisi mahdollisuus. Kaikkein hienointa olisi tietysti saada Suomeen vakituinen Shin-buddhalainen pappi ja temppeli, mutta se ei tietenkään ole realistista ennen kuin harjoittajia on jo varsin runsaasti.

Suomenkieliselle Shin-buddhalaisuuden perusteokselle olisi tietysti tarvetta. Seppo Hirashima on hiljattain Ryukokun yliopistossa tehnyt käännöksen Shinranin Tannishosta suomeksi. Kirjaset on jo painettu ja yritämme saada sen postimyyntiin tämän vuoden aikana. Hidasteena on tosin valtava japanilainen byrokratiamuuri.

EDIT: typot korjattu
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Raitanatto - Kesäkuu 06, 2012, 06:38:45 ip
Gyougaun,

jos tarvitset joskus apua näiden asioiden järjestämisessä (esim. opetustilaisuus), tai jossain, niin pyrin tulemaan avuksi sen hetkisen tilanteen suoman kykyjeni mukaisesti. Älä pelkää pyytää apua, itse autan mielelläni.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: gyougan - Kesäkuu 06, 2012, 08:26:47 ip
Kiitokset avuliaisuudesta Raitanatto, pidetään mielessä!
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Pema Namgyal - Kesäkuu 08, 2012, 09:03:45 ip
Pema Namgyal, ilahduttavaa kuulla, että täällä on muitakin jotka ovat kiinnostuneita Sukhavatista ja että Amitabha (tai Chenrezig) on läheinen!
Erityisesti Chenrezig on hyvin läheinen todella monille tiibetinbuddhalaisille. Ja ajatellaanhan esim. Dalai Laman olevan Chenrezigin emanaatio. Mutta Amitabhahan joka tapauksessa istuu aina siellä Chenrezigin pään päällä. Oma opettajani kerran opettaessaan Chenrezigistä kertoi siitä kuinka Amitabha on Chenrezigin lama(guru) ja tarinoita harjoittajista, jotka ovat pitäneet Chenrezigiä tai Amitabhaa sydämen harjoituksenaan. Hienoja tarinoita!

Pyrkimys Sukhavatiin jälleensyntymiselle ei kyllä ole todellakaan "muodissa" länsimaalaisten tiibetinbuddhalaisten keskuudessa. Mutta eipä se mitään, ymmärrän kyllä ettei tämän kaltainen harjoitus välttämättä sovi monillekaan länsimaalaisille. Tiibetinbuddhalaisuus sinänsä pitää sisällään niin laajan kirjon erilaisia vaihtoehtoja, että hyvinkin erilaisten taipumusten omaavat buddhalaiset ovat löytäneet kotinsa tiibetinbuddhalaisuudesta. Ja se on hyvä juttu!

Vaikka tämä viestiketju on omistettu Shin-buddhalaisuudelle, niin toivottavasti ketään ei haittaa jos vähän kerron tiibetinbuddhalaisuudesta ja omasta harjoituksestani. Ajattelin, että tämä voisi auttaa luomaan tietynlaista yhteistä perustaa ajatuksien vaihdolle puhtaan maan buddhalaisuudesta ja kun en itse ainakaan vielä tiedä paljoakaan Shin-buddhalaisuuden erityisopetuksista, niin omat näkemykseni puhtaaseen maahan vievästä polusta voivat olla hieman erilaisia kuin Shin-buddhalaisuudessa. Eihän se mitään haittaa sinänsä, koska tie Sukhavatiin on joka tapauksessa avoin kaikille ja yhteinen perusta sinne vievästä polusta kuitenkin löytyy suoraan sieltä sutrista. Mutta varsinkin käytännön harjoituksen painotuksissa voi sitten kuitenkin löytyä niitä eroavaisuuksia eri koulukuntien välillä.

Erityisesti Shin-buddhalaisuuden opetukset omasta voimasta ja toisesta voimasta ovat aiheuttaneet itselleni hieman vaikeuksia päästä sisälle, koska tiibetinbuddhalaisuudessa oman harjoituksen voima on aina niin tärkeää. Omassa harjoituksessani tämä oma voima ja toinen voima ovat kumpikin todella tärkeitä asioita. Olisin siis kiinnostunut keskustelemaan hieman lisää tästä Shin-buddhalaisuuden erityisopetuksesta oma voima ja toinen voima, että nähdäänkö Shin-buddhalaisuudessa tämä oma voima jopa ihan turhanpäiväisenä tavalliselle harjoittajalle ja onko toinen voima sitten kokonaisuudessaan se ainoa asia mitä tavikset tarvitsevat polulla?

