BuddhaDharmaFoorumi

Keskustelua => Koulukunnat => Aiheen aloitti: Santeri - Lokakuu 15, 2012, 03:48:28 ip

Otsikko: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Santeri - Lokakuu 15, 2012, 03:48:28 ip
Hei,

Tämä on suurpiirteinen jako. Halusin välttää jakoa esimerkiksi tyyliin "vajrayana, mahayana ja hinayana buddhalaisuus". Jokainen on tervetullut täsmentämään mihin koulukuntaan kuuluu tai ei kuulu keskusteluosiossa.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Raitanatto - Lokakuu 15, 2012, 04:16:02 ip
Hei,

Tämä on suurpiirteinen jako. Halusin välttää jakoa esimerkiksi tyyliin "vajrayana, mahayana ja hinayana buddhalaisuus". Jokainen on tervetullut täsmentämään mihin koulukuntaan kuuluu tai ei kuulu keskusteluosiossa.

Hei,

itse koen kuuluvani Buddha Shakyamunin viitoittaman polun seuraajiin. Harmi ettei siellä ole sitä vaihtoehtoa. Ehkä sanoisin, että kuulun sanghaan, tai jotain. Tällä hetkellä tosin harjoitan Padmasambhava tradition harjoituksia, mutta kuka tietää mitä teen tulevaisuudessa.

ps: karmani "plus miinus" -rallia on hauska seurata. Jollakin on varmaankin jokin neuroosi sen suhteen, kuinka monta miinuspistettä minulla tulee olla ja käyn sen mukaisesti lisäilemässä niitä. Veikkaisin, että parin kuukauden päästä numerot ovat kolmilukuisia.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Ladros - Lokakuu 15, 2012, 04:21:21 ip
Harjoitan Tiibetinbuddhalaisessa traditiossa, mutta toisaalta, ne harjoitukset joita teen tällä hetkellä, on ihan peruskamaa, calm abiding meditaatiota ja perus mielenmyrkkyjen työstämistä..
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Ladros - Lokakuu 15, 2012, 04:22:19 ip


ps: karmani "plus miinus" -rallia on hauska seurata. Jollakin on varmaankin jokin neuroosi sen suhteen, kuinka monta miinuspistettä minulla tulee olla ja käyn sen mukaisesti lisäilemässä niitä. Veikkaisin, että parin kuukauden päästä numerot ovat kolmilukuisia.

ja mä ajattelin että ehkä se loppuis 99 lukuun.. :)
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Dharmatiikeri - Lokakuu 15, 2012, 04:36:34 ip
Nichiren Daishonin viitoittamalla tiellä...
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Raitanatto - Lokakuu 15, 2012, 04:57:28 ip
ja mä ajattelin että ehkä se loppuis 99 lukuun.. :)

Itse toivon -108 tai -666. Ensimmäinen hieman lähempänä.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Santeri - Lokakuu 16, 2012, 11:45:24 ap
itse koen kuuluvani Buddha Shakyamunin viitoittaman polun seuraajiin. Harmi ettei siellä ole sitä vaihtoehtoa.

Varmasti moni buddhalainen on kanssasi samoilla linjoilla. Tämä menee vaihtoehtoon numeroon 4 tuolla äänestyksessä.

Ehkä tämän kysymyksen voisi muotoilla näin: "Millä tavalla seuraat Buddha Shakyamunin viitoittamaa tietä?"
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Raitanatto - Lokakuu 16, 2012, 04:19:39 ip
itse koen kuuluvani Buddha Shakyamunin viitoittaman polun seuraajiin. Harmi ettei siellä ole sitä vaihtoehtoa.

Varmasti moni buddhalainen on kanssasi samoilla linjoilla. Tämä menee vaihtoehtoon numeroon 4 tuolla äänestyksessä.


En jotenkin halua laittaa siihen ruksia, koska tuo on periaattessa yhtäarvoinen sen kanssa ettei ole koulukuntaa, jota harjoittaa. Minun mielestä asian ei tarvitse olla näin. Tietyn koulukunnan harjoitukseen voi sitoutua tiettynä aikavälinä, ilman että rajottaisi itsensä pelkästään yhteen koulukuntaan. Me emme tarvitsie aasialaisen kulttuurin kuppikuntalaisuutta täällä. Harjoitukset menevät sitä mukaan mikä parhaiten sopii sillä hetkellä siihen kohtaan polkua.

Lainaus
Ehkä tämän kysymyksen voisi muotoilla näin: "Millä tavalla seuraat Buddha Shakyamunin viitoittamaa tietä?"