Kovasti toivon, että tämäkin koulukunta saisi sen verran jalansijaa Suomeen, että edes jonkinlaiseen opintopiiriin olisi mahdollisuus. Kaikkein hienointa olisi tietysti saada Suomeen vakituinen Shin-buddhalainen pappi ja temppeli, mutta se ei tietenkään ole realistista ennen kuin harjoittajia on jo varsin runsaasti.
Uskoisin kyllä, että aikanaan kyllä(mahdollisesti melko piankin) Suomestakin löytyy sen verran Shin-buddhalaisuudesta kiinnostuneita, jotta saatte opintopiirin käyntiin ja voitte kutsua jonkun papin aina silloin tällöin Suomeen antamaan opetuksia. Ei muuten tarvita kovin montaa ihmistä, että tälläinen voidaan toteuttaa.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Vajrayanaheruka - Kesäkuu 10, 2012, 01:53:24 ap
Jos aikani sallii koetan valottaa tuonnempana tätä koulukuntaa. En historiallisesti tai joka nyanssia viilaten, vaan lähinnä kääntää sitä olennaisimmilta osin konkretian kielelle yrittäen välttää esoteerista terminologiaa kuin.... Big Macia. Ja "palauttaa" sitä (...hetkeksi...) perus-mahayanaan ja Shakyamuniin. Samalla (ehkä tarpeettomasti, mutta kenties hyödyksi oman buddhalaisuutensa oivaltaneille ja juuri kaapista tulleille) valottaen joitain keskeisiä teemoja buddhalaisuuteen yleisesti ottaen liittyen, joka samalla toivottavasti saa aikaan ahaa-elämyksiä ja harjoituksessa edistymistä, niin k.o. polun tallaajille, kuin myös shinin "uskonto"-aspektin vuoksi nenäänsä nyrpisteleville kanssabuddhalaisille.




Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: gyougan - Kesäkuu 10, 2012, 01:04:36 ip
Erityisesti Shin-buddhalaisuuden opetukset omasta voimasta ja toisesta voimasta ovat aiheuttaneet itselleni hieman vaikeuksia päästä sisälle, koska tiibetinbuddhalaisuudessa oman harjoituksen voima on aina niin tärkeää. Omassa harjoituksessani tämä oma voima ja toinen voima ovat kumpikin todella tärkeitä asioita. Olisin siis kiinnostunut keskustelemaan hieman lisää tästä Shin-buddhalaisuuden erityisopetuksesta oma voima ja toinen voima, että nähdäänkö Shin-buddhalaisuudessa tämä oma voima jopa ihan turhanpäiväisenä tavalliselle harjoittajalle ja onko toinen voima sitten kokonaisuudessaan se ainoa asia mitä tavikset tarvitsevat polulla?

Kyllä, Shin-buddhalaisuudessa todellakin katsotaan, että tavallisen ihmisen (凡夫, jp. bonpu) tulisi jättää oman voiman käyttö kokonaisuudessaan ja turvautua täysin kokonaisvaltaisesti toiseen voimaan. Oman voiman käyttö nähdään jopa esteenä nopealle jälleensyntymälle Sukhavatiin, koska tavallinen ihminen harjoittaa omaa voimaa siksi, että luottamus Amitabhaan ei ole täydellinen.

Shin-buddhalaisuudessa on valittu Dharmakaran valoista nimenomaan kahdeksastoista kaiken keskipisteeksi. Valoja on kuitenkin enemmän ja esimerkiksi yhdeksästoista ja kahdeskymmenes vala menevät näin:

19: "If, when I attain Buddhahood, sentient beings in the lands of the ten directions, who awaken aspiration for Enlightenment, do various meritorious deeds and sincerely desire to be born in my land, should not, at their death, see me appear before them surrounded by a multitude of sages, may I not attain perfect Enlightenment. "

20: "If, when I attain Buddhahood, sentient beings in the lands of the ten directions who, having heard my Name, concentrate their thoughts on my land, do various meritorious deeds and sincerely transfer their merits towards my land with a desire to be born there, should not eventually fulfil their aspiration, may I not attain perfect Enlightenment. "

Tie Sukhavatiin on siis avoin myös oman voiman kautta. Mutta se vaatii tosiaankin tekoja, joihin bonpulla ei ole kykyjä eikä aikaa. Pitää muistaa mistä Shinran lähti liikkeelle: nuorena Tendai-munkkina häntä ahdisti syvästi se, että buddhalaisuus vaikutti hylänneen sivistymättömät, lukutaidottomat ja yksinkertaisest maalaisihmiset, joiden valtaosa ajasta kului elannon hankkimiseen. Jodo Shinshu syntyi tarpeesta auttaa juuri heidänkaltaisia ihmisiä. Tämän vuoksi Shin-buddhalaisuuteen kuuluu tänäkin päivänä hyvin vahva nöyryys siitä, että itseä pidetään bonpuna ja täysin kykenemättömänä saavuttamaan minkäänlaista edistystä buddhalaisella polulla omin voimin.

Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: ReggaeBuddha - Kesäkuu 10, 2012, 04:52:46 ip
Tie Sukhavatiin on siis avoin myös oman voiman kautta. Mutta se vaatii tosiaankin tekoja, joihin bonpulla ei ole kykyjä eikä aikaa. Pitää muistaa mistä Shinran lähti liikkeelle: nuorena Tendai-munkkina häntä ahdisti syvästi se, että buddhalaisuus vaikutti hylänneen sivistymättömät, lukutaidottomat ja yksinkertaisest maalaisihmiset, joiden valtaosa ajasta kului elannon hankkimiseen. Jodo Shinshu syntyi tarpeesta auttaa juuri heidänkaltaisia ihmisiä.

Tässä myös yksi uskontotieteellinen näkemys kyseisen suuntauksen perustamiseen ja mielestäni tärkeisiin pointteihin joskus kuultuihin väitteisiin, että Todellisen puhtaan maan koulukunnassa olisi kyse samoista periaatteista kuin kristinuskossa:

Lainaus
Hônen vietti vuosia Hiei-vuorella munkki Eikun oppilaana, mutta ankaria meditaatioharjoituksia läpikäytyäänkään ei kyennyt saavuttamaan valaistumista. Hônen kehittikin ajatuksen siitä, että ne, jotka eivät kyenneet saavuttamaan valaistumista ankaran meditaation kautta, voisivat silti saada Amida-buddhan suosion ja varmistua jälleensyntymästä puhtaassa maassa.

[..]

Shinran oli viettänyt useita vuosia tendai-munkkina, mutta sai lopulta näyn, joka kehotti häntä Hônenin seuraamiseen. Hieman myöhemmin, vuonna 1207 Shinran karkotettiin Echigoon (nykyinen Niigata) Hônenin liikkeeseen kohdistuneen tukahduttamisen yhteydessä. Shinran näki myös ilmestyksen naispuolisesta bodhisattvasta, Kannonista (kiinaksi Guanyin), joka kehotti häntä ottamaan elämänkumppanin. Shinran solmikin avioliiton, hankki lapsia ja eli tavallisen köyhän talollisen elämää. Shinranin mukaan ei ollut mitään tarvetta hyvien tekojen suorittamiseen esimerkiksi ryhtymällä munkiksi tai nunnaksi, sillä Amida-buddha ei vaatinut seuraajiltaan hyviä tekoja, vaan halusi ainoastaan kaikkien elollisten pelastusta. Näin Shinran saattoi alulle erkanemisen luostarilaitoksesta, aivan kuten Luther myöhemmin Euroopassa. Buddhan nimen lausuminen ei myöskään tiukasti ottaen ollut pelastumisen ehto vaan paremminkin ilmaus uskosta, joka oli lähtöisin Amidasta itsestään. "Vaikka väitetään, että hyvät pelastuvat, niin eikö pahojen kohdalla vasta olekin kyse pelastuksesta?" kysyi Shinran. Nembutsu-mantran lausuminen taas oli kiitollisuuden ilmaus Amida-buddhan myötätuntoisesta pelastustyöstä.