Pyrin meditoimaan ja tekemään rukouksia päivittäin koko loppuelämäni ajan. Ei ole parempaa tapaa seurata polkua ja se on ainoa asia, joka auttaa minua kuoleman hetkellä kohtaamaan mieleni demonit.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: gyougan - Lokakuu 16, 2012, 05:32:29 ip
Jodo Shinshu, eli Shinranin viitoittamalla tiellä mennään kohti Puhdasta Maata.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Santeri - Lokakuu 17, 2012, 02:47:49 ip
Nichiren Daishonin viitoittamalla tiellä...

Olisin kiinnostunut näkemään oman ketjun aiheesta.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Ladros - Lokakuu 17, 2012, 03:06:34 ip
Nichiren Daishonin viitoittamalla tiellä...

Olisin kiinnostunut näkemään oman ketjun aiheesta.

Oisko tuo Shin-Buddhalaisuus ketju vastaus tähän?`
http://buddha-dharma.info/index.php/topic,42.0.html
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: gyougan - Lokakuu 17, 2012, 03:47:50 ip
Nichiren Daishonin viitoittamalla tiellä...

Olisin kiinnostunut näkemään oman ketjun aiheesta.

Oisko tuo Shin-Buddhalaisuus ketju vastaus tähän?`
http://buddha-dharma.info/index.php/topic,42.0.html

Ei, Jodo Shinshu ja Nichiren-shu ovat kaksi aivan eri koulukuntaa. Molemmat väittävät olevansa Japanin suurin uskonto. Taitaapi riippua laskentatavasta kumpi voittaa.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: gyougan - Lokakuu 17, 2012, 03:54:52 ip
Me emme tarvitsie aasialaisen kulttuurin kuppikuntalaisuutta täällä.

Epämääräisestä sillisalaatistakaan ei hyvää seuraa. Buddha Shakyamuni opetti hyvin erilaisia opetuksia eri ihmisille. Loppupeleissä lopulta on löydettävä se oma perinne tai opettaja. Loputtomiin ei voi poimia kermoja päältä erilaisten koulukuntien opeista, koska harvalla meistä on niin paljon viisautta, että kykenee itse luomaan jonkun koherentin opin tästä sotkusta. Ei ole sattumaa, että eri koulukuntien takana on lähes aina joku poikkeuksellisen suuri hahmo.

Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Ladros - Lokakuu 17, 2012, 04:07:29 ip
Nichiren Daishonin viitoittamalla tiellä...

Olisin kiinnostunut näkemään oman ketjun aiheesta.

Oisko tuo Shin-Buddhalaisuus ketju vastaus tähän?`
http://buddha-dharma.info/index.php/topic,42.0.html

Ei, Jodo Shinshu ja Nichiren-shu ovat kaksi aivan eri koulukuntaa. Molemmat väittävät olevansa Japanin suurin uskonto. Taitaapi riippua laskentatavasta kumpi voittaa.

Ah, mun moka, jotenkin nähtävästi tartuin tuohon "shu" tavuun ja tein oikopolun. kiitos korjaamisesta :) Mikä ero noilla on?
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: gyougan - Lokakuu 17, 2012, 04:38:33 ip
Mikä ero noilla on?

Hyvin suuri. Jodo Shinshu on Puhtaan maan buddhalaisuutta ja opin kulmakiven muodostavat Buddha Amitabhasta kertovat suutrat yhdessä Shinranin ja muiden patriarkkojen (Jodo Shinshun ns. 7 patriarkkaa ovat Nagarjuna, Vasubandhu, Tan-luan, Tao-cho, Shan-tao, Genshin ja Honen) opetusten kanssa.

Nichiren puolestaan korotti suutrista korkeimmaksi Lootussutran ja harjoituksena hänen koulukunnassansa onkin käsittääkseni Lootussutran nimen toistaminen.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: gyougan - Lokakuu 17, 2012, 04:39:53 ip
Shu (宗) muuten tarkoittaa japaniksi koulukuntaa. Esimerkiksi zen-koulukunta on zenshuu jne.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Raitanatto - Lokakuu 17, 2012, 05:49:28 ip
Hyvin Rimé näytti toimivan Tiibetissä. Kyse ei ole yhdistämistä vaan eri traditioiden arvostamisesta sellaisina kuin ne ovat. Samalla luoden dialogia eri traditioiden välillä. Jokainen niistä voidaan kuitenkin jäljittää takaisin Buddha Shakyamuniin ja jokainen niistä johtaa lopulta valaistumiseen. Sen sijaan, että söisin vain puuroa, pidän mieluummin mieleni avoinna ja valitsen ruokani buffetista, vaikka se nyt ei olekkaan pelkästään sitä tietynlaista puuroa mitä on totuttu Suomessa valmistamaan.

Vajrayanalaiset riehuvat juuri-opettajasta, mutta minusta heidän tulisi riehua oksa-, lehti- ja hedelmä-opettajasta myös. Puhumattakaan runko-opettajasta. Eri ruokiin tarvitaan erillaista kokit. Jokin ruokalaji on niin helppo, että se on osaa valmistaa yksi kokki. Jokin liha voi olla niin hankalaa ettei pelkästään yksi kokki riitä sen marinoimiseen ja kypsyttämiseen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rim%C3%A9_movement
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Santeri - Lokakuu 17, 2012, 06:29:52 ip
(Huom!. Olitte ehtineet jo tarttua härkää sarvista sillä aikaa kun minä olin muualla. Kirjoitin tämän viestin, enkä ehtinyt lukea kaikkia kommentteja. Hedelmäsalaattia tai sillisalaattia, anyway...)

Me emme tarvitsie aasialaisen kulttuurin kuppikuntalaisuutta täällä.

Tämä on mielenkiintoinen pointti. Olen samoilla linjoilla sen kanssa, mitä olen lukenut joistain viesteistäsi. Siis että meidän ei tarvitse omaksua kaikkia aasialaisia käytäntöjä, varsinkaan silloin kun harjoitamme buddhalaisuutta esimerkiksi Suomessa.

Olen kuullut puhuttavan hedelmäsalaatti buddhalaisuudesta. Tämä on se joidenkin länsimaalaisten omaksuma tyyli poimia yksi buddhalainen opetus sieltä perinteestä, ja toinen tuolta perinteestä...

Tähän tyyliin sisältyy joitain ongelmia ja vaaroja. Toisaalta eri perinteiden opetusten laaja valikoima on suuri rikkaus, ainakin jos siihen osaa suhtatua oikein. Minä myönnän olevani ainakin jossain määrin hedelmäsalaatti buddhalainen.

Lainaus
Lainaus
Ehkä tämän kysymyksen voisi muotoilla näin: "Millä tavalla seuraat Buddha Shakyamunin viitoittamaa tietä?"

Pyrin meditoimaan ja tekemään rukouksia päivittäin koko loppuelämäni ajan. Ei ole parempaa tapaa seurata polkua ja se on ainoa asia, joka auttaa minua kuoleman hetkellä kohtaamaan mieleni demonit.

Tämä on varmaan lähinnä tiibetiläinen harjoitus?

Se että ruksaa tuonne äänestykseen kuuluvansa johonkin koulukuntaan, ei tarkoita sitä, että olisi myynyt sielunsa sille perinteelle ikiajoiksi. Tässä on kyse käytännöllisestä tavasta erotella, että mitä buddhalaista kulttuuriperinnettä kukin tämän foorumin lukija on pääosin seurannut.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Raitanatto - Lokakuu 17, 2012, 07:05:07 ip
Tämä on varmaan lähinnä tiibetiläinen harjoitus?

Ei, en oikein pidä kulttuurin harjoittamisesta...

Varmaankin harjoitukseni on mitä on toistaiseksi, mutta tulevaisuudessa se voi olla mitä tahansa mistä tahansa traditiosta. Guruni ei oikein anna siitä mitään varmuutta, koska ei halua, että alamme identifoimaan itseämme tietyn tradition harjoittajiksi.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Ladros - Lokakuu 17, 2012, 08:08:08 ip
Onko Japanin ja Kiinan puhtaanmaan buddhalaisuudessa isoja eroja?

Mua kiinnostaa päästa kartalle vähän tarkemmin näistä suuntauksista, koska olen ihan ulalla ja kiinan, korean, japanin ja vietnamin traditiot on aika isosti kateissa mun yhtälöstä. Yksinkertaistettuna olin ajatellut puhtaanmaan buddhalaisuuden enemmän kiinaan ja zenin koreaan ja japaniin jne ;) harjoitustraditioista, pappeudesta, munkkeudesta jne puhumattakaan. ne pari dokukenttia mitä olen nähny ei oo iskostunu päähän selkeää kuvaa.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: gyougan - Lokakuu 17, 2012, 09:45:45 ip
Onko Japanin ja Kiinan puhtaanmaan buddhalaisuudessa isoja eroja?