Vaikka Shinranin näkemys muistuttaa hyvin paljon protestanttisia käsityksiä Jumalan armosta, näissä tapauksissa on myös nähtävissä buddhalaisuuden ja kristinuskon myyttirakenteesta johtuva eroavuus: kristinuskossa ihmisen ja Jumalan välinen ero säilyy loppuun asti huolimatta siitä, kuinka läheiseksi tuo suhde koetaankin; Todellisen puhtaan maan buddhalaisuuden kohdalla puolestaan puhtaaseen maahan menevien tehtävänä on saavuttaa buddha-taso ja palata maailmaan auttamaan muita pelastukseen.
Lähde: Uskontojen maailma, Ninian Smart (Otava, 2005), sivut 147-150.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Vajrayanaheruka - Kesäkuu 10, 2012, 05:16:05 ip
Gyougan ilmaisi hyvin, kuinka tämäkin tie syntyi konkreettisesta tarpeesta. Tässä näyttäytyy hienosti Dharman "sisäsyntyinen" itseohjautuva taidokkuus vastata aina jonkun yksilön ja sittemmin tien, koulukunnan kautta ja avulla erilaisiin ja alati muuttuviin tarpeisiin kunakin ajanhetkenä, kulloisessakin kulttuurissa. Ja etenkin se, että tämä "pirstaloituminen" ei kuitenkaan ole koko buddhalaisuuden historian aikana johtanut tilanteeseen, jossa jokin ryhmä olisi  poikennut tai katkonut välejään muihin traditioihin, itse Dharmasta siten kuin sen Shakyamuni siirsi puhumattakaan.
  Kipakkaakin keskustelua on varmasti aina käyty, mutta vielä tänä päivänäkään mikään linja ei ole tehnyt mitään niin radikaalia käännöstä mihinkään suuntaan, että se olisi buddhalaisuuden piirissä "tuomittu". Dharman eräs loistava puoli on se, verrattuna etenkin institutionalisoituneisiin ja uskonnoiksi isolla "u"-kirjaimella tunnustautuviin henkisiin/hengellisiin polkuihin, että tällaiset radikaalit irtiotot kuihtuvat useinkin jo ituasteella evolutiivisesti aivan itsestään.
  Vaikka meillä ei ole mitään niin kompaktia kuin vaikkapa kristityillä Raamattu, päinvastoin tilanteemme buddhalaisina on toivoton tässä suhteessa.... juuri esimerkiksi tässä tapauksessa shin, on osoitus siitä, kuinka toivoton tilanteemme onkin itse asiassa kaikkea muuta! Jokaiselle ihmiselle löytyy buddhalaisuuden kentästä juuri se omin tie ja ohjaus kyseisellä tiellä. Ellei välittömästi, niin ennemmin tai myöhemmin. Ja jos omat tarpeet "asettuvat vastahankaan" tavalla tai toisella, Dharma tarjoaa heti valmiina jonkin toisen polun jolla etenemistä voi jatkaa... eikä kellään ainakaan kovin pitkäksi aikaa jää huonoja fiiliksiä, vihasta ja katkeruudesta puhumattakaan, sitä linjaa kohtaan jolla tuli edenneeksi aiemmin. Korostan: ei ainakaan kovin pitkäksi aikaa.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Pema Namgyal - Kesäkuu 10, 2012, 05:32:11 ip
Kyllä, Shin-buddhalaisuudessa todellakin katsotaan, että tavallisen ihmisen (凡夫, jp. bonpu) tulisi jättää oman voiman käyttö kokonaisuudessaan ja turvautua täysin kokonaisvaltaisesti toiseen voimaan. Oman voiman käyttö nähdään jopa esteenä nopealle jälleensyntymälle Sukhavatiin, koska tavallinen ihminen harjoittaa omaa voimaa siksi, että luottamus Amitabhaan ei ole täydellinen.
Kiitos selvennyksestä! Suurinpiirtein noin sen olin ymmärtänytkin Shin-buddhalaisuudessa olevan, halusin vain varmistaa asian sellaiselta joka tietää. Ymmärrän kyllä sinänsä tuon näkemyksen ja onhan se ihan totta, jos ajatellaan täysin kirjaimellisessa muodossa niitä Amitabhan valoja. Itse olen kuitenkin katsonut omalla kohdallani, että kaikissa olosuhteissa on aina hyvä ja turvallinen vaihtoehto tehdä harjoitusta ja kehittää omaa mieltään ja hyveitään eteenpäin parhaansa mukaan. Ja varsinkin bodhichitta on mitä tärkein asia, jota mahayana-harjoittajan ei pitäisi ikinä unohtaa.

Kun mielenharjoitusta tekee ja ehkä siinä hieman edistyykin, niin mielestäni silloin kyllä opetukset esim. Sukhavatista käyvät paljon konkreettisemmaksi, läheisemmäksi, käytännöllisemmäksi ja selkeämmäksi. Omasta mielestäni siis oikeanlaisen harjoituksen tekeminen on erittäin hyvä asia vaikka pyrkimys ja luottamus Sukhavatiin syntymiselle olisi jo syntynytkin. Ja joka tapauksessa mielenharjoituksesta koituvat positiiviset hedelmät ovat elämän kaikilla osa-alueilla niin mahtavia, etten ikinä voisi ajatella luopuvani päättäväisestä harjoituksen tekemisestä.

Ja vielä yksi asia. Ainakin omien tietojeni mukaan, jos tässä elämässä harjoittaaa hyvin ja saavuttaa edistymistä polulla, kenties jopa joitain syvempiä oivalluksiakin, niin silloin käsittääkseni voidaan syntyä kuoleman hetkellä korkeampaan tilaan Sukhavatissa. Sukhavatiin syntymisessä on eri tasoja, ja mitä kehittyneempi ihminen on kuoleman hetkellä, sitä korkeammalle tasolle hän Sukhavatissa syntyy. Tämän näkemyksen pohjalta voitaisiin varmaankin päätellä, että valaistumisen saavuttaminen on sitä nopeampaa mitä korkeammalle tasolle Sukhavatissa syntyy. Luulisin, että esim. vajrayanabuddhalainen kuoleman hetkellä tehtävä phowa-menetelmä tähtää sinne korkeimmille Sukhavatin tasoille.

Ilmeisesti näiltä osin ajatteluni on eri linjoilla Shin-buddhalaisuuden opetuksien kanssa.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Dakini - Heinäkuu 18, 2012, 11:07:33 ap
Kiinnostaa kyllä, mutta olen itse Timanttipolkulainen
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: gyougan - Heinäkuu 18, 2012, 02:09:58 ip
Mikäli opetukset Sukhavatista kiinnostavat, niin kannattaa pitää mielessä, että ne soveltuvat osana Vajrayana-harjoitukseenkin.