On. Eroa tulee hyvin paljon jo siitä, että maailman ainoat "puhtaan maan koulukunnat" ovat japanilaisia (Jodo Shinshu ja Jodo Shu). Kiinassa puhtaan maan harjoitukset ovat osa laajempia kokonaisuuksia, esimerkiksi Tiantaissa se on yksi harjoitusmuoto muiden joukossa. Ainoastaan Japaniin on koulukuntia, joissa koko harjoitus yksinomaan laitetaan Amitabhan varaan.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Ladros - Lokakuu 18, 2012, 09:19:09 ap
Onko Japanin ja Kiinan puhtaanmaan buddhalaisuudessa isoja eroja?

On. Eroa tulee hyvin paljon jo siitä, että maailman ainoat "puhtaan maan koulukunnat" ovat japanilaisia (Jodo Shinshu ja Jodo Shu). Kiinassa puhtaan maan harjoitukset ovat osa laajempia kokonaisuuksia, esimerkiksi Tiantaissa se on yksi harjoitusmuoto muiden joukossa. Ainoastaan Japaniin on koulukuntia, joissa koko harjoitus yksinomaan laitetaan Amitabhan varaan.

Ahaa, eli siis, mihin koulukuntaan itseasiassa Kiinan puhtaan maan harjoitukset kuuluu?
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Santeri - Lokakuu 18, 2012, 02:36:44 ip
itse koen kuuluvani Buddha Shakyamunin viitoittaman polun seuraajiin. Harmi ettei siellä ole sitä vaihtoehtoa. Ehkä sanoisin, että kuulun sanghaan, tai jotain. Tällä hetkellä tosin harjoitan Padmasambhava tradition harjoituksia, mutta kuka tietää mitä teen tulevaisuudessa.

Tässä lainaus S.Dhammikan kirjasta Särkynyt Buddha(s.68):

"The term theravada itself occurs only once in the Pali Tipitaka where, significantly, it is equated with ‘mere lip service, mere repetition’ (M.I,164). What name could a new Buddhism go by? The Buddha told his disciples that when others asked what religion they practiced they should say that they were Sakyaputtas, offspring or children of the Sakyan..."

http://www.buddhistische-gesellschaft-berlin.de/downloads/brokenbuddhanew.pdf
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Raitanatto - Lokakuu 18, 2012, 05:15:36 ip
Liittyy aiheeseen.

http://www.youtube.com/watch?v=Hxhvx56JNJM
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: gyougan - Lokakuu 18, 2012, 05:28:55 ip
Ahaa, eli siis, mihin koulukuntaan itseasiassa Kiinan puhtaan maan harjoitukset kuuluu?

Ne ovat osana lähestulkoon kaikessa kiinalaisessa buddhalaisuudessa, mukaanlukien chanissa. Painoarvo toki vaihtelee opettajittain.

Kiinassa on varsin tavallista, että meditaatio on munkkien harjoitus ja maallikot puolestaan harjoittavat puhtaan maan harjoituksia.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Ladros - Lokakuu 18, 2012, 05:32:49 ip
Kiitos Raitanatto videosta ja Gyougan, kiitos selityksestä :) Pikkuriikkisen selkeempi nyt.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Harri - Lokakuu 19, 2012, 12:43:58 ap
Yhtäältä olen sillisalaattibuddhalainen, koska olen hankkinut opetuksia useasta eri koulukunnasta - ja jopa siis vaikuttunut näistä opetuksista, en siis ainoastaan "vastaanottanut informaatiota". Vaikutusmomenttijärjestystä käyttäen, voisin sanoa olevani kadam-theravada-nyingma-pureland-kagyu-koulukunnan harjoittaja.

Toisaalta olen vain ja ainoastaan kadam-harjoittaja, koska strukturoin koko polun ja kaikki harjoitukset Kadam-koulun lamrim-systeemin mukaan. Eli näen ja tarkastelen Dharmaa juuri Kadam-koulun silmälasien läpi.

Totuuden nimissä on silti sanottava, että olen kuitenkin loppupeleissä Harri-koulukunnan (japanilaisittain Harrishu:n) jäsen. Tämän loistokkaan koulun tärkein auktoriteetti on Köyhäinvaeltaja Gotama (tutummin, paaliksi, Samanera Gotama), sen keskeinen linjamestari on Kunnianarvoisa Sipulila (tutummin, tiibetiläisittäin, Jetsun Tsongkhapa), ja tämän hetkinen Linjanpitäjä, Suurmestari, Armon ja Autuuden Antaja, Gurujen Guru, Ajatusten Ganges, Iso Enchilada, on itse Hänen Pyhyytensä Harri Kodillinen, kansainvälisemmin HH Upasaka Harri. Koulukunnan tämänhetkinen linjanpitäjä on tämän koulukunnan harjoittajien ylin auktoriteetti, ja hän pättää mikä on Dharmaa ja mikä on potaskaa.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Raitanatto - Lokakuu 19, 2012, 01:01:26 ap
5+/10

Koska vastasin.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Jaska - Lokakuu 19, 2012, 02:25:22 ip
Voiko äänestää eri päivänä eri tavalla?
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Santeri - Lokakuu 19, 2012, 02:27:52 ip
Mikäs siinä, Jaakko. Jos siltä tuntuu...
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Ladros - Lokakuu 19, 2012, 02:53:37 ip
Voiko äänestää eri päivänä eri tavalla?

Onko tämä samsaran manifestaatio? :)
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Jaska - Lokakuu 19, 2012, 03:27:52 ip
Mä taidan olla liian tyhmä tähän keskusteluun. Menen lämmittämään takkaa.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: lari - Lokakuu 30, 2012, 02:41:50 ip
Olen kiinostunut kaikesta Budhan opista. Aijon kokeilla kaikkia.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Jakuryuno - Marraskuu 10, 2012, 04:48:28 ip
Mä taidan olla liian tyhmä tähän keskusteluun. Menen lämmittämään takkaa.


Ja minä menen saunaan!
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: juhakala - Joulukuu 13, 2012, 04:38:57 ip
Sillä ei ole merkitystä mihin koulukuntaan kuuluu. Dharma ja motivaatio ovat paljon tärkeämpiä.  On muistettava, että kaikki koulukunnat jakavat Buddhan perusopetukset aivan sellaisinaan.

Eri oppisuuntien eriytyminen rituaaleissa ja harjoituiksissa johtuvat vallitsevista yhteiskunnallisista olosuhteista. Tiibetissä shamanistinen Bön uskonto vaikutti perimyslinjoihin, Kiinassa Taon oppi ja Konfutselaisuus. Levitessään buddhalaisuus otti vaikutteita vallitsevista muista uskonnoista, niin että se oli parhaiten sovellattavissa ja omaksuttavissa siinä kulttuurissa.

Kirjo on niin laaja, että jokainen löytää itselleen sopivan ja omasta mielestään tehokaan harjoitusmuodon.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Raitanatto - Joulukuu 13, 2012, 04:43:26 ip
Tiibetissä shamanistinen Bön uskonto vaikutti perimyslinjoihin.

Bön-ministerit tekivät kuningas Trisong Detsenin hallintokaudella kaikkensa ettei buddhalaisuus pääsisi rantautumaan Tiibetiin, huolimatta siitä että kuningas oli koko uskonuudistuksen yrityksen pääsponsori. Ministerit koittivat murhatakin eräitä oppineita.

Olihan siellä myös zen-koulukunta, joka opetti jonkinlaista mielen tyhjentämistä kaikesta, mutta se hävisi nopeasti kuninkaan järjestämät debaatti-kilpailussa, niissä harjantuneisiin intialaisille oppineille. Sitten he saivat lähteä lätkimään.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Dharmatiikeri - Joulukuu 13, 2012, 05:38:32 ip
Nichiren Daishonin viitoittamalla tiellä...

Olisin kiinnostunut näkemään oman ketjun aiheesta.