Ei Shin-buddhalaisilla ole yksinoikeutta Amitabhan myötätuntoon. :-)
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Pema Namgyal - Heinäkuu 18, 2012, 08:38:45 ip
Ei Shin-buddhalaisilla ole yksinoikeutta Amitabhan myötätuntoon. :-)
Ei olekkaan, mutta tosiasiassa vajrayanabuddhalaisilla tämä yksinoikeus on!

No ei, vitsi vitsi. Amitabhan rajaton myötätunto ulottuu kaikkiin olentoihin tasapuolisesti.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Raitanatto - Heinäkuu 18, 2012, 08:53:07 ip
Ei Shin-buddhalaisilla ole yksinoikeutta Amitabhan myötätuntoon. :-)
Ei olekkaan, mutta tosiasiassa vajrayanabuddhalaisilla tämä yksinoikeus on!

No ei, vitsi vitsi. Amitabhan rajaton myötätunto ulottuu kaikkiin olentoihin tasapuolisesti.

Mutta he keillä on avoin mieli pystyvät sen vastaanottamaan. reikä päähän
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Raitanatto - Heinäkuu 19, 2012, 03:03:37 ip
Kuinka paljon näitä kiinnostuneita löytyy Suomesta gyogan? Uskon, että jos saat kourallisen kasaan, opettajan kutsuminen vaikkapa Helsinkiin on aika helppoa. Minut voi lukea joukkoon mukaan.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: gyougan - Heinäkuu 20, 2012, 07:55:07 ap
Toistaiseksi ei taida olla sitä muutamaakaan...

Ainoa suomalainen (tosin nykyinen Japanin kansalainen) Shin-pappi, Shinshu.fi-sivuston ylläpitäjä Seppo Hirashima (ent. Palosaari) sanoi minulle äskettäin, ettei ole aikoihin saanut yhteydenottoja suomalaisilta Jodo Shinshusta kiinnostuneilta.

Seppo arveli, että Suomessa ei ehkä ole minun lisäksi kuin yksi initiaation ottanut ihminen. Se on sitten vaikeampi arvioida kuinka paljon löytyy sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole initiaatiota ottaneet, mutta kuitenkin jossain määrin ovat kiinnostuneet ja lukeneet Shinshusta. Juuri tälläisiä ihmisiä tavoittaakseni minä tämän ketjun perustinkin. En oikein muutakaan kanavaa ole keksinyt heidän tavoittamisekseen.

Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: gyougan - Heinäkuu 20, 2012, 08:02:10 ap
Tätäkin ketjua on kyllä jo luettu jo mukavasti yli 1000 kertaa, joten ehkäpä viesti on jokusen ihmisen jo tavoittanut. Toivottavasti edes joku on ottanut asiakseen tutkia hieman lisää tätä koulukuntaa.

Ongelmana saattaa tosin olla sopivien alkeistekstien puute tai vaikeus löytää niitä. Sepolta on onneksi kohta valmistumassa erittäin lupaavalta vaikuttava teksti joka niputtaa hyvin yhteen buddhalaisuuden, Mahayanan ja Jodo Shinshun alkeet. Tällaiselle tekstille on tarvetta, koska englanninkielisellä Shin-tekstillä on taipumus olla kovin akateemista.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Ekhnaton - Heinäkuu 24, 2012, 02:55:59 ip
 Hyvä kirja aiheesta on Esben Andreasenin Popular Buddhism in Japan: Shin Buddhist Religion and Culture, kirja on maanläheinen, siinä on  käytännön tietoa ja kuvauksia seremonioista,  harjoittajista, heidän elämästään ja ajatuksistaan.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: gyougan - Elokuu 02, 2012, 11:35:48 ap
Jos joku on todella kiinnostunut Jodo Shinshun ymmärtämisestä, niin suosittelen lämpimästi Takamaro Shigarakin kirjoituksia. Hänen teoksensa "A Life of Awakening" oli minulle tajunnanräjäyttävä lukukokemus. Tämän kirjan aiheista suurin osa löytyy netistäkin hänen kirjoittamana. Kas tässä:

http://www.bffct.net/id58.html

Shigaraki tekee selväksi, että Shin-buddhalaisuus on buddhalainen polku johon kuuluu henkinen kasvu ja viisaus myös TÄSSÄ ELÄMÄSSÄ. Shin-buddhalaisuus ei ole kristinuskoa, jossa pitää uskoa kuolemanjälkeiseen palkintoon ilman minkäänlaisia todisteita. Lisäksi Shigaraki osoittaa, että Zenin satori ja Shin-buddhalainen shinjin ovat sama asia!