En tiedä olisinko oikea ihminen kirjoittamaan aiheesta ketjua. www.sgi.fi on sivusto jossa aiheesta tietoa. Soga Gakkai International:n "versiota" Nichiren Daishonin buddhalaisuudesta harjoitan.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Tuomo Ruoste - Kesäkuu 04, 2013, 01:35:00 ip
Vastasin Chan tai Zen buddhalaisuus. Kaikki ajavat käytännössä samaa, yleismaailmallisen hyvä päämäärää tai pikemminkin päämäärättömyyttä, eri koulukunnat ovat erilaisia työkaluja ja lähestymistapoja, ikään kuin polkuja. Itseäni puhuttelee tällä hetkellä eniten Soto Zen, muttei se toki sulje pois muidenkaan koulukuntien viisauksista ja opeista ammentamista.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Jogiini - Kesäkuu 05, 2013, 12:50:58 ip
Taisin äänestää, jo ajat sitten  mutta en kertonut mitä väriä tunnustan. Olen aivan varmasti 'tiibetinbuddhalainen' ja tarkasti ottaen Nyingma-harjoittaja ja pystyn tuntemaan perimykslinjan siunauksen.  Samalla huomaan että on vaikeata sijoittaa itsensä johonkin tiettyyn buddhalaiseen kategoriaan. Huomaan että liikutun suuresti kun kuuntelen kiinalaisten tai thereavadamunkkien chanttausta, mutta en voi väittää kuuluvani heihin koska en ole mies,. en ole munkki enkä ole luopunut samsaran  koukuista. Tiibetinbuddhalaisuudessa ja varsinkin vajrayanassa on parasta sen näkemys, se että tyhjyys koskee myös samsaarisen elämämme kurjia puolia, siksi muutos hyvään ja parempaan on aina mahdollinen. -Ja lisäksi on ihanaa että buddhaluonto piilee kaikessa ja kaikissa.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Kalansilmätorni - Toukokuu 11, 2016, 01:08:09 ap
En mäkään voinut ottaa mitään noista vaihtoehdoista. Koska harjoitus voi olla ulkoisesti jotain, ja sisäisesti jotain toista. Kaikki lähtee siitä, vaikka sitten palvoisi Krishnaa tai Shivaa, että mikä on se opin sisäistetty ydin. Onko ytimenä 'Kaikki on tyhjyyttä / kaikki on ikiaikaisesti puhdasta ja spontaanisti täydellistyvää', vai näkeekö olemassaolon ja ei-olemassaolon todellisina? Tämä valinta on mielestäni oleellista. Ainakin dzogchen on uskontoihin nähden neutraalia, voit olla vaikka suufi tai bön- (miksei kalevalainenkin) shamaani.
 
Mä kannatan Jamgön Kongtrülin lausuntoa: "En ole buddhalainen, vaan teen buddhalaisia harjoituksia." Koska jos ajattelee olevansa buddhalainen, voi erottaa itsensä muista, voi ajatella että oma mielentila on parempi kuin muitten. Ja: 'ei se ole bodhisattva joka ajattelee olevansa bodhisattva.' Näitä seuraten harjoitan miten parhaiten taidan...

Harjoitukset, joita olen saanut, ovat vajrayanaa ja odoa. Ja vajrayanaanhan sisältyvät myös hinayana ja mahayana -harjoitukset, jotka ovat perusta.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: pael - Toukokuu 11, 2016, 11:04:55 ap
Mitä on odo?
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Kalansilmätorni - Toukokuu 12, 2016, 09:21:09 ip
Odo on suomessa kehittynyt (tai paljastunut - miten kukin haluaa tulkita) menetelmä, joka perustuu visualisaatioille. Ne ovat syntyneet 80-luvulla dharmakeskuksen harjoituspiirissä (he tekivät paljon myös vajrayana-perinteitten harjoituksia). Odo ei siis kuitenkaan ole vajrayanaa tai mahayanaa, eikä myöskään mitään muuta uskontoa. Se voi kuitenkin tukea buddhalaista harjoitusta, erityisesti jos on vajrayana-harjoittaja se voi auttaa irtautumaan dualistisesta lähestymistavasta. Mutta koska symboliikka on ei-itämaista, ei sitä kannata laskea ollenkaan buddhalaisuuteen, vaikka sen pohjana on erityisesti mahayana-sutra Mahavastun 500 buddhanimeä (kyseinen sutra tosin on ajallisesti ennen Nagarjunaa ja muita mahayana-sutria, mutta sehän ei todista mitään nyt kun gandhari-sutriakin on löydetty palikaanonia aikaisemmin). "Odo - tie ties minne" kirja on melko hiljattain julkaistu, siinä on noin 140 tällaista visualisaatiota. Mutta niitä on yhteensä 500, ja lisäksi enemmän muihin sutriin (lähinnä Kultaisen valon sutra ja Lootussutra) pohjautuvia. Niitä voitaisiin pitää suomalaisina kommentaareina näihin sutriin.
Odot ovat ulkoisesti jotain aivan uutta itämaisten perinteitten ja niihin liittyvien symboliikkojen ulkopuolelta. Sisäisesti ne kuitenkin ovat mm. buddhalaisuutta, koska niiden kehittäjä Pekka Airaksinen on saanut oivallukset myös buddhalaisuudesta (erityisesti Vajrayanasta), ja hänen opettajansa puolestaan ovat Dilgo Khyentse, Jamgön Kongtrül, Sakya tridzin, Tenga-rinpotse ja Trangu-rinpotse.

Lyhyesti sanottuna, vähän niinkuin monet buddhalaiset joogaavat, niin jotkut voivat tehdä näitä harjoituksia harjoituksensa tueksi. Ei-buddhalaiset voivat tehdä näitä harjoituksia pääsääntöisinä. Itse olen jossakin näiden kahden välillä :D
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Kalansilmätorni - Toukokuu 12, 2016, 09:36:06 ip
Unohtui ehkä tärkeä tarkennus: vajrayanassa harjoitan rime-perinnettä, eli Jamgön Kongtrülin ja Jamyang Khyentsen aloittamaa "puolueetonta perinnettä", jossa sitten voi olla harjoituksia kahdeksasta pääasiallisesta suuntauksesta. Muuten, jos se on tämän lukijalle mukavampaa, voi vaihtaa 'perinne' ja 'suuntaus' -sanojen paikat tuossa virkkeessä :D
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Seagal - Toukokuu 23, 2016, 09:34:58 ip
Unohtui ehkä tärkeä tarkennus: vajrayanassa harjoitan rime-perinnettä, eli Jamgön Kongtrülin ja Jamyang Khyentsen aloittamaa "puolueetonta perinnettä", jossa sitten voi olla harjoituksia kahdeksasta pääasiallisesta suuntauksesta.

Rime on ihan oma kokonaisuutensa, joka koostuu eri opetuksista. Yksi näistä on Rinchen Terdzöd joka on tantrinen kokoelma. Khyentse-perimyslinjassa opetukset pohjautuvat enemmän tai vähemmän Jamgon Kongtrulin Kahdeksan kulkuneuvon harjoituksiin.

Opetuksia ei sekoiteta keskenään, ja niitä harjoitetaan kuten kussakin traditiossa on tapana. Opettaja ei voi antaa harjoitusta eteenpäin, jota ei ole itse harjoittanut ja oivaltanut. Tämän lisäksi hänen tulee saada lupa siirtää opetusta eteenpäin. Ilman hyväksyntää näin ei voi tehdä.

Lainaus
Ei-buddhalaiset voivat tehdä näitä harjoituksia pääsääntöisinä.

Ei-buddhalaiset eivät voi tehdä vajrayanan harjoituksia, ja jos tarkkoja ollaan, niin edes Theravadinitkaan eivät saa tehdä niitä.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Kalansilmätorni - Toukokuu 24, 2016, 11:11:05 ap



Lainaus
Rime on ihan oma kokonaisuutensa, joka koostuu eri opetuksista. Yksi näistä on Rinchen Terdzöd joka on tantrinen kokoelma. Khyentse-perimyslinjassa opetukset pohjautuvat enemmän tai vähemmän Jamgon Kongtrulin Kahdeksan kulkuneuvon harjoituksiin.

Juu, tarkoitin sanalla 'suuntaus' nimenomaan kulkuneuvoa. Nehän ovat siis: nyingma, kagyü, shangpa kagyü, lamdre (paljolti sisältää sakya-perinnettä), kalacakra (nimellä vajrayoga), kolme vasraa, shitse (sisältää myös Machig lapdrönin tsön), kadampa. Tavallaan rime on oma kokonaisuutensa, tavallaan se antaa mahdollisuuden harjoittaa mitä tahansa, koska sen IDEA eli ydin on nimenomaan puolueettomuudessa. Toisaalta voi myös valita ja keskittyä johonkin (painottaa) tiettyyn.

Lainaus
Opetuksia ei sekoiteta keskenään, ja niitä harjoitetaan kuten kussakin traditiossa on tapana.

Hyvä että tämäkin sanotaan, jos joku ei tiedä. Tosin en usko että buddhalaisilla olisi hirveästi mitään tendenssiä sekoittaa.

Lainaus
Opettaja ei voi antaa harjoitusta eteenpäin, jota ei ole itse harjoittanut ja oivaltanut. Tämän lisäksi hänen tulee saada lupa siirtää opetusta eteenpäin. Ilman hyväksyntää näin ei voi tehdä.

Samoin, mutta tämä lienee selvää kaikille vajrayanan harjoittajille. Vajrayana-harjoitukset vaativat että on olemassa guru. Koska gurulta saadaan oivallusenergia ja siunaukset. Väärinkäsitysten ehkäisemiseksi: sanoin muuten, että 'harjoitan' niitä, en että 'opetan' niitä. Vaikka olenkin meditaatio-opettaja, opetan vain odoa.

Lainaus
Ei-buddhalaiset voivat tehdä näitä harjoituksia pääsääntöisinä.