Shin-buddhalaisella polulla pääsee alkuun, kunhan vain luottaa, että nembutsun harjoittamisesta (Amidan nimen lausuminen ja ajatteleminen) on hyväksi. Muuta ei tarvita. Ei tarvitse uskoa jälleensyntymään Sukhavatissa. Palaset loksahtavat kyllä ajan mittaan kohdalleen, kun harjoittaja ymmärtää shinjinin ja nembutsun ei-duaalisen luonteen!

Namo Amida Butsu!
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Pema Namgyal - Elokuu 03, 2012, 12:23:13 ip
Joskus tulee vastaan sellaisia epäilyksiä, että Sukhavatiin pyrkiminen ja sinne syntyminen olisi Buddhan opetuksen vastaista. Tai että Buddhan opetuksen mukaan tälläinen ei olisi mahdollista jne. Mutta asiahan ei ole näin, vaan Buddha itse on opettanut Sutrissa nämä opetukset. Olen noin kymmenen vuoden aikana opiskellut kohtuullisen laaja-alaisesti dharmaa ja tämän hetkisen ymmärrykseni valossa opetukset Amitabhasta ja Sukhavatiin jälleensyntymisestä ovat todellakin täysin autenttisia Buddhan opetuksia eikä niissä ole mitään ristiriitaa muun Buddhan opetuksen kanssa. Pyrkimys Sukhavatiin jälleensyntymiseen on myös todella merkittävä ja laajasti harjoitettu menetelmä maailmanlaajuisesti ja lukemattomat buddhalaiset opettajat eri perimyslinjoista ovat välittäneet tätä opetusta oppilailleen. Joten mielestäni kenenkään ei tarvitse epäillä sitä, että onkohan tälläinen opetus autenttista buddhalaisuutta ja että onkohan Buddha tätä opettanut. Kyllä opetus Amitabhasta ja Sukhavatista on täysin autenttista Buddhadharmaa!
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: gyougan - Elokuu 03, 2012, 05:32:44 ip
Joskus tulee vastaan sellaisia epäilyksiä, että Sukhavatiin pyrkiminen ja sinne syntyminen olisi Buddhan opetuksen vastaista. Tai että Buddhan opetuksen mukaan tälläinen ei olisi mahdollista jne. Mutta asiahan ei ole näin, vaan Buddha itse on opettanut Sutrissa nämä opetukset. Olen noin kymmenen vuoden aikana opiskellut kohtuullisen laaja-alaisesti dharmaa ja tämän hetkisen ymmärrykseni valossa opetukset Amitabhasta ja Sukhavatiin jälleensyntymisestä ovat todellakin täysin autenttisia Buddhan opetuksia eikä niissä ole mitään ristiriitaa muun Buddhan opetuksen kanssa. Pyrkimys Sukhavatiin jälleensyntymiseen on myös todella merkittävä ja laajasti harjoitettu menetelmä maailmanlaajuisesti ja lukemattomat buddhalaiset opettajat eri perimyslinjoista ovat välittäneet tätä opetusta oppilailleen. Joten mielestäni kenenkään ei tarvitse epäillä sitä, että onkohan tälläinen opetus autenttista buddhalaisuutta ja että onkohan Buddha tätä opettanut. Kyllä opetus Amitabhasta ja Sukhavatista on täysin autenttista Buddhadharmaa!

Näinhän se on.

Silloin kun oma buddhalainen polku on vasta alkumetreillä, niin erityisesti länkkärin on kuitenkin käytännösssä mahdotonta sulattaa Amitabhan ja Sukhavatin olemassaoloa - varsinkin kun koko homma haiskahtaa pahan kerran kristinuskolta, juuri siltä johon moni buddhalainen on pettynyt ja haluaa pitää etäisyyttä.

Tällöin auttaa Nagarjunan vertaus sormesta ja kuusta. Välillä tuntuu, että tämä vertauskuva osataan yhdistää vain Zeniin, vaikka alunperin se koski kaikkia buddhalaisia opetuksia - mukaanlukien Puhtaan Maan buddhalaisuutta. Shigaraki-sensei onkin opettanut etevästi, että Amitabha on se sormi joka osoittaa kuuhun...
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Pema Namgyal - Elokuu 05, 2012, 10:44:31 ip
Silloin kun oma buddhalainen polku on vasta alkumetreillä, niin erityisesti länkkärin on kuitenkin käytännösssä mahdotonta sulattaa Amitabhan ja Sukhavatin olemassaoloa - varsinkin kun koko homma haiskahtaa pahan kerran kristinuskolta, juuri siltä johon moni buddhalainen on pettynyt ja haluaa pitää etäisyyttä.
Se on totta, että on vaikeaa sulattaa Sukhavatin ja Amitabhan olemassaoloa. Itseasiassa tuostahan taidetaan mainita ihan siellä sutrissakin, joten se ei koske pelkästään nykyajan länsimaisia ihmisiä. Onneksi monet korkeasti oivaltaneet mestarit ovat saaneet omakohtaista kokemusta näistä asioista, niin se auttaa paremmin luottamaan näihin Buddhan opetuksiin Sukhavatista ja Amitabhasta.  Olen lukenut kertomuksia mestareista, jotka ovat pystyneet käymään puhtaissa maissa "vierailuilla" ja he ovat kuvailleet näitä maailmoita hyvin elävällä ja koskettavalla tavalla. Heille joilla on yhteys tämänkaltaisiin opetuksiin monesti tuntuu luonnostaan hyvin helpolta sisäistää nämä asiat, ainakin sen jälkeen kun palaset loksahtavat kohdilleen. Joten karmallisesta yhteydestähän tässä on kyse loppujen lopuksi.