Lainaus
Ei-buddhalaiset eivät voi tehdä vajrayanan harjoituksia, ja jos tarkkoja ollaan, niin edes Theravadinitkaan eivät saa tehdä niitä.

Tuo lauseeni viittasi odoihin. Odot eivät ole vajrayanaa, eivät edes buddhalaisuutta, eivät millään virallisella tai muodollisella tasolla. Vähän sama kuin vaikkapa joogaaminen, merenrannalla kävely tai puutarhanhoito. Ne voivat olla buddhalaisuutta ytimeltään, tai sitten eivät,  mutta niitä ei voi 'omistaa' yhdelle uskonnolle.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Seagal - Toukokuu 25, 2016, 02:17:15 ip
Koska gurulta saadaan oivallusenergia ja siunaukset.

Jos Gurulta saisi "oivallusenergiaa", niin silloin se kuluisi ja sitä tulisi hakea lisää. Siten "energia" olisi pysymätöntä. Oivallus ei voi olla pysymätöntä, koska muuten Buddha lakkaisi olemasta Buddha. Ja valaistumisen tavoittelussa ei olisi enään järkeä. Pysymättömän loppu-onnen tilan saavutta helpommin vaikka hieronnassa. Trungpa Rinpoche kutsui tälläistä ajattelua henkiseksi kypsymättömyydeksi, joka muistuttaa vauva imemässä tissiä.

Dzongsar Khyentse Rinpoche on kuvannut prosessia hieman samanlaiseksi tapahtumaksi kuin joku kertoisi, että kadonneet silmälasisi ovat olleet kaiken aikaa otsallasi.
Otsikko: Vs: Mihin koulukuntaan kuulut?
Kirjoitti: Kalansilmätorni - Toukokuu 26, 2016, 12:15:57 ap
Koska gurulta saadaan oivallusenergia ja siunaukset.

Jos Gurulta saisi "oivallusenergiaa", niin silloin se kuluisi ja sitä tulisi hakea lisää. Siten "energia" olisi pysymätöntä. Oivallus ei voi olla pysymätöntä, koska muuten Buddha lakkaisi olemasta Buddha. Ja valaistumisen tavoittelussa ei olisi enään järkeä. Pysymättömän loppu-onnen tilan saavutta helpommin vaikka hieronnassa. Trungpa Rinpoche kutsui tälläistä ajattelua henkiseksi kypsymättömyydeksi, joka muistuttaa vauva imemässä tissiä.

Dzongsar Khyentse Rinpoche on kuvannut prosessia hieman samanlaiseksi tapahtumaksi kuin joku kertoisi, että kadonneet silmälasisi ovat olleet kaiken aikaa otsallasi.

Ainoa, missä tulee mieleen että tuo 'oivallusenergia' voi "kadota", on samayan rikkoutuminen. Ei se muuten katoa, vaikkei saisikaan siitä otetta. Se jää jonnekin, ja siitä voi joskus saada otteen. Siis vasrajaanassa. Tarkoitan oivallusenergialla "sitä mikä kuljettaa kohti oivallusta", mahaajaanassa taas voisi periaatteessa pärjätä guruttakin, vrt. 'paramitat' eli 'tuolle puolelle kuljettavat' asiat.
     Oivalluksen ajatellaan olevan pysyvä, mutta ennen saavutusta voi matka sen sijaan katketa tai taantua. Lisäksi on olemassa kahdenlaista dharmaan liittyvää karmaa: aloittavaa ja jatkavaa. Monillakin voi olla aloittavaa karmaa, se on eräänlaista alkuinnostusta, mutta innostuksen mentyä ohi polku ei välttämättä sitten jatkukaan, vaan saatetaan mennä muihin juttuihin, joogaan, ammalaisuuteen jne. jne. jne. Tai ihan maalliseen elämään vaan. Aloittavan karman lisäksi tarvitaankin myös jatkavaa karmaa. Sitä haetaan tai luodaan mm. pujan kohdassa, jossa pyydetään opetuksia.
     'Armon aallot' on muuten myös jännä käännös vasrajaanan abhisekalle.
     Autuus saattaa olla muuten harjoittajallekin tärkeää, ei se saa olla päämäärä, mutta se voi auttaa harjoittajia tekemään harjoituksesta itselle todempaa, kokemuksellisempaa. Hieronta ei liene anti-vasrajaanaa sekään, koska aistillisuutta ei siinä karteta. Lapsen tapainen lähestymistapa on myös ensimmäinen kolmesta lähestymistavasta tantriseen harjoitukseen, koska lapsi osaa rentoutua.