Tällöin auttaa Nagarjunan vertaus sormesta ja kuusta. Välillä tuntuu, että tämä vertauskuva osataan yhdistää vain Zeniin, vaikka alunperin se koski kaikkia buddhalaisia opetuksia - mukaanlukien Puhtaan Maan buddhalaisuutta. Shigaraki-sensei onkin opettanut etevästi, että Amitabha on se sormi joka osoittaa kuuhun...
Koska buddhien puhtaat maat ovat heidän valaistumisensa voimasta syntyviä manifestaatioita, niin pohjimmiltaanhan ne ovat vain täysin puhtaan luonnon ilmentymiä. Ja tämä sama luonto on meissä kaikissa, sen takia Sukhavati ei ole meistä mitenkään erillinen ja on mahdollista, että saavutamme kokemuksen ja ymmärryksen Sukhavatista jo tämän elämän aikana jos oivalluksemme taso on riittävä. Näin ollen tuo vertauskuva sormesta joka osoittaa kuuhun soveltuu todellakin hyvin myös Sukhavatiin, koska Sukhavati ja Amitabha ovat perimmäisen totuuden puhtaita ilmentymiä ja mahdollisia kokea myös tässä ja nyt. Suurimmalle osalle meistä realistisin vaihtoehto on pyrkiä jälleensyntymään Sukhavatissa, koska oman karmamme melkein täydellinen puhdistaminen ja valaistumiseen johtavien ansioiden kertymä hyvin pitkälle on todella haastellista saavuttaa yhden elämän aikana. Mutta tästä asiasta on sinänsä turha ruveta väittelemään, että kumpi on parempi vaihtoehto, koska jokainen voi itse miettiä ja koettaa sitä kumpi omalla kohdalla on se realistisempi vaihtoehto. Kumpikin polku on autenttinen ja mahdollinen, se on vain harjoittajasta itsestä kiinni.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: pael - Elokuu 06, 2012, 12:36:49 ip
Voiko turvautumaton syntyä Sukhavatiin?
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: gyougan - Elokuu 06, 2012, 02:44:45 ip
Voiko turvautumaton syntyä Sukhavatiin?

Totta kai. Ulkoinen, muodollinen turvautuminen voi auttaa lujittamaan harjoitusta, mutta ei se ole mikään pääsylippu taivaaseen.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: gyougan - Elokuu 06, 2012, 03:08:47 ip
Muuten, turvautuminen Jodo Shinshu -perinteeseen on suomalaisellekin mahdollista. Se vaatii tosin käytännössä vierailua Kiotossa. Seremonia toimitetaan japaniksi, mutta olen käsittänyt, että jos ei ollenkaan ymmärrä japania, niin ulkomaalaiselle järjestetään "kuiskaaja" tulkiksi ja antamaan ohjeita mitä pitää missäkin vaiheessa tehdä.

Jos aihe kiinnostaa enemmän, niin uskon, että shinshufin.info -sivuston ylläpitäjä auttaa mielellään käytännön järjestelyissä.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Dawa Drakpa - Elokuu 10, 2012, 04:26:05 ip

 Hienoa, saatan tehdä seuraavan pyhiinvaellus matkani Japaniin. Silloin voisi käydä Kiotossa.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: gyougan - Helmikuu 26, 2013, 10:19:12 ip
Shigarakin kirja "Shinshuu no Tai'i" on käännetty englanniksi ja julkaistaan ensi kuussa. Näyttää olevan vielä varsin edullinen, alle 10 taalaa:

http://www.amazon.com/Heart-Shin-Buddhist-Path-Awakening/dp/1614290490/ref=la_B00B8YGLJQ_1_1?ie=UTF8&qid=1361909615&sr=1-1

Suosittelen tätä lämpimästi kaikille vähänkään Puhtaan Maan buddhalaisuudesta kiinnostuneille. Minulle tuo "Shinshuu no Tai'i" oli käänteentekevä lukukokemus, joka laittoi palaset kohdilleen.

Tämä on merkittävää: " Takamaro Shigaraki examines Shin Buddhism anew as a practical path of spiritual growth and self-transformation, challenging assessments of the tradition as a passive religion of mere faith."
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Ekhnaton - Huhtikuu 29, 2015, 10:15:28 ap
Etkö haluaisi vähän kertoa tästä suuntauksesta tuossa ryhmäesittelyosiossa?Onko täällä harjoitusryhmää?
Tai jos Suomessa ei ole ryhmää, voisit muuten esitellä linjaa tässä keskusteluosiossa.

Hei!

Harjoitusryhmää ei Suomessa ole, sillä harjoittajia taitaa olla todella vähän. Syyksi uskon sen, että Shin-buddhalaisuus ei vetoa suomalaisiin siitä syystä, että se muistuttaa pintapuolisesti liikaa kristinuskoa, johon moni buddhalaiseksi kääntyvä suomalainen on joko pettynyt tai ei vain muuten arvosta.

Shin-buddhalaisuudessa vaaditaan uskoa, mikä on punainen vaate monelle länsimaalaiselle buddhalaiselle. Tuosta noin vain ei kuitenkaan tarvitse alkaa uskoa satuihin, vaan halu uskoa riittää. Usko on yhtä kuin luottamus, ja luottamus syntyy hiljalleen Amidan nimen lausunnan harjoittamisen myötä.

Opetus Amida Buddhasta tarjoaa pelastuksen kaikille: ei vain heille, jotka osaavat meditoida taitavasti ja noudattaa harjoitussääntöjä (precepts). Pelastus tarkoittaa tietenkin jälleensyntymisen pakosta vapautumista ja Buddhaksi tulemista.

http://www.shinshufin.info/

-g

Terve!

Kirjoittaako Seppo Palosaari  nykyään jossain päin Internetiä?
Osoitetta www.shinshufin.info/ ei löydy, eikä www.shindharmanet.com :issä ole suomenkielistä palstaa jäljellä.

t. Ekhnaton
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: pael - Huhtikuu 29, 2015, 11:18:25 ap
http://zuihou.tripod.com/sitebuildercontent/
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: coca - Kesäkuu 30, 2016, 02:06:23 ip
Kaivellaanpa toiveikkaana vähän roskatunkioita. Täältä nimittäin näkyi löytyvän kiinnostavaa keskustelua. Lueskelin DT Suzukista kertovaa artikkelia ja opin hänen ylistäneen Shin-buddhalaisuutta. Kiinnostuin aiheesta sen verran, että tulin tänne dyykkailemaan. Ensimmäisillä sivuilla mainittiin, että Seppo Palosaari olisi kirjoitellut tai kääntänyt Shin-buddhalaisuutta koskevan teoksen, jonka julkaiseminen on hidasta. Pitkiä piuhoja pitkin viesti tavoitti minut näin neljä vuotta myöhemmin. Lieneekö teosta jo saatavilla?
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Ekhnaton - Heinäkuu 01, 2016, 10:18:07 ap


http://zuihou.tripod.com/sitebuildercontent/

Kyllä, teos on tilattavissa ylläolevassa osoitteessa.
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Tengu - Helmikuu 05, 2017, 12:42:57 ip
Herättelen vienosti aihetta. Olen ylhäisessä yksinäisyydessäni alkanut yhä enemmän tykästymään Nembutsuun. Hyvin vapaamuotoisesti, verkosta löytyneiden vinkkien pohjalta. Mieltä on askarruttanut tämä, että Nembutsu nähdään ikäänkuin meditaation vaihtoehtona, ellei peräti vastakohtana. Ymmärrän toki, että "toisvoimaisuuden" korostaminen sulkee pois ajatuksen meditaatiosta harjoituksena, jonka harjoittaja oma-aloitteisesti "tekee", mutta onko silloin väärin esim. Tehdä Nembutsua silmät kiinni ja selkä suorana puoli tuntia ennen aamupuuroa?
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Kalansilmätorni - Helmikuu 05, 2017, 02:39:10 ip
Herättelen vienosti aihetta. Olen ylhäisessä yksinäisyydessäni alkanut yhä enemmän tykästymään Nembutsuun. Hyvin vapaamuotoisesti, verkosta löytyneiden vinkkien pohjalta. Mieltä on askarruttanut tämä, että Nembutsu nähdään ikäänkuin meditaation vaihtoehtona, ellei peräti vastakohtana. Ymmärrän toki, että "toisvoimaisuuden" korostaminen sulkee pois ajatuksen meditaatiosta harjoituksena, jonka harjoittaja oma-aloitteisesti "tekee", mutta onko silloin väärin esim. Tehdä Nembutsua silmät kiinni ja selkä suorana puoli tuntia ennen aamupuuroa?

Juu, se on varmasti hirveä vääryys ;P
Otsikko: Vs: Shin-buddhalaisuus (Jodo Shinshu)
Kirjoitti: Tengu - Helmikuu 05, 2017, 07:36:34 ip
Ou nou